PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe betrouwbare colocatie vinden?



dfeenstra
26/02/07, 21:16
Goedendag,
Ik heb reeds een nieuwe server gekocht met de volgende specificaties:

Processor Intel Pentium 4 3.0Ghz
Moederbord Supermicro P8SCT
Geheugen 2048MB DDR
Opslag 2x 160GB 7.200RPM (S-ATA)
RAID Controller 3Ware - AMCC 8006-2LP
Netwerk 2x 1000Mbit (Intel)
VGA Onboard
Kast Supermicro SC512L-260
Voeding 200 Watt

Nu ben ik opzoek naar een goede en betrouwbare partij waar deze server als colocatie ondergebracht kan worden.

Wat ik zoek is een partij die zowel voor de colocatie als de instalatie en het onderhoud kan zorgen.
De server moet 24 uur per dag gemonitord worden en als er problemen zijn moet er direct ingegrepen worden (dus ook om 3 uur snachts in het weekeinde en niet dat ik het zelf moet ondekken dat er iets mis is of moet wachten to de volgende ochtend/werkdag voordat de problemen worden verholpen).

De server dient door het bedrijf up to date en veilig gehouden te worden en indien er aanpassingen (aan b.v. instellingen) gedaan moeten worden wil ik dat ook kunnen laten doen.

Kortom: ik wil zelf geen omkijken naar de server hebben en er vanuit kunnen gaan dat de server altijd online is.

Ten slot wil ik ook graag dat mijn websites vanaf de huidige server worden overgezet naar de nieuwe server.

Hoe vind ik nu een goed en betrouwbare partner en niet dat ik een of andere beunhaas tref?
Wie kan em advies geven waar ik op moet letten en/of heeft tips voor de juiste partij?

Alvast bedankt voor de reacties.

Daniël

hostlogic.nl
26/02/07, 21:40
Ik denk dat veel partijen je pas zo'n support kunnen leveren als zij zelf ook de hardware leveren. Want verwacht je ook support bij hardware storingen? Moet je provider dan onderdelen op voorraad hebben?

Zorg in ieder geval dat je hier zelf over nadenkt voor je afspraken gaat maken met een provider.

Digires
26/02/07, 22:14
Ik denk dat u beter kunt kijken naar een managed VPS / dedicated server had kunt gaan kijken.
Er zijn ongetwijfeld partijen die SLA op de software willen geven.
Op hardware lijkt me dit bijna onmogelijk.

Er zijn genoeg recencie sites te te vinden waaruit uit kan opmaken of u met een degelijke partij te maken heeft.

Sorcer
26/02/07, 22:24
Waarvoor zou hij nu opeen een VPS / Dedicated server hiervoor moeten gaan zoeken. Misschien wilt hij zijn eigen server gewoon hebben voor zijn redenen. Ik kan er iniedergeval genoeg bedenken.

Misschien ooit gehoord van SLA's? Deze kunnen (bijna) altijd worden aangeboden door bedrijven. Dus ik zou zeggen, vraag om aanbiedingen in het juiste forum categorie om je zo meer te orienteren. Alleen op die manier krijg je een beeld van de bedrijven die hier actief zijn en wat zij eventueel kunnen bieden. Succes met je zoektocht!

dfeenstra
26/02/07, 22:33
De server is gekocht bij een bedrijf waar ik om bepaalde redennen besloten heb om uiteindelijk toch niet mee door te gaan.
Kortom.... ik heb een splinternieuwe server en wil die ergens colocaten inclusief SLA en ja ook als er hardware matig iets defect gaat dat dat opgelost kan worden op zeer korte termijn.

Waarom ik hier om advies vraag is dat ik eerder een colocate bedrijf getroffen heb die mijn wensen niet kunnen uitvoeren (plesk stats aan de gang krijgen is al te moeilijk) en simpelweg niet meer reageren op mijn berichten aan hun.

Daarom hoor ik graag waar ik op moet letten en of er aanbevelingen zijn voor goede bedrijven.

Mijn bedrijf groeit steeds verder en uptime en een perfect werkende server worden steeds belangrijker (huidige server begeeft het b.v. onder het verkeer dat hij te verwerken krijgt).

En ik wil zelf dus gewoon absoluut geen gezeik hebben met het beheer van de server maar toch een eigen server hebben.

SF-Jeroen
26/02/07, 22:41
http://www.redunix.nl

Dit netwerk biedt toevallig ook managed-colocatie aan tegen niet al te hoge prijzen

Ryan Kalkhoven
26/02/07, 22:50
Wellicht helpen de volgende punten u op weg:
- Uitreksel uit kvk opvragen
- Maak een selectie van een aantal aanbieders, bel ze op met vragen en maak een afspraak voor verder kennismaking.
- Vraag naar referenties en benader deze om naar ervaringen te luisteren (let hierbij wel op dat deze altijd positief zullen zijn)
- vraag om vrijblijvend enkele (gratis) uren support om de praktijk mee te maken
- vraag om een gratis proefplaatsing van bijv. 1 maand in het DC

Succes!

Digires
26/02/07, 23:04
@ sorce: Kunt u mijn post nogmaals doorlezen.
Ik zei dat hij daar beter in eerste instantie naar had kunnen kijken.
Nu hebben we een verhelderend antwoord gekregen over de keuze van de TS.
En als u mijn post leest zult u snel genoeg zien dat ik het ook over een SLA heb, dus zal raar zijn als ik daar nog nooit van gehoord zou hebben.

Welnu, genoeg daarover.
Mocht sorce nog wat aan of op te merken hebben, dan kan deze dat direct aan mijn adres bezorgen.

Wat Gualcherius doet, weet ik niet of dat toegestaan is, maar ik kan ook wel een betrouwbare partijen noemen die dit aanbieden tegen redelijk schappelijke prijzen.
Zij werken ook met Supermicro, en zullen de onderdelen snel moeten kunnen leveren.

Mocht u zelf ook op onderzoek uit willen;

Vraag inderdaad een uitreksel bij KvK op.
Daar staat onder andere het aantal fulltime werknemers op.
Een eenmanszaak zal immers nooit 24/7 voor u klaar kunnen staan, tenzij deze remote hands ook kan uit besteden.

Maar een afspraak met eventueel een rondleiding in het datacenter.
Zo kunt u zien of zij hun zaakjes goed geregeld hebben.
Let daarbij op de netheid/structuur van de racks waar u eventueel uw server wilt plaatsen.
Een rommelige rack wil net perse zeggen slechte hoster, maar een net rack is wel zo overzichtelijk.

En een proefplaatsing is nooit weg.
Al is het maar voor bijv. een week ( of twee ).


Ik wens u succes met het uitzoeken.

bakkerl
26/02/07, 23:24
dfeenstra,

Stel eens een lijst op met welke software je wil hebben. Ik kan me voorstellen dat op dit moment weinig bedrijven zullen reageren. Straks kom je met obsecure product X welke moet gaan werken, conflicten heeft met Y welke ook toevallig op de server van je moet staan.
Daarnaast zal het aanbiedende bedrijf ook kennis moeten hebben van de software welke ze dan voor je zullen moeten beheren, ook hier moeten ze dus van te voren weten welke software.

Spreek van te voren af bij hardware problemen zijn wat de kosten zullen zijn. Ook hier is het je eigen server. Een hoster kan wel reserve onderdelen op voorraad hebben, maar op een moederbord van 400% meer dan een standaard prijs zit je niet te wachten als die stuk is. En op dat moment wil je het toch vervangen hebben.

Tevens kijk je SLA goed na of je reactie tijden wil hebben of oplos tijden. Een reactie tijd van 2 uur, waar men dus binnen 2 uur aan het oplossen begint (maar wat langer kan duren ivm met wachten op onderdelen ofzo) is wat anders dan een oplos tijd van 2 uur, dus wat de max tijd is dat het opgelost _moet_ zijn. Echter zit aan beide hun eigen prijskaartje.
Tevens kijk de SLA goed na op de compensatie regeling indien de afgesproken SLA niet gehaald worden in de afgesproken periodes.


Kortom: ik wil zelf geen omkijken naar de server hebben en er vanuit kunnen gaan dat de server altijd online is.
100% kan niemand garanderen.

dfeenstra
27/02/07, 09:13
dfeenstra,

Stel eens een lijst op met welke software je wil hebben. Ik kan me voorstellen dat op dit moment weinig bedrijven zullen reageren. Straks kom je met obsecure product X welke moet gaan werken, conflicten heeft met Y welke ook toevallig op de server van je moet staan.
Daarnaast zal het aanbiedende bedrijf ook kennis moeten hebben van de software welke ze dan voor je zullen moeten beheren, ook hier moeten ze dus van te voren weten welke software.
De software die er op moet komen te draaien zal gewoon een of andere vorm van linux moeten zijn (geen idee wat het verschil tuusen alle verschillende uitvoeringen is). moet dus php en mysql op draaien en daarnaast een programma als direct admin of plesk. Verder zou ik zo niet weten wat voor software er nodig is om een server draaiende te houden.



Spreek van te voren af bij hardware problemen zijn wat de kosten zullen zijn. Ook hier is het je eigen server. Een hoster kan wel reserve onderdelen op voorraad hebben, maar op een moederbord van 400% meer dan een standaard prijs zit je niet te wachten als die stuk is. En op dat moment wil je het toch vervangen hebben.

Tevens kijk je SLA goed na of je reactie tijden wil hebben of oplos tijden. Een reactie tijd van 2 uur, waar men dus binnen 2 uur aan het oplossen begint (maar wat langer kan duren ivm met wachten op onderdelen ofzo) is wat anders dan een oplos tijd van 2 uur, dus wat de max tijd is dat het opgelost _moet_ zijn. Echter zit aan beide hun eigen prijskaartje.
Tevens kijk de SLA goed na op de compensatie regeling indien de afgesproken SLA niet gehaald worden in de afgesproken periodes.


100% kan niemand garanderen.


Oke bedankt, dat zijn nuttige punten om op te letten.
100% online zal inderdaad nooit lukken, maar laat ik zeggen 99,7% online moet kunnen.
De uptime is van belang aangezien het om e-commece systemen gaat waar het geld mee verdiend moet worden voor mij en externe partijen.

Marin
27/02/07, 12:32
<knip> Nee dus, niet op deze manier.

dreamhost_nl
27/02/07, 12:49
Dit netwerk biedt toevallig ook managed-colocatie aan tegen niet al te hoge prijzen

Alleen op hardware dat bij hen is aangeschaft overigens.


Een eenmanszaak zal immers nooit 24/7 voor u klaar kunnen staan, tenzij deze remote hands ook kan uit besteden.


Een EMZ is een rechtsvorm; dit houdt niet in dat er ook maar een persoon hoeft te werken. Er zijn legio voorbeelden te noemen van EMZ met meer personeel als een VOF of zelfs een BV.

WebXtra
27/02/07, 13:14
Alleen op hardware dat bij hen is aangeschaft overigens.



Een EMZ is een rechtsvorm; dit houdt niet in dat er ook maar een persoon hoeft te werken. Er zijn legio voorbeelden te noemen van EMZ met meer personeel als een VOF of zelfs een BV.

Hij bedoelde dan waarschijnlijk ook een EMZ waarvan de eigenaar de zaak in z'n eentje rund.
Wat kunnen jullie af en toe toch moeilijk zijn zeg.

Sorcer
27/02/07, 14:59
Een forum is om gemaakt om te discusseren. Dus geen reden om je te contacteren via een andere weg als andere mensen er ook belang bij hebben.

Ik geef informatie. ;)


@ sorce: Kunt u mijn post nogmaals doorlezen.
Ik zei dat hij daar beter in eerste instantie naar had kunnen kijken.
Nu hebben we een verhelderend antwoord gekregen over de keuze van de TS.
En als u mijn post leest zult u snel genoeg zien dat ik het ook over een SLA heb, dus zal raar zijn als ik daar nog nooit van gehoord zou hebben.

Welnu, genoeg daarover.
Mocht sorce nog wat aan of op te merken hebben, dan kan deze dat direct aan mijn adres bezorgen.

Wat Gualcherius doet, weet ik niet of dat toegestaan is, maar ik kan ook wel een betrouwbare partijen noemen die dit aanbieden tegen redelijk schappelijke prijzen.
Zij werken ook met Supermicro, en zullen de onderdelen snel moeten kunnen leveren.

Mocht u zelf ook op onderzoek uit willen;

Vraag inderdaad een uitreksel bij KvK op.
Daar staat onder andere het aantal fulltime werknemers op.
Een eenmanszaak zal immers nooit 24/7 voor u klaar kunnen staan, tenzij deze remote hands ook kan uit besteden.

Maar een afspraak met eventueel een rondleiding in het datacenter.
Zo kunt u zien of zij hun zaakjes goed geregeld hebben.
Let daarbij op de netheid/structuur van de racks waar u eventueel uw server wilt plaatsen.
Een rommelige rack wil net perse zeggen slechte hoster, maar een net rack is wel zo overzichtelijk.

En een proefplaatsing is nooit weg.
Al is het maar voor bijv. een week ( of twee ).


Ik wens u succes met het uitzoeken.

WebXtrA-Rámon
27/02/07, 15:05
Ik geef informatie. ;)
Maar of dat het nuttig is.... Je slaat iig volledig de plank mis met je reactie.

Sorcer
27/02/07, 15:15
Ik zal maar stoppen met het reageren hier, ik sla overigens nergens de plank mis met mijn reactie. Ik zie namelijk dat veel mensen zich direct aangevallen voelen terwijl ik het amper tegen ze spreek maar tegen de TS heb. Gewoon goed lezen. Meer ga ik er ook niet meer over zeggen :)

nopzolder
27/02/07, 20:29
100% online zal inderdaad nooit lukken, maar laat ik zeggen 99,7% online moet kunnen.


Dit betekend 24 uur niet bereikbaar.

bakkerl
27/02/07, 20:37
Dit betekend 24 uur niet bereikbaar.
Op jaarbasis. Als je per maand periode gaat bekijken kom je uit op 2.16 uur per maand (maand van 30 dagen).

In het ergste geval zit je dat per jaat op 24 uur ja. Maar er zullen toch best wel maanden tussen zitten waar echt niet aan die 2.16 uur gekomen zal worden. Mag ik hopen dan.

remoteoffice
01/03/07, 13:01
Ber|Art edit: Ontopic a.u.b.

DSLink
11/03/07, 21:51
-knip Janneman-