PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke kosten hebben ISP's/Webhosting Bedrijven



groenleer
24/02/07, 17:32
Regelmatig zie en hoor ik hier op het forum en in de wijde wereld dat mensen geen echt zicht hebben op hun kosten die ze per jaar maken.

Nu ben ik zelf aan het inventariseren gegaan welke kosten er bij ons zijn. Nu zijn we maar een kleine partij en hebben niet echt heel veel kosten. Maar het is wel goed om te weten waar we mee te maken krijgen als we groter gaan groeien.

Nu is mijn vraag kunnen jullie eventuele kostenposten noemen ter aanvulling op mijn lijstje hier onder, om zo een zo compleet mogelijk overzicht te krijgen.
De daadwerkelijke kosten per post zijn niet interessant, alleen de naam van de post en wat het eventueel omhelst.


Onze lijst (in willekeurige volgorde):
Reseller Pakket
Domein registratie kosten
Abonnement Mobiele Telefoon
Gesprekskosten Mobiele Telefoon
ISDN Entree Kosten
ISDN Abonnementskosten
Co-Location Entree Kosten
Co-Location AbonnementsKosten
Afschrijving Server
Belfabriek Aansluit Kosten
Belfabriek Abonnementskosten
Visitekaartjes drukken
Briefpapier drukken
Factuurpapier drukken
KVK - Jaarlijkse Bijdrage B.V.
Ziektekosten verzekering
Accountant
Huur Pand
Electra kosten
Water Kosten
Verwarmings Kosten
Inkomsten Belasting/Vennootschaps belasting
Kleine Inventaris
SIDN Lidmaatschap
Bank - Maandkosten
Bank - Transactie kosten
Bank - Internet bankieren
Bank - PIN pas
Post - Postbus
Post - Antwoordnummer

Post - Portokosten
Software Licenties
Bedrijfsaansprakelijkheids verzekering
Recht bijstands verzekering
Notaris
Advocaat
Incasso bureau


Dus laat je gaan en voeg eventuele serieuze kostenposten toe. Ook starters hebben hier iets aan, zodat ze weten waar ze rekening mee moeten houden.

djalken
24/02/07, 17:59
Softwarelicenties? auto/transport (bij gebruik privé auto vergoeding per gemaakte km)
advertentiekosten/marketingbudget

Zijn er zo een aantal die me te binnen schieten ;)

zie dat je software al hebt, overheen gelezen :)

MortyDot
24/02/07, 17:59
reclame kosten ook eentje die wel belangijk is en hier een belangrijke rol speeld

FSCJasper
24/02/07, 18:16
Ontwikkelingen aan de website? Kosten voor het design en bepaalde applicaties.

Peuk
24/02/07, 18:28
Personeel ;)

Digires
24/02/07, 18:33
Adsl / business DSL voor op kantoor?

Waarom nog eigenlijk ISDN? Terwijl je gaat voipen via belcentrale :S

Server00
24/02/07, 18:34
maar als je niet een groot bedrijf bent hoef je veel van deze kosten ook niet te maken :)

Komto
24/02/07, 18:35
Ik mis het RIPE LIR.

swedendedicated
24/02/07, 19:12
Ik mis het RIPE LIR.

Heb jij ripe dan? ripe leuk voor iptjes en voor netwerken. Overigens ziet de lijst er vrij compleet uit

Komto
24/02/07, 19:23
Hij praat over colocatie, als je dat wat groter gaat aanbieden heb je dat nodig?
Wij zijn er mee bezig, dus nog niet.

djalken
24/02/07, 19:25
Lijkt me vrij logisch dat je ripe lir pas doet bij eigen netwerk of redelijke omvang, wij krijgen ip's gewoon onder ripe voorwaarden (geen 1 € per ip gebeuren) dus dan is een ripe lidmaatschap niet snel aantrekkelijk.

Komto
24/02/07, 19:46
Lijkt me wel, onafhankelijkheid, en makkelijk verhuizen mocht het ooit nodig zijn. Dat is dat geld ruimschoots waard, want zo duur is het niet.

AlfaHosting
24/02/07, 19:47
Heel veel van de 'hosters' die hier komen hebben deze kosten niet, daarom kunnen ze zo goedkoop werken. Papa en mama betalen als ware de kosten. Leuk voor een bijverdienste als je jong bent, maar geen ernstige optie voor een toekomst. Want leven kan je er nooit van.

- brandverzekering
- arbeidsongevallenverzekering
- loonkosten
- rsz
- gemeentelijke belastingen
- sabam (muziek op kantoor)
- boekhouder
- afschrijving van pc's, printers en dergelijke

enz ...

Geert-Jan
24/02/07, 20:07
koffie??? liters per week hier :P

eweps
24/02/07, 21:10
zet dan meteen de middagmaaltijd, koeken, thee, avondmaaltijd(bij overwerken) er ook bij.

+
koelkast
waterkoker
koffiezetapparaat
kopjes
schoteltjes
glazen
borden
bestek
papier
inkt
schrijfgerei
nietmachines, nietjes
perforators
linialen
postvakken(plastic bakken voor op het bureau)
electronica verzekering
planten en potten
gordijnen/luxaflex
stoelen
bureau's
prullenbakken
kasten, afsluitbaar en open
lampen
vergadertafel
beamer
schilderijen
UTP kabels
telefoons
telefoon kabels
stekkerdozen
rookmelders
brandblusser
tochtstrips
behang/verf
energie kosten

Natuurlijk niet te vergeten: de kantoorruimte zelf..

en vast nog veel meer..

Geert-Jan
24/02/07, 21:29
het zijn allemaal kosten waar men niet aan denkt, maar rijdt eens naar de Sligro of zo, wedden dat je die factuur ook inboekt.... en hij komt maandelijks terug:P

scenestar
24/02/07, 22:16
Softwarelicenties?

Wat een onzin, stap gewoon over op Libre/Gratis GNU software.

wowzie
24/02/07, 22:28
Wat een onzin, stap gewoon over op Libre/Gratis GNU software.

Dat is pas onzin.. Controlpanel, ASP.net, Windows Media Streaming, Virtualisatie, Word/Excel etc. kan je allemaal nodig hebben als webhosting bedrijf.

Bhai
25/02/07, 00:25
ik mis de kern van een ISP/Hostingbedrijf;

De servers zelf :rolleyes: en eventueel een netwerk

FSCJasper
25/02/07, 00:40
Wat ik niet begrijp: als kostenpost heb jij Resellerpakket erin gezet, terwijl verderop staat 'afschrijving server'. Voor een resellerpakket heb je niet zoveel kostenposten zoals jij beschrijft. Welke kant wil je op?

thunder
25/02/07, 07:08
mss bedoelt hij domeinreseller pakket die rekenen ook een setup aan soms

crazycoder
25/02/07, 08:50
Eenmalige kosten behoren niet tot de kosten die per jaar worden gemaakt...

Vraag mezelf dan ook sterk af hoe ze bij eweps op kantoor met hun bureau's, linealen, brandblussers e.d. omspringen :) of krijgen ze veel boze klanten over de vloer :p

Inkomstenbelasting is geen kostenpost :)

Afhankelijk van de rechtsvorm mis ik nog wel vennootschapsbelasting..

scenestar
25/02/07, 16:31
Dat is pas onzin.. Controlpanel, ASP.net, Windows Media Streaming, Virtualisatie, Word/Excel etc. kan je allemaal nodig hebben als webhosting bedrijf.
Niks onzin.

Control panel - Ispconfig
ASP.net - Mono
Windows Media Streaming - MediaFrame
Virtualisatie - Xen
Word/Excel - Openoffice (!?)

groenleer
25/02/07, 16:32
Wat ik niet begrijp: als kostenpost heb jij Resellerpakket erin gezet, terwijl verderop staat 'afschrijving server'. Voor een resellerpakket heb je niet zoveel kostenposten zoals jij beschrijft. Welke kant wil je op?

Wel, er is nu nog een reseller pakket.
Er komt een server.

Maar omdat ik klaar ben met mijn opleiding en nu de keuze moet gaan maken fulltime aan de bak in loondienst. Of fulltime zelfstandig ondernemerschapt

wowzie
25/02/07, 16:35
Niks onzin.

Control panel - Ispconfig
ASP.net - Mono
Windows Media Streaming - MediaFrame
Virtualisatie - Xen
Word/Excel - Openoffice (!?)

Het kan aan mij liggen, maar als je iets commercieel gaat aanbieden is het ook wel handig om goede support achter de hand te hebben. In dat geval gebruik je dus geen Mono, maar ASP.net, gebruik je geen OpenVZ of de gratis versie van Xen, maar de betaalde versie. Gebruik je geen ISPconfig, maar bijv. Plesk of DA.

Bovendien is ISPconfig natuurlijk niet vergelijkbaar met controlpanels als Ensim en Plesk.

groenleer
25/02/07, 17:35
Adsl / business DSL voor op kantoor?

Waarom nog eigenlijk ISDN? Terwijl je gaat voipen via belcentrale :S

Belcentrale moet belfabriek zijn, voor 0800/0900 nummers bijvoorbeeld.

Daarom het is puur als opsomming van kostenposten waar ik rekening mee zou moeten houden als ik fulltime ga doen, met het oog op groei.

Een goede die ik hoorde is netwerk/servers.
Mijn dank in elk geval, ik ben nu bezig om ze te categoriseren. Bijvoorbeeld items van huisvesting bij elkaar, items voor werkplekken bij elkaar, items voor hostingactiviteiten bij elkaar.
Zodra ik alles een beetje bijgewerkt heb kom ik terug met mijn lijstje ;).
Ondertussen blijf me voorzien van kostenposten.

crazycoder
25/02/07, 17:38
Ondertussen blijf me voorzien van kostenposten.
Beetje flauw: overige kosten :p

scenestar
25/02/07, 21:29
Het kan aan mij liggen, maar als je iets commercieel gaat aanbieden is het ook wel handig om goede support achter de hand te hebben. In dat geval gebruik je dus geen Mono, maar ASP.net, gebruik je geen OpenVZ of de gratis versie van Xen, maar de betaalde versie. Gebruik je geen ISPconfig, maar bijv. Plesk of DA.

Bovendien is ISPconfig natuurlijk niet vergelijkbaar met controlpanels als Ensim en Plesk.

Sowiso ondersteun ik geen windows servers maar alleen *nix. MONO is daarom puur optioneel en niet officieel ondersteund.

en Xen is trouwens 100% gratis. Waar jij het over hebt is de bare-metal versie, die alle configuratie voor je uit handen neemt. Maar kennelijk heb je per definitie een opvatting van " het kost geld dus is het beter beter".

In principe zijn er voor de meeste dure closed-source applicaties vrije GNU alternatieven. Vaak vragen die enige technische kennis, maar er is altijd goede documentatie beschikbaar.

groenleer
25/02/07, 21:53
-knip-
In principe zijn er voor de meeste dure closed-source applicaties vrije GNU alternatieven. Vaak vragen die enige technische kennis, maar er is altijd goede documentatie beschikbaar.

Hoewel er voor dure closed-source apps, vaak vrije (niet altijd GNU) alternatieven zijn, wil het niet zeggen dat er ook altijd goede documentatie beschikbaar is.
Overigens is dat een discussie die je beter in een andere thread kunt bespreken.

Laten we het hier beperken tot de kostenposten.
Een kostenpost voor vrije software is bijvoorbeeld toch Uurloon dat je moet betalen aan je werknemer als hij uitzoekt hoe het geconfigureerd moet worden.

--
Add-Action:
--

Ik heb een heel klein Excel-sheet toegevoegd genaamd begroting.xls (in een .zip bestand)
Ik hoop dat dit een beetje de starters kan helpen om hun kosten inzichtelijk te maken voor het eerste jaar, en het geeft ze een beetje inzicht in wat er bij kan komen kijken.

frvge
26/02/07, 00:18
Erg handig!

Daar heb ik denk ik ook wel wat aan :)

DennisWijnberg
26/02/07, 08:47
maar als je niet een groot bedrijf bent hoef je veel van deze kosten ook niet te maken :)

En dat is het punt waar veel mensen de fout maken. Ze rekenen in hun eigen voordeel. Op het moment dat jij toch groter wordt dan krijg je deze kosten wel. En hoeveel marge maak je dan nog?

systemdeveloper
26/02/07, 09:22
En dat is het punt waar veel mensen de fout maken. Ze rekenen in hun eigen voordeel. Op het moment dat jij toch groter wordt dan krijg je deze kosten wel. En hoeveel marge maak je dan nog?
Pcies, dat zie je ook bij veel startende budgethosters. Beginnen met een cheapass resellerpakketje en moeten na verloop van tijd uitbreiden. Dan moeten opeens kosten en tijd voor een dedi, traffic, backups, dienstverlening, verzekeringen etc... gaan ophoesten... niet zelden blijkt dan dat ze alleen kunnen groeien als ze er 100 klanten in 1 keer erbij krijgen om de extra kosten te dekken.
Dus, aan alle klanten: betaal nu gewoon die 25 euro per jaar extra en slaap beter in de wetenschap dat je hoster ook beter slaapt :p
Zelf neem ik me elk jaar een paar dagen 'vrij' om 'precies' alle kosten in kaart te brengen. Zo is het heel 'leuk' om te zien hoeveel je kwijt bent aan support voor nieuwe klanten, hoeveel tijd/geld het maken van 'vrijblijvende' offertes nu eigenlijk kost, hehe.

Swiftway-UK
26/02/07, 09:51
Ik mis nog een aantal verzekeringen:

- Arbeidsongeschiktheid
- Levensverzekering (ook voor ondernemers, laat je partner/vrouw niet achter met schulden en problemen)

Verder:

- Opstalverzekering
- Goederen- en inventarisverzekering
- Bedrijfsschade- en/of machinebreukverzekering
- Computerverzekering
- Brandverzekering
- Kredietverzekering
- (Goederen) Transportverzekering

Verder reiskosten met bijvoorbeeld vliegtuig, vlieg business class en je ontmoet allerlei interessante mensen.

Ook nog: representatiekosten, geschenkjes voor relaties en prospects, design en programmeerkosten.

Verder:

- Niet betalende klanten waar je bedrag niet meer kan vorderen.
- Pensioenfondsen
- Merk registratie
- Reclame kosten

remoteoffice
26/02/07, 10:42
Beveiliging van je pand

groenleer
26/02/07, 11:50
Ik mis nog een aantal verzekeringen:
--knip--
[lijst van kosten hier]
--knip--


Ik ga je lijst mee nemen in v0.2 van het excel bestand.
Zo zie je maar weer, dat wanneer je groter wordt er een hoop kosten meer bij komen kijken waar menigeen nog niet aan had gedacht.

Swiftway-UK: jij hebt al eens aangegeven dat veel mensen een foute kostprijs berekening maken.
Kan jij eens een voorbeeld geven van een betere kostprijs berekening?
Ik denk dat menig een een goed opstapje kan gebruiken.

Swiftway-UK
26/02/07, 12:43
Swiftway-UK: jij hebt al eens aangegeven dat veel mensen een foute kostprijs berekening maken.
Kan jij eens een voorbeeld geven van een betere kostprijs berekening?
Ik denk dat menig een een goed opstapje kan gebruiken.

Ik zou daar graag mee helpen, maar ik doe totaal geen boekhoudige taken in onze organisatie. Ik heb wel een goed idee (en de ervaring) om dat te doen, maar met het formaat van Eureka laat ik dat liever over aan fulltime accountants. Ik kan natuurlijk wel adviseren op het forum mocht je zelf een overzicht hebben gemaakt.

Overigens zijn loonkosten (voor jezelf en personeel) de grootste onkosten.

eweps
26/02/07, 15:25
Eenmalige kosten behoren niet tot de kosten die per jaar worden gemaakt...

Vraag mezelf dan ook sterk af hoe ze bij eweps op kantoor met hun bureau's, linealen, brandblussers e.d. omspringen :) of krijgen ze veel boze klanten over de vloer :p

Inkomstenbelasting is geen kostenpost :)

Afhankelijk van de rechtsvorm mis ik nog wel vennootschapsbelasting..

Haha, dan zal ik de starttopic nog eens doorlezen, ik dacht dat het ging om alle kosten voor het starten van een bedrijf.. onze klanten zijn doorgaans heel vriendelijk ;)

groenleer
26/02/07, 16:03
Het betreft inderdaad naar alle kosten in het eerste jaar, mochten ze in vervolgjaren niet terug komen kan je de waarde altijd op 0€ laten staan :D

eMiz0r
27/02/07, 13:14
Onderschat personeelkosten niet :) Je moet toch wel snel denken aan 14000 per persoon per jaar en dan zit je nog op het minimum van een 21 jarige (beetje gemiddeld houden). Onze personeelskosten liggen rond de 40% van de totale jaarlijkse kosten. Het hakt er wel in.

Glenn
27/02/07, 13:19
Onderschat personeelkosten niet :) Je moet toch wel snel denken aan 14000 per persoon per jaar en dan zit je nog op het minimum van een 21 jarige (beetje gemiddeld houden). Onze personeelskosten liggen rond de 40% van de totale jaarlijkse kosten. Het hakt er wel in.

Laten die personeelsleden nu net het geld voor jou verdienen ;)

eMiz0r
27/02/07, 13:25
Laten die personeelsleden nu net het geld voor jou verdienen ;)

Je hoort me ook niet klagen. Het is alleen wel de belangrijkste kostenpost die je niet mag vergeten.

crazycoder
27/02/07, 13:25
Laten die personeelsleden nu net het geld voor jou verdienen ;)
Totdat ze ineens een jaartje ziek zijn. Dus een leuke verzekering afsluiten of zelf geld hiervoor reserveren..

Brengt mij gelijk bij arbodienst... die willen ook graag geld zien..

eMiz0r
27/02/07, 14:08
Laten die personeelsleden nu net het geld voor jou verdienen ;)

Je kan het trouwens ook anders zien. Personeelsleden voorzie je van een inkomen en een bestaan, ook niet geheel onbelangrijk ;)

remoteoffice
27/02/07, 14:42
Je kan het trouwens ook anders zien. Personeelsleden voorzie je van een inkomen en een bestaan, ook niet geheel onbelangrijk ;)

Je kan ook niet zonder personeelsleden.
Persoonlijk heb ik het zelf wat rustiger ipv dat ik 60 in de week werk.

crazycoder
27/02/07, 14:51
Je kan ook niet zonder personeelsleden.
Persoonlijk heb ik het zelf wat rustiger ipv dat ik 60 in de week werk.
60 uur in de week werken is rustig :p

opinion
24/03/07, 20:28
60 uur in de week werken is rustig :p

Achter je PC'tje met een bakkie koffie? ok.
Op een drukke werkvloer, met 1000en klanten/dag.. nee, dat is niet rustig :) en ik kan het weten.

eFactornet
25/03/07, 13:05
Reclame kosten worden hier naar mijn mening onderschat. Denk aan ontwerp en plaatsingskosten tijdschriftadvertenties. Ook online adverteren via banners, Google adwords, Overture ...

- Kosten voor marketingbureau
- recepties
- seminaries
- bijscholing
Er zullen er nog wel zijn.

V v Zuydewijn
25/03/07, 22:37
14000e voor een personeelslid? dat is 1166 per maand. Wie huur je in dan? Een toilette jufvrouw? Voor het minimumloon krijg je echt niet iemand die iets kan hoor. Of, als jij ze wel krijgt dan hoor ik graag waar je ze vind.

AlfaHosting
26/03/07, 09:58
14000e voor een personeelslid? dat is 1166 per maand. Wie huur je in dan? Een toilette jufvrouw? Voor het minimumloon krijg je echt niet iemand die iets kan hoor. Of, als jij ze wel krijgt dan hoor ik graag waar je ze vind.

Een schoolverlaatster voor de administratie kan je nog wel vinden voor dat bedrag.