PDA

Bekijk Volledige Versie : vraag over RAID



melvinmelih
28/02/07, 16:47
ik heb op een hostsite gelezen dat er 2 X 250 GB schijfruimte wordt aangeboden met Raid 1 Hard ... wat houdt dit precies in?

Kan ik dan wel of niet van 500 GB gebruikmaken?

wonko
28/02/07, 16:51
Lees even het volgende door, en als je nog vragen hebt, kom dan even terug: http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks

flen
28/02/07, 16:51
Nee, 250 GB.

RAID-1 (ook bekend als "mirroring") kopieert in feite de gegevens van disk 1 identiek naar disk 2.

Als een disk dan uitvalt, zal het computer systeem dit niet merken en gewoon blijven werken (de RAID controller zal de gebruiker natuurlijk wel een hint geven dat er iets fout is - maar het systeem werkt gewoon door). Ook hier wordt de array als een enkele disk gezien.

Ook hier zien we weer dat de kleinste disk bepalend is voor de uiteindelijke opslagcapaciteit van het RAID systeem.

Bron: http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php#1

Eflicta
28/02/07, 16:51
Er zitten 2 harde schijven in het systeem. Alles wat jij op HDD1 zet, wordt ook op HDD2 gezet, zodat je een soort van backup hebt. Je kan dus 'maar' 250GB effectief gebruiken.


**Correct me if I am wrong**

**EDIT: *** te laat...

melvinmelih
28/02/07, 16:52
oké bedankt, en wat is het verschil dan tussen hard en soft...?

staat dat voor hardwarematig / softwarematig?

remoteoffice
28/02/07, 16:57
Er bestaat een hardware matige en software matige raid.
Hardware raid wordt meestal door de bios van de raid controller bij gehouden.
Software matige raid wordt door de besturingsysteem bijgehouden.
Mijn voorkeur is altijd een hardwarematige raid

eMiz0r
28/02/07, 17:31
Lees even het volgende door, en als je nog vragen hebt, kom dan even terug: http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks

Ga jij eens even heel snel naar GoT om daar lekker kinderachtig te zitten doen.. wordt dit forum niet met dat soort onzin vervuild, thanks!

OT:
Je moet uitkijken dat voor zware schijfactiviteiten je geen software RAID wilt gebruiken. Software RAID gebruikt de processor van de server/computer terwijl hardware RAID voor berekeningen een eigen processor heeft en dus niet de CPU hoeft te belasten.

frankske
28/02/07, 17:54
Merk trouwens op dat de meeste "bios" raid dingen gewoon software raid zijn. Je hoofd CPU en je drivers handelen alle raid functies af. Meer nog: "klassieke" software raid is vaak performanter en stabieler dan die "bios" raids.

Echte hardware raid is pas als je een afzonderlijke RAID kaart hebt, met een I/O chip die enkel instaat voor de raid-functies. (Zoals een Areca, een Dell PERC, een Adaptec raid kaart enz).

tripple
28/02/07, 18:08
Ook hier zien we weer dat de kleinste disk bepalend is voor de uiteindelijke opslagcapaciteit van het RAID systeem.

Bron: http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php#1

Mijn Dell is voorzien van RAID1 2x250GB. Stel dat ik 1 schijf vervang door 500GB. Nadat het systeem deze schijf van data voorzien heeft, de andere schijf ook vervangen door 500GB. Heb ik dan automatisch 2x500GB?

wonko
28/02/07, 18:10
tuurlijk niet, je gaat je raidcontroller moeten wijsmaken dat hij die raidset moet "vergroten". Merk op dat de bovenliggende systemen (partitietabel, volumes, filesystems...) ook allemaal vergroot gaan moeten worden.

Wat je beschrijft zijn functies van goede hardware raid systemen.

MediaServe
28/02/07, 18:53
Hardware raid wordt meestal door de bios van de raid controller bij gehouden.
Software matige raid wordt door de besturingsysteem bijgehouden.
Mijn voorkeur is altijd een hardwarematige raid

Niet geheel correct, softwarematige RAID gebruikt het interne geheugen en de centrale processor van je computer, hardwarematige RAID gebruikt zijn eigen geheugen en processor. Softwarematige RAID werkt ook zonder besturingssysteem.

Apoc
28/02/07, 20:14
Niet geheel correct, softwarematige RAID gebruikt het interne geheugen en de centrale processor van je computer, hardwarematige RAID gebruikt zijn eigen geheugen en processor.

Dat is niet per se waar. Er zijn ook hardwarematige RAID controllers die gewoon van het RAM van de server gebruik maken.


Softwarematige RAID werkt ook zonder besturingssysteem.

Eh? Hoe wilde je dat doen dan? Je kan de processen van software RAID niet laten draaien zonder besturingssysteem..

MediaServe
28/02/07, 23:59
Dat is niet per se waar. Er zijn ook hardwarematige RAID controllers die gewoon van het RAM van de server gebruik maken..

Naar mijn mening kun je dan niet spreken van een "true hardware raid" oplossing.


True RAID
Dedicated controller board with full RAID functionality

- All RAID functions performed by the controller hardware freeing up CPU and system memory for background and end user applications.
- Utilizes on-board I/O processor (CPU)
- Utilizes on-board XOR off-load engine
- Utilizes dedicated cache memory

Software RAID
Software RAID uses generic OS based routines to perform the array functions consuming valuable system resources.

- Uses host system CPU resources
- Uses host system memory
- All RAID functions done in operating system device driver

bron: http://www.3ware.com/products/pdf/HWvsSW_111804.pdf


Eh? Hoe wilde je dat doen dan? Je kan de processen van software RAID niet laten draaien zonder besturingssysteem..

Wat ik eigenlijk bedoel is dat softwarematige RAID oplossingen (zoals de onboard RAID van Promise die je veel ziet) wel een eigen BIOS hebben, zodat het systeem de RAID array kan initialiseren voordat het OS wordt geladen. Je kunt dus prima softwarematige RAID gebruiken voor de hardeschijf waar je OS op staat.

gjtje
01/03/07, 00:31
Dat kan ook met "puur" software raid, alleen niet voor Windows.