PDA

Bekijk Volledige Versie : VOIP advies gevraagd :)



thrunx
26/02/07, 13:07
Hoi,

Ik ben opzoek naar een stukje advies over VOIP. Ik zal eerst even onze situatie uitleggen.

We hebben een kantoor aan huis en maakten van onze privé adsl-lijn gebruik, Tiscali (+ Telefonie). Nu hebben wij al bijna 2 maanden erge problemen met Tiscali, het modem (inclusief telefonie!) valt ongeveer 10x per dag uit. Na ongeveer 5-15 minuten draait dan alles wel weer, maar dat is natuurlijk geen manier van werken ;)

Daarom hebben we besloten om ADSL te nemen bij XS4ALL voor ons bedrijf. Nu hebben we 2 ADSL-lijnen, dus overwegen we om dat Tiscali-gebeuren er helemaal uit te gooien. MAAR daar zit ook gratis bellen naar alle vaste nummers in Nederland bij inbegrepen. Nu is de vraag hoe we dat moeten gaan vervangen.

Dit zijn de statistieken voor telefonie van afgelopen maanden:
207 gesprekken van totaal 14,5 uur
195 gesprekken van totaal 14 uur
313 gesprekken van totaal 15 uur
309 gesprekken van totaal 17 uur
288 gesprekken van totaal 20 uur
154 gesprekken van totaal 14 uur

Ik ben nu aan het kijken naar de VOIP oplossingen van XS4ALL, Optibel, Skype en VOIPBuster. Heeft er iemand suggesties?

VOIPBuster kom ik niet echt uit...zoveel regels etc...

Alvast bedankt!
Steven

WilloW
26/02/07, 13:24
Skype en VOIPBuster heb ik ooit eens prive getest... kost natuurlijk geen drol maar kwaliteit is niks vind ik persoonlijk

Wij worden regelmatig gebeld door mensen met Skype of Voipbuster maar het is eigenlijk altijd wel zo dat wij die persoon terug bellen op een ander nummer

Neem aan dat je gratis wilt bellen? dan zou je budgetphone kunnen overwegen kost 9.50 kun je 1000minuten bellen. Ze accepteren alleen particulieren rekeningen voor deze dienst.

hostlogic.nl
26/02/07, 15:51
Je zou optibel of budgetphone kunnen gebruiken. Nadeel van optibel is dat je geen SIP account gegevens krijgt, en dus niet zomaar asterisk als telefooncentrale in kunt zetten. Je krijgt een voorgeprogrammeerde ATA thuis, die sluit je aan op je netwerk en op je telefoon.

Bij budgetphone krijg je die gegevens wel, maar daar heb je weer een beperking van 1000 minuten per maand (ca. 16 uur, dus daar zit je gezien je stats net onder). Met beiden heb ik goede ervaringen, gebruik ze allebei al meer dan een jaar.

thrunx
26/02/07, 18:18
Bedankt voor de reacties tot nu toe :)

Kan je bij BudgetPhone zien op hoeveel minuten je zit als je VOIP onbeperkt hebt?

Ik heb gekeken op de website van BudgetPhone. Als ik het goed heb begrepen kan ik mijn huidige telefoonnummer (dat bij Tiscali Telefonie staat) naar hun verhuizen? En daarvoor betaal ik dan maar 10 euro per jaar? (Naast abbo van 9,50 p/m)

Kan iemand mij vertellen wat naast SIP account gegevens de verschillen zijn tussen BudgetPhone en Optibel?

Wat is "Non-linesharing"? Ik kan de uitleg op optibel.nl niet echt volgen...Wanneer krijg ik die toeslag? Krijg ik zo'n toeslag ook bij BudgetPhone?

Update: Ik heb net Optibel besteld :)

Santario
28/02/07, 09:05
Wij gebruiken zelf zowel Budgetphone als Optibel. Kwaliteit van Budgetphone vinden wij matig, krijgen regelmatig te horen dat het net lijkt alsof er vuurwerk word afgestoken op de achtergrond :s Optibel is inderdaad niet rechtstreeks aan te sluiten op bijvoorbeeld Asterisk, echter hebben wij tussen het ATA kastje van Optibel nog een Sipura 3000 gehangen en het werkt perfect :) Budgetphone gaat er bij ons dan ook een dezer dagen uit.

thrunx
28/02/07, 10:57
Heb ik toch de goede keuze gemaakt :)

Wat kan je met zo'n Sipura 3000?

Santario
28/02/07, 12:41
Je kan beter vragen wat je er niet mee kan ;)

Check http://www.tijdhof.com/product_info.php?cPath=68_63&products_id=288 even voor uitgebreide info :)

asteriskfreak
01/03/07, 01:59
Zelf gebruik ik voipdiscount, en ik moet zeggen dat de kwaliteit erg goed is.
Ik heb ook een tijdje voipbuster gebruikt maar ook daar was ik goed over te spreken. Voipbuster en voipdiscount en nog vele andere zitten allemaal onder de paraplu van Betamax. En sinds kort heb ik ook webcalldirect toegevoegd aan mijn lijstje (goedkopere gsm gesprekken). Deze loopt op een Asterisk server met een ata. Budgetphone vind ik zelf wat minder van kwaliteit maar is nog goed te doen. Ik hou niet van dat abonnementen gedoe allemaal. En de waanzin dat men betere kwaliteit krijgt door ergens een abbo af te sluiten is erg overdreven.
Gebruik bij voipbuster en andere Betamax varianten de alaw codec. De kwaliteit is dan aanzienlijk beter
Nee ik hou me lekker bij Betamax {xx} . Kost bijna niks en kwaliteit is gewoon goed (zowel inkomende als uitgaande gesprekken)
Je bent toch stom als je tegenwoordig nog voor een vaste lijn een abbo gaat afsluiten van 10 euro per maand ->|

Santario
01/03/07, 09:44
Kost bijna niks en kwaliteit is gewoon goed (zowel inkomende als uitgaande gesprekken)
Je bent toch stom als je tegenwoordig nog voor een vaste lijn een abbo gaat afsluiten van 10 euro per maand ->|

Stom? Zullen we een wedje leggen wie er harder zal lopen in geval van storingen o.i.d.? Betamax of Optibel/Budgetphone? Denk de laatste omdat die een verplichting hebben om hun diensten goed te leveren, bij Betamax is het simpelweg 'as-is'.

Al moet ik wel zeggen dat als je kijkt naar de huidige tarieven voor je vaste abonnement deze niet erg grote verschillen tonen met KPN (Optibel kost immers 12,95), ik ben dan ook van mening dat de tarieven met gemaak nog veel verder omlaag kunnen. Dus in dat opzicht ben ik het inderdaad met je eens ;)

asteriskfreak
02/03/07, 16:23
Heb je gelijk in. Maar ik wed nooit op een paard en heb niet alleen Betamax waar ik mee bel. Als Betamax eruit ligt dan zorg ik er wel voor dat ik snel via een andere trunk kan bellen. Ik gebruik ook voipplanet. Hun bieden ook diensten aan voor de zakelijke markt en ik betaal alleen wat ik daadwerkelijk bel. Dus geen abbo van 12,95 of zo per maand. Maar ik moet zeggen dat ik een inbound nummer heb van Betamax en van Budgetphone. Tot nu toe ben ik altijd netjes bereikbaar. Dus de kwaliteit is toch wel goed vind ik.

thrunx
05/03/07, 11:12
Update: Optibel werkt niet, verschillende manieren/kabels aangesloten, maar doet gewoon niks... :( Zowel softwarematige als hardwarematige reset helpt niet. Helpdesk is gelukkig wel netjes, dus ik stuur het terug en dan gaan ze ernaar kijken...en eventueel me een nieuw kastje sturen :)

We wachten het weer af ;)

asteriskfreak
06/03/07, 02:11
Je betaald bij mij maar 2 cent per minuut en geen start tikken. Desnoods wil ik je de zaak ook nog wel komen aansluiten.
Dus je belt gewoon wat je verbruikt.

Ik meen dat optibel een fair use policy heeft waar je maar max 1000 minuten per maand mag bellen, dus dat schiet ook niet op.

Bovendien als je mobiele nummers of internationaal belt dan wordt dat apart berekend. Dus dat komt nog eens boven die 12,95

Ik heb je een pm gestuurd dus kijk maar wat je ermee doet

thrunx
06/03/07, 10:23
Nee, bedankt. Ik heb nu al voor Optibel gekozen, we kijken eerst wel hoe ver we daarmee komen :)

wutr
06/03/07, 11:47
Je betaald bij mij maar 2 cent per minuut en geen start tikken. Desnoods wil ik je de zaak ook nog wel komen aansluiten.
Dus je belt gewoon wat je verbruikt.

Ik meen dat optibel een fair use policy heeft waar je maar max 1000 minuten per maand mag bellen, dus dat schiet ook niet op.

Bovendien als je mobiele nummers of internationaal belt dan wordt dat apart berekend. Dus dat komt nog eens boven die 12,95

Ik heb je een pm gestuurd dus kijk maar wat je ermee doet




Redelijk offtopic en eigenlijk een zaak voor de mods, maar voordat het weer gebeurt ik wil je er even op wijzen dat aanbiedingen níet via PM of e-mail gedaan mogen worden en dat ze slechts in het aanbiedingen forum zijn toegestaan.

Dillard
06/03/07, 13:43
Mod-edit: Inderdaad Asteriskfreak: het is niet de bedoeling om je diensten op deze manier aan te prijzen, lees svp even de huisregels door.

asteriskfreak
06/03/07, 19:54
Mijn excuses hiervoor het zal niet meer gebeuren.
Ik ben vrij nieuw op dit forum.

Groetjes

dimitrivisser
07/03/07, 08:39
Stom? Zullen we een wedje leggen wie er harder zal lopen in geval van storingen o.i.d.? Betamax of Optibel/Budgetphone? Denk de laatste omdat die een verplichting hebben om hun diensten goed te leveren, bij Betamax is het simpelweg 'as-is'.


Om hoeveel wil je wedden ? Optibel ken ik niet, maar Budgetphone rent in ieder geval niet harder dan Betamax. Ze zijn wel vriendelijk, maar als iets stuk is dan ligt het er ook makkelijk een maandje uit.
Daarnaast lijkt er bij Betamax meer kennis aanwezig te zijn.

Ik gebruik zelf Budgetphone voor inkomende gesprekken en Voipbuster voor uitgaande gesprekken. Maar ik heb maar een simpel eenmanszaakje, mocht het niet werken dan bel ik gewoon verder met m'n GSM waar m'n klanten mij ook op kunnen bereiken.

Als ik personeel zou hebben en afhankelijk zou zijn van de telefoon dan lijkt me voip toch een stuk minder. Een analoge of ISDN lijn van KPN is dan wel wat duurder, maar het werkt wel. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat het ooit niet gewerkt heeft.

Voipbuster voor uitgaand bellen is lekker goedkoop. Voor een tientje bel je 120 dagen 300 minuten per week gratis, alls wat je meer belt binnen Nederland kost 1 cent per minuut naar vast. Die 1 cent per minuut gaat dan af van het tientje dat je hebt betaald.

asteriskfreak
08/03/07, 02:41
Voor voip ben je natuurlijk van meer factoren afhankelijk als van KPN.
Want als je internet eruit ligt dan ben je met voip niet meer bereikbaar. Hetzelfde geldt als de voipprovider eruit ligt.

Om toch bereikbaar te zijn kun je je inbound nummer laten doorschakelen naar je gsm mocht een van de verbindingen eruit komen te liggen.
Men is dan toch altijd bereikbaar.

Ik zou voip ook niet willen aanraden voor mensen /organisaties die te alle tijden moeten kunnen bellen of voor alarm systemen.
Hiervoor is voip (nog) niet betrouwbaar genoeg.
Zelfs @home die zelf telefonie aanbiedt kan geen garantie geven dat een alarmsysteem via hun telefonie voor 100 % zal functioneren.

En dit geldt trouwens voor iedere voip provider hoe goed ze ook kunnen zijn.

Ik maak me dan ook ernstig zorgen dat KPN het hele vaste tekefoonnet over een aantal jaren alleen maar via voip wil laten lopen.
Als je ziet welke problemen er nu al zijn, met deze dienst dan zal de kwaliteit van KPN zelf ook ter discussie komen te staan.

Wat budgetphone betreft ik ben tot nu altijd goed bereikbaar geweest, evenals Betamax. Ik denk zelf dat als hun er een hele maand uitliggen dat ze dan wel de boel kunnen gaan sluiten want iedereen zal dan hun relaties met Budgetphone gaan verbreken.

Maar zoals gezegd ik ben tot nu toe zeer tevreden over voip.

Santario
11/03/07, 21:23
Als het moet kan ik je eventueel wel helpen met de combi Sipura/Asterisk/Optibel :)

thrunx
13/03/07, 16:27
Als het moet kan ik je eventueel wel helpen met de combi Sipura/Asterisk/Optibel :)

Bedankt, maar het draait nu weer :) We gaan eerst even kijken of het bevalt.