PDA

Bekijk Volledige Versie : Jaarboek 6% of 19%



eRush
15/02/07, 15:51
Ik heb voor een klant een jaarboek (almanak) ontworpen.
Nu zegt hij dat de factuur niet klopt omdat het btw percentage hiervoor 6% (zegt hij) is en ik 19% heb gerekend.

Wie kan mij vertellen welk percentage juist is?

FSCJasper
15/02/07, 15:59
Welke producten/diensten worden er geleverd? Voor sommige diensten worden 6% belasting gerekend, op andere 19%.

eRush
15/02/07, 16:00
ik heb enkel het design gemaakt. (indesign)

FSCJasper
15/02/07, 16:03
Naar mijn weten is dan gewoon 19% van toepassing.

Server00
15/02/07, 16:07
Volgens mij zijn producten zoals bij de apotheek of supermarkt producten toch 6%?

joriz
15/02/07, 16:08
valt een webdesign niet netzo als een peepshow onder culturele kunst :P

Zover ik weet zijn alle diensten die je als hostingbedrijf kan leveren gewoon 19%

Voor meer informatie zie kvk.nl en belastingdienst.nl

cashmere
15/02/07, 16:08
Dat is gewoon 19%

Server00
15/02/07, 16:15
Waarom vraag je niet even waarom hij denkt dat het 6% is en dan laat je dmv van links het tegendeel zien ;)

eRush
15/02/07, 16:19
Waarom vraag je niet even waarom hij denkt dat het 6% is en dan laat je dmv van links het tegendeel zien ;)

De drukker had dit tegen hem gezegd. Maar voor het drukken van een jaarboek kan er wel 6% worden gerekend hiervoor.

Dus daarom dacht hij dat het ontwerpen ook 6% was.
Om er echt zeker van te zijn heb ik de belastingdienst voor de zekerheid nog maar even gebeld en die vertelde mij inderdaad dat het 19% was. Voor het drukken ervan kan inderdaad 6% van toepassing zijn.

Geerdt
15/02/07, 16:23
Op het moment dat iets periodiek is kan er voor drukwerk een uitzondering gemaakt worden. Voor de rest is het altijd 19%.

Easewood
15/02/07, 17:38
Levensmiddelen, boeken (de objecten zelf) en cultuur (inclusief de eerder genoemde stripshows vooralsnog) zijn _vaak_ 6%. Kappers (dacht ik?) ook maar jouw werk (design, programmeren, consultancy, hosting, etc) is zeker 19%.

eRush
15/02/07, 18:06
Bedankt voor de antwoorden :)

Aessence
15/02/07, 21:18
Als ex-eigenaar van een drukkerij, met nog een aantal klanten in de DTP en uitgeverij "wereld" wil ik toch nog even mijn steentje bijdragen. Samengevat: Je klant heeft gelijk.

De tekst van de Belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/ob09-92.html#P830_122430) is wat algemeen opgesteld, maar het 6% tarief is van toepassing op het gehele vervaardigingsproces van boeken die voldoen aan de richtijnen welke op de site van de belastingdienst worden genoemd; daaronder vallen ook jaarboeken.

Het tarief is van toepassing op "boeken", niet op drukwerk, inbinden of enig specifiek onderdeel van het proces, maar op het gehele productieprocess om een "boek" te maken.

Het 6% tarief geldt dus ook voor DTP werk, zoals ontwerp, zetten en opmaken en niet alleen voor het drukken, maar natuurlijk ook voor de afwerking (veredeling, inbinden, etc.).

George/

P.S. Dat de belastingtelefoon je niet goed heeft voorgelicht is voor mij geen verassing... Je moet vooral de goeie vragen stellen aan deze call-center mensen. Zo kan je ze vragen voor welke onderdelen van het productieproces van boeken het 6% tarief van toepassing is (bij jaarboeken, zonder reklame).

Dan moeten ze zelf gaan nadenken, navragen en krijg je (waarschijnlijk) een beter antwoord.

ivs
16/02/07, 07:51
Als ex-eigenaar van een drukkerij, met nog een aantal klanten in de DTP en uitgeverij "wereld" wil ik toch nog even mijn steentje bijdragen. Samengevat: Je klant heeft gelijk.

De tekst van de Belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/ob09-92.html#P830_122430) is wat algemeen opgesteld, maar het 6% tarief is van toepassing op het gehele vervaardigingsproces van boeken die voldoen aan de richtijnen welke op de site van de belastingdienst worden genoemd; daaronder vallen ook jaarboeken.

Het tarief is van toepassing op "boeken", niet op drukwerk, inbinden of enig specifiek onderdeel van het proces, maar op het gehele productieprocess om een "boek" te maken.

Het 6% tarief geldt dus ook voor DTP werk, zoals ontwerp, zetten en opmaken en niet alleen voor het drukken, maar natuurlijk ook voor de afwerking (veredeling, inbinden, etc.).

George/

P.S. Dat de belastingtelefoon je niet goed heeft voorgelicht is voor mij geen verassing... Je moet vooral de goeie vragen stellen aan deze call-center mensen. Zo kan je ze vragen voor welke onderdelen van het productieproces van boeken het 6% tarief van toepassing is (bij jaarboeken, zonder reklame).

Dan moeten ze zelf gaan nadenken, navragen en krijg je (waarschijnlijk) een beter antwoord.

Tja, discutabel je kunt ook zeggen dat als je alleen het ontwerp maakt dat je dan niet kan zeggen dat je "het gehele proces" hebt geleverd.

Maar waar maakt jouw klant zich druk om? Is het een particulier die de BTW niet kan aftrekken en die op deze manier hoopt kosten te besparen? Als dat zo is zou je misschien een deal met de drukker kunnen sluiten dat jij hem factureert ipv je klant zodat de drukker de btw kan aftrekken?

Aessence
16/02/07, 08:55
Tja, discutabel je kunt ook zeggen dat als je alleen het ontwerp maakt dat je dan niet kan zeggen dat je "het gehele proces" hebt geleverd.

Ja, en de drukker bedrukt alleen wat papier, de binder bindt wat in, de boekwinkel verkoopt ze alleen...

[QUOTE=ivs;827665]Maar waar maakt jouw klant zich druk om? Is het een particulier die de BTW niet kan aftrekken en die op deze manier hoopt kosten te besparen?QUOTE]

Regels zijn regels :rolleyes: Maarre de klant kan b.v. ook een vereniging of stichting zijn die de B.T.W. niet kan aftrekken, of een (heel) kleine ondernemer.

George/

Triloxigen
16/02/07, 09:14
De belastingdienst wil van je dat je 19% vraagt, dus dat doe je dat toch gewoon?
Ik zou er niet over in discussie gaan met de bd.