PDA

Bekijk Volledige Versie : Xen 3.x of XenServer



fastrep
01/03/07, 09:39
Ik heb hier alle topics gelezen over virtualisatie en Xen. Na wat testen op gewone pc's willen we het nu ook zelf gaan toepassen. We hebben een deftige testserver aangekocht (dual xeon-5310 - 3ware 9650-8 ports - 4x 320GB).

Ik heb de indruk dat de meeste mensen hier de opensource versie van Xen toepassen. Maar ik ben daar toch nog niet uit. Want er is ook nog die XenServer oplossing, waar je voor 99 EUR per jaar de commerciële versie kan gebruiken.
Is dat niet beter of gemakkelijker? Want je installeert zoiets rechtstreeks op de server, en je krijgt er zo'n management console bij.
Nu, een basis-linux installeren (ubuntu b.v.) en daar die Xen op builden is nu ook niet zo'n probleem. Waarom gebruiken jullie de gratis versie van Xen? Het zal denk ik niet die 99 EUR per jaar zijn? Anderzijds is het misschien gemakkelijker om een raidcontroller zelf aan het werk te krijgen in een standaard-distributie dan in de xen-distributie (want ik geloof dat de 3ware drivers nog niet in die xen-distro zitten).
Is de gratis Xen even handig in het gebruik als de betalende?

Peter

ensermo
01/03/07, 09:56
Beide zijn handig. Het hangt een beetje van af wat voor doel je het gaat gebruiken en ook natuurlijk je basis linux kennis en geduld met lezen! ;)

Wij gebruiken Xen opensource in combinatie met een beheerpaneel die speciaal ontwikkeld is voor webhosting/aanmaken van users/resellen van VPS etc. We ontvangen dus third party support voor zowel Xen als het beheerpaneel. Verder waren we al bezig met Xen (Versie 2) toen het nog niet heel bekend was in NL en het uitsluitend met commandos en super beta fase zat.
Heb ook als eerste getest met de XenEnterprise versies en moet zeggen dat het zeer goed uitziet. (en werkt!) Alleen is het meer een concurrent voor VMware in gebruik voor bedrijfsomgevingen (denk aan interne testservers, etc). dus voor ons doel (VPS hosting en reselling) zouden we het wel kunnen gebruiken maar de opensource versie integreert momenteel beter met ons bestelsysteem.

nzyme
01/03/07, 10:06
tja, hier ook gewoon de opensource variant. Werkt perfect hoor :)

fastrep
05/03/07, 00:28
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben ondertussen al een paar dagen aan de slag met de xen 3.04 op een gewone test-pc hier. Hoewel ik er nog niet helemaal ben, maak ik toch wel vooruitgang.
Ik heb het geinstalleerd van source, en het lijkt me te werken. Xend start, de kernels voor dom0 en domU zijn gemaakt, en ik ga nu proberen een domU aan te maken.
Maar wat ik mij nog afvraag, en dat is niet duidelijk in de documentatie, kan je een standaard kernel gebruiken? Zij gebruiken 2.6.16.33, en die is toch al een tijdje oud. Ik vrees dat die de 3ware 9650 in mijn nieuwe server niet zal ondersteunen. Is het eigenlijk wel een goed idee zo'n oude kernel te gebruiken?
Wat doen jullie daarmee? Maak ik me zorgen om niks, en gebruik ik gewoon die 2.6.16.33, of moet ik op zoek gaan om zo'n nieuwe kernel voor xen te gaan compileren?

gjtje
05/03/07, 00:35
Je kan in theorie elke kernel patchen met de Xen patches, 't is alleen een onplezierig werk. ;)
Ik heb even voor je gekeken en in de .38 kernel zit in ieder geval 3ware 9xxx sata-raid support.

fastrep
05/03/07, 00:39
In de 2.6.16.33 zit ook 9xxx-support. Maar de vraag is natuurlijk of die gaat werken met de nieuwere 96xx, of enkel met de oudere 95xx. We zullen het volgende week wel zien zeker, als we de server hebben.

Is er, behalve om driver-redenen, nog een andere reden om naar een nieuwere kernel te gaan? Zijn er security-gevaren om bij zo'n oudere kernel te blijven?

MortyDot
14/05/07, 10:00
Ik heb de indruk dat de meeste mensen hier de opensource versie van Xen toepassen. Maar ik ben daar toch nog niet uit. Want er is ook nog die XenServer oplossing, waar je voor 99 EUR per jaar de commerciële versie kan gebruiken.

http://www.xensource.com/products/

Ik weet niet wat je met Xen wil doen maar als ik deze pagina bekijk kan Xen server alleen windows als Guest OS hebben. Xen Expres geen oplossing voor jou?

scenestar
14/05/07, 12:30
Ik gebruik Xen-source met mn eigen Cpanel.

persoonlijk heb ik niks met de betaalde versie, idd zoals je eerder vermeld, je bent dan gebonden aan de distro van Xen zelf.