PDA

Bekijk Volledige Versie : Cyberbunker?



Pagina's : [1] 2

Domenico
05/08/02, 16:46
Hallo,

Ik ben net terug van een korte vakantie en lees dat de cyberbunker is uitgebrand.

Kan iemand me hier misschien iets over vertellen?
cb3rob mischien dat we jouw verhaal kunnen horen?

HGM
05/08/02, 16:50
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=20934

Domenico
05/08/02, 17:08
Bedankt, maar ik doelde meer op inside information van cb3rob of anderen.


:eek:

bluebird
06/08/02, 13:29
Ik heb van mensen gehoord die daar wel eens zijn geweest. Dat Sven, de technische directeur van Cb3rob is opgepakt wegens het xtc-lab wat was gevestigd in de cyberbunker. Ik heb ook een aantal sites bij cb3rob, maar weet niet of dat wel zo slim was.

superior-is
06/08/02, 13:35
Wauw dit klinkt wel heel vreemd. Ik hoop ook dat wij wat meer inside informatie kunnen krijgen.

Domenico
06/08/02, 13:35
Origineel geplaatst door bluebird
Ik heb van mensen gehoord die daar wel eens zijn geweest. Dat Sven, de technische directeur van Cb3rob is opgepakt wegens het xtc-lab wat was gevestigd in de cyberbunker. Ik heb ook een aantal sites bij cb3rob, maar weet niet of dat wel zo slim was.

Zijn je sites down geweest?

bluebird
06/08/02, 13:57
Mijn sites zijn niet down geweest, omdat ik ook weer van de desbetreffende personen heb gehoord dat Sven de servers bij Telecity heeft staan en niet in de Cyberbunker.

mdf
24/01/04, 20:04
Ik weet dat dit een hele oude thread is, maar misschien dat mij vraag ier wel leuk bij aansluit:

Is er iemand die ervaring heeft met cyberbunker of zijn eigenaar....bestaat dit uberhaupt nog? Graag mee info :)

ThePostman
24/01/04, 20:13
Origineel geplaatst door Synssans
Ik weet dat dit een hele oude thread is, maar misschien dat mij vraag ier wel leuk bij aansluit:

Is er iemand die ervaring heeft met cyberbunker of zijn eigenaar....bestaat dit uberhaupt nog? Graag mee info :)

Ik koop dagelijks xtc bij ze :P J/k, overigens snap ik t hele bedrijf niet. Maar zal wel aan mij liggen.

mdf
24/01/04, 20:45
Dat vond ik ook ja; over dat ctc lab en dat ze een eigen DC hebben in die bunker, maar de servers staan in tc

Tnuz
24/01/04, 21:28
Origineel geplaatst door Synssans
Is er iemand die ervaring heeft met cyberbunker of zijn eigenaar....
Ik ken de eigenaar, Xennt (http://www.xennt.com/) goed van een paar jaar terug. Hij was het brein achter o.a. de computer ketens Zyztm, Computer Discount Center en Simmcity. Verder wil ik het er niet over hebben :X

mdf
24/01/04, 21:50
Ik ben erg benieuwd.....

BestHost
25/01/04, 13:14
Sven zit in Telecity bij IO of zat....

jobsnijders
19/03/04, 00:11
Sven zit gewoon bij telecity 2. Zoals te lezen op zijn website

http://www.cb3rob.net/colo/

Domenico
19/03/04, 00:58
Ehm, kijk eens even naar de datum waarop ik deze vraag gepost heb -> 05-08-2002 15:46
:)

ThePostman
19/03/04, 11:23
Origineel geplaatst door Domenico
Ehm, kijk eens even naar de datum waarop ik deze vraag gepost heb -> 05-08-2002 15:46
:)

Daarom is het nog wel interresant. :)

AlphaXS
19/03/04, 17:02
Bestaat cyberbunker nog steeds, of is deze bunker nu opgeheven?
Ofwel laat ik het zo zeggen is er nog wat van over?
of echt volledig uitgebrand en niet meer bewoonbaar?

therealchrizz
20/03/04, 18:14
Ik zou zeggen, kijk eens op http://www.cyberbunker.com. Bestaat nog gewoon lijkt me.

mdf
20/03/04, 21:24
Ik ben wel erg benieuwd; is wel een interessante locatie opzich, maar a. het is uitgebrand en b. er heeft een xtc lab in gezeten......zal eerst een grote schoonmaak moeten hebben; want het schijnt dat de helft nog steeds in as ligt.
Maar als je zoiets opknapt en er wat cariers naartoe krijgt kan het best interessant zijn :)

AlphaXS
30/12/04, 12:54
Zeg weet iemand ondertussen wat er nu met die bunker is gebeurd? las ergens van de week op het internet dat dat ding volgens de gemeente te koop staat.

Ben eigenlijk wel nieuwschierig.

s2software
30/12/04, 13:36
Laatst kwam ik dit nog tegen:
http://www.cb3rob.net/colo/

mdf
30/12/04, 14:01
Voor zover ik weet is de bunker nog gewoon in gebruik en bieden ze er inderdaad colo ruimte aan.
Ze hebben voor de verbinding met de buitenwereld een gestapelde SDSL verbinding en op naam van cb3rob staat bij ripe een /19 dus lijkt me dat ze nog wel 'iets' doen :)

luser
30/12/04, 14:16
Zover ik gehoord heb is de bunker gewoon een hoax, hij staat er wel maar colo is gewoon te tc2.

XS-24
30/12/04, 14:20
De webcams zijn ook niet echt life, die vrouw staat daar nu al een half uur...

Opzich wel een leuk iets maar het is volgens mij meer een woonruimte.

PeterT
30/12/04, 15:06
Ik heb Sven een aantal maanden geleden nog gesproken.
Het is geen hoax, bestaat weldegelijk en de lokatie is ook uit te vinden ;p

co-locatie kan je zelf aanvragen op die lokatie, standaard kom je in tc2.

Tnuz
31/12/04, 10:45
Origineel geplaatst door PeterT
...en de lokatie is ook uit te vinden...
Cyberbunker
Zomerweg 0
4481 CB Kloetinge

Triloxigen
31/12/04, 11:08
Ik moet zeggen, het is wel ontzettend stoer zoiets als datacenter te hebben...
Je moet alleen niet het daglicht gaan missen als je er iedere dag werkt...

Glenn
31/12/04, 11:35
Wat moet men nou met een whirlpool in een cyberbunker? ;)

Ik zou m'n server daar denk toch niet plaatsen hoor.

timmeh
31/12/04, 11:37
Het is wel een vette plaats vind ik. Maar ik vraag me echt af of die webcams echt realtime zijn. En niet eens per dag geupdate worden, ik heb vannacht gekeken. Toen stond het koffiezet apparaat aan, en nu nog steeds. Beetje raar

AlphaXS
31/12/04, 11:42
Dat zwembad is al maanden zo blauw. Die webcams zijn zo fake als het maar can.
Te meer omdat het zwembad, en in elk geval de central living aangetast waren door die brand.

Daarnaast staat dat vrouwtje al meer dan een jaar in die deuropening.
Beetje onwaarschijnlijk dus dat ze echt zijn.

De reden dat ik dit topic maar weer eens open, is mede omdat ik zelf ook wel zon bunkertje zou willen hebben, maar te meer omdat ik me afvraag, wat de grote jongen zoals bijv. telecity of een leaseweb er weg houdt.

Waarom is er niet een echt grote provider die er een glasvezel heen trekt en er echt begint (i.p.v. op een 2mbit sdsl lijntje)

is de infrastructuur zo slecht daar?
Ut is dat ik het geld niet anders had ik het wel gedaan heheh :D/

Maarjamen mag je blijven hebben natuurlijk.

Maar blijf het me afvragen (al een jaar lang)

Glenn
31/12/04, 11:44
Zei hier niet iemand dat dit een vette hoax is? Heb zo'n zwaar vermoeden dat dat klopt.

Maar, als er zoals gezegd twee SDSL lijnen liggen en er storten bijvoorbeeld honderden vliegtuigen neer in NL... dan is de Cyberbunker misschien nog heel, maar alle DC's waar de SDSL providers zitten neem ik aan niet meer. Wat heb je dan nog aan een cyberbunker? ;)

Triloxigen
31/12/04, 11:46
Origineel geplaatst door Glenn
Zei hier niet iemand dat dit een vette hoax is? Heb zo'n zwaar vermoeden dat dat klopt.

Maar, als er zoals gezegd twee SDSL lijnen liggen en er storten bijvoorbeeld honderden vliegtuigen neer in NL... dan is de Cyberbunker misschien nog heel, maar alle DC's waar de SDSL providers zitten neem ik aan niet meer. Wat heb je dan nog aan een cyberbunker? ;)

Dat de servers en data nog heel zijn ;)

Maar iemand eerder zei dat het geen hoax is, misschien is het inderdaad ooit een DC geweest maar sinds de brand staat alleen de website online en gebeurt er niks met de bunker..

Glenn
31/12/04, 11:55
Origineel geplaatst door Triloxigen


Dat de servers en data nog heel zijn ;)

Maar iemand eerder zei dat het geen hoax is, misschien is het inderdaad ooit een DC geweest maar sinds de brand staat alleen de website online en gebeurt er niks met de bunker..
Grinnik ;) Okee, dat is zo ;) In die zin heb je er nog wat aan, wat ik wil niet weten wat er met Redbus gebeurd mocht er wat tegen aan vliegen/rijden/vallen ;)

AlphaXS
31/12/04, 11:57
Persoonlijk denk ik dat het een leuk en creatief opgezet plan is geweest.
Het zal ongetwijfeld gefungeert hebben als datacenter, maar gezien de prijzen die ze toen vroegen was het niet echt interesant, om daar te hosten.

Ik heb wel ergens gelezen dat er met de brand veel internet sites uit zeeland plat lagen, dus het zal ongetwijfeld kloppen.

Als ik de foto's (webcams) bekijk, dan heb je ruimtes zat om er wat te starten, het is me zulke kleine ruimtes ook veel makkelijker suites aan te bieden.

Maar zoals ik zal zei, blijkbaar is de infrastructuur veel te slecht, om er ook daadwerkelijk pure glasvezel of 100 mbit lijnen aan te leggen.

Ik denk dat deze "cyberbunker" dus ook te ver weg staat van de bewoonde wereld om er iets heen te leggen.

Maar wat ik me met name afvraag, is deze bunker nog steeds van xent?

Hoe is het afgelopen met het xtc lab dat erin zat, en is het uberhaupt nog bewoont?

Want ik had begrepen van de personen om cyberbunker heen dat de brand nog mee viel.

PeterT
31/12/04, 12:36
De XTC klanten waren een stel chinezen van een schildersbedrijf uit Den Haag.
Sven zei van niets te weten en was zo weer vrij.
Is met een sisser afgelopen.

De brand was alleen in het zwembad gedeelte (dat was gehuurd door die chinezen).
Ze gingen in eerste instantie gewoon blussen maar ja... dat was toen ze dachten dat er een paar meng-machine's stonden.
Al snel bleek dat dat niet genoeg was en toen zijn de blast-doors gesloten - het voordeel van een bunker ;)

De bunker was ~9 maanden geleden iig nog van sven, weet niet of dat nu nog steeds is.
Hij was toendertijd ook nog in gebruik.

Triloxigen
31/12/04, 12:51
Een brand blussen in een bunker lijkt me ook behoorlijk lastig..
Maar je kunt wel goed werken met stikstof doordat het luchtdicht is (mag ik hopen).

Overigens is er ook een datacenter in de kluis van de voormalig nederlandse bank, zit dus een paar meter onder de grond (meen zelfs veel meters).
Weet alleen even niet meer hoe het heet.

AlphaXS
31/12/04, 12:51
sunde van dat zwembad.

Zag er wel strak uit op de foto :D

Triloxigen
31/12/04, 12:59
Overigens, nog wat leuke locaties:

Bunker in Engeland, Goosnargh
www.subbrit.org.uk/rsg/sites/l/langley_lane
Prijs: 375.000,-

Zeebunker tussen Engeland en Nederland
www.sealandgov.com
Niet te koop, maar het is wel een eigen land/staat met eigen paspoort (die zijn er gewoo te koop :|).
Er zit ook een datacenter waar geen wetgeving is voor de verstuurde data.

En als je bang bent voor aanvallen koop je een USBunker:
www.usbunkers.com


Ach, ik heb ooit eens een compleet plan uitgedacht om een eiland te kopen zodat ik een land/staat kan stichten en dus een eigen regelgeving heb.
Het eiland was voor mij en mijn vriendin (dus geen gigantisch, maar een leuk iets) en daar bouwen we een huis op een datacenter.
Ach, ik heb weleens zo mijn fantasien ;)

Glenn
31/12/04, 13:01
Origineel geplaatst door Triloxigen
Een brand blussen in een bunker lijkt me ook behoorlijk lastig..
Maar je kunt wel goed werken met stikstof doordat het luchtdicht is (mag ik hopen).

Overigens is er ook een datacenter in de kluis van de voormalig nederlandse bank, zit dus een paar meter onder de grond (meen zelfs veel meters).
Weet alleen even niet meer hoe het heet.
http://www.virtu.nl/nl/services/secure/ ?

Triloxigen
31/12/04, 13:12
Origineel geplaatst door Glenn

http://www.virtu.nl/nl/services/secure/ ?

Die bedoel ik ja, ze hebben nu alleen een fatsoenlijke website ;)

Triloxigen
31/12/04, 13:39
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/2164659.stm
Een mooi geleden nucleaire bunker te koop voor 600.000,-.
Dat is overigens niet duur voor deligging en het grote stuk grond, een huis kun je OP de bunker bouwen, je hebt dan meteen een goed stevige fundering (en een mooie wijnkelder ;)).

In belgie, vlakbij de nederlandse grens..
http://www.subbrit.org.uk/rsg/sites/k/kanne/index.html
Wel net een doolhof, kijk maar op de onderste foto (kaart).

Meer bunkers (uit de Koude Oorlog) staat trouwens op:
http://www.subbrit.org.uk/rsg/sites/
Wat ik overigens wel grappig vind, is dat de meeste bunkers in de jaren 60 gebouwd zijn (en de meeste in de jaren 90 gesloten) maar dat het interieur nog exact hetzelfde is als uit de jaren 60 ;)

ivs
31/12/04, 18:16
Nog een linkje:

http://www.brandweergoes.nl/inzetverslagen2002-3.htm

EricV
01/01/05, 17:08
Ik heb een tour bij Virtu gedaan. De colo wordt over het algemeen gedaan in een gewone server ruimte boven de grond.

Dan hebben ze nog wat servertjes staan (3-4 racks) in de kernbunker onder de grond, wat er meer uit zag als een bezemkast vol gepropt (geen airco ed).

In de kluis zelf stonden twee gigantische tape-stream-apparaten die compleet uit elkaar lagen. Daar gingen ze backups heen zetten, maar qua racks en infrastructuur moet je in de kluis niks verwachten.

Volgens mij draait het ook grotendeels op subsidie, aangezien Virtu ook NDIX is.

mousehouse
02/01/05, 22:10
die bunker is alive and kicking... nu op een lijn van Easynet zo te zien aan de traceroute ;-)

weet iemand trouwens wie daar nu de eigenaar van is?

Mikey
02/01/05, 22:28
Site is erg opgeknapt sinds mijn laatste bezoek, tevens zijn er in veel kamers veel licht. Wat mij wel erg opvalt is dat hij haast ingericht is als een club oid. In de entertainment room staat zo`n rode tl balk, whirl pool, veel leren stoelen etc etc. Is daar nog wel een datacenter of kun je ook andere load er kwijt :D

DennisWijnberg
03/01/05, 10:46
Verwar de .net versie trouwens niet met www.cyberbunker.com!

Mikey
03/01/05, 11:03
Origineel geplaatst door DennisWijnberg
Verwar de .net versie trouwens niet met www.cyberbunker.com!

via cyberbunker.net kwam ik bij newroot uit, en wat staat er onder de server check van die newroot servers "The on-line status of all Root-Servers is checked real time in CyberBunker" Klik je erop kom je duidelijk bij de .com uit/

Overigens mijn post er boven was wel duidelijk genoeg welke ik beschreef :D

DennisWijnberg
03/01/05, 11:11
Mzz.. denkt... Die post op fok is trouwens wel fokking oud.. of de datum klopt niet...

Gepubliceerd: dinsdag 30 juli 2002 @ 17:07

®on
03/01/05, 11:25
Dit topic is ook een beetje oud ;)

XS-24
03/01/05, 11:55
05-08-2002 15:46 :)

Tuinslak
05/02/05, 17:14
Trouwens, zijn er nog webcams, of foto's ofzo van cyberbunker?

Glenn
05/02/05, 23:49
Anders gaat er ff iemand langs om foto's te maken? ;)

robinnet
08/02/05, 19:26
Heeft er iemand goede/slechte ervaringen met de cyberbunker?
P.s die webcam's zijn allemaal fake :P

Tnuz
08/02/05, 21:28
Origineel geplaatst door robinnet
Heeft er iemand goede/slechte ervaringen met de cyberbunker?
P.s die webcam's zijn allemaal fake :P
en dat is nog maar het begin

M-BahZ
08/02/05, 23:05
Origineel geplaatst door robinnet
Heeft er iemand goede/slechte ervaringen met de cyberbunker?
P.s die webcam's zijn allemaal fake :P
Zoals je kunt lezen in de KvK db is er in -nederland- geen Cyberbunker B.V. meer actief.
Ervaringen met deze onderneming lijken mij dan ook weinig relevant.

Overigens bied CB3ROB wel diensten aan in desbetreffende bunker.
Voor meer informatie: www.cb3rob.net waar je ook contact details vind voor verdere vragen. ;)

Triloxigen
08/02/05, 23:17
Origineel geplaatst door M-BahZ

Zoals je kunt lezen in de KvK db is er in -nederland- geen Cyberbunker B.V. meer actief.
Ervaringen met deze onderneming lijken mij dan ook weinig relevant.

Overigens bied CB3ROB wel diensten aan in desbetreffende bunker.
Voor meer informatie: www.cb3rob.net waar je ook contact details vind voor verdere vragen. ;)

http://www.cb3rob.net/~cb3rob/cb3robhome.jpg

Kantoor in de cyberbunker..
Stiekem vind ik dat wel heel stoer..

Het wordt tijd dat ik eens ga sparen.. :)

joriz
08/02/05, 23:33
Echter heb ik het idee dat ze er maar een SDSL verbinding hebben wat natuurlijk iets minder is.
De cyberbunker als kantoor hebben lijkt mij fantastisch.
Daarmee bedoel ik natuurlijk het hele gebouw.
Als je centen wat minder worden kan het altijd nog film locatie worden of natuurlijk een XTC LAB ;)

Imtek
09/02/05, 00:09
Het kantoor van CB3ROB is allang niet meer in de bunker, maar ergens in Beverwijk/Akersloot, en dat kantoor ziet er een heeeel stuk lelijker uit dan die bunker ;)

M-BahZ
09/02/05, 00:10
Origineel geplaatst door joriz
Echter heb ik het idee dat ze er maar een SDSL verbinding hebben wat natuurlijk iets minder is.
Klopt, maar er zijn zat toepassingen waarbij dit geen beletsel hoeft te zijn.

cb3rob
19/06/05, 04:30
De bunker is gedeeltelijk uitgebrand in 2002 door een XTC lab dat ontploft is. Dat XTC lab was in eigendom van een stel hagenezen die met valse paspoorten en dergelijke een 'Schildersbedrijf' hadden ingeschreven bij de KVK en vervolgens ons zwembad gehuurd hadden (waar natuurlijk geen water in stond ;)

De politie en brandweer hebben we (achteraf helaas) zelf binnen gelaten
Ze niet binnen laten zou ons op zn minst een behoorlijk amateuristisch onderzoek en een paar weken onnodig verblijf in een nederlandse gevangenis bespaard hebben. (Maarja, dan hadden we die brand ook zelf moeten uitmaken en zou achteraf gezien wat technische complicaties hebben opgeleverd.. onderandere dat je tegen 2000 graden celcius niet veel begint met poeder blussertjes ;)

Het uitgebrande deel omvat:
- Het zwembad
- Het trapportaal naar boven
- De gang tot de hoofdingang

De rest van de bunker zat vol roet omdat alle blast deuren open stonden zodat de brandweer overal bij kon (Foutje, bedankt).

Na dat akkefietje mochten wij even gezellig met zn allen in een zeer slecht hotel verblijven om eea even uit te leggen betreffende een zekere enorme rookwolk, waarna de 'schilders' en de chinezen die uiteindelijk niet hun loonslaafjes maar hun bazen bleken te zijn een paar jaar de bak in mochten.

Onze grote vrienden bij Atlantiz BV (-DE- klant, inmiddels failliet) waren in middels zo vriendelijk om op basis van een gefingeerde downtime een schadeclaim in te dienen en beslag te leggen op de van ons gehuurde servers in amsterdam op Telecity 2 bij Trueserver BV.
(Atlantiz heeft inmiddels een schikking getroffen voordat ze failliet gingen)

Trueserver op haar beurt was zo vriendelijk om het huurcontract voor de racks waarin dat spul hing maar voor het gemak op naam van Atlantiz te zetten. (Alsof dat niet onder de wetgeving voor het huren van bedrijfsruimte zou vallen en dus zomaar zou mogen en kunnen ofzo.)
(TrueServer is vooralsnog niet officieel in staat van beschuldiging gesteld, ook is er nog niet getracht de schade op hun te verhalen).

Mooie gelegenheid om van ons af te komen natuurlijk.. de klant wat minder kosten en Trueserver wat hogere omzet op dezelfde footprints.
(Niet helemaal legaal maar ala..)

Ondertussen had atlantiz wel een klant in onze IP ranges zitten waar we dus zelf geen controle meer over hadden die vrolijk zat te spammen, en die we dus niet konden afsluiten. Atlantiz was in ieder geval Niet voornemens die klant af te sluiten en van Trueserver hebben we wat dat betreft ook weinig medewerking gezien.

En de dorps politie te Amsterdam snapte niet helemaal dat spullen die nog op de zelfde plek zijn toch ontvreemd kunnen zijn.

En tadaa... 20k+ omzet per maand pleite.

Dat kwam dus nog even bovenop het feit dat er in de bunker zelf inmiddels 3 20 cuub containers vol aparatuur naar buiten geknikkerd kon worden omdat er allemaal witte bloemkolen op zaten.
(voedingen die opeens boem zeggen enzo.. spontane reboots, die rommel wou je echt niet meer hebben).
De stroom was afgesloten omdat het electriciteitsnetwerk in de gangen waar de brand geweest was een grote gesmolte bende aan het plafond geworden was die tot de vloer droop en de generator was een bonk roest geworden, hetgeen pas een paar weken later werd opgelost door een tijdelijke 3 fase aansluiting te realiseren op een stopcontact onder de stoppenkast en de bunker tijdelijk te bedraden op bouwpaddestoeltjes.

Naast nog een hele hoop juridische complicaties die her en der bij kwamen kijken, het feit dat er voor ettelijke miljoenen aan interieur naar de klote was, en bepaalde mensen die er niet meer (financieel) bij betrokken wouden zijn en dus uitgekocht moesten worden, etc etc, al met al een boel gezeik en niet bepaald winstgevend voor alle betrokken partijen behalve TrueServer *Schop na* ;)

De gemeente Goes heeft enkele pogingen ondernomen om zich te bemoeien met de activiteiten in CyberBunker, onderandere onder het mom dat we de 'brandweer in gevaar zouden hebben gebracht' en dergelijke onzin.
Om te beginnen ligt CyberBunker niet eens binnen Goes, of zelfs nederland. Het is een witte vlek op de kaart. (Dat krijg je als je militaire objecten as-is verkoopt..) Ondanks dat dat na de brand niet meer gebeurd is er dus ook niets op tegen om er 24/7 te verblijven, danwel het object 24/7 te bemannen zoals dat officieel dan heet ;)
Van woonachtig zijn of bedrijven inschrijven is geen sprake daar een adres ontbreekt. Aangezien het GEBOUWD is om er met 72 man 10 jaar 24 uur per dag in te verblijven kunnen er verder ook geen verdere veiligheids issues zijn. (de kans dat hun eigen gemeentehuis boven hun hoofd instort acht ik een stuk groter dan dat er iets in de bunker gebeurd zolang er geen xtc labs gebouwd worden door huurders tenminste ;) Ten tweede, er zijn in het verleden (voor de brand) diverse pogingen ondernomen om dat wel zo te maken, onderandere is er een aanvraag gedaan voor het opnemen van de bunker als normaal perceel in het nederlandse kadaster en het verstrekken van een huisnummer etc met een woon/werk bestemming waarna er een glazen pyramide over het geheel heengebouwd zou worden. (Gratis hoogstaande architectuur, hoeven er eens GEEN miljoenen belastinggeld tegen aan voor ene of ander nutteloos project, krijgen ze toch iets moois te zien, doen ze het niet ;) dom.. dom dom..
Na de brand zijn er nog wat onderhandelingen in deze geweest maar daar zijn we niet geheel uitgekomen voor zover ik weet.

Goed.. de huidige situatie is dus als volgt:

- De ruimtes zijn een voor een ontdaan van alle verroeste en beroette rommel (still under construction)
- Er is een compleet nieuw electriciteitsnetwerk aangelegd met battery backup en generator
- Alles is/wordt weer netjes geschilderd en hersteld etc.

De huidige activiteiten in CyberBunker omvatten onderandere:
- Manrow/Newroot/PacRoot etc. (Een alternatief voor de ICANN DNS tlds)
- CB3ROB BBS (Hosting, Shells)
- Colocatie van grotere klanten die er momenteel niet zijn ;)
- De potentie internet exchange te worden voor de regio.

Hiertoe opereren wij AS34109 voornamelijk vanuit amsterdam waar wij bij enkele partijen transit afnemen en dit vervolgens naar de bunker transporteren.

Daar onze behoefte aan bandbreedte de laatste tijd niet bepaald meer de 200mbit/s average is die het was in 2002 volstaan enkele xDSL verbindingen hiervoor (eventuele attacks filteren we er gewoon op de border al uit)

Ondanks dat wij over afdoende glasvezel paartjes naar Zekatel/Zeelandnet/Delta beschikken is het vooralsnog niet winstgevend gebleken daar dan ook weer licht op te laten zetten.
(Dit mede doordat de internet markt toch op zn gat ligt momenteel)

Daarnaast beschikken wij nog altijd over afdoende paartjes koper om heel Zeeland af te luisteren want dat is tenslotte waar de PMC bunkers jaren lang voor gebruikt zijn. (Iedere provincie heeft er 2 overigens.. en een flink deel wordt waarschijnlijk nogsteeds gebruikt ;)

Potentiele capaciteit genoeg dus.
Mocht je er wat mee willen doen dan mail je maar ;)
hostmaster@cb3rob.net and we'll see what we can arrange.

Mochten er zich grotere klanten aandienen die capaciteit in de gigabit/s hoeveelheden verlangen en afdoende winstgevend zijn dan is het een kwestie van een paar uur om dat op te zetten, dat is echter vooralsnog niet nodig gebleken bij gebrek aan zulke klanten.

Ook zou een VLAN naar de AMS-iX in princiepe mogelijk zijn, zie echter weer het verhaal van mits winstgevend.

Goed.. in de veronderstelling verkerend dat dit een einde maakt aan het geroddel en daarmede aan deze thread (na 3 jaar wordt dat wel eens tijd) verblijf ik..

Links:
http://www.cyberbunker.com/
http://www.cb3rob.net/
http://www.cb3rob.net/colo/
http://www.manrow.net/
http://www.turbohost.net/
http://home.hccnet.nl/michel.post/artikelen/PMC-bunkerbezetting%20in%20Kloetingen%20-%20het%20verslag.html

WebSiteNet
19/06/05, 10:26
Mooie soap man! Is de cyberbunker dan nog niet officieel failliet? Miljoenen schade, xtc labje, etc.

Succes iig!

Tuinslak
19/06/05, 12:05
Zijn er ook foto's? En deze keer niet fake ofzo? :rolleyes:
Van voor en na de brand?

Triloxigen
19/06/05, 12:22
Bedankt voor de informatie..
Ik vroeg me nu eigenlijk altijd al eens af wat er nu allemaal aan de hand was en of het gebouw nog gebruikte werd.

joriz
19/06/05, 13:08
Bedankt voor deze uitleg.

Had deze bunker dan geen brandblus installatie (van begin af aan)?
Wie zijn eigendom is deze bunker nu officieel?

EDIT:

Waarom gingen onze belasting centjes naar een zwembad in een bunker!? Of is deze er later in gemaakt?

Triloxigen
19/06/05, 13:27
Origineel geplaatst door joriz
Bedankt voor deze uitleg.

Had deze bunker dan geen brandblus installatie (van begin af aan)?
Wie zijn eigendom is deze bunker nu officieel?

EDIT:

Waarom gingen onze belasting centjes naar een zwembad in een bunker!? Of is deze er later in gemaakt?

Zoals je had kunnen lezen is de bunker gemaakt om 10 jaar in te kunnen leven, enige sport/ontspanning is gewenst als je er werkelijk 10 jaar zou moeten kunnen wonen ;)

cb3rob
19/06/05, 15:22
Het zembad was vroeger de machine ruimte waar vroeger de generatoren stonden die 50 herz bij 380 volt leverden maar dan gemiddeld over 10 jaar ofzo. Hier stonden ook wat koolstof filters om zuurstof te filteren.
De generatoren konden natuurlijk beter gewon er boveni in de energie bunker (in princiepe een aparte bunker die er tegenaan gebouwd is) waar ook de kachels staan en de diesel/zonnebloem olie tanks zitten ;) (of wat je er dan ook maar in wenst te gieten wat tuf tuf tuf doet.. ;)

Het is dus niet zo dat er belastinggeld gegaan is naar het bouwen vna een zwembad voor wat ambtenaren ;)
Er is wel belastinggeld gegaan naar het afluisteren van telefoongesprekken en het monitoren van groepen buitenlanders en 'randfiguren' zodat die makkelijk konden worden opgepakt als de russen kwamen en dat is opzich al ernstig genoeg ;)
(Dat is waarschijnlijk nogsteeds het geval en ook van toepassing op ons denk ik haha ;)


CyberBunker B.V. is na de brand en het verlies van de klanten opgeheven/geploft net als een hele meuk andere B.V.tjes

WebbCity B.V. (De B.V. die als klant optrad bij o.a. Ebone) was al nagenoeg leeg nadat ebone *plof* besloot te doen, hetgeen nog was -voor- het hele Trueserver verhaal.

De holding staat/stond verder op naam van iemand die er verder niet meer bij betrokken wou zijn na de brand dus daar zijn we ook vanaf.


Alle assets zitten nu in wat LTD's op Cyprus en een Stichting in Nederland, dus dat gebeuren is wel weer afdoende dichtgetimmerd.

CB3ROB BBS is een eenmanszaak en PsyTrance events V.O.F is daar bij gebrek aan verdere business partners later maar bij geintegreerd. (maar das weer een ander verhaal ;)
(Dit vereist dus nog wat werk ;)

Triloxigen
19/06/05, 15:32
Maar van wie is de bunker nu en wie beheert het DC deel?

cb3rob
19/06/05, 15:32
Overigens had de bunker GEEN brandblus installatie daar dit ab-so-luut niet noodzakelijk zou hoeven zijn.. een uitfikkende server kan weinig kwaad..

Tegen 2000 liter or so aceton in koelboxen richt een sprinkler installatie zoals een gemiddeld datacenter die heeft echter ook weinig uit.

De bunker is per compartiment hermetisch afsluitbaar dmv blastdeuren die mits goed gesmeerd bij een atoomaanval vanzelf dicht zouden moeten gaan door de luchtdruk (geef er weinig hoop op maargoed ;) en daarmee zou je ook grotere branden uit moeten krijgen.

Verder staan er natuurlijk een uitgebreide collectie aan brandblussers (niet eens van die kleintjes) dat was voor de brand ook zo
en ondanks dat er aardig wat van die dingen gewoon aangezet zijn en het zwembad ingekiepert zijn hielp dat niet echt meer ;)

De boel afsluiten en de kraan open zetten zou ook weinig helpen en bovendien veel te lang duren voor het onder water begon te staan. Daarnaast zouden de blast deuren dan wel eens niet meer open kunnen door uitzetting en dan zou de brandweer er niet meer bij kunnen die hebben we dus maar open gezet)

Resultaat is wel dat alles dus onder het roet zat (nog even afgezien van 2 gang secties uitgefikt)

De bunker -was- uitgerust met een asbest luchtcirculerings kanalen installatie die we eveneens verwijderd hebben en vervangen door ventilatie dmv ventilatoren in de muren.

Een nadeeltje aan blusinstallaties is dat je water er ook weer uit moet pompen en dingen als argon gas of co2 blussen gewoon maanden duren voor alle gas weer uit alle hoeken en gaten gepompt is.. (bunkers zijn namelijk luchtdicht ;)

Is dus gewoon niet de moeite waard.
Een uitfikkende server beschadigd meestal alleen zich zelf.. die dingen zijn bij ons doorgaans niet van plastic ;)

Op de aanwezigheid van een xtc lab en dergelijke en schilders bedrijven met spul wat -wel- enthousiast mee gaat fikken als er iets ontploft was dat even -niet- berekend. (maar dat is say level3 of dc2 of telecity ook niet ;)

Bunkers zijn er dus voor om ontploffingen aan de BUITENKANT buiten te houden.. niet om ontploffingen aan de binnenkant buiten te houden ;)

cb3rob
19/06/05, 15:55
Het netwerk draait onder AS34109/CB3ROB

Betreffende Datacenter activiteiten en private peerings kan er overigens contact worden opgenomen met info@cb3rob.net

Colocatie van IT of broadcast infrastructuur en/of servers is mogelijk -mits- van groot genoege omvang en afdoende winstgevend. (sales@cb3rob.net)

(In princiepe zal een offerte grotendeels gebaseerd zijn op wat het kost om de transit naar de bunker te zeulen + de transit zelf + energie + winstmarge)
en het transporteren van data naar de bunker is -niet- goedkoop.
(dus voor mensen met maar 1 of 2 servertjes is het niet de moeite waard!).


Rondleidingen en dergelijke doen we -niet-.

Bedrijfsspionage (foto tochtjes etc) word ook niet op prijs gesteld.
(we runnen geen dierentuin ofzo ;)

joriz
19/06/05, 16:30
Hoe wil je ooit dan klanten krijgen als je niemand wilt rondleiden?
Ik snap dat je niet iedereen zo door je huis wilt hebben maar je wilt toch wel 2 seconde kijken voordat je er echt klant wordt.
Misschien een idee om nog wat recente foto's te plaatsen hoe de colocatie ruimte er nu uit ziet. Want ik begrijp dat de foto's op Cyberbunker.com van ver voor de brand zijn.

Kan je er geen museum van maken en zo veel geld vangen ;)

Proxio
19/06/05, 17:04
Eens, vooral omdat het om grotere klanten gaat (je gaf zelf al aan dat het niet goedkoop is) lijkt het me heel normaal dat zo iemand eerst een kijkje kan nemen voordat ze heel hun apparatuur er naartoe verhuizen.

Hoe is het overigens geregeld met toegang?

robinnet
19/06/05, 22:02
Die foto's op de site van de cyberbunker zijn volgens mij FAKE!

XS-24
19/06/05, 22:39
De foto's zijn in 6 maand tijd wel veranderd, bijna alles was in januari donker...

Triloxigen
19/06/05, 22:44
Origineel geplaatst door robinnet
Die foto's op de site van de cyberbunker zijn volgens mij FAKE!

Eerst lezen, dan pas reageren..

(Kort gezegd, de foto's zijn niet fake)

XS-24
19/06/05, 23:08
Maar het zijn ook geen realtime webcams?

Triloxigen
19/06/05, 23:11
Niet meer nee ;)

joriz
20/06/05, 00:26
Natuurlijk niet. Het zijn gewoon foto's van circa 3 a 4 jaar geleden toen die website is gebouwd. Daarna is er dus nooit meer echt onderhoud gepleegd zo te zien.

Het zou iedergeval mooi zijn als deze dienst weer van de grond zou komen (met natuurlijk een redelijk betaalbare prijs). Aangezien datacenters niet bepaald veilig zijn van buiten uit.

Keenondots
20/06/05, 00:30
Origineel geplaatst door EricV
Ik heb een tour bij Virtu gedaan. De colo wordt over het algemeen gedaan in een gewone server ruimte boven de grond.

Dan hebben ze nog wat servertjes staan (3-4 racks) in de kernbunker onder de grond, wat er meer uit zag als een bezemkast vol gepropt (geen airco ed).

In de kluis zelf stonden twee gigantische tape-stream-apparaten die compleet uit elkaar lagen. Daar gingen ze backups heen zetten, maar qua racks en infrastructuur moet je in de kluis niks verwachten.

Volgens mij draait het ook grotendeels op subsidie, aangezien Virtu ook NDIX is.

Maar wel een muur van 'n halve meter dik ofzo... da's wel meer dan gemiddeld. Maargoed, als er een atoombom valt zal het me echt jeuken of Internet het nog doet.

XS-24
20/06/05, 00:41
:D

crazycoder
20/06/05, 01:09
Origineel geplaatst door joriz
Het zou iedergeval mooi zijn als deze dienst weer van de grond zou komen (met natuurlijk een redelijk betaalbare prijs). Aangezien datacenters niet bepaald veilig zijn van buiten uit.
Dat zou zeker mooi zijn!
Naar die bunker kost mij met de auto iets van 5 minuten. TC2 e.d. is iets langer rijden..

fre0n
20/06/05, 15:05
Wat moet je nu met een zwembad in een datacentrum? Maarja, wel lekker luxe natuurlijk :) Lijkt me trouwens dat je voldoende bluswater hebt met zo'n zwembad?

Triloxigen
20/06/05, 15:21
Origineel geplaatst door fre0n
Wat moet je nu met een zwembad in een datacentrum? Maarja, wel lekker luxe natuurlijk :) Lijkt me trouwens dat je voldoende bluswater hebt met zo'n zwembad?

Niet als het vol licht met wit poeder (en dat was geen bluspoeder :p).

fre0n
20/06/05, 15:24
Of met aceton, da's ook fijn met een brand :) Wel een flinke voorraad van die pillekes dan :)

cb3rob
24/06/05, 02:23
De fotos zijn grotendeels gephotoshopt danwel niet echt idd ;)

En het is inderdaad mogelijk de locatie te bekijken voor mensen die (serieus) geinteresseerd zijn in het huren van rackspace danwel een eigen ruimte en ook de nodige cash hebben om te betalen voor afdoende internet capaciteit voor hun doeleinden.

We runnen echter geen dierentuin met schoolreisjes voor mensen die wel eens eens willen rondneuzen.
(Maargoed, dat doet de concurrentie over het algemeen ook niet ;)

Uiteraard is het ook mogelijk dat klanten hun eigen netwerk naar de bunker brengen in plaats van internet, bijvoorbeeld hun backoffice netwerk. Alles is wel zo'n beetje mogelijk maar het is wel verrekte ver
van de gemiddelde transit provider ;)

Transit naar cyberbunker slepen is geen goedkope aangelegenheid, en de kosten daarvan zijn uiteraard verwerkt in onze prijslijst.
(Mocht men een eigen netwerk willen aansluiten met een eigen verbinding dan is dat natuurlijk niet van toepassing).

Welliswaar heb je in amsterdam/brussel/london/koln makkelijk 1gbps full duplex dedicated transit portjes voor 1400 euro per maand (das dus maar 1 euro 40 per mbit/s avg/mo) maar het naar zeeland 'brengen' van die transit kost een veelvoud daarvan.
(Alle mogelijke interconnectiepunten met een fatsoenlijke carrier room liggen een kilometer of 2- tot 400 vanaf cyberbunker)

De enige partijen die glas kunnen leveren op Cyberbunker zijn momenteel:
- Versatel
- KPN
- Zeelandnet (ligt er al - staat uit ivm koppelverkoop prijs transit)
- BT (doet alleen wholesale en een of 2 glasvezelpaartjes vallen daar niet onder)

Met straalverbindingen kunnen we welliswaar zo'n beetje heel zeeland en een deel van vlaanderen bestrijken maar daar zit verder weinig waar we transit vanaf kunnen nemen.

Met de diverse datacenters in amsterdam en dergelijke kunnen we dus ook nooit concurreren op prijs.

Bij ons kan je echter wel een vliegtuig op het dak platvouwen zonder dat het binnen ook maar trilt ;)

Gezien de locatie zou het wenselijk zijn zelf als internet exchange of tier 1 provider op te gaan treden op de langere termijn, daar zijn we echter nog wel wat jaartjes, alsmede een flink aantal private en transit peerings, van verwijderd.

Zal binnenkort even wat nieuwe fotos maken van het serverhok dat recentelijk weer een likje verf gehad heeft.
Grotere klanten kunnen echter zonder probleem een eigen, afgesloten ruimte krijgen en die naar eigen inzicht in laten richten.

Alle diensten die door KPN Nederland op KOPER worden afgeleverd zijn zondermeer en vrijwel onbeperkt leverbaar.
ADSL/SDSL/ISDN/PSTN/analoge huurlijnen/baseband/etc is allemaal geen probleem.

Dan nog even antwoord op de toegang:

Toegang is mogelijk 24/7 na aanmelding (zo'n beetje zoals bij ieder ander datacenter). Indien de persoon niet herkend wordt zal hij/zij zich ook nog moeten legitimeren (uiteraard).
Hiertoe volstaat een paspoort.

Over het algemeen kan je er dan binnen enkele minuten in.
Er word gewerkt aan een systeem met vingerafdruk scanners en/of voice recognition.

Toegang verkrijgen is (alleen) mogelijk door het bellen van een (geheim) nederlands telefoonnummer dat alleen aan klanten beschikbaar gesteld wordt.

jurrian
24/06/05, 09:11
Origineel geplaatst door cb3rob

De enige partijen die glas kunnen leveren op Cyberbunker zijn momenteel:
- Versatel
- KPN
- Zeelandnet (ligt er al - staat uit ivm koppelverkoop prijs transit)
- BT (doet alleen wholesale en een of 2 glasvezelpaartjes vallen daar niet onder)

Misschien een idee op via 1 zo'n glasvezel samen te werken met b.v NL-IX (maw. een NL-IX-pop in CyberBunker, net zoals BIT doet)? Via de NL-IX leveren weer een aantal partijen transit, evt. V-LAN gebruiken voor andere verbindingen en direct peeren op de NL-IX.

Als je op die manier diverse transit's beschikbaar hebt, heb je ook kans dat de grotere bedrijven uit de regio in CyberBunker hun internet-verbinding komen halen.

Is relined (http://www.relined.nl/) niet in de buurt overigens (in de hoogspanningskabels en/of spoorlijn van Goes)? Relined is een samenwerking van Prorail en TenneT, die dark fiber leveren die al ligt langs spoorwegen en hoogspanningskabels.

deeltje
28/03/06, 22:05
De fotos zijn grotendeels gephotoshopt danwel niet echt idd ;)

Zal binnenkort even wat nieuwe fotos maken van het serverhok dat recentelijk weer een likje verf gehad heeft.
Grotere klanten kunnen echter zonder probleem een eigen, afgesloten ruimte krijgen en die naar eigen inzicht in laten richten.


Topic maar weer eens een stukje omhoog schoppen, zijn er inmiddels al nieuwe foto's beschikbaar? :)

Rian
24/03/08, 22:34
Ik ben te nieuwschierig om dit niet te bumpen, iemand nog nieuwe foto's?

Iemand nog wat nieuwe info, ik ven reuze nieuwschierig?

Tuinslak
24/03/08, 22:38
2 jaar oude topic? :(
En hoevaak is het al niet gebumpt geweest

Denk niet dat je ooit wat duidelijke info erover zal vinden

Mikey
25/03/08, 11:56
sven woont daar toch al lang niet meer :)

Rian
25/03/08, 15:29
sven woont daar toch al lang niet meer :)

Dat vraag ik me dus af, heb al heel wat info gevonden maar niks hoe de huidige situatie is ;)

tvm
25/03/08, 17:08
site bestaat zelfs niet meer ;-)

deeltje
25/03/08, 17:10
site bestaat zelfs niet meer ;-)

http://www.cyberbunker.com/

Zeker weten? ;)

tvm
25/03/08, 17:53
idd, ik dacht dat het .nl was.

Tuinslak
25/03/08, 17:55
Die site bestaat al jaren, zonder enige veranderingen

Een site betekend nu ook niet dat het nog actief is

Stewie
25/03/08, 18:00
on Sunday July 28 dutch police lured several members of the Royal Family
and a security guard to their office "to make a statement" and
subsequently arrested them upon entering the Netherlands on false
grounds. This is still considered an act of war against the Republic
CyberBunker and a breach of international diplomacy treaties. HRH Prince
Sven and the security officer were abducted and held hostage for a total
of 3 weeks and HM King Xennt was held hostage for a grand total of 3
months.

Source: http://www.republic-cyberbunker.org/

Interessante website.

Glenn
25/03/08, 18:03
Die site bestaat al jaren, zonder enige veranderingen

Een site betekend nu ook niet dat het nog actief is

Er staan wel enkele nieuwe foto's op. De foto's van de server room heb ik namelijk nog niet eerder gezien.


Interessante website.

Het heeft een hoog fantasieverhaal gehalte, naar mijn idee :)

johnbrand
25/03/08, 18:19
Het verhaal heeft een wel heel erg groot dikke duim gehalte. Zoals ik het verhaal lees is een eigen staat gelegen naast Goes van 2km2. Klopt dit.

crazycoder
25/03/08, 18:25
Het verhaal heeft een wel heel erg groot dikke duim gehalte. Zoals ik het verhaal lees is een eigen staat gelegen naast Goes van 2km2. Klopt dit.
Eigen staat :) tuurlijk.. praatje klinkt leuk, realiteit ligt iets anders.

De cyberbunker bestaat wel. Staat globaal tussen Goes en Kloetinge.

mdf
25/03/08, 18:26
Sven woont er niet en de bunker is na die brand ook niet meer in gebruik voor zover ik weet.

Triloxigen
25/03/08, 18:38
Eigen staat is wat overdreven, maar ik hoorde dat het inderdaad geen Nederlands grondgebied maar NATO grondgebied is.

mdf
25/03/08, 18:39
Klopt.

swedendedicated
25/03/08, 19:16
Dus wanneer gaan we het annexeren?

ivs
25/03/08, 19:47
Er zijn nog steeds suites te huur volgens cb3rob.net:

Private Suite at CyberBunker-1:

- Minimum 4x4 meters x 2.00 meters heigh,
- Including 32 Amps of 240VAC (50Hz) power
- One access pass + authentication method for one person
- Connected to the InterNet at 100base-TX,
- IPv4 Address space and/or BGP4+ transit feed as required by customer,
- Connected by CB3ROB Untracable Transit,
- Reverse DNS as specified by customer,
- Lockable door (code+key+biometrics)
- Air Circulation and Filtering,
- Backup generator power,
- 24/7 guard present,
- EMP shielded,
- EBC protected facility,
- The rooms and their contents are 100% under customer control,
- For Telecommunications/Computer equipment housing only!
- Privacy and Diplomacy guaranteed.

EUR 50000.- per month per 4x4 room,
Payment per 3 months in advance,
Setup period: 1 month.

-Kevin
25/03/08, 19:49
Topic van 10 jaar treug nog steeds actief?

denk dat we niet echt een antwoord zullen krijgen hoe het er nu mee staat..

SF-Jeroen
25/03/08, 19:49
Lol ik heb toch het gevoel dat die prijzen gewoon zijn "bedacht" en dat niemand daar een server heeft staan

Stewie
25/03/08, 21:19
Lol ik heb toch het gevoel dat die prijzen gewoon zijn "bedacht" en dat niemand daar een server heeft staan
"Speciale" hosting brengt geld op toch?

Topic van 10 jaar treug nog steeds actief?

denk dat we niet echt een antwoord zullen krijgen hoe het er nu mee staat..
Mr Cyberbunker is ook actief op WHT :)

hax0r
25/03/08, 21:52
sven woont daar toch al lang niet meer :)

Ik hoorde dat die in Berlijn woont, misschien wel met zijn gay vriendje van yournamewebhosting.

ExileBear
08/10/09, 16:57
Ik moest spontaan aan dit topic denken.
http://www.nrcnext.nl/blog/2009/10/08/procederen-tegen-torrentclub-in-cyberbunker/

t.bloo
08/10/09, 17:05
het is tegenwoordig van iemand anders: http://www.govnoc.com

mdf
08/10/09, 17:47
En de hamvraag is wie zit er achter? :)

IXSHost
08/10/09, 17:52
Blijkbaar wel iets nieuws, staat een BV in oprichting bij de KVK:

https://server.db.kvk.nl/TST-BIN/FU/TSWS001@?BUTT=201541750000

pierce
08/10/09, 17:56
Blijkbaar wel iets nieuws, staat een BV in oprichting bij de KVK:

https://server.db.kvk.nl/TST-BIN/FU/TSWS001@?BUTT=201541750000

Nu alleen nog iemand die zich geroepen voelt de documenten op te vragen bij de kvk, en deze informatie te delen ;)

Rik
08/10/09, 17:57
@ Pierce: nergens voor nodig, dat ben ik met wat partners :)
Vragen staat vrij (via pm). En nee: is geen ruimte beschikbaar.

//edit: en nee, TPB staat niet fysiek in de bunker maar in het oostblok ergens. (dus Tim K. hoeft niet langs te komen)

DutchTSE
08/10/09, 18:28
@ Pierce: nergens voor nodig, dat ben ik met wat partners :)
Vragen staat vrij (via pm). En nee: is geen ruimte beschikbaar.

//edit: en nee, TPB staat niet fysiek in de bunker maar in het oostblok ergens. (dus Tim K. hoeft niet langs te komen)



Journalist Brenno de Winter (Webwereld) presteerde het om in de racks van het UWV/Achmea te komen welke vol staan met privacy-gevoelige data (lees hier het artikel).

Hebben we dat onzin verhaal weer :lovewht:

DC^
08/10/09, 18:48
Blijkbaar hebben ze ook hun site wat ge-update, sinds de laatste keer dat ik erop heb gekeken.

Triloxigen
08/10/09, 18:50
Hebben we dat onzin verhaal weer :lovewht:
Wat is het verband tussen die 2?

Rik
08/10/09, 19:17
Hebben we dat onzin verhaal weer :lovewht:

Dat is slechts een voorbeeld van hoe beroerd de meeste datacenters het voor elkaar hebben ;)

Dat die journalist ernaast stond en zo de HD's eruit had kunnen trekken is niet echt onzin lijkt me? Of heeft hij dat verzonnen en zijn de foto's nep?
http://webwereld.nl/video/56467/serverkasten-uwv-en-achmea-staan-open--foto-s-.html

Swiftway-UK
08/10/09, 20:04
@ Pierce: nergens voor nodig, dat ben ik met wat partners :)


Leuk gedaan dan. Goed concept ook. maar hebben jullie die bunker daadwerkelijk moeten kopen van Sven?
De vraag is eigenlijk: van wie was die bunker voordat jullie hem kochten?

Rik
08/10/09, 20:19
@ Remon

Dank voor het compliment.
Op je vragen: nee, we moesten niets.

Swiftway-UK
08/10/09, 20:37
Op je vragen: nee, we moesten niets.

Waar ik op doelde: was die Bunker daadwerkelijk eigendom van Sven? want ik had begrepen dat dit niet het geval zou zijn.

Maar dat is 'roddelcircuit' talk en je weet dat in het in webhostingwereld nagenoeg hetzelfde toegaat als oude vrouwtjes van 80+ die naast elkaar wonen ;)

Rik
08/10/09, 20:40
Hehe, klopt! En ik doe niet mee aan roddels, dus ik laat me er verders niet over uit hier. Zou het als ik jou was gewoon aan hem zelf vragen...

;)

Randy
08/10/09, 21:08
Maar dat is 'roddelcircuit' talk en je weet dat in het in webhostingwereld nagenoeg hetzelfde toegaat als oude vrouwtjes van 80+ die naast elkaar wonen ;)

:lovewht:

mdf
08/10/09, 21:10
Nu alleen nog iemand die zich geroepen voelt de documenten op te vragen bij de kvk, en deze informatie te delen ;)


Bij deze (ik kon het niet laten ;)):

Dossiernummer: 20154175 Blad 00001

Uittreksel uit het handelsregister van de Kamers van Koophandel
Deze inschrijving valt onder het beheer van de Kamer van Koophandel voor
Zuidwest-Nederland
__________________________________________________ __________________________
Onderneming:
Handelsna(a)m(en) :GOVNOC B.V. i.o.
GOVNOC DATABUNKER
Governmental Network Operation Center
Rechtsvorm :Rechtspersoon in oprichting
Adres :Specht 27, 4793HN Fijnaart
Telefoonnummer :06-81220442
Domeinnaam :www.govnoc.nl
E-mailadres : pr@govnoc.com
Datum vestiging :01-05-2009
Bedrijfsomschrijving :Extreem beveiligd datacenter & ICT services
in een bunker. Quatum Encryptie & Holographic
Optical Storage services. Specifieke services
voor vitale ICT Infrastructuren en kritische
internetapplicaties van Nederlandse
overheidsorganisaties.
Werkzame personen :5
----------------------------------------------------------------------------
Bevoegde functionaris(sen):

Naam :<op veroek verwijderd>, Jacob <op veroek verwijderd>
Geboortedatum en -plaats :<op veroek verwijderd>
Adres :<op veroek verwijderd>
Infunctietreding :01-05-2009

Naam :<op veroek verwijderd>, Guido <op veroek verwijderd>
Geboortedatum en -plaats :<op veroek verwijderd>
Adres :<op veroek verwijderd>
Infunctietreding :01-05-2009
__________________________________________________ __________________________
Alleen geldig indien door de kamer voorzien van een ondertekening.

08-10-2009 Blad 00002 volgt.
Dossiernummer: 20154175 Blad 00002
__________________________________________________ __________________________

Woerden, 08-10-2009
Uittreksel is vervaardigd om 20.08 uur

Voor uittreksel



Bron: Uittreksel-informatie Internet. Geldt niet als uittreksel in de zin van artikel 22 lid 1 van de Handelsregisterwet 2007.

Rik
08/10/09, 21:26
Haal eens even heel rap die NAW gegevens weg, dat is natuurlijk niet de bedoeling (privacy wetgeving vergeten?). Iedereen die dat wil kan het gewoon zelf opvragen bij de Kvk.

mdf
08/10/09, 21:27
Volgens mij is het openbare informatie die voor iedereen op te vragen is dus ik zie het probleem niet.
Maar omdat je het zo lief vraagt zal ik mijn post wel even aanpassen ;)

Rik
08/10/09, 21:29
Daar gaat het niet om, zal ik even jouw gegevens uit de GBA pakken en hier neerzetten? Je hebt nog altijd gewoon met wetgeving te maken?

Gewoon alles, namen etc zijn nergens voor nodig.

Dank.

mdf
08/10/09, 21:29
Heb je iets te verbergen ofzo? :)

Rik
08/10/09, 21:30
Nee?

Daar gaat het niet om.
Het is in Nederland verboden om NAW gegevsn zo publiekelijk te plaatsen.
Wat ik zeg, als iemand dat met jouw gegevens doet ben je ook niet blij.

mdf
08/10/09, 21:32
Het is al openbare informatie, maargoed het heeft weinig zin om daarover te gaan discussiëren. Zoals je kunt zien zijn de adresgegevens al weggehaald.

Rik
08/10/09, 21:39
Haal gewoon die hele kvk inschrijving eens even weg. Wat voegt dit nou toe aan de discussie?

mdf
08/10/09, 21:48
Om het topic niet verder te vervuilen; Rik en ondergetekende hebben dit onderling in PM verder opgelost.

baahmi
08/10/09, 21:57
<Knip>

Te laat vorige bericht gezien..

Mvgr,
Martin

joriz
08/10/09, 23:00
Van wie is de bunker, is hij niet van een stichting of andere handige bedrijfsvorm om eigendom te regelen?

Laatste wat ik hiervoor had gehoord dat het bestemmingsplan van de gemeente anders was.

Zie: http://www.ispam.nl/archives/7945/eigenaren-willen-cyberbunker-aan-gemeente-verkopen/

Wel vaag want de mensen achter cyberbunker beweren weer dat het niet echt bij Nederland hoorde, maar NATO grond is/was.
Iedergeval fijn dat er misschien eindelijk iets serieus in het datacenter gaat gebeuren en hopelijk niet meer nieuwsberichten komen over allerlei vage praktijken.

@Rik: Heeft GovNoc daadwerkelijk iets met overheid te maken?

Rik
08/10/09, 23:16
@ Joriz

Het bestemmingsplan is aangepast, er is een ontheffing en een vergunning voor een datacenter.

Het heeft in zoverre met de overheid te maken dat de alle afnemers overheidsorganisaties zijn. Niets meer, niets minder. Dit heeft weer te maken met de wijze van beveiligen, wat met een mengelmoesje met commerciële klanten niet werkt (blijkt uit de praktijk).

Kwestie van keuze. Zouden we ook commerciële partijen toestaan dan kan de beveiliging niet op deze manier worden toegepast.

Wat we voor ogen hebben is de meest (bizarre-) vorm van beveiliging, rekening houdend met ieder 'ramp-scenario'. Daarnaast zijn we van mening dat je veel beter kunt werken aan het uitsluiten van 'disasters' dan werken aan 'disaster-recovery'. Voorkomen = beter dan genezen. Met sommige applicaties, databases en opslag kan, en mag, men geen risico's nemen. Voor dergelijke applicaties is de bunker bedoeld.

ivs
08/10/09, 23:33
@ Joriz

Het bestemmingsplan is aangepast, er is een ontheffing en een vergunning voor een datacenter.

Het heeft in zoverre met de overheid te maken dat de alle afnemers overheidsorganisaties zijn. Niets meer, niets minder. Dit heeft weer te maken met de wijze van beveiligen, wat met een mengelmoesje met commerciële klanten niet werkt (blijkt uit de praktijk).

Kwestie van keuze. Zouden we ook commerciële partijen toestaan dan kan de beveiliging niet op deze manier worden toegepast.

Wat we voor ogen hebben is de meest (bizarre-) vorm van beveiliging, rekening houdend met ieder 'ramp-scenario'. Daarnaast zijn we van mening dat je veel beter kunt werken aan het uitsluiten van 'disasters' dan werken aan 'disaster-recovery'. Voorkomen = beter dan genezen. Met sommige applicaties, databases en opslag kan, en mag, men geen risico's nemen. Voor dergelijke applicaties is de bunker bedoeld.

Wat ik mij nou altijd afvroeg, hoeveel meter ligt die bunker boven NAP en hoeveel meter gaat hij de grond in en wat voor een maatregelen zijn er voor overstromingen getroffen?

pierce
08/10/09, 23:42
Wat ik mij nou altijd afvroeg, hoeveel meter ligt die bunker boven NAP en hoeveel meter gaat hij de grond in en wat voor een maatregelen zijn er voor overstromingen getroffen?

Staat op de website ;)

3m boven nap

Rik
08/10/09, 23:45
Zonder verder in details te treden, de bunker is in Zeeland gebouwd, dus hield men rekening met overstromingen. Het is een speciale wijze van bouwen die hem bestand maakt tegen dit soort rampen. Hij ligt ook een stuk hoger.

xaban
08/10/09, 23:51
Oud nieuws :lovewht:

Rik
09/10/09, 00:04
Asalamoe aleikoem Xaban.

Ja, voor jouw wel!
Set uzmanları burada.

;)

mikeh
09/10/09, 00:59
Waar is Sven ?

QBell
09/10/09, 08:15
CB blijft jullie boeien hé?
Dit topic is uit 2001 en nog houd het jullie bezig...

Ijsbox
09/10/09, 11:07
Wat ik mij nou altijd afvroeg, hoeveel meter ligt die bunker boven NAP en hoeveel meter gaat hij de grond in en wat voor een maatregelen zijn er voor overstromingen getroffen?

Op de site staat dat ie bestand is tegen waterstanden van 3 meter boven NAP. Als je kijkt op ahn.nl zie je dat de grond rond de bunker ongeveer 0,5 meter boven NAP is en het dak van de bunker daar weer 5 meter bovenuit steekt.

Rik
09/10/09, 11:13
De luchtinlaten, uitgangen voor de diesels etc. liggen op ongeveer 2,5 meter hoogte (in de muren).

Zie: http://www.govnoc.com/example/IMG_0135.jpg

Triloxigen
09/10/09, 12:33
CB blijft jullie boeien hé?
Dit topic is uit 2001 en nog houd het jullie bezig...


Het blijft een interessant object/project in meerdere opzichten. Er komen nu ook weer veel nieuwe dingen aan.

Glenn
09/10/09, 12:41
Leuk. Ben hier vorig jaar zomer nog geweest. Was in de buurt en heb 't toch maar even opgezocht. Het pad naar het hek was moeilijk te vinden maar uiteindelijk toch gevonden. Geen activiteit te bekennen, hing één camera en het hek kon je ook zo omzeilen als je wilde. Ik had echter geen zin in gezeik met politie enzo dus ben het terrein maar niet op gegaan ;)

Magus
09/10/09, 12:41
Bij een stormvloed worden hoogtes van 4 a 5 meter gehaald ;-)

Is/wordt iedereen die de datavloer kan en mag betreden gescreend? Zo ja, welke screening hebben zijn gekregen (A, B of C?)

MMaI
09/10/09, 15:35
tot en met rectaal onderzoek denk ik

Magus
09/10/09, 15:48
Haha, gelukkig is dat geen onderdeel van normale screenings, tenzij de onderzoeker je een lekker ding vindt en jij laat blijken dat het wederzijds is? Ik heb het dus nog nooit meegemaakt gelukkig!

MMaI
09/10/09, 17:08
het was ook sarcastisch bedoelt :lovewht:

mijn bedoeling was aangeven dat eigne alle partijen die zich in deze locatie bevinden of bevonden zichzelf wel heel erg serieus lijken te nemen.

teksten in je brochure als:

"De private datarooms en overige services in de DataBunker zijn alleen beschikbaar voor overheidsorganisaties en organisaties die door het NAVI (Nationaal Adviescentrum Vitale Infrastructuur) worden aangewezen als ‘vitale ICT infrastructuur’."

"Referenties
GOVNOC kan uit veiligheidsoogpunt geen informatie over bestaande klanten verstrekken. Binnen diverse Ministeries is informatie over de bunker beschikbaar. Neem contact op met leidinggevende personen binnen uw ICT-afdeling."getuigen imho van een arrogante blik op de wereld, zeker als je bedenkt dat er nog geen enkele operationele server aanwezig is binnen dit plan, gezien de oplevering op Q1 2010 staat. Ook het geheimzinnige gedoe van Rik waarbij hij zogenaamd niet aan wil geven wat precies de plannen zijn hebben voor mij een groot/hoog gebakken lucht verhaal.

Als je echt zo'n streng beveiligd datacentrum hebt wat alles kan weerstaan doe je ook gewoon rondleidingen (zie: YouTube - Episode 11 - White Mountain, Fit For A James Bond Villain!). Verder is je datacenter ook pas Tier4 (en mag je hem dus pas Tier4 noemen) als er voldaan is aan alle voorwaarden voor een Tier4 datacenter, en je dus officiële certificering hiervoor hebt. Zie ook: http://www.adc.com/us/en/Library/Literature/102264AE.pdf

Triloxigen
09/10/09, 17:22
Ik snap wat je bedoeld dat het arrogant over komt.
Maar dat er nog geen server in staat wil niet zeggen dat er niet al contracten getekend zijn. Als je niet iedereen binnen hoeft te laten (om alles vol te krijgen) dan heb je het ook niet nodig dergelijke informatie vrij beschikbaar te maken voor iedereen.
Je kunt dan een selectie maken van klanten, je wil daar geen 1u server klanten.

Zomaar rondleidingen in een datacenter vind ik zelf in alle gevallen ongepast (tenzij er speciale rondleidings ruimtes zijn).

MMaI
09/10/09, 18:06
natuurlijk begrijp ik de selectie van klanten, maar ook hier geld volgens mij dat wie betaald zijn server kan plaatsen (natuurlijk aansluitend op vereisten etc.).
Verder plaatsen overheden (waar als voornaamste doelgroep aan gerefereerd wordt) hun servers in eigen of vertrouwde datacentra (Onder andere AtosOrigin/KPN Datacenters) en volgens mij is de stap van een dergelijke omgeving naar een voormalige uitgebrande XTC producerende bunker geen realistisch plan.

Mijn conclusie is en blijft dan ook, eerst zien en dan geloven.

ps. het is onmogelijk een Tier4 datacenter te zijn als er niks is om uptime te genereren ;)

Rik
09/10/09, 18:27
@ MMaI

De Tier kwalificatie = geen certificatie.
Denk je dat alle +100 datacenters een certificaat hebben?
Alle Tier-1, Tier-2 en Tier-3 datacenters in Nederland die de kwalificatie gebruiken?
Nee dus. De Tier-kwalificatie (die overigens flink achterhaald is en wordt herzien) is puur een meetlat.
Een papiertje zegt niets, het gaat erom wat je doet en wat je hebt staan.

De stroomvoorziening is heel anders dan in reguliere DC's (niet afhankelijk van het net) en de maatregelen die zijn genomen om stroomuitval te voorkomen gaan stukken verder als de Tier-4 kwalificatie.

Over 'arrogantie'; er is niets arrogant aan om te zeggen: alleen vitale infrastructuur welke door het NAVI als dusdanig is bestempeld. Wij hebben de keuze gemaakt om ons puur daarop te richten (dat ontbrak immers nog in Nederland en de locatie is er perfect voor). Kwestie van keuzes. Heeft niets met arrogantie te maken, dat heet duidelijk zijn. Je wilt niet weten hoeveel vragen ik de afgelopen maanden heb gehad van commerciële partijen voor ruimte. Wij hebben er dus voor gekozen dat niet te doen. Enkel overheidsorganisaties heeft veel voordelen.

Onze aankomende klanten (alle ruimtes zijn inmiddels vergeven, besproken of gereserveerd) willen in GEEN geval bekend hebben dat ze daar staan. Is hun recht en het is niet aan ons om dat te veranderen. Wederom heeft dit niets met arrogantie te maken, maar met veiligheid.

Zo ook het geven van rondleidingen. Het Pionen datacenter is een commerciële bedoeling waarbij het datacenter na bijna een jaar voor de helft is gevuld. Ik ken hem persoonlijk en dit filmpje was puur ter promotie en omdat het er gewoon verschrikkelijk mooi uitziet. Wij hebben dat in geen geval nodig, sterker nog: het is zelfs niet gewenst. Rondleidingen geven maakt de beveiliging moeilijker , of onmogelijk. Dus: nee, er worden geen rondleidingen gegeven zoals in Pionen, en ja: dat komt omdat we totaal verschillend zijn qua opbouw, qua klandizie en qua veiligheid. Pionen heeft klanten nodig, wij niet. Triloxigen heeft in dat opzicht gelijk: er komen geen klanten in met losse servers, geen colo klanten en geen 'nieuwe' klanten. Alle relaties hebben een eigen ruimte. Waar zou een rondleiding dan goed voor zijn?

Het is niet meer dan normaal dat ik niets vertel over aankomende klanten, beveiligingsmaatregelen etc. Alles is in overleg (en op advies van-) gegaan met organisaties die zich in Nederland bezig houden op dit vlak. Iets waar datacenters zich normaal niet op hoeven te richten.

De arrogante 'blik op de wereld' en 'er staat nog niks' is in mijn optiek ook een uitspraak van niets. Dit aangezien je niets weet, niet weet wat er wel of niet staat en niet weet wat er in gaat komen... De exacte plannen deel ik met de mensen die erbij betrokken zijn, die oprecht interesse tonen en die ik ken, niet met jan-en-alleman. Heeft wederom niets met arrogantie te maken maar met de veiligheid.

Tot slot nog dit: indien je iets ECHT veilig wilt housen dan moet je maatregelen nemen die 'reguliere' datacenters niet willen of niet kunnen nemen. Dit heeft dus niets te maken met de arrogantie van relaties, ons of onze klanten. Zoals je ziet wordt in de brochure bijvoorbeeld wel het aantal cam's binnen aangegeven (daar heeft niemand zicht op en maakt duidelijk dat elke hoek in beeld is) maar niet het aantal cam's buiten. Dit is wederom een veiligheidsaspect dat noodzakelijk is en die voortkomt uit richtlijnen zoals die door autoriteiten op dit gebied zijn opgesteld. Iemand met 'kwade' bedoelingen kan op die manier niet eerst alle Cam's buiten in kaart brengen en eventueel afdekken, hij weet immers niet of er nog meer zijn die hij heeft gemist.

Tot slot in reactie op je eerste zin: ja, wij nemen onszelf zeer serieus. Als we dit niet zeer serieus zouden nemen dan zouden we er niet aan beginnen.


@ Magus: ja, alle mensen die in de bunker komen of werken zijn- of worden gescreend. A-, B- of C is afhankelijk van hun functie en/of werkzaamheden in de bunker. Dit geld dus ook voor de werknemers, de gene die bij de verbouwing betrokken zijn en de gene die straks voor hun 'baas' daar moeten zijn voor onderhoud.

Het personeel van de bunker komt dan ook in geen geval in de ruimtes van de relatie/klant tenzij deze daar nadrukkelijke toestemming voor heeft gegeven.

@ Glenn: heel verstandige keuze! Ene... je zag 1 camera (die staat ook recht voor je neus zeg maar), betekend niet dat er niet meer hangen ;)

:nuke: (toepasselijk :rolleyes:)

Rik
09/10/09, 18:30
natuurlijk begrijp ik de selectie van klanten, maar ook hier geld volgens mij dat wie betaald zijn server kan plaatsen (natuurlijk aansluitend op vereisten etc.).
Verder plaatsen overheden (waar als voornaamste doelgroep aan gerefereerd wordt) hun servers in eigen of vertrouwde datacentra (Onder andere AtosOrigin/KPN Datacenters) en volgens mij is de stap van een dergelijke omgeving naar een voormalige uitgebrande XTC producerende bunker geen realistisch plan.

Mijn conclusie is en blijft dan ook, eerst zien en dan geloven.

ps. het is onmogelijk een Tier4 datacenter te zijn als er niks is om uptime te genereren ;)


Wat zich daar vroeger allemaal heeft afgespeeld staat volledig los van onze activiteiten.

'Uitgebrande' bunker? Er is een brandje in 1 ruimte geweest (van de ruim 60 ruimtes), en wat rook schade richting uitgang. Hier is al jaren niets meer van te zien laat staan dat het een belemmering moet zijn voor nieuwe activiteiten.

Dat XTC lab heeft niet eens gefunctioneerd dus wederom een 'non-argument'.

En: je zal er niets van zien, merken of horen.

Spyder01
09/10/09, 18:34
Ik denk dat e.e.a. ook komt door het feit dat een echte bunker iets heeft. Veel mensen zouden hem wel hebben willen zien voor de "Sven Kamphuis" bezetting, tijdens en nu. Opzich best wel logisch natuurlijk. Het is niet iets alledaags en heeft een bepaalde "feeling".

Jullie redenatie snap ik ook wel, zeker als je het als het meest veilig aanbied aan overheid gerelateerde onderdelen. Over het algemeen is de overheid wel het langzaamste met betalen (60 tot 90 dagen), maar dat terzijde.

Rik
09/10/09, 18:41
Ik denk dat e.e.a. ook komt door het feit dat een echte bunker iets heeft. Veel mensen zouden hem wel hebben willen zien voor de "Sven Kamphuis" bezetting, tijdens en nu. Opzich best wel logisch natuurlijk. Het is niet iets alledaags en heeft een bepaalde "feeling".

Jullie redenatie snap ik ook wel, zeker als je het als het meest veilig aanbied aan overheid gerelateerde onderdelen. Over het algemeen is de overheid wel het langzaamste met betalen (60 tot 90 dagen), maar dat terzijde.

De overheid betaald (normaal) langzaam, maar wel altijd en zij kan niet failliet gaan (ook wel fijn bij dergelijke lange contractperiodes). ;)

Ik snap dat het erg interessant is, vooral om het 'voor' en 'na' te zien. Wellicht ga ik hier nog een blog over opzetten wat gevolgd kan worden.

Rondleidingen gaat niet werken. Vorig jaar is een andere koude-oorlog bunker opengesteld voor bezoek waarbij in het eerste weekend 800 bezoekers kwamen. Na een artikel over de parkeerproblemen in de Telegraaf kwam het weekend erop maar liefst 3500 man kijken. Dit kunnen we de gemeente niet aandoen, die gaan dat ook niet waarderen.

Rik
09/10/09, 18:44
ps. het is onmogelijk een Tier4 datacenter te zijn als er niks is om uptime te genereren ;)

Jij weet wat er nu staat of aangesloten is ?

Triloxigen
09/10/09, 18:49
Hoeveel konijnen lopen er tegenwoordig nog rond? :p

Rik
09/10/09, 18:51
Haha, helaas niet meer zoveel als eerst. Door een hazen-virus zijn er een hoop dood :(
Zitten er nog enkele tientallen.

Triloxigen
09/10/09, 18:53
Haha, helaas niet meer zoveel als eerst. Door een hazen-virus zijn er een hoop dood :(
Zitten er nog enkele tientallen.

Dan weet ik wel wat er laatst op de bbq lag :p

Rik
09/10/09, 18:56
Hahaha.

Genoeg vleesch aanwezig in ieder geval.

MMaI
09/10/09, 19:51
In ieder geval is post #152 duidelijk genoeg voor mij.
Ik wens je bij deze dan oook veel succes met het nieuwe datacentrum, en hoop er natuurlijk zo weinig mogelijk van te horen ;)

Het was zeker niet mijn bedoeling om je direct aan te vallen op het concept, maar zoals aangegeven per PM, liet je zelf nogal wat ruimte en grond voor geruchten en speculatie. Bij deze is dat in ieder geval voor mij verholpen.

Hebben jullie ook nagedacht over het probleem dat je niet zomaar alles extern mag filmen rond je DC en hoe hebben jullie dit aangepakt (vziw moet! je namelijk bij het betreden vna een dergelijk terrein aangeven dat omwille van uw en onze veiligheid, dit terrein bewaakt wordt met behulp van camera's of iets in die strekking)

Rik
09/10/09, 19:55
@ MMaI

Als je de locatie zou kennen dan had je geweten dat er een heel bos omheen ligt, eigen terrein. Dit terrein kun je niet betreden (dubbel hekwerk etc.). Mensen die daar komen weten dat ze gefilmd worden en hiervoor is het niet nodig extra zaken aan te geven. Ook het pad er naartoe is eigen terrein.

M.a.w: geen probleem.

Glenn
09/10/09, 20:18
@Rik, dat ik er was zag het hek er niet bepaald solide uit (gaten er in). Camera hing er ook wat toevallig bij. Zal hopelijk nu allemaal verbeterd zijn :)

Mooie is wel dat je de locatie in principe zo voorbij rijdt, tenzij je echt weet waar het ligt. Borden eigen terrein heb ik niet gezien.

Maar wat ik me dan afvraag: waarom zou de overheid met vitale infrastructuur bij een commerciële partij gaan staan? Ik had als overheid zelf die bunker teruggekocht voor absolute zekerheid. Voor hetzelfde geldt is Rik een spion voor Iran en zit-ie mooi bij alle staatsgeheimen ;)

pierce
09/10/09, 20:21
Maar wat ik me dan afvraag: waarom zou de overheid met vitale infrastructuur bij een commerciële partij gaan staan? Ik had als overheid zelf die bunker teruggekocht voor absolute zekerheid. Voor hetzelfde geldt is Rik een spion voor Iran en zit-ie mooi bij alle staatsgeheimen ;)

Omdat je moet doen waar je goed in bent ;)

Rik
09/10/09, 20:25
@Rik, dat ik er was zag het hek er niet bepaald solide uit (gaten er in). Camera hing er ook wat toevallig bij. Zal hopelijk nu allemaal verbeterd zijn :)

Mooie is wel dat je de locatie in principe zo voorbij rijdt, tenzij je echt weet waar het ligt. Borden eigen terrein heb ik niet gezien.

Maar wat ik me dan afvraag: waarom zou de overheid met vitale infrastructuur bij een commerciële partij gaan staan? Ik had als overheid zelf die bunker teruggekocht voor absolute zekerheid. Voor hetzelfde geldt is Rik een spion voor Iran en zit-ie mooi bij alle staatsgeheimen ;)

Gaten in het hek???
Bij de poort?

http://www.govnoc.com/example/IMG_0123.jpg
http://www.govnoc.com/example/IMG_0124.jpg

Of ben je langs de achterkant door de struiken gegaan?
Dat is een dubbel hekwerk met een sloot ertussen, en ook geen gaten?

Dat Rik geen spion is voor Iran weten ze wel, maak je geen zorgen.
Daarnaast heb ik, net als alle anderen, geen toegang tot de data die erin staat...

Triloxigen
09/10/09, 20:45
Maar wat ik me dan afvraag: waarom zou de overheid met vitale infrastructuur bij een commerciële partij gaan staan? Ik had als overheid zelf die bunker teruggekocht voor absolute zekerheid. Voor hetzelfde geldt is Rik een spion voor Iran en zit-ie mooi bij alle staatsgeheimen ;)

Dan had de overheid volgens mij nog steeds commerciele partijen ingehuurd voor advies, ontwikkeling, beheer, etc. Het pand was dan van hun maar meeer ook niet.

Rik
09/10/09, 20:50
Dan had de overheid volgens mij nog steeds commerciele partijen ingehuurd voor advies, ontwikkeling, beheer, etc. Het pand was dan van hun maar meeer ook niet.


Inderdaad... daarnaast zou het raar zijn als ze een pand verkopen 10 jaar terug, en het dan nu voor een beduidend hogere prijs terug zouden kopen. Valt intern niet te verantwoorden denk ik.

Apoc
09/10/09, 22:27
Inderdaad... daarnaast zou het raar zijn als ze een pand verkopen 10 jaar terug, en het dan nu voor een beduidend hogere prijs terug zouden kopen. Valt intern niet te verantwoorden denk ik.

Ik denk dat dat makkelijker te verantwoorden is, dan overheidsinformatie bij een commerciële partij onder te brengen. Ik vraag me toch af hoe dat zit.


Daarnaast heb ik, net als alle anderen, geen toegang tot de data die erin staat...

Het verschil tussen jou en alle anderen is toch die paar meter beton he ;)

Rik
09/10/09, 22:32
@ Apoc:

Nu staat 99% van alle overheidsapplicaties bij commerciële partijen. Alleen DTO en vtsPN hebben eigen datacenters.

Die paar meter beton staat ook tussen mij en die data. Niet de buitenmuren,. maar de private datarooms kom ik niet in hoor... ook die muren zijn ~50 CM dik.

Randy
09/10/09, 23:08
DTO heeft inderdaad een leuk datacentrum. Heb er een tijdje gezeten. VTS/PN staat nog open, ik mag opnieuw gescreend worden. Al denk ik dat ik deze opdracht even voorbij laat gaan om me even op wat anders te concentreren.

Rik
09/10/09, 23:12
vtsPN heeft iets meer dan tien datacenters... (lees: rooms)

Zijn wel de leukere opdrachtgevers Randy ;)
Good luck.

lh995
10/10/09, 01:27
Hallo Rik,

zat net je posts over de cyberbunker/govnoc te lezen.
Betreffende post 152: Mooi verhaal op zich, maar je stapt erg snel over de Tier-4 vraag heen. Het kan wel zijn dat je extra maatregelen hebt getroffen om de stroomvoorziening te garanderen, maar het is maar de vraag of je daarmee een hoger beschikbaarheidsniveau haalt dan een echte tier-4.
Daarvan staan er eigenlijk ook geen/weinig in Nederland: het vereist bv. een dubbele toevoer van twee verschillende, onafhankelijke stroomleveranciers. Ik weet uit ervaring dat dat eigenlijk niet haalbaar is in Nederland (steeds maar 1 leverancier per regio). Daarnaast moet iedere toevoer weer z'n eigen noodstroomvoorziening hebben. Gevolg is dat de interne stroomvoorziening eigenlijk nooit beide toevoeren verliest. Dit compenseren met extra maatregelen is duur en complex (!).

groet, lh995

Rik
10/10/09, 01:40
@ lh995

Dat is vrij eenvoudig. We weten wat er voor Tier-4 nodig is... dat overtreft je simpelweg. De garantie is er. Ik ben de laatste die hier te simpel over nadenkt ;)

Je hebt het over twee afzonderlijke toevoeren van twee carriers. Wat daar ligt gaat nog een heel stuk verder. Niet alleen komen de voorzieningen aan twee kanten de bunker binnen, maar er zijn aanvullende maatregelen die de twee 'reguliere' eigenlijk overbodig maken. Zonder verder in details te treden.

Het is in NL niet haalbaar normaal omdat je vrijwel nergens twee afzondere leveranciers hebt en men bijvoorbeeld maar zelden kan voldoen aan de eisen m.b.t. NAP.

De totale stroomvoorziening is ongeveer 1/4 van de totale kosten... geloof me dat er ALLES aan is gedaan om enige uitval te voorkomen. Dit houd onder meer in: 3x diesel, 2 x gas en 2 keer bio-gas generators. Zoals ik al aangaf draait de boel continu op de eigen voorziening dadelijk, niet op die van 'een' externe leverancier. Eigenlijk draaien we de rol dus om, in de bunker is de leverancier de backup...

http://www.govnoc.com/Distributed-redundant_adjusted_sts.jpg


Stroomuitval is op deze locatie letterlijk onmogelijk.

Er zijn momenteel maar drie echte Tier-4 DC's in Nederland.

MMaI
10/10/09, 23:03
DTO heeft inderdaad een leuk datacentrum. Heb er een tijdje gezeten. VTS/PN staat nog open, ik mag opnieuw gescreend worden. Al denk ik dat ik deze opdracht even voorbij laat gaan om me even op wat anders te concentreren.

pssst, DTO is nu IVENT, wat volgens een kennis van mij die werkzaam bij defensie staat voor Irritant, Vervelend En Nog Trager ;)

bijvoorbeeld CWI staat al weer enkele jaren bij AtosOrigin in onder andere Eindhoven, de beveiliging daar is dan weer van een dusdanig niveau dat je ook zonder aanmelding binnen kan wandelen en even de servers etc kan bewonderen (servers gelukkig wel afgeschermd). Voor veel andere overheidsdiensten staat alle data ook gewoon bij externe partijen (automatiseerders), en ook IVENT is in principe een onafhankelijke unit

Rik
10/10/09, 23:41
@ MMaI

Ik ben van de oude stempel, dus ik blijf ze zo noemen :P
IVENT is trouwens een samenraapsel van veel meer, ook DCIVB, DCDI en JCG vallen eronder, maar dat terzijde.

IVENT = zeker niet extern... sterker nog, defensie heeft NIETS bij een externe partij... het meeste van hen staat in de (kleine) bunker in Maasland en in een bunker in Den Helder....

vtsPN heeft ook niets extern.

Verder hebben vrijwel alle overheidsorganisaties alles buiten de deur. Het is zelfs zo erg dat er een ministerie is die (dankzij de aanbestedingsregels) nu moet mailen via een Engelse provider omdat alles daar staat... talking about confidential ;)

DC^
11/10/09, 13:14
Wie interesse heeft je kan de bunker kopen. Klik (www.cyberbunker.com)

Spyder01
11/10/09, 13:41
Wie interesse heeft je kan de bunker kopen. Klik (www.cyberbunker.com)

Altijd knap, iets verkopen wat niet meer van je is.

pierce
11/10/09, 13:42
Wie interesse heeft je kan de bunker kopen. Klik (www.cyberbunker.com)

Ziet er lekker professioneel uit, daar binnen.... :nuke:

Piwi-Web
11/10/09, 13:43
Ziet er lekker professioneel uit, daar binnen.... :nuke:

Dat idee had ik ook al :P

Zit ook een zwembad in :W:

Serveo
11/10/09, 14:54
3 miljoen :sweatdrop:! Is dat niet een beetje to much.

swedendedicated
11/10/09, 15:23
Als je hun mag geloven heeft het complex ruim 250 miljoen gekost :) Waarschijnlijk in guldens en een 0 teveel maargoed.

DC^
11/10/09, 15:40
Altijd knap, iets verkopen wat niet meer van je is.

Even voor de duidelijkheid!
Ik verkoop hem ook niet hé.
Heb niks met de Cyberbunker te maken.
Ben er ook nog nooit geweest.

Sorry voor de <edit> kleine lettertype maar wil jullie iets duidelijk maken.

pierce
11/10/09, 15:44
Even voor de duidelijkheid!
Ik verkoop hem ook niet hé.
Heb niks met de Cyberbunker te maken.

Sorry voor de grote lettertype maar wil jullie iets duidelijk maken.

Ik denk dat jij de enige bent die dat concludeert hoor... ;)

DC^
11/10/09, 15:46
Ik denk dat jij de enige bent die dat concludeert hoor... ;)

Dacht dat hij mij bedoelde, omdat hij mij quote gebruikte.

Spyder01
11/10/09, 15:59
Dacht dat hij mij bedoelde, omdat hij mij quote gebruikte.

Lijkt me toch logisch dat ik jouw quote gebruik? Jij geeft aan dat hij te koop staat, ik quote dat bericht om aan te geven dat ik dat knap vind omdat hij niet meer van Sven is.

En zoals pierce al zei, jij bent de enigste die concludeerd dat ik jou bedoel, terwijl het een compleet verkeerde conclusie is.

Cybafish
11/10/09, 16:35
Mijn god, zelden zoveel gebakken lucht in één topic geroken.

Triloxigen
11/10/09, 16:40
Ziet er lekker professioneel uit, daar binnen.... :nuke:
Die foto's (webcams zijn niet echt) zijn ook al 10 jaar oud ongeveer :p

Serveo
11/10/09, 17:33
omdat hij niet meer van Sven is.

Wie is nu de eigenaar van de bunker dan? De Nederlandse staat?!

Apoc
11/10/09, 17:43
Wie is nu de eigenaar van de bunker dan? De Nederlandse staat?!

Misschien een idee om eerst dit topic door te lezen..

pierce
11/10/09, 17:52
Die foto's (webcams zijn niet echt) zijn ook al 10 jaar oud ongeveer :p

Duh! :lovewht:

mikeh
12/10/09, 01:52
11 jaar at least.

Rik
12/10/09, 01:56
:) Het houd de gemoederen wel bezig he... Lijkt wel een bejaardentehuis ^^

mikeh
12/10/09, 02:01
Met een biertap i hope Rik ?

Rik
12/10/09, 02:09
Voor jou altijd Mikeh ;)

Moest hier wel om lachen:

"The CyberBunker is now officially one of the weirdest and mysterious places on Earth."

Bron (http://digg.com/tech_news/The_Pirate_Bay_Relocates_to_a_Nuclear_Bunker)

Triloxigen
12/10/09, 10:45
Voor jou altijd Mikeh ;)

Moest hier wel om lachen:

"The CyberBunker is now officially one of the weirdest and mysterious places on Earth."

Bron (http://digg.com/tech_news/The_Pirate_Bay_Relocates_to_a_Nuclear_Bunker)

Wat dacht je van
"Because we'd need the pirate bay in case of a nuclear war."

Rik
12/10/09, 14:40
Reacties in de Spits zijn ook wel lachen, 'Sven for president' en 'maak hem ridder in de orde van Oranje Nassau' :D

lmp
12/10/09, 14:42
'maak hem ridder in de orde van Oranje Nassau' :D
Maar Sven is zo ani-koningshuis. Dus die zou die moeten weigeren.

Rik
12/10/09, 14:44
Maar Sven is zo ani-koningshuis. Dus die zou die moeten weigeren.

Daarom zijn ze ook zo hilarisch! :thumbup:

Serveo
12/10/09, 18:57
Misschien een idee om eerst dit topic door te lezen..

Mijn fout...

Succes in ieder geval met het project Rik!

Rik
12/10/09, 23:27
Mijn fout...

Succes in ieder geval met het project Rik!

Dank u!

Domenico
13/10/09, 12:24
Dank u!

Ik ben ook wel benieuwd Rik om verschillende redenen die jij wel begrijpt. Er zijn mensen die het niet geloven en anders op zijn minst heel erg sceptisch zijn.

In ieder geval succes!

joriz
14/11/09, 23:32
Er staat nu sold op de Cyberbunker (http://www.cyberbunker.com/) website. Is het gekocht door Rik?

Rik
14/11/09, 23:34
Klopt.

Rik
14/11/09, 23:38
Ik ben ook wel benieuwd Rik om verschillende redenen die jij wel begrijpt. Er zijn mensen die het niet geloven en anders op zijn minst heel erg sceptisch zijn.

In ieder geval succes!

Ach, wat zal ik er van zeggen Domenico? Het eerste dat dan altijd bij me op komt is:

"Do not make the usual mistake to say that everything you do not understand is a deception..."

Dank voor de succes-wensen in ieder geval ;)

WebMeso
14/11/09, 23:41
Is er ook echt 3 miljoen voor betaald of wil men daar geen uitspraken over doen?

Rik
14/11/09, 23:43
Er is geen drie miljoen voor betaald en daar wil men verder geen uitspraken over doen ;)

pierce
14/11/09, 23:43
Is er ook echt 3 miljoen voor betaald of wil men daar geen uitspraken over doen?

Wat denk je zelf.

Kadaster does the trick. ;)

Rik
14/11/09, 23:44
Kadaster does the trick.

Helaasch niet ;)

Daar blijft gewoon de oorspronkelijke verkoopprijs uit 1996 staan.

pierce
14/11/09, 23:49
Helaasch niet ;)

Daar blijft gewoon de oorspronkelijke verkoopprijs uit 1996 staan.

Tenzij je het huurt is deze informatie toch gewoon terug te vinden...?

Rik
14/11/09, 23:50
Tenzij je het huurt is deze informatie toch gewoon terug te vinden...?

Hij is gekocht.

Rob77
15/11/09, 01:52
Gefelici ;)
Is erg dicht bij mijn huis, mensen nodig ? :P

Rik
15/11/09, 03:44
@ Rob,

Merci!
Nog een aantal mensen nodig inderdaad (voor ~feb/2010) :)
Je zit in omgeving Bergen Op Zoom / Roosendaal?

cfmweb
15/11/09, 12:21
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik de "moeite" heb genomen om het hele topic door te lezen. Wat een verhaal zeg, het spreekt erg tot de verbeelding zo'n bunker.
Jammer dat we niet een keertje binnen kunnen kijken hoe het nu is, dat blijft toch altijd interessant (server-porn) :thumbup:

Voor mij ook erg dicht bij huis trouwens, jammer dat ik nog wat certificeringen en ervaring mis :unsure:

Triloxigen
15/11/09, 12:58
Nu is er niet veel te zien ben ik bang :p

Rik
15/11/09, 14:08
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik de "moeite" heb genomen om het hele topic door te lezen. Wat een verhaal zeg, het spreekt erg tot de verbeelding zo'n bunker.
Jammer dat we niet een keertje binnen kunnen kijken hoe het nu is, dat blijft toch altijd interessant (server-porn) :thumbup:

Voor mij ook erg dicht bij huis trouwens, jammer dat ik nog wat certificeringen en ervaring mis :unsure:

Hoi,

Er is één mogelijkheid om hem te komen bekijken nog (20 of 21 nov), in februari is er nog een openingsfeest en daarna gaat hij voorgoed dicht. Wel geven we eens per jaar de (bunker-)liefhebbers de gelegenheid om onder bepaalde voorwaarden delen van de bunker te bezoeken. Dit zal in 2010 tijdens de Open Monumentendagen zijn. Volgend jaar vindt de Open Monumentendag plaats in het weekend van 11 en 12 september.

Mocht je een korte rondleiding willen moet je me even een PM sturen.

Er komt alleen zeker geen p0rn in ;)

Qua CERT, doordat het een bunker is, en hij 24/7 afgesloten is, door de maatregelen die worden genomen op het gebied van toegang, camerabewaking binnen en buiten etc. is BORG-4 gegarandeerd. Door het NOX-security systeem dat erin komt voldoen we meteen aan de nieuwe Europese 'Grade-4 REQ' (NEN-EN 50131-1) certificering. Daarnaast start er in februari iemand die zich gaat toeleggen op twee ISO's.

Ik heb het normaal totaal niet op certificering. Ze zeggen vrij weinig, kosten een hoop tijd en geld en de klant wil uiteindelijk gewoon concreet de veiligheid zien. Een papiertje zegt geen bal in mijn ogen. Ook de meeste partijen die ECHT beveiligde omgevingen zoeken hebben niets aan dergelijke papiertjes. Maar dat terzijde.

Wat bedoelde je met 'ervaring' ? :)

Savvas
15/11/09, 16:53
ben ik nou de enige die verbaasd is over de verkoopprijs? Als je ziet hoeveel geld er in dat project is gestoken en wat voor voorzieningen er zijn, is het een koopje geweest?

cfmweb
15/11/09, 17:07
Hoi,

Er is één mogelijkheid om hem te komen bekijken nog (20 of 21 nov), in februari is er nog een openingsfeest en daarna gaat hij voorgoed dicht. Wel geven we eens per jaar de (bunker-)liefhebbers de gelegenheid om onder bepaalde voorwaarden delen van de bunker te bezoeken. Dit zal in 2010 tijdens de Open Monumentendagen zijn. Volgend jaar vindt de Open Monumentendag plaats in het weekend van 11 en 12 september.

Mocht je een korte rondleiding willen moet je me even een PM sturen.

Er komt alleen zeker geen p0rn in ;)

Qua CERT, doordat het een bunker is, en hij 24/7 afgesloten is, door de maatregelen die worden genomen op het gebied van toegang, camerabewaking binnen en buiten etc. is BORG-4 gegarandeerd. Door het NOX-security systeem dat erin komt voldoen we meteen aan de nieuwe Europese 'Grade-4 REQ' (NEN-EN 50131-1) certificering. Daarnaast start er in februari iemand die zich gaat toeleggen op twee ISO's.

Ik heb het normaal totaal niet op certificering. Ze zeggen vrij weinig, kosten een hoop tijd en geld en de klant wil uiteindelijk gewoon concreet de veiligheid zien. Een papiertje zegt geen bal in mijn ogen. Ook de meeste partijen die ECHT beveiligde omgevingen zoeken hebben niets aan dergelijke papiertjes. Maar dat terzijde.

Wat bedoelde je met 'ervaring' ? :)

Oh ik bedoelde eigenlijk dat IK wat certificeringen en ervaring mis om een open sollicitatie te kunnen doen voor de mensen die jullie nog nodig hebben ;)

Bij jullie zal dat wel snor zitten, daar twijfel ik niet aan.

Het aanbod voor de rondleiding hou ik nog even in het achterhoofd :thumbup:

Rik
15/11/09, 18:42
ben ik nou de enige die verbaasd is over de verkoopprijs? Als je ziet hoeveel geld er in dat project is gestoken en wat voor voorzieningen er zijn, is het een koopje geweest?

'Een koopje' is wat overdreven. Wil je zoiets terugverdienen in een respectabele tijd dan moet je zorgen dat er ook iets goeds wordt neergezet anders moet je er niet aan beginnen. De prijs is daar dan ook naar uiteindelijk.

Bij de verkoopprijzen hebben we puur gekeken naar de daadwerkelijke kosten en een gezonde marge. Op die manier is het ook mogelijk om richting je klanten met een 'open' begroting te werken. Geld verdienen is niet erg maar het moet wel binnen de proporties zijn (dus geen hoge bonussen, geen marges van 200% etc.). Daarnaast richten we ons voor een groot deel op overheden en moet je dus zorgen voor een aantoonbare gezonde 'buffer'.

Door die (hoge-) prijs voor footprints of rooms heb je ook nog maar een selecte doelgroep. Het komt dan al snel neer op (groot-)zakelijk, overheid of een financiële instelling. Dit is een bewuste keuze om ook die terugverdientijd zo kort mogelijk te houden en te zorgen dat de veiligheidsprocedures gehandhaafd kunnen blijven. Indien er dagelijks 100-200 man gaat komen gaat dit een probleem vormen. Nu zal het niet meer dan 15-25 man per dag zijn (naast de 24/7 bezetting).

edit: de verbouwing moet nog beginnen (december-februari), hij is nu nog even in 'originele' staat.

baahmi
15/11/09, 18:57
Niet dat het mijn probleem is, maar wel geinteresseerd : die 24/7 bezetting in een bunker, voldoet niet echt aan de Arbo regeltjes. Wordt dat dan een bijgebouw of is daar ontheffing voor te krijgen ?

Mvgr,
Martin

Rik
15/11/09, 19:00
Niet dat het mijn probleem is, maar wel geinteresseerd : die 24/7 bezetting in een bunker, voldoet niet echt aan de Arbo regeltjes. Wordt dat dan een bijgebouw of is daar ontheffing voor te krijgen ?

Mvgr,
Martin

De ARBO regels zijn onlangs versoepeld en een werknemer hoeft niet meer een bepaald percentage van de dag 'daglicht' te ontvangen (zie ook de bunker bij de gaswinning in Groningen, en de 'noodzetels' onder diverse ministeries). Daarnaast wordt dit opgelost doordat we beelden van buiten de bunker, binnen op schermen weergeven waardoor een 'idee' van ramen ontstaat (naast het leuke effect). Men kan dus straks binnen ook letterlijk 'buiten' rondkijken naar vier kanten. De verlichting zal ook zoveel mogelijk een 'daglicht-simulatie' zijn.

De 24/7 bezetting is 2 man (1 security, 1 tech), drie ploegen van 8 uur.
Er is al een ontheffing voor de vestiging van een datacenter in de bunker zelf.

Thijs
15/11/09, 19:24
De ARBO regels zijn onlangs versoepeld en een werknemer hoeft niet meer een bepaald percentage van de dag 'daglicht' te ontvangen (zie ook de bunker bij de gaswinning in Groningen, en de 'noodzetels' onder diverse ministeries). Daarnaast wordt dit opgelost doordat we beelden van buiten de bunker, binnen op schermen weergeven waardoor een 'idee' van ramen ontstaat (naast het leuke effect). Men kan dus straks binnen ook letterlijk 'buiten' rondkijken naar vier kanten. De verlichting zal ook zoveel mogelijk een 'daglicht-simulatie' zijn.

De 24/7 bezetting is 2 man (1 security, 1 tech), drie ploegen van 8 uur.
Er is al een ontheffing voor de vestiging van een datacenter in de bunker zelf.


Ik snap echt niet dat je dit allemaal op een publiek forum vrijgeeft...

Rik
15/11/09, 19:26
Ik snap echt niet dat je dit allemaal op een publiek forum vrijgeeft...

Waarom zou je deze paar zaken niet prijsgeven?
Dit doet verder niets af aan de beveiliging of de overige maatregelen.
Je verwacht toch niet dat je er twee of drie man security weg moet zetten?

Glenn
15/11/09, 19:54
'Een koopje' is wat overdreven. Wil je zoiets terugverdienen in een respectabele tijd dan moet je zorgen dat er ook iets goeds wordt neergezet anders moet je er niet aan beginnen. De prijs is daar dan ook naar uiteindelijk.

Bij de verkoopprijzen hebben we puur gekeken naar de daadwerkelijke kosten en een gezonde marge. Op die manier is het ook mogelijk om richting je klanten met een 'open' begroting te werken. Geld verdienen is niet erg maar het moet wel binnen de proporties zijn (dus geen hoge bonussen, geen marges van 200% etc.). Daarnaast richten we ons voor een groot deel op overheden en moet je dus zorgen voor een aantoonbare gezonde 'buffer'.

Door die (hoge-) prijs voor footprints of rooms heb je ook nog maar een selecte doelgroep. Het komt dan al snel neer op (groot-)zakelijk, overheid of een financiële instelling. Dit is een bewuste keuze om ook die terugverdientijd zo kort mogelijk te houden en te zorgen dat de veiligheidsprocedures gehandhaafd kunnen blijven. Indien er dagelijks 100-200 man gaat komen gaat dit een probleem vormen. Nu zal het niet meer dan 15-25 man per dag zijn (naast de 24/7 bezetting).

edit: de verbouwing moet nog beginnen (december-februari), hij is nu nog even in 'originele' staat.

15-25? Dat aantal haalt Telecity Gyroscoopweg (Redbus) in 't weekend geen eens. En dat was toch altijd wel het meetingpoint voor WHT-ers zowat ;)

Rik
15/11/09, 19:57
15-25? Dat aantal haalt Telecity Gyroscoopweg (Redbus) in 't weekend geen eens. En dat was toch altijd wel het meetingpoint voor WHT-ers zowat ;)

Hehe...

Ik heb het dan over een 'normale' 24 uur.

Het is natuurlijk een redelijk groot verschil of je 12-15 klanten met een eigen room hebt (met ieder 3-5 man met 24/7 access), of dat je alle m2's gaat invullen met losse colo/dedi klanten.

Apoc
15/11/09, 20:00
Waarom zou je deze paar zaken niet prijsgeven?
Dit doet verder niets af aan de beveiliging of de overige maatregelen.
Je verwacht toch niet dat je er twee of drie man security weg moet zetten?

Security by obscurity. Als men weet dat er maar 2 man aanwezig zijn, en je bent een beetje geweldadige georaniseerde crimineel, ben je natuurlijk zo binnen. Kwestie van werknemer(s) opwachten voordat ze naar binnen gaan.

Rik
15/11/09, 20:37
Security by obscurity. Als men weet dat er maar 2 man aanwezig zijn, en je bent een beetje geweldadige georaniseerde crimineel, ben je natuurlijk zo binnen. Kwestie van werknemer(s) opwachten voordat ze naar binnen gaan.

Dan nog kan men niet in de bunker komen. Ook hierop zijn diverse maatregelen getroffen. De entree van de bunker biedt ook de mogelijkheid om te werken met extra maatregelen.

Men kan ook onmogelijk bij de ingang van de bunker komen zonder dat men dit binnen ziet/weet (dus dan ga je gewoon niet naar buiten). Er is bij de gehele opbouw uitgegaan van alle denkbare scenario's, 'worst-case' scenario's wel te verstaan. Dus ook die mogelijkheid is voorbij gekomen (en nog wel 'extremer' ook).

Rob77
15/11/09, 21:06
@ Rob,

Merci!
Nog een aantal mensen nodig inderdaad (voor ~feb/2010) :)
Je zit in omgeving Bergen Op Zoom / Roosendaal?

BoZ inderdaad :)

Rob77
15/11/09, 21:08
Hoi,

Er is één mogelijkheid om hem te komen bekijken nog (20 of 21 nov), in februari is er nog een openingsfeest en daarna gaat hij voorgoed dicht. Wel geven we eens per jaar de (bunker-)liefhebbers de gelegenheid om onder bepaalde voorwaarden delen van de bunker te bezoeken. Dit zal in 2010 tijdens de Open Monumentendagen zijn. Volgend jaar vindt de Open Monumentendag plaats in het weekend van 11 en 12 september.

Mocht je een korte rondleiding willen moet je me even een PM sturen.

Er komt alleen zeker geen p0rn in ;)

Qua CERT, doordat het een bunker is, en hij 24/7 afgesloten is, door de maatregelen die worden genomen op het gebied van toegang, camerabewaking binnen en buiten etc. is BORG-4 gegarandeerd. Door het NOX-security systeem dat erin komt voldoen we meteen aan de nieuwe Europese 'Grade-4 REQ' (NEN-EN 50131-1) certificering. Daarnaast start er in februari iemand die zich gaat toeleggen op twee ISO's.

Ik heb het normaal totaal niet op certificering. Ze zeggen vrij weinig, kosten een hoop tijd en geld en de klant wil uiteindelijk gewoon concreet de veiligheid zien. Een papiertje zegt geen bal in mijn ogen. Ook de meeste partijen die ECHT beveiligde omgevingen zoeken hebben niets aan dergelijke papiertjes. Maar dat terzijde.

Wat bedoelde je met 'ervaring' ? :)


20/21 nov als in komend weekend ?
Voor iedereen ? het lijkt me iig leuk om een keertje te kijken

Rik
15/11/09, 21:31
20/21 nov als in komend weekend ?
Voor iedereen ? het lijkt me iig leuk om een keertje te kijken

Volgend weekend inderdaad, wel alleen op afspraak. Ontvang iedereen los van elkaar om drukte te voorkomen.
Is ook niet anders mogelijk gezien er geen 'bel' is en er binnen geen GSM ontvangst is.

Sander-
16/11/09, 10:48
Ik zal alberto stegeman vast ff tippen ;-)

Fluisterend: "IK STA HIER IN DE CYBERBUNKER NAAST EEN SURVUR VAN HET MINISTERIE!!"

Rik
16/11/09, 10:51
Ik zal alberto stegeman vast ff tippen ;-)

Fluisterend: "IK STA HIER IN DE CYBERBUNKER NAAST EEN SURVUR VAN HET MINISTERIE!!"

lol...

Dat soort praktijken proberen we dus juist uit te sluiten, gezien hij geen eigen ruimte heeft in de bunker is de kans dus ook nihil dat hij er ooit binnen zal komen überhaupt. Dergelijke 'journalistieke' praktijken doen meer kwaad dan goed (maar dat is een andere discussie). :)

Thijs
16/11/09, 13:28
lol...
Dergelijke 'journalistieke' praktijken doen meer kwaad dan goed (maar dat is een andere discussie). :)

Wat doe je hier zelf dan op dit moment :?

Rik
16/11/09, 13:42
Wat doe je hier zelf dan op dit moment :?

Ik ben toch geen journalist en roep 'kijk eens waar ik bij kan komen' ?

Sander-
16/11/09, 13:59
lol...

Dat soort praktijken proberen we dus juist uit te sluiten, gezien hij geen eigen ruimte heeft in de bunker is de kans dus ook nihil dat hij er ooit binnen zal komen überhaupt. Dergelijke 'journalistieke' praktijken doen meer kwaad dan goed (maar dat is een andere discussie). :)

Was ook een geintje uiteraard ;-)

Rik
16/11/09, 14:01
Was ook een geintje uiteraard ;-)

Zou hem bijna uitnodigen het te komen proberen als test :smartass:

joriz
16/11/09, 15:33
Rik gefeliciteerd met de aankoop van Cyberbunker. Nu krijgt het door onze (ouders/voorouders) belastingcentjes betaalde bunker toch nog algemeen nut. Nu hopen dat alle belangrijke overheidsdata in Nederland fysiek veilig wordt opgeslagen.
Betekend dit dat het jou/jullie wel is gelukt het bestemmingsplan te wijzigen? Of is dit niet nodig bij de overheid als klant.

Het schijnt trouwens 'geheim' te zijn dat er in het verleden ooit een binnenbrand is geweest. Iemand wist zowaar mijn bijdrage aan Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/CyberBunker

Triloxigen
16/11/09, 15:52
Die brand is geen geheim, google maar eens op Cyberbunker + Brand en je weet genoeg :p

Rik
16/11/09, 16:32
Rik gefeliciteerd met de aankoop van Cyberbunker. Nu krijgt het door onze (ouders/voorouders) belastingcentjes betaalde bunker toch nog algemeen nut. Nu hopen dat alle belangrijke overheidsdata in Nederland fysiek veilig wordt opgeslagen.
Betekend dit dat het jou/jullie wel is gelukt het bestemmingsplan te wijzigen? Of is dit niet nodig bij de overheid als klant.

Het schijnt trouwens 'geheim' te zijn dat er in het verleden ooit een binnenbrand is geweest. Iemand wist zowaar mijn bijdrage aan Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/CyberBunker

Dank je.
De bunker heeft een periode van 40 jaar 'algemeen nut' gehad hoor ;)

We richten ons voornamelijk op overheden echter ook (groot-)zakelijk en financiële instellingen zijn ook welkom voor zover er nog plaats is. Die twee groepen zijn intern volledig van elkaar gescheiden (bunker is in twee zones verdeeld) en de veiligheidsmaatregelen zijn voor alle twee even 'streng'.

Ook met eventuele overheden als klant moet je je gewoon aan alle regels en wetten houden hoor, dat moet zelfs de overheid zelf. ;)

Er is inderdaad een vergunning voor het datacenter, er mag ook gewoon 24/7 in gewerkt worden en er is een ontheffing (voor het leven) die locatiegebonden is. Het bestemmingsplan wordt 2010 veranderd naar een woon/werk bestemming (nu nog 'militair') maar dat is verder voor ons niet relevant.

De brand is geen geheim en is volgens mij op tientallen plekken te vinden.
Dit is iets van jaren terug en wat verder ook niet van belang is, ook de oude eigenaar had daar weinig mee van doen overigens (was een verhuurde ruimte).

Wie die wiki over de cyberbunker zo heeft opgemaakt of veranderd weet ik ook niet.

goudgeel
16/11/09, 17:04
Zijn de prijzen op de site ook juist ? Want ik wil wel een kastje of 2 hebben daar..

Rik
16/11/09, 17:08
Zijn de prijzen op de site ook juist ? Want ik wil wel een kastje of 2 hebben daar..

Er staan geen prijzen op de site? Voor losse racks moet je straks bij één van de huurders aankloppen wellicht. Wij verhuren zelf geen losse footprints helaas, enkel rooms.

nugget
16/11/09, 17:08
;) zie voorgaande berichten ze leveren alleen aan overheidsinstellingen en ik meende zelfs te lezen dat alle ruimten al vergeven/ besproken waren.

Erg netjes! Spannend en eervol project als je het mij vraagt!

Veel succes in iedergeval. Jammer dat ik dit weekend niet kan had het graag een keer van binnen gezien!

greetz

Rik
16/11/09, 17:15
;) zie voorgaande berichten ze leveren alleen aan overheidsinstellingen en ik meende zelfs te lezen dat alle ruimten al vergeven/ besproken waren.

Erg netjes! Spannend en eervol project als je het mij vraagt!

Veel succes in iedergeval. Jammer dat ik dit weekend niet kan had het graag een keer van binnen gezien!

greetz

Wederom dank voor den succes wensen!

Oorspronkelijk wilde we alleen overheid, maar de vraag vanuit andere hoeken was/is dermate groot (en er is voldoende ruimte) dat we ook (geselecteerd-) zakelijke- en financiële organisaties een kans willen geven. Zoals al is aangegeven worden ze binnen de bunker wel volledig van elkaar gescheiden.

XBL
16/11/09, 17:33
Ook vanuit deze kant veel succes. In de afgelopen paar jaar heb ik telkens wel af en toe iets van de bunker meegekregen, maar had altijd het gevoel dat er niets meer gebeurde door al het gedoe met de overheid.

Al enig idee hoe je verbindingen gaat regelen? Glas gaat erg lastig worden, gezien de afgelegen plek. In ieder geval, dat was altijd het excuus wat er gebruikt werd...

Rik
16/11/09, 17:43
Ook vanuit deze kant veel succes. In de afgelopen paar jaar heb ik telkens wel af en toe iets van de bunker meegekregen, maar had altijd het gevoel dat er niets meer gebeurde door al het gedoe met de overheid.

Al enig idee hoe je verbindingen gaat regelen? Glas gaat erg lastig worden, gezien de afgelegen plek. In ieder geval, dat was altijd het excuus wat er gebruikt werd...

Merci!

Dat 'gedoe' is door een rechter uiteindelijk in het voordeel van de vorige eigenaar beslecht. Daardoor ook de vergunning/ontheffing en het veranderen van het bestemmingsplan.

Er liggen 44 paren glas in twee richtingen (ring), moet alleen nog een lichtje overheen. Daarnaast een paar honderd koperverbindingen in vier windrichtingen en twee satellietschotels van 2 meter doorsnede. :P

Triloxigen
16/11/09, 17:45
Weet je zeker dat er geen porno gedownload gaat worden? :p

Rik
16/11/09, 17:52
Weet je zeker dat er geen porno gedownload gaat worden? :p

Gezien het surfgedrag en alle mailtjes worden gemonitord en 'bekeken' lijkt het me sterk. Dat doen ze maar lekker thuis. Daar tekenen de gene die er komen te werken overigens ook voor hoor.

;)

mikeh
17/11/09, 02:13
Gefeliciteerd Rik :)

Rik
17/11/09, 02:17
Thnx Mikeh ;)

Magnetronkip
17/11/09, 10:37
@ Rob,

Merci!
Nog een aantal mensen nodig inderdaad (voor ~feb/2010) :)
Je zit in omgeving Bergen Op Zoom / Roosendaal?

Nog steeds mensen nodig? zit in Roosendaal.

MMaI
17/11/09, 17:40
Merci!

Dat 'gedoe' is door een rechter uiteindelijk in het voordeel van de vorige eigenaar beslecht. Daardoor ook de vergunning/ontheffing en het veranderen van het bestemmingsplan.

Er liggen 44 paren glas in twee richtingen (ring), moet alleen nog een lichtje overheen. Daarnaast een paar honderd koperverbindingen in vier windrichtingen en twee satellietschotels van 2 meter doorsnede. :P

ik verwachtte al dat een bunker die voor communicatie doeleinden gebruikt werd de nodige connectiviteit heeft liggen ;)

helaas kan ik er dit weekend niet bij zijn, was toch leuk geweest

Voor de connectiviteit, worden de verbinden ook als eigen netwerk opgezet (AS nummers en de hele rataplan) voor de verschillende connecties? Anders heb je altijd het risico (net als bv TPB) dat bij het uitvallen/afsluiten van peering of transit geen connecties meer mogelijk zijn.

Ga je er trouwens zelf 24/7 in wonen of is dat bedoeld voor personeel in diensten?