PDA

Bekijk Volledige Versie : Spanning tree protocol netwerk opzetten



wutr
14/02/07, 08:44
Naar aanleiding van een reactie in een ander topic (uitlezen dataverkeer switch) ben ik mij gaan verdiepen in het Spanning Tree Protocol (SPT). Nu heb ik via deze (http://www.native.nl/uitleg/studies/switchtechnieken/html/switch_technieken.htm) website een uitleg gevonden en vraag mij nu af of de volgende opzet goed kan gaan werken:

http://img01.picoodle.com/img/img01/7/2/14/f_spanningtrem_44df7de.png

Graag hoor ik jullie commentaar en / of suggesties!

edit: ik heb dezelfde tekening als die in de link als bijlage toegevoegd.

Keenondots
14/02/07, 08:57
Je single point of failure blijft de enkele switch van je provider. Alleen je eigen switch maak je hiermee redundant. Ga eens met je provider praten of ze niet op basis van VRRP een redundante gateway kunnen aanbieden vanaf twee switches. Je kunt in principe zonder STP redundantie bereiken.

host3000
14/02/07, 08:58
Switch 1 is een SPOF (single point of failure), dus deze opstelling is zinloos en je kan je het geld van switch 2 of 3 besparen.

trebbor
14/02/07, 09:02
Voordat je je hier in gaat verdiepen moet je het grondig testen, vooral als een "leek" direct met STP gaat beginnen.

STP is een van de protocollen die menig netwerkbeheerder koppijn kan bezorgen, elke week wel weer ergens een verhaal dat een netwerk (intern) half op zijn gat lag door een STP (Spanning Tree Protocol) foutje, zoal niet menselijkefout.

Die opstelling die je geeft is goed mogelijk, standaard sjizzle :-), maar of het dan ook echt redundant is?

Eigen vlan bij je netwerkleverancier aanvragen (niet meer dan logisch, maar een aantal coloboertjes levert het dus niet) kan gezeik schelen mocht het fout gaan ;-).

wutr
14/02/07, 09:04
Mijn fout, ik was vergeten erbij te vragen of het mogelijk is om vanaf switch 2 een kabel naar een switch van de provider te leggen, en dan vanaf switch 3 een kabel naar een ándere switch van deze provider te leggen. Als dat mogelijk is is het zo redundant als het maar kan.

trebbor
14/02/07, 09:05
Mijn fout, ik was vergeten erbij te vragen of het mogelijk is om vanaf switch 2 een kabel naar een switch van de provider te leggen, en dan vanaf switch 3 een kabel naar een ándere switch van deze provider te leggen. Als dat mogelijk is is het zo redundant als het maar kan.

Wie zegt dat je provider dan wel redundant is vanaf zijn twee switches? :huh:. Ga met je provider om de tafel zitten, VLAN + STP wil je draaien, vraag je dat en dan zal het wel goed moeten komen, maar of je provider dan wel redundant is blijft een wel en nietes spelletje :-).

wutr
14/02/07, 09:17
Wie zegt dat je provider dan wel redundant is vanaf zijn twee switches? :huh:. Ga met je provider om de tafel zitten, VLAN + STP wil je draaien, vraag je dat en dan zal het wel goed moeten komen, maar of je provider dan wel redundant is blijft een wel en nietes spelletje :-).

Daar heb je helemaal gelijk in. Toch maar even op onderzoek uitgaan dus :)