PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat te doen met oude servers/pc's



Lite-On
16/02/07, 14:48
Ik heb een paar oude servers en Pc's gevonden hier in huis.

Het gaat met name om Pentium 2 (266MHz, 350Mhz, 400Mhz, 450Mhz), en een paar Slot 1 Pentium 3's.

Nu lijkt het mij leuk om die dingen weer eens een leven te geven, door ze in gebruik te nemen.
Ik heb nog een leuk Intel DX440LX moederbord liggen. Dit is een Dual Pentium 2 server bord, wat helaas maar een 66FSB heeft (LX chipset). Nu draait hier nog perfect een 266MHz CPU op.

Ik heb geen idee wat ik ermee kan doen.
Verkopen doe ik niet.

Heeft iemand nog een idee waar ik ze voor kan gebruiken, en eventueel wat voor server ervan maken? :)

En zijn er mensen die nog meer oude machines gebruiken? :)

swedendedicated
16/02/07, 14:51
Stop ze in een vitrinekast op kantoor. Hier ook nog een oud serverboard van p2 en een intel i486 DX2 (kopen?) "Oudste" machine die we in productie hebben, cobalt raq 3

Server00
16/02/07, 14:53
Fileserver , webserver , mailserver, test server.

e-visionz
16/02/07, 14:54
lol zat niet lekker werken denk ik :P

Server00
16/02/07, 14:56
Gewoon lekker oefen leer ermee werken. Installeer leuke software maak netwerkjes of installeer een lichte linux / textbase en ga daar mee oefenen je moet wat :p

JanSmit
16/02/07, 15:40
nameserver?

Server00
16/02/07, 15:57
Ja ik denk dat het voor thuisgebruik is of niet, anders maak je er een casemod van :p

Lite-On
16/02/07, 16:03
Ja ik denk dat het voor thuisgebruik is of niet, anders maak je er een casemod van :p

Ja, ik denk dat ik die oude machines niet meer echt voor het echte werk moet gebruiken :P
Hooguit als shoutcast bak of IRC doos :)

Server00
16/02/07, 16:07
Ja, ik denk dat ik die oude machines niet meer echt voor het echte werk moet gebruiken :P
Hooguit als shoutcast bak of IRC doos :)

Kan je inderdaad doen, alleen heb je weer zwarelijn voor nodig :p leuk mailservertje is wel geschikt :)

e-visionz
16/02/07, 16:08
nameserver?

Ja das misschien nog wel iets :D

Kenneth
16/02/07, 16:19
iptables router?

Ramon Fincken
16/02/07, 16:24
Backupserver...

heeft iemand thuis nog edo-ram liggen en/of een werkend systeem met edo-ram?

systemdeveloper
16/02/07, 16:29
opsturen naar afrika.

Edit: Nog beter... je swapfile erop zetten, heavy encrypten en ergens aan de straat zetten bij een krant of zo:P

Server00
16/02/07, 16:30
ja dan moet je weer in ander forum gedeelte zijn?. Ik heb nog wel een poweredge 2300 staan :p

trebbor
16/02/07, 16:59
Routing/BGP netwerkje thuis opzetten, beetje mee spelen leuk spul :W:. Moet ook nog een stel p3's kopen :-)

Stefan Mensink
16/02/07, 17:01
Tegenwoordig is het volgens mij verstandiger om dergelijk oude hardware bij het grof vuil te zetten, tenzij je er echt een functie voor hebt. Zelf heb ik nog een P2-233 staan met drie netwerkkaarten als router (kabelinternet en dsl naar het thuisnetwerk).

Als je wilt experimenteren kan je tegenwoordig beter een machine virtualiseren. Heb je een vlotte machine, dan werkt het stukken beter dan zo'n ouwe rammelbak. Bovendien kost elke extra machine die je aanzet weer de nodige euro's aan stroom.

Server00
16/02/07, 17:02
Ik heb dat zelf ook nog heb hier een dell poweredge ook 2400 serie die gebruik ik als internetserver bijvoorbeeld :)

Ospito
16/02/07, 18:17
Met een P3 server kan je nog best wat, wij hadden tot voor kort als DNS servers nog enkele Dell PowerEdge 2450's draaien (inmiddels vervangen door nieuwere servers), zijn daar best leuke machine's voor.

Die P2's zou ik of bij het grofvuil neerzetten of als test/hobby bak gebruiken. Ik zou er in iedergeval niks serieus meer op willen hosten.

Lite-On
16/02/07, 18:28
Serieus iets erop gaan hosten ga ik ook niet meer doen op de P2's.
Ik vind het alleen leuk om de oude hardware nog eens te gebruiken.

Ik ga van 2 machines nog domme terminals maken voor op het kantoor. Meer dan genoeg power daarvoor.

Ik denk dat ik nog een backup domeincontroller ga maken van een Pentium 2.

Weet nog niet wat ik met de Dual pentium 2 ga doen.

Het lijkt me gewoon leuk om oude hardware nog eens aan het werk te zien. Het hoeft niet veel te zijn, maar het is gewoon de kick :P

Pentium 1's en ouder heb ik ondertussen ookal bij het grof vuil gezet

Jorem
16/02/07, 20:54
Backupserver met FreeNAS. Klein programma en zal dus ook prima draaien op de minimale hardware die je beschrijft : ).

Justin Nijs
16/02/07, 21:48
Ik moet al die troep idd weggooien. Maarja, het heeft toen veel geld gekost. Daarom dat ik het nu nog in een hoekje heb liggen.
Voor 1+ghz bakkie's heb ik altijd intresse voor d'rbij. Maar alles wat daaronder valt is alleen het grof vuil nog waard (800mhz is ook nog te doen, heb ooit nog cod2 op een 800mhz bakkie gespeeld.)
Ik zit nu ook op een 1.5, en het loopt als een rustige trein :).

Ionstar
17/02/07, 07:13
Ik heb mijn oude PC (Volleman V20, 10MHz) uit 1988 in de huiskamer staan. Gewoon voor de sier en als reminder van "zo degelijk maken ze ze niet meer". Een grote, loeizware stalen pc kast met zo'n mooie grote rode aan/uit switch die echt "clonck" zegt ;)

crazycoder
17/02/07, 09:58
lol zat niet lekker werken denk ik :P
En dat baseer jij op?

Als het echt moet kan je ook op P2 en P3 prima hosten, je moet wel verstand hebben van je OS en geen standaard kernel erop zetten. Zou er ook geen erg zware sites op zetten..
Toch zou ik er de voorkeur aan geven om er niet meer op te draaien dan bijvoorbeeld:
- DNS
- fallback mx
- backup server

Als je echt niets anders weet te verzinnen kan je er altijd nog een tafeltje of boekensteun van maken..


Voor 1+ghz bakkie's heb ik altijd intresse voor d'rbij. Maar alles wat daaronder valt is alleen het grof vuil nog waard (800mhz is ook nog te doen, heb ooit nog cod2 op een 800mhz bakkie gespeeld.)
Ik zit nu ook op een 1.5, en het loopt als een rustige trein :).
Ik vertel windows freaks altijd dat de server die te licht is geworden voor de nieuwste windows server versie nog jaaaaaren zal voldoen voor Linux.

xabin
17/02/07, 19:32
Backupserver...

heeft iemand thuis nog edo-ram liggen en/of een werkend systeem met edo-ram?

Ja, 75MHz met 8MB of 16MB uit mijn hoofd.
Harddisk 500MB :)

koeievlaai
18/02/07, 21:48
Kan me niet voorstellen dat dat lekker loopt!