PDA

Bekijk Volledige Versie : Formateren



Sorcer
15/02/07, 15:46
Beste lieden,

Ik ben opzoek naar een programma die ik op CD kan branden en vervolgens de hele PC goed kan formateren. Kunnen jullie mij eventueel een goed werkend programma aanwijzen? Waarschijnlijk hebben jullie er wel ervaring mee!

Alvast bedankt.

Ber|Art
15/02/07, 15:51
Voor linux of windows?

Sorcer
15/02/07, 15:58
Voor linux of windows?

Sorry dat ik dat niet vermeld heb:

Gaat hier om Windows. Maar eventueel Linux mag er ook bij gezet worden, misschien komt dat nog van pas! Bedankt.

dreamhost_nl
15/02/07, 17:39
Beste lieden,

Ik ben opzoek naar een programma die ik op CD kan branden en vervolgens de hele PC goed kan formateren.

Gaat het hier expliciet om een formatteerprogramma of zoek je eigenlijk een programma om de gegevens op de harde schijf onherstelbaar te wissen (bijv. bij verkoop van de server/computer) ?

Komto
15/02/07, 17:57
Gaat het hier expliciet om een formatteerprogramma of zoek je eigenlijk een programma om de gegevens op de harde schijf onherstelbaar te wissen (bijv. bij verkoop van de server/computer) ?

Daar wil ik eventueel wel meer vanaf weten als dat kan :)

wutr
15/02/07, 18:07
Daar wil ik eventueel wel meer vanaf weten als dat kan :)

Active@ Kill Disk (http://www.killdisk.com) is daar zeer geschikt voor (ook de gratis versie).

ontopic: de harddisk formatteren kan ook vrijwel altijd tijdens de installatie van een OS.

Sorcer
15/02/07, 18:38
Klopt Wutr, maar zodra ik met XP CD erin doe, loopt hij op een of andere manier vast. (Het is een legale CD)

wutr
15/02/07, 18:53
Klopt Wutr, maar zodra ik met XP CD erin doe, loopt hij op een of andere manier vast. (Het is een legale CD)

Krijg je wel de kans om op een toets te drukken bij "Druk op een toets om vanaf CD op te starten...." (of iets wat erop lijkt, in ieder geval het bericht dat de WinXP cd je geeft als je 'm in een bootable drive hebt) of loopt het zaakje daarvóór al vast?

Sorcer
15/02/07, 19:30
Krijg je wel de kans om op een toets te drukken bij "Druk op een toets om vanaf CD op te starten...." (of iets wat erop lijkt, in ieder geval het bericht dat de WinXP cd je geeft als je 'm in een bootable drive hebt) of loopt het zaakje daarvóór al vast?

Ik krijg wel de kans om op de knop te drukken, maar daarna zwart beeld.

wutr
15/02/07, 19:34
Ik krijg wel de kans om op de knop te drukken, maar daarna zwart beeld.

Als je een minuutje wacht, is het beeld dan nóg zwart en is er helemaal niets gebeurd?

Sorcer
15/02/07, 19:36
Als je een minuutje wacht, is het beeld dan nóg zwart en is er helemaal niets gebeurd?

Nog steeds zwart, maar ik ga het nu voor de ZEKERHEID nogmaals uitvoeren. Als je even 10 minuten wacht, zal ik hier een update geven! Moment.

UPDATE:
Zodra ik de CD in de CD-ROM doe en vervolgens de PC start, krijg ik alleen een zwart beeld. Indien ik de CD eruit haal van Windows XP, start hij CentOS op.

wutr
15/02/07, 19:54
Nog steeds zwart, maar ik ga het nu voor de ZEKERHEID nogmaals uitvoeren. Als je even 10 minuten wacht, zal ik hier een update geven! Moment.

UPDATE:
Zodra ik de CD in de CD-ROM doe en vervolgens de PC start, krijg ik alleen een zwart beeld. Indien ik de CD eruit haal van Windows XP, start hij CentOS op.

Als je nog een andere XP disc hebt liggen kan je die eens nemen, of deze in een ander systeem proberen. Als dat niet lukt zou je de CentOS disc eens kunnen checken... Waarschijnlijk doet die het wel maar je weet maar nooit natuurlijk.

Sorcer
15/02/07, 19:59
Als je nog een andere XP disc hebt liggen kan je die eens nemen, of deze in een ander systeem proberen. Als dat niet lukt zou je de CentOS disc eens kunnen checken... Waarschijnlijk doet die het wel maar je weet maar nooit natuurlijk.

Heb net nog een andere disc erin gedaan, hetzelfde verhaal. Ik denk toch dat ik maar iets moet hebben om compleet alles eraf te halen. Heb jij nog iets goeds?

wutr
15/02/07, 20:07
Heb net nog een andere disc erin gedaan, hetzelfde verhaal. Ik denk toch dat ik maar iets moet hebben om compleet alles eraf te halen. Heb jij nog iets goeds?

Ik weet niet zeker, maar volgens mij kan je met een standaard windows opstart diskette (win 9X) wel formatteren. Ik dacht dat de XP installatie bij aanvang (dus na op die toets om vanaf cd te starten gedrukt te hebben) helemaal nog niets met je harddisk doet (behalve checken of je er een hebt). Probeer anders een linux liveCD en doe het daarmee. Werkt alleen als je een FAT32 partitie hebt. Als het een NTFS geformatteerde partitie is kan je die verwijderen en dan een nieuwe partitie aanmaken met de FAT32 indeling en die formatteren.

Edit: bedenk me net dat de XP installatie ook partities op harddisks zonder partities (dus nieuwe disks bijv.) kan maken, dus het verwijderen van je partitie met een linux livecd of fdisk onder een dos omgeving (opstartdiskette) moet voldoende zijn.

2e edit (het gaat goed vanavond :P): Als CentOS je enige OS was geld hetzelfde verhaal, gewoon partities verwijderen en XP erop rammen.

Sorcer
15/02/07, 20:09
Bedankt voor je hulp wutr, stel ik erg op prijs! Ik ga het even proberen en houd jullie even up-to-date! Ik bedankt iedereen die heeft gereageerd.

UPDATE:
Zonder resultaat, heb ook geprobeerd Killdisk te laden (gebrand op een CD-ROM) maar tevergeefs! Iemand nog een idee?

wutr
15/02/07, 20:23
Bedankt voor je hulp wutr, stel ik erg op prijs! Ik ga het even proberen en houd jullie even up-to-date! Ik bedankt iedereen die heeft gereageerd.

UPDATE:
Zonder resultaat, heb ook geprobeerd Killdisk te laden (gebrand op een CD-ROM) maar tevergeefs! Iemand nog een idee?

Dus killdisk geeft ook een zwart scherm? Misschien is het handig om dan even je bios settings door te nemen en desnoods een andere discdrive erin te hangen.

Sorcer
15/02/07, 20:24
Dus killdisk geeft ook een zwart scherm? Misschien is het handig om dan even je bios settings door te nemen en desnoods een andere discdrive erin te hangen.

Volgens mij heeft het ook iets met de discdrive te maken. Het is een oude Pentuim 3, die ik zelf gebruik om kleine dingen te testen, vandaar. Waar zou ik desnoods moeten kijken in de BIOS wat mogelijk een hindernis kan zijn?

wutr
15/02/07, 20:29
Volgens mij heeft het ook iets met de discdrive te maken. Het is een oude Pentuim 3, die ik zelf gebruik om kleine dingen te testen, vandaar. Waar zou ik desnoods moeten kijken in de BIOS wat mogelijk een hindernis kan zijn?

Tsja, eigenlijk kan er weinig mis zijn in het BIOS aangezien hij de eerste stapjes ook al neemt (het bericht van Microsoft of je van de CD wilt starten en dus op een knop moet drukken). Ik kan zo 123 geen instelling bedenken die kan veroorzaken wat jij steeds hebt. Een andere drive proberen dus :)

Sorcer
15/02/07, 20:56
Will do wutr, bedankt, ik zal er morgen even een gaan halen. Houd jullie op de hoogte!

bluebird
15/02/07, 21:39
Bootdisk maken?
www.bootdisk.com kiezen voor de 98SE

Kun je fdisk gebruiken om de partities te verwijderen, opnieuw indelen.
Opnieuw opstarten en XP cdrom erin.

systemdeveloper
15/02/07, 22:54
Probeer gewoon te booten. Met dd de eerste paar sectors van de disc met nullen overschrijven en als het goed is moet windows hem dan als nieuwe disk herkennen. Als dat niet werk een andere cd proberen of de cdromdrive weggooien en andere proberen.

Sorcer
15/02/07, 23:13
Bedankt voor jullie reacties, ik zal ze morgenvroeg direct gaan uitproberen! Ik wens iedereen een fijne avond en ik houd jullie op de hoogte!

Sander-
15/02/07, 23:29
Hmm, dit is een redelijk bekend probleem (voor mij iig). Wat het vaak is is dat windows de schijf niet herkend als nieuw of installatieschijf. Om dit wel voor elkaar te krijgen kun je het beste even proberen om windows 2000 te installeren (of 98) en dan na die installatie de XP CD erin en XP installeren.

Heb hetzelfde met meerdere laptops gehad en bovenstaande methode werkte altijd.