PDA

Bekijk Volledige Versie : verantwoording



binkie1979
26/02/07, 20:22
Als je een betalingsprobleem hebt met een bedrijf wie moet er dan met een overzicht over de brug komen?
Ik heb een aanvaring met een bedrijf die zegt dat er een nota openstaat. Nu heb ik aan het bedrijf gevraagd om een overzicht te sturen op welke dag en met welk bedrag een rekening is betaald. Volgens mij heb ik alles betaald.
Nu zegt dat bedrijf dat ik alles zelf maar moet faxen en dat zij het uitzoeken.
Dit is de omgekeerde wereld. Want een bedrijf moet op verzoek van een klant ook overzicht van zaken kunnen sturen.
Of te wel een bedrijf mag een puin hoop maken en de klant moet maar de oplossing zoeken.

DE VRAAG:
Zie ik het juridisch juist dat de provider een overzicht moet (kunnen) sturen of denken jullie net zoals de provider dat de klant verantwoordelijk is.

VinceSTM
26/02/07, 20:24
Zij moeten aangeven om welke factuur het gaat, als het een terechte factuur betreft, moet jij bewijzen dat hij reeds betaald is. Zij hebben grotendeels gelijk, dus :)

Glenn
26/02/07, 20:24
Wat zouden zij moeten opzoeken als jij volgens hun systeem niet betaald hebt? Het is inderdaad logischer dat jij even een kopie van je afschrift of print screen van internetbankieren stuurt. Dan kunnen zij het makkelijk vergelijken en is waarschijnlijk het probleem zo verholpen :)

Ryan Kalkhoven
26/02/07, 20:25
Het bedrijf verteld jou dat er nog wat open staat? Dan kunnen ze toch direct aangeven wat er open staat?

Lijkt mij niet meer dan netjes dat het bedrijf dat de diensten leverd aangeeft wat je moet betalen en waarvoor.... Op het moment dat jij dit reeds betaald hebt kun jij aangeven aan de hand van wat aanwijzingen/bewijs dat dit reeds gebeurd is.

binkie1979
26/02/07, 20:28
zal een kleine toelichting erbij geven. er is een kleine fout bij het betalen alle rekeningen zijn in 2 keer overgemaakt door een fout.
Als je alle 3 bij elkaar optelt moet je tot een bedrag komen!

VinceSTM
26/02/07, 20:29
en heb jij dat aangegeven aan het bedrijf?

Glenn
26/02/07, 20:30
zal een kleine toelichting erbij geven. er is een kleine fout bij het betalen alle rekeningen zijn in 2 keer overgemaakt door een fout.
Als je alle 3 bij elkaar optelt moet je tot een bedrag komen!

Ik kan me voorstellen dat het bedrijf het met deze uitleg niet begrijpt ;) Wat bedoel je nu precies?

VinceSTM
26/02/07, 20:31
hij heeft bij een factuur van 10 euro,2x 5 euro overgemaakt. Klopt dat?

binkie1979
26/02/07, 20:32
ja dat klopt.

VinceSTM
26/02/07, 20:32
zeg dat dan tegen ze ;)

Glenn
26/02/07, 20:36
ja dat klopt.

Dan print je je rekeningafschrift, omcirkel je de cijfers. Zet je die keurig boven elkaar, zet je er een optelstreep onder en dan point je die uitkomt van de optelsom naar de factuur. Dan zullen ze wel snappen wat je bedoelt ;)

Maar, 't is wel een beetje dom van je hoor! ;)

crazycoder
26/02/07, 20:39
zal een kleine toelichting erbij geven. er is een kleine fout bij het betalen alle rekeningen zijn in 2 keer overgemaakt door een fout.
Als je alle 3 bij elkaar optelt moet je tot een bedrag komen!
In dat geval lijkt het mij logisch dat je in excel een rekensommetje (facturen en betalingen) maak en dat per e-mail/fax naar te stuur?

Even datum en rekeningnummer vermelden en men kan het zo zien. Dit lijkt mij geen zaak waarbij je je hakken in het zand moet gaan zetten..

Glenn
26/02/07, 20:43
In dat geval lijkt het mij logisch dat je in excel een rekensommetje (facturen en betalingen) maak en dat per e-mail/fax naar te stuur?

Even datum en rekeningnummer vermelden en men kan het zo zien. Dit lijkt mij geen zaak waarbij je je hakken in het zand moet gaan zetten..

[SNS-stem-aan]
Zo kan het ook ;)
[/SNS-stem-uit]

binkie1979
26/02/07, 20:44
of te wel iedereen tot nu toe zegt dat altijd de klant moet bewijzen dat alles betaald is en dat de ontvanger niks hoeft te doen!

BsHosting
26/02/07, 21:00
ja jij betaald het in 3 delen.

het bedrijf krijgt wel meer betalingen binnen waarschijnlijk en weet dus bijgod niet waar iets bijhoort bedragen qua facturen komen niet overeen.

jij bent zo in gebreke en niet het bedrijf dus inderdaad jij moet bewijzen zoals al vermeld is dat jij netjes betaald hebt, wellicht niet op de juiste manier maar als je dit netjes opneemt met betreffend bedrijf zal dat heus wel opgelost worden.

crazycoder
26/02/07, 21:00
of te wel iedereen tot nu toe zegt dat altijd de klant moet bewijzen dat alles betaald is en dat de ontvanger niks hoeft te doen!
Hmmmmm tja.. weet je.. ik snap niet waar jij jezelf druk om maak.

Het gaat er niet altijd om wie er gelijk heeft of wie iets moet bewijzen. Soms doe je er goed aan om je tijd efficient te besteden en gewoon een overzichtje te maken waarmee zij het uit kunnen zoeken.
Snapt men het daarna nog niet of wil men dwars zijn kan je altijd nog aangeven dat jij alle medewerking heb gegeven maar dat de maat een keer vol is.

Glenn
26/02/07, 21:16
of te wel iedereen tot nu toe zegt dat altijd de klant moet bewijzen dat alles betaald is en dat de ontvanger niks hoeft te doen!

Het is zowel voor jou als voor het bedrijf het makkelijkst als je even laat weten wanneer het is overgemaakt. Het gebeurd ons ook wel eens dat we een betaling van iemand over het hoofd zien. Klant krijgt dan een herinnering en reageert dan vanzelf met is al betaald d.d. 2 februari. Wij zoeken dat dan na en als het klopt is er niets aan de hand.

Niet zo druk om maken dus :)

VinceSTM
26/02/07, 23:22
Hoe kan iemand bewijzen dat iets niet betaald is? Het is toch mogelijk om te bewijzen dat je wel iets gedaan hebt?

trebbor
26/02/07, 23:55
- Hoe kan iemand bewijzen dat iets niet betaald is?
Rekening afschriften liegen niet.

Hoe kan iemand bewijzen dat iets WEL betaald is?
Rekening afschriften liegen niet.

Simpel als dat :-) kom je ergens niet uit laat je gewoon je afschrift zien en dan komt het allemaal wel goed :lovewht:, trouwens wel altijd factuurNUMMERS meesturen, anders is het zo moeilijk boekhouden :)

VinceSTM
26/02/07, 23:56
- Hoe kan iemand bewijzen dat iets niet betaald is?
Rekening afschriften liegen niet.

Hoe kan iemand bewijzen dat iets WEL betaald is?
Rekening afschriften liegen niet.

Simpel als dat :-) kom je ergens niet uit laat je gewoon je afschrift zien en dan komt het allemaal wel goed :lovewht:, trouwens wel altijd factuurNUMMERS meesturen, anders is het zo moeilijk boekhouden :)

is dat een hint, treb? :P

trebbor
26/02/07, 23:59
is dat een hint, treb? :P

Haha :D

mitedo
03/03/07, 16:37
vraag gewoon vriendelijk een debiteurenkaart op, dan kun je zien wat ze precies nodig hebben.

Soms boeken mensen hun bankafschriften fout en heb je dit gezanik.

Formatking
06/03/07, 17:12
Hier heb ik zovaak mee te maken gehad.. het is vrij simpel:

- Wij factureren een klant, de klant betaald;
- Heeft de klant een openstaande factuur, dan geven wij het factuurnummer op met datum en indien gewenst een reprint van de factuur;
- Klant levert gegevens aan (kopie afschrift) waarop de betaling staat;
- Wij controleren daarna of alles klopt (rekeningnr, etc.)
- Probleem opgelost.

Het wordt pas leuk als ze zeggen dat ze nooit het product of de dienst hebben afgenomen :p Dan krijg je pas een juridische strijd over de bewaartermijn van facturen en onderliggende documenten :) Gelukkig is het in dit geval niet zo :p

Marin
07/03/07, 10:31
hun moeten met een overzicht komen, in het geval ze een incassobureau inschakelen moet het incassobureau met een overzicht komen. Meestal doen ze dit niet, maar wettelijk gezien zijn ze dit wel verplicht.

binkie1979
10/03/07, 17:50
eindelijk weer eens iemand die het juiste antwoord geeft!!