PDA

Bekijk Volledige Versie : Onboard lan werkt niet



edwinhermkens
24/02/07, 12:03
Hallo,

Ik heb een asus m2npv moederbord met onboard gbit lan.
Dit lan wordt aangestuurd door de chipset en werkt dus niet voordat de chipset drivers geinstallleerd zijn.
Ik had in windows al het probleem dat de lan interface niet gevonden werd (ook niet van dit apparaat is onbekend ofzo) pas als ik de chipset drivers geinstalleerd had werkte het.

Nu ben ik dus met een linux debian installatie bezig,maar en vindt hij de kaart niet.

Weet iemand hoe ik de debian installatie wel kan laten verlopen of de drivers installeren voordat de installatie begint?

Digires
24/02/07, 12:05
Voordat je begint met de installatie zou je aparte drivers moeten in kunnen laden.

TiMMiEJ
24/02/07, 15:28
Welke chip heb je op je board?

jeffrey
26/02/07, 11:05
Je kunt bij een debian installatie normaal gesproken drivers laten laden.
Wij hebben ook een keer een aparte installatie ervoor gedownload waarbij het was ingebouwd.

dat was toen voor een Areca raidcontroller.
als je met google even zoekt op het type moederbord in combinatie met Debian kom je vaak een hoop tegen.

thunder
27/02/07, 19:44
mss stomme vraag maar is de netwerkkaart wel gestart?

edwinhermkens
28/02/07, 23:23
de netwerkkaart is niet uitgezet in de bios ofzo nee

drivers inladen wilde in eerste instantie niet lukken, ik heb nog veel gegoogled en heb mischien nu een mogelijkheid gevonden om chipset drivers in te laden.

morgen probeer ik het en dan horen jullie het verder.

Overigens vind ik wel erg weinig over dit probleem.

WebXtrA-Rámon
28/02/07, 23:50
We hebben ook wel eens dit probleem met Debian, veel hardware wordt niet ondersteund door de kernel.

Wat je ook kunt proberen is de kernel-headers downloaden met apt-get en dan de module te compilen.
Met intel onboard netwerk gaat dit vaak goed. Maar bij asus (waarschijnlijk realtek) moeten we een nieuwe kernel bouwen of gewoon geen Debian draaien.

Jurian
01/03/07, 10:55
Asus gebruikt tegenwoordig vaak een NForce chipset, en die driver zit inderdaad (nog) niet standaard in de debian kernel, maar ja.. dan installeer je toch een kale versie van debian vanaf je cd/dvd, compiled een verse kernel (source met usb stick ofzo overgooien), en hoppakee, werkt perfect. Even apt-get (dist-)upgrade naar de nieuwste zooi en je bent helemaal klaar.

Overigens, als je niet zeker weet welke drivers je nodig hebt, even "lspci" doen (als die er niet op staat, apt-get install pciutils ).

Trouwens, voor volgende server een kleine tip: zoek eerst het moederbord op en google eens stevig op dat moederbord +debian en +network, meestal kom je dan snel genoeg tegen of je problemen kan verwachten :)

edwinhermkens
06/03/07, 10:11
De webserver zou eerst windows 2003 draaien omdat ik daar nu eenmaal meer verstand van heb.

door kosten en stabilteits redenen heb ik toch maar de gok gewaagd om over te stappen op debian.

Alleen debian ben ik (nog) een noob in, compilen van kernels e.d. zegt mij niets anders als "how kernel verkloten --> server verkloot"

Dat wordt dus studeren denk ik:)

SF-Jeroen
06/03/07, 10:49
neem CentOS

Digires
06/03/07, 12:11
Ik vermoed ook dat centOS uw onboard lan kaart meteen herkent.

edwinhermkens
07/03/07, 13:54
het wordt nog leuker

het lan wordt niet herkend omdat de chipset niet wordt herkend --> en dus ook de raid controller niet "er zijn geen indeelbare media gevonden"

Nu kan ik wel mijn server installeren zonder raid updaten en lan laten werken, maar dan moet toch ooit een keer die raid in werking komen

En volgensmij moet je dan zoweiso altijd formatten?

Savvas
09/03/07, 08:54
CentOS4.4 ;)

Of even wachten tot versie 5 uit is, heb je ook xen support.

SebastiaanStok
09/03/07, 11:18
Is er wel een driver voor Linux?
Misschien kan je dan die RPM omzetten naar een deb file en hem zo installeren.
Staat op http://www.howtoforce.org hoe je dat moet doen.

Kernel verzieken is server verzieken?
Dat is een mythe :) Als ik elke keer een nieuwe computer moest kopen als Windows opnieuw moest worden geïnstalleerd zat ik hier niet :D

Het is wel zo als je de Kernel verziekt dat dan het besturingssysteem niet meer wil booten, maar dit kan je oplossen door of opnieuw te installeren of de rescue mode te doen :)

Ik heb zelf ook ASUS board en kreeg de driver voor Linux er gewoon bij, maar dat was ook uitdrukkelijk een server moederboard.

edwinhermkens
13/03/07, 19:16
ik weet momenteel niet goed wat te doen:)

server installeren met ide driver, kernel updaten en dan op een of andere manier overladen naar de raid sata schijven?

of hoe?

crazycoder
13/03/07, 20:12
Het is wel zo als je de Kernel verziekt dat dan het besturingssysteem niet meer wil booten, maar dit kan je oplossen door of opnieuw te installeren of de rescue mode te doen :)

Daarom installeer je een nieuwe kernel vaak toch eerst even als testkernel.

In je bootloader zet je die er als extra keuze bij.. mocht je de boel inderdaad ietwat verknoeien dan is een reboot voldoende om weer met de werkende kernel te starten.

Opnieuw installeren lijkt mij zo... onnodig..

WebXtrA-Rámon
13/03/07, 22:08
Ik zou als ik jou was CentOS, Ubuntu of Suse installeren.
Als je dan nog persee Debian wilt draaien, dan installeer je OpenVZ of Xen, kun je later makkelijk live migreren naar een nieuw systeem, is ook nog minder werk en sneller dan een nieuwe kernel bouwen ;-)

Wil je wel een PB sturen hoe je dat doet.

edwinhermkens
13/03/07, 22:59
zou centOS wel ondersteunen dan?
volgens google krijg ik daar ook nog gemengde reacties.

Digires
13/03/07, 23:17
Probeer het zou ik zeggen.
Het is binnen een kwartier geinstalleerd.

Ik verwacht dat het voor 95% zeker wel gaat werken.

edwinhermkens
13/03/07, 23:30
dit is waarschijnlijk een noob vraag maar voor de zekerheid:

de x86 64 of i386? (aangezien ik een amd athlon 64 bits heb)

Digires
13/03/07, 23:56
Maakt niet uit, maar aangezien u een 64 bit cpu heeft zou ik voor de 64 bit versie gaan :)

SebastiaanStok
14/03/07, 09:30
x86 zijn alle normale 32 bit procesors zoals Pentium 4/D AMD Atlon XP+

64 bit, ja duidelijk.
386 is 16 bit, dat is voor die diehard tweakers of mensen met geen geld :p

GlennMatthys
16/03/07, 11:45
386 is volledig 32 bits hoor :) De 286 klasse is 16 bit.

Indien u geen "rare" software gebruikt (software waarvan de source code niet beschikbaar is) dan zou ik voor de x86-64 versie gaan, dan haalt u echt het beste uit uw hardware (mijn ervaring is dat de 64 bit net eventjes meer belasting aankan, wat mij logisch lijkt ook, er zijn dubbel zoveel registers beschikbaar). Voor de zekerheid doorzoekt u best eens de packagerepositories van uw distributie om te controleren alle software die u nodig heeft aanwezig is.

SebastiaanStok
16/03/07, 12:27
Op WHT zijn als we congulas( of wat daar op lijkt)/vrienden onder me kaar ;)
Je hoeft NIET u/uw te zeggen of zo, tenzij je een klant benaderd, natuurlijk.

Edit: Te laat naar bed ge sebas? je vergat niet, zo word die zin heel vreemd :X

edwinhermkens
16/03/07, 22:28
Inmiddels heb ik centOS kunnen installeren zonder problemen zowel raid as de nic werken

1 klein probleempje, hij boot niet. blijft na het gewone niet os gerelateerde opstart stukje gewoon zwart met knipperende cursor bovenin.

GlennMatthys
16/03/07, 23:06
Inmiddels heb ik centOS kunnen installeren zonder problemen zowel raid as de nic werken

1 klein probleempje, hij boot niet. blijft na het gewone niet os gerelateerde opstart stukje gewoon zwart met knipperende cursor bovenin.

Staat uw bootvolgorde juist in het BIOS?

edwinhermkens
17/03/07, 12:43
bootorder staat gewoon goed,

volgensmij iets te maken met het raid ofzo.

lijkt wel een vloek op te zitten,

of mijn switch/2servers/2monitors lekken ergens 230. kreeg zojuist een flinke klap. natuurlijk niet zo goed idee voor een rackserver..


Raid lijkt me overigens toch wel echt goed ingesteld..