PDA

Bekijk Volledige Versie : Xen boot niet met Areca controller



Wido
27/02/07, 21:15
Hallo,

Al een tijdje probeer ik Xen 3.0.4 te installeren op twee servers, maar geven de zelfde problemen:

server #1:
- Tyan
- AMD Opteron 144
- 2GB DDR
- Areca 8 Poorts S-ATA
- 8x WD Raptor 74GB in RAID-5
- Ubuntu Dapper 64Bit

server #2:
- SuperMicro
- Quatro Dual Core Xeon 3.0Ghz
- 8GB DDR
- Areca 4 Poorts S-ATA
- 4x 750GB S-ATA
- Ubuntu Dapper 64Bit

Beide machine's booten met een vanilla Ubuntu kernel zonder problemen, installeer ik echter Xen 3.0.4 (64bits) dan krijg ik bij het booten:


Waiting for root filesystem te become ready............
/dev/sda1 does not exist, dropping a shell!

De Ubuntu kernels booten echter zonder problemen vanaf /dev/sda1

Ik heb gekeken, maar de Xen kernel heeft de module "acrmsr" in zich, dat is de Areca driver.

In de Ubuntu kernel zit precies de zelfde module en die boot wel.

Op Google vind ik genoeg voorbeelden van mensen die wel Xen op een Areca controller hebben, dus het kán wel.

Het vreemde vind ik dat beide servers aardig verschillen van hardware en precies het zelfde probleem vertonen.

Iemand dit eerder meegemaakt?

wv-
27/02/07, 22:21
Gebruik je misschien geen initrd? Zonder (mini) rootfs kunnen modules niet geladen worden. Best de modules (areca en zijn mogelijke dependencies) rechtstreeks in de kernel compilen in dat geval, dan moet het wel werken.

Apoc
27/02/07, 23:49
Ik heb vrij weinig verstand van Xen, maar ik heb wel een idee. Heeft de kernel die je probeert te gebruiken wel een driver voor de raid controller die je probeert te gebruiken? Zo niet, dan moet je even zorgen dat die geladen wordt, en het dan nog eens proberen. Ik heb soortgelijke problemen vaak genoeg gezien met "custom" kernels icm 3ware controllers.

gjtje
28/02/07, 00:00
Areca controllers zitten pas vanaf .19 of zelfs .20 in de kernel. Misschien dat Ubuntu de drivers van Areca zelf al heeft toegevoegd aan het boot bestand.

Als je van die controller wilt booten zal je nog wat trucjes moeten uithalen.

wonko
28/02/07, 09:26
Als ie als een module beschikbaar is, ga je een initrd moeten maken met die module in. Anders kan ie gewoon je areca niet vinden, heel logisch.

Wido
28/02/07, 13:02
Ik heb met mkinitcramfs een initrd gemaakt voor de Xen kernel en die als "module" aan mijn grub config toegevoegd.

Ik heb in /lib gegeken, maar de Xen kernel bevat gewoon de Areca driver? Dat vind ik juist het vreemde.

wonko
28/02/07, 13:07
En in je ramdisk die je gemaakt hebt, zit de module daar in? Afaik zit de driver niet in de xen-kernel zelf, maar is ie gewoon een module.

Wido
28/02/07, 19:10
Ik heb in /etc/mkinitcramfs/modules de Areca module aan de lijst toegevoegt, waarna ik de initrd gemaakt heb, dat moet toch genoeg zijn?

Kan ik op een of andere manier inzien welke modules er in een initrd zitten?

EDIT: Ik zie net inderdaad dat Areca niet standaard in de kernel zit, ik zal een nieuwe kernel gaan maken mét Areca er in.

Ik ben nu al tijden bezig, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb de Areca module handmatig gemaakt tegenover de Xen source en deze in /lib/modules/<xen kernel>/drivers/scsi/arcmsr gezet.

Daarna heb ik de areca module opgenomen in /etc/mkinitcramfs/modules

Vervolgens heb ik een depmod -ae gedraait en mijn mkinitramfs gedraaid.

Hij blijft maar volhouden geen /dev/sda1 te kunnen vinden, er gaat dus iets niet goed met die module.