PDA

Bekijk Volledige Versie : Fresh install via laptop



Jaffa
26/02/07, 22:06
Geachte allen,

Ben een complete leek op het gebied van hardware, kabels etc. en worstel met het volgende:

Ik heb hier een OS-loze server voor me staan waar ik FreeBSD op ga draaien.
Voordat ik mijn flatscreen en toetsenbord van zolder haal om ze aan te sluiten op de server, zou ik graag willen weten of het mogelijk is om dit via mijn laptop te doen.

Mijn laptop heeft een mooie poort (blauw, met allemaal gaatjes;-), net als de server, waar een mooie kabel met allemaal pinnetjes ;-) aan weerszijden in kan, maar dit gaat natuurlijk niet werken, dit is om een monitor aan te sluiten, toch?

Is er een mogelijkheid voor?
Zo ja, welke? welke kabels heb ik nodig?

Graag idiot-proof uitleg. Serveradministration kan ik (ugh), bekabeling...nah.

Veel dank bij voorbaat.
Jaffa

daanl
26/02/07, 22:16
denk dat sneller is om je flatscreen en je toetsenbord te pakken dan hier te wachten in die tijd had je namelijk al 20 keer kunnen doen

Jaffa
26/02/07, 22:22
Da's waar, maar mijn eigenlijke vraag is natuurlijk of ik elke keer mijn toetsenbord en flatscreen zou moeten pakken als ik regelrecht op het blik in moet loggen.
Ding gaat ergens in een gesponsord rack hangen als test-blik, en heb geen zin om daar ook een monitor etc te moeten plaatsen.

Vraag dus naar mogelijkheden.

Ramon Fincken
26/02/07, 22:35
het kan via UTP, al weet ik niet hoe die applicatie heet..
dan gebruik je een IP adres als extra beeldscherm

Aessence
26/02/07, 22:44
Wat Ramon bedoeld is KVM over IP; daar zijn insteekkaarten voor in servers (IPMI). Of je kan een KVM over IP switch gebruiken. Beide opties moet je wel eerst in huis hebben/halen voordat je met een ander systeem de 'console' over kan nemen.

Een hele andere methode is 'provisioning' via een tool als NOC Monkey (http://nocmonkey.psoft.net/) of Windows tools als RIS en/of ADS. Deze apps gebruiken PXE (Pre-eXecution Environment) wat inmiddels in nagenoeg alle netwerkkaarten aanwezig is. Het kan zijn dat je je server (BIOS) in moet stellen om via PXE te kunnen booten.

Omdat ik RIS (Remote Installation Service) en ADS (Automatic Deployment Service) van Microsoft genoemd heb, ook nog even die van Apple: NetBoot. NetBoot is ook wat NOC Monkey gebruikt en volgens mij zit het in nog meer Open Source distributies.

Noc Monkey was/is gratis voor max. 5 nodes. Zou daar eens naar kijken.

George/

P.S. Je kan niet je notebook als toetsenbord en scherm voor je serer gebruiken via de normale aansluiting(en), zoals daar bij VGA/USB/PS2/etc.

Jaffa
26/02/07, 22:58
P.S. Je kan niet je notebook als toetsenbord en scherm voor je serer gebruiken via de normale aansluiting(en), zoals daar bij VGA/USB/PS2/etc.

Too bad. Zou eerder verwachten dat het via USB of zo, met een of ander fancy kabeltje richting een seriele (?) poort op de server zou kunnen.
(Op de server zit zowel een poort met pinnetjes als een met gaatjes..:huh: )

Hoe gebeurt dit dan op Datacenters? Brengt daar iedereen zijn eigen monitor mee, of staan er daar die je mag gebruiken?

Komto
26/02/07, 23:00
Staan meestal karretjes met monitors ;)

IT-worX
26/02/07, 23:03
eigenlijk ga je vrij zelden naar het datacenter, meestal doet men alles via ssh, tenzij het echt fout loopt

thunder
27/02/07, 00:34
wel ieder DC (dat ik ken) heeft een mooi (rol)tafeltje met een scherm,toetsenbord en soms een muis. Zou maar erg zijn moest iedereen zen eigen scherm/keyboard moeten meeslepen iedere keer ;)

santema
27/02/07, 09:47
Ik neem elke keer eigen lcd/tb mee, weet je zeker dat het werkt en het er is. Toch niet zoveel werk...

Ramon Fincken
27/02/07, 16:12
Nee, Aessence ... ik bedoel gewoon via een switch of hub dus met UTP
Ik zal eens vragen welke software nodig is.

Sorcer
27/02/07, 16:20
Is het dan niet mogelijk om je laptop te koppelen aan je scherm en vervolgens het scherm actief te krijgen van de server? Zodat je dus gewoon op de laptop kunt werken? Volgens mij moet dit wel kunnen hoor!

Ben overigens benieuwd wat je dan precies nodig hebt! Want ik ga binnekort zelf ook een nieuwe laptop aanschaffen en dan koop ik er direct matriaal voor om hem aan te sluiten op de server als dat kan.

Magus
27/02/07, 17:36
Ik heb een koffertje met ingebouwd TFT scherm en toetsenplankje :)

dirkb
27/02/07, 17:54
De mooie blauwe poort is een OUTPUT poort en dit zowel op de laptop als op de server. (output -> dwz dat je via die poort info NAAR een scherm stuurt)

Ik zie niet goed in hoe je de output van de server (scherm output) via de scherm-output van de laptop op het scherm van de laptop kunt krijgen.

Aessence
28/02/07, 23:16
Nee, Aessence ... ik bedoel gewoon via een switch of hub dus met UTP
Ik zal eens vragen welke software nodig is.

Ja Ramon (ik heet overigens George), ik had je wel begrepen.


Wat Ramon bedoeld is KVM over IP; daar zijn insteekkaarten voor in servers (IPMI). Of je kan een KVM over IP switch gebruiken. Beide opties moet je wel eerst in huis hebben/halen voordat je met een ander systeem de 'console' over kan nemen.

Om een serverconsole over te nemen via het netwerk (TCP/IP) moet je server dat ondersteunen. In het niet-grafische gedeelte van je boot moet je hardware daar geschikt voor zijn. B.v. door toevoegen van een IPMI kaartje op een geschikt moederbord. Merk-servers hebben deze "lights out" functionaliteit ook vaak (of als optie).

Sommige professionele servers zoals de PRIMERGY's van Fujitsu Siemens :D kunnen ook de console redirecten naar een seriele poort. Maar daar heb je niet genoeg aan als je een OS vers vanaf remote wilt installeren (omdat het je disk/io niet redirect).

Een Software-only optie is niet mogelijk omdat er behalve de BIOS, geen software draait als je de aanknop net (virtueel) hebt ingedrukt.

Een IMPI (hardware) module laadt vanuit de bootstrap de software waarmee je de console dan (met een client) kan benaderen.

George/

Ramon Fincken
01/03/07, 01:04
Ok George :)

hier de info, vers van de pers


>> Hoe heet die app waarmee je je laptop als extra scherm pakt over UTP ?

maxivista; en hoeft niet utp te zijn, kan met iedere vorm van netwerkverbinding, zolang TCP/IP maar kan. (Dus WiFi, bluetooth PAN, direct cable link, nullmodem kabel...alles werkt)

superior-is
01/03/07, 14:11
Of een leuk open-source programma: Synergy.