PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies nieuwe hosting



Rene.K
20/02/07, 17:36
Momenteel draai ik een forum (vBulletin) bij een van Nederlands grootste hostingbedrijven. Ik ben zeer tevreden over de service, snelle support en snelheid van de hosting. Nu wil ik mijn leden de mogelijkheid geven om zelfgemaakte foto's te uploaden naar een gallery. Mijn huidige webruimte is daar te klein voor. Om de webruimte te vergroten moet ik dus een groter pakket nemen alleen zijn deze pakketten voor mij te duur. Daarnaast denk ik dat ik binnen de kortste tijd over de webruimte van hun grootste pakket zit (2000mb) en om daar €80+ voor te betalen gaat mij toch iets te ver. Geen optie in mijn geval. Helaas moet ik dan ook de keus maken om hun te verlaten.

Wat is mijn plan? Ik wil mijn forum verhuizen naar een nieuwe host. Daarnaast wil ik nieuwe software instaleren voor de gallery (icm dit forum). Binnen hetzelfde pakket wil ik een nieuw forum (ook vBulletin) gaan draaien welke ik binnenkort online wil zetten. Dus 2 fora en een gallery op één "pakket".

Ik verbruik momenteel ongeveer 8000 MB aan dataverkeer per maand en heb gemiddeld 35 en in drukke tijden 70 gebruikers tegelijkertijd online. Nu komt er dus een nieuw forum en gallery bij waardoor het dataverkeer behoorlijk omhoog zal gaan en de "belasting" door de verhoging van gebruikers (2de forum) groter zal worden.

Nu ben ik opzoek naar de juiste oplossing voor mij. Is een reseller pakket voldoende en snel genoeg of kan ik beter voor een VPS gaan? Hier en daar lees ik dat je al moeilijkheden kunt krijgen als je meer dan 100 gebruikers tegelijkertijd op een forum hebt op een webhostingpakketpakket.

Ik ben wel opzoek naar een fully managed oplossing. Het enige waar ik mezelf mee zal bezighouden is de forum en gallery software. Security, service packs, patches, updates etc is voor de host. Een fully managed dedicated server is op dit moment geen optie ivm de kosten. Wel ben ik opzoek naar kwaliteitshosting met goede support en daar wil ik best voor betalen.

Graag hoor ik jullie advies alvorens ik een topic start in het "aanvragen" subforum.

Sorcer
20/02/07, 17:46
Beste,

Een resellerpakket is gewoon om te doen! Eigenlijk perfect te noemen. Daarnaast kunt u ook een VPS huren, maar ik denk dat u met een Reseller pakket net iets goedkoper uit bent qua kosten, en ik raad u ook gewoon een Reseller pakket te nemen.

Voordelen VPS tegenover resellerpakket:
- Eigen root login
- Naast uw website misschien nog andere programma's laten lopen

Zoals ik al zei: Ik denk dat u met een reseller pakket beter af bent :)

ensermo
20/02/07, 17:50
U geeft aan dat U zeer tevreden bent.

Waarom geen contact opnemen met Uw huidige hoster en vragen of het mogelijk is om wat korting te ontvangen? Leg uit dat U liever niet verhuisd maar dat de kosten toch iets te hoog zijn.

Verder is reseller aangeraden. Dan hoeft U geen zorgen te maken m.b.t. updates, e.d.

Bullcat
20/02/07, 17:55
Dit is toch echt de eerste keer dat ik hoor dat vBulletin als er meer dan 100 gebruikers tegelijk online zijn voor extra load zouden zorgen, laten de gebruikers die op mijn servers VB draaien het maar niet lezen :)

Daarnaast vraag je het verschil tussen VPS en reseller of hosting als eind gebruiker, wel in VPS mag je zelf je boontjes doppen, of je moet er managed bij nemen wat de prijs aardig zal opdrijven, en met reseller of hosting pakket kan jij je geheel op je fora storten om dat goed in te richten enzo !

Hans

VDE Hosting
20/02/07, 19:38
Dit moet inderdaad prima kunnen op een gewoon resellerpakket hoor, VBulletin zorgt niet echt voor een hoge load op de servers, ook niet met 100 gebruikers online.
Een VPS heef natuurlijk wel als voordeel dat je wat meer mogelijkheden hebt, maar als je deze laat managen zal je toch al snel boven de 50 euro per maand uit gaan komen.
Vraag je huidige hoster eens om een aanbieding of om advies in deze kwestie, mocht hier niks uitkomen kan je altijd nog opzoek naar iets anders gaan.

Ramon Fincken
20/02/07, 19:57
Tevreden? Waarom verhuizen?

Is het niet mogelijk om tegen betaling ( mollie/paypal/ sms/bellen ) voor een gebruiker toegang te verschaffen tot die attachments?

Phillip
21/02/07, 01:16
Je kan ook je forum laten staan bij deze hoster en bij een andere hoster de gallery onder brengen.

Webhosting of reseller. Bij een webhosting pakket kan je meeste al meerdere domeinen onderhangen, een reseller is dus niet noodzakelijk.

Rene.K
21/02/07, 12:51
Beste,

Een resellerpakket is gewoon om te doen! Eigenlijk perfect te noemen. Daarnaast kunt u ook een VPS huren, maar ik denk dat u met een Reseller…

Is het niet zo dat je met een VPS zekerheid hebt mbt wat je krijgt kwa resources en dat je met een reseller / hostingpakket maar moet afwachten op wat voor een server je geplaatst gaat worden?



U geeft aan dat U zeer tevreden bent.

Waarom geen contact opnemen met Uw huidige hoster en vragen of het mogelijk is om wat korting te ontvangen? Leg uit dat U liever niet verhuisd maar dat de kosten toch iets te hoog zijn.


€80 + voor 2000mb webruimte noem ik niet “iets” te hoog ;) Daarnaast denk ik ook niet dat zulke grote bedrijven aantrekkelijke kortingen willen en kunnen geven.



Tevreden? Waarom verhuizen?

Is het niet mogelijk om tegen betaling ( mollie/paypal/ sms/bellen ) voor een gebruiker toegang te verschaffen tot die attachments?

Ik wil geen geld vragen aan mijn leden. Wellicht dat er banners in de toekomst geplaatst zullen worden.



Je kan ook je forum laten staan bij deze hoster en bij een andere hoster de gallery onder brengen.


Ik wil alles onderbrengen bij één hoster. Daarnaast zal de gallery software geïntegreerd worden in de forum software. Dit kun je niet apart draaien.

FSCJasper
21/02/07, 13:02
Is het niet zo dat je met een VPS zekerheid hebt mbt wat je krijgt kwa resources en dat je met een reseller / hostingpakket maar moet afwachten op wat voor een server je geplaatst gaat worden?
Bij een VPS krijg je inderdaad een concreet aantal resources die volledig door jou te gebruiken zijn. Het nadeel van een VPS is dat het grotendeels identiek is aan een unmanaged dedicated server. Voor de veiligheid, installaties en updates ben jezelf volledig verantwoordelijk. Bij een resellerpakket wordt dit voor je gedaan.


€80 + voor 2000mb webruimte noem ik niet “iets” te hoog ;) Daarnaast denk ik ook niet dat zulke grote bedrijven aantrekkelijke kortingen willen en kunnen geven.
€80,- per jaar voor 2 Gb schijfruimte is echt niet teveel geld. Wellicht heb je vergeleken met enkele budgethosters in de markt. Vergeleken met hun prijzen, worden vrijwel alle niet-budgethosters te duur.



Ik wil geen geld vragen aan mijn leden. Wellicht dat er banners in de toekomst geplaatst zullen worden.
In dat geval zul je toch een manier moeten vinden om geld uit de website te krijgen, anders blijf je zelf opdraaien voor de kosten.

Rene.K
21/02/07, 14:27
€80,- per jaar voor 2 Gb schijfruimte is echt niet teveel geld. Wellicht heb je vergeleken met enkele budgethosters in de markt. Vergeleken met hun prijzen, worden vrijwel alle niet-budgethosters te duur.


Vergeten te vermelden. Het is € 80+ per maand wat ik zou moeten gaan betalen.

FSCJasper
21/02/07, 14:30
Akkoord, dan begrijp ik het. :)

Rene.K
22/02/07, 01:17
Stel dat ik zou kiezen voor een VPS, welke specificaties (geheugen) zullen in mijn geval voldoende zijn?

Hoe kan ik bv een 256mb VPS vergelijken met een webhostingpakket op het gebied van resources? Waar heb je op de lange termijn meer aan?

Swiftway-UK
22/02/07, 09:29
Kies niet zomaar voor een VPS, de VPS moet je namelijk ook kunnen managen, dat is een geheel andere tak van sport dan websites maken.

Het is geheel niet relevant wat voor type account je neemt, je wil gewoon 100% zeker zijn dat de hosting partij de SQL database belasting aankan voordat je met hem zaken gaat doen, dit kun je redelijk zeker stellen.

Allereerst, laten we kijken wat de meeste startende hosting partijen doen om hun hosting onder te brengen:

1. Zij kopen of huren een server, vps of reselleraccount.
2. Zij plaatsen alles op deze server: httpd, mail, sql, virus en spam checkers, hosting paneel, dns etc.
3. Zij verkopen de resources totdat de server redelijk vol zitten en zetten dan een tweede servers op en herhalen het geheel.

Nadelen: niet schaalbaar, server down --> alle klanten op die server hebben
volledige downtime met mail, web, sql etc etc.

Hosting partijen die langer in de markt zijn of betere technische kennis en mogelijkheden vermijden bovenstaand scenario meestal en gaan voor een cluster:

1. Zij plaatsen meerdere servers
2. Zij verdelen de resources of deze servers:
- Web op aantal servers
- Mail op aantal servers
- DNS op aantal servers
- Controle paneel op een eigen server
- Virus en spam controle met externe firewall / antispam / antivirus systeem
- SQL op aantal servers
- Centraal schaalbaar dataopslag

Zodra een groep van servers het te druk krijgt met een bepaalde dienst, dan plaatsen zij een server erbij. Is er een server down, dan hebben de andere servers het wat drukker maar er is geen downtime.

Je zou dus gewoon moeten kijken naar een hoster met een schaalbaar platform.

Rene.K
23/02/07, 01:01
Bedankt voor alle reacties. Ik zal binnen enkele dagen een aanvraag plaatsen.

Tips zijn nog steeds welkom :)

Rene.K
25/02/07, 20:26
Twee aanvragen (Shared Webhosting / Reseller pakket en VPS) geplaatst in het aanvragen subforum.

Bedankt voor alle reacties.