PDA

Bekijk Volledige Versie : Electronische afschriften



caligula
14/02/07, 01:27
Na lang bellen en zeuren blijkt dat de Rabobank 0,10 euro in rekening brengt per regel van een electronisch afschrift. Het moet niet gekker worden! Temeer omdat de webinterface van internetbankieren de transacties gratis laat zien, maar het kost nogal wat moeite om die automatisch te parsen. We hebben dus liever een csv of xml bestand dat we automatisch kunnen importeren in onze boekhoudsoftware.

Nou is die 10 cent natuurlijk geen enorme ramp, maar het principe dat we voor zoiets onbenulligs moeten betalen staat me nogal tegen.

Weet iemand een alternatief of procedures hiervoor bij andere banken? Het valt me op dat men zijn best doet om de tarieven en voorwaarden voor zakelijke financiele dienstverlening zo ondoorzichtig mogelijk te maken.

Santario
14/02/07, 04:41
Hmm, denk dat jij dan opgelicht bent ;) Ik heb toevallig net een zooitje bankafschriften opgevraagd over de periode 2005 en afgezien dat ze me het hele jaar hebben toegestuurd (had er maar 2 gevraagd) heb ik hiervoor maar 10,- EUR voor hoeven te betalen (2 x 5 EUR per afschrift). En ik ben blij dat ze dit tarief hebben gehanteerd i.p.v. de 0,10 cent per regel ;)

Tarieven staan ook op de website van de Rabobank.

http://www.rabobank.nl/bedrijven/klantenservice/veelgestelde_vragen/betalingsverkeer/over_administratie/vragen/hoe_vraag_ik_een_kopie_rekeningafschrift_betaalrek ening_aan

hostlogic.nl
14/02/07, 08:37
Bij de Rabobank kost het ook al geld als je inlogt op telebankieren. Wij bankieren zakelijk bij de ABN AMRO en ik heb een tijdje geleden uit laten rekenen wat het zou kosten bij de Rabobank. Sommige dingen zijn goedkoper maar andere dinger weer duurder, waardoor je uiteindelijk op hetzelfde bedrag uitkomt.

crazycoder
14/02/07, 08:42
Van geld verdienen hebben ze verstand.

Betaalde er voorheen genoeg om een leuke vakantie van te kunnen houden. Als je veel kleine bedragen ontvang is de postbank het goedkoopste.

Maxhost
15/02/07, 18:15
Als je naar de rabo gaat en opend een rekening op naam van je kleine broertje die onder de 16 is is internet bankieren en alles er om heen naar mijn weten gratis;)

FSCJasper
15/02/07, 18:25
Voor de kleine ondernemer is Postbank een ideale bank. Een zakelijke rekening kost maandelijk slechts €3,50. Je krijgt voldoende gratis transacties om volledig gratis ervan gebruik te maken. Het mist dan wel een paar mogelijkheden zoals voor minimale bedragen rood mogen staan, maar daar betaal je dan ook voor.

Aessence
15/02/07, 22:28
Heb me ook altijd gestoord aan het betalen per (electronische) regel. De ABN AMRO hanteert dacht ik 5ct per regel/mutatie als je die exporteert vanuit IB.

Telco's deden/doen het ook bij gespcificeerde rekening.

Ach ja, soms erger ik me er aan en cut en paste gewoon vanuit het IB scherm naar Excel, macro eroverheen en klaar.

George/

maartenb
16/02/07, 00:10
Voor de kleine ondernemer is Postbank een ideale bank. Een zakelijke rekening kost maandelijk slechts €3,50. Je krijgt voldoende gratis transacties om volledig gratis ervan gebruik te maken. Het mist dan wel een paar mogelijkheden zoals voor minimale bedragen rood mogen staan, maar daar betaal je dan ook voor.

Volgens mij is een zakelijke rekening bij de postbank gratis en betaal je 4.95 per maand als je van internetbankieren gebruikt wilt maken.

Server00
16/02/07, 00:19
Volgens mij is een zakelijke rekening bij de postbank gratis en betaal je 4.95 per maand als je van internetbankieren gebruikt wilt maken.

Ja 3.50 per maand = internetbankieren maar eerste 3 maanden is gratis bij aanvraag. en 10 euro krijg je er nog een giropas bij alleen die zul je niet nodig hebben denk ik..

FSCJasper
16/02/07, 00:30
Ja 3.50 per maand = internetbankieren maar eerste 3 maanden is gratis bij aanvraag. en 10 euro krijg je er nog een giropas bij alleen die zul je niet nodig hebben denk ik..

Klopt inderdaad. Sinds enkele maanden zag ik pas abonnementskosten voor de zakelijke rekening. Een klein bedragje voor de mogelijkheden die deze bank biedt. Enige nadeel is dan dat er geen mogelijkheid is voor micro-kredieten.

BsHosting
16/02/07, 00:37
hoezo geen mogelijkheden voor microkrediet

5000 euro is het minimum

wil je 100 euro ofzo hebben dat noem ik pas mini

FSCJasper
16/02/07, 01:06
Het is jammer dat er geen mogelijkheid is om voor een bepaalde periode bijvoorbeeld €500,00 rood te kunnen staan. Puur om zodoende de crediteuren gewoon te kunnen blijven afbetalen als de debiteuren er langer over doen om te betalen.

maxnet
16/02/07, 01:31
Het is jammer dat er geen mogelijkheid is om voor een bepaalde periode bijvoorbeeld €500,00 rood te kunnen staan.

Viel me van de week in het nieuwe "Mijn postbank" op dat je tegenwoordig blijkbaar standaard 250 EUR rood mag staan:



Saldo (euro) 0,00
Bestedingslimiet (euro) 250,00
Vrij te besteden (euro) 250,00


(betreft een extra rekening die ooit voor een toekomstig project geopend is, maar nooit gebruikt is, en waar dus ook geen krediet voor was aangevraagd)

crazycoder
16/02/07, 06:20
Het is jammer dat er geen mogelijkheid is om voor een bepaalde periode bijvoorbeeld €500,00 rood te kunnen staan. Puur om zodoende de crediteuren gewoon te kunnen blijven afbetalen als de debiteuren er langer over doen om te betalen.
Als je de rekening langer hebt en er loopt genoeg geld overheen krijg je vanzelf een aanbieding om ongedekt tot eur 5000 rood te staan.

Wij krijgen hier ook al hogere aanbiedingen..

BsHosting
16/02/07, 07:53
@ fscjasper,


Het is jammer dat er geen mogelijkheid is om voor een bepaalde periode bijvoorbeeld €500,00 rood te kunnen staan. Puur om zodoende de crediteuren gewoon te kunnen blijven afbetalen als de debiteuren er langer over doen om te betalen.

Wat maakt het uit of het nu 5000 of 500 is, de mogelijkheid is er gewoon bij de postbank.
gebruik je het niet of bv maar voor 500 euro betaal je alleen maar rente over het openstaande bedrag.

zie het probleem dan ook niet.

jvdheuvel
16/02/07, 08:43
Ik heb ook een rekening bij de ABN AMRO, maar toen ik een zakelijke rekening wilde openen werd mij gevraagd hoeveel transacties ik per jaar zou hebben.... dat bleek nogal mee te vallen, dus toen is mij geadviseerd om een priverekening te openen en er dan een "inzake-rekening" van te maken.... dus de rekening staat op mijn naam, maar dan "inzake het bedrijf".... Werkt tot nu toe erg goed moet ik zeggen.... en je zit niet met de zakelijke kosten die worden gerekend.... :-D

maartenb
16/02/07, 10:03
Dat is wel een aardig idee jvdheuvel. Dat scheelt veel kosten voor kleine ondernemers. Maar ja de postbank is ook zo duur weer niet voor kleine ondernemers.

snaaps
16/02/07, 10:44
Het is achterlijk dat de banken in 2007 nog werken met papieren afschiften.
Wij vragen een paar keer per jaar een dvd aan met hierop de electronische afschriften.

Dit kost ons een hoop geld, hoeveel weet ik niet prezies.

Edit:
bij de postbank kan je wel de afscriften downloaden, echter dit is beperkt tot een paar weken ofzo.
Vindt dat elke bank deze optie moet bieden tegen lage kosten, want wat kost het nou extra?

Server00
16/02/07, 10:57
Viel me van de week in het nieuwe "Mijn postbank" op dat je tegenwoordig blijkbaar standaard 250 EUR rood mag staan:



(betreft een extra rekening die ooit voor een toekomstig project geopend is, maar nooit gebruikt is, en waar dus ook geen krediet voor was aangevraagd)

Ik neem dat je natuurlijk moeten laten zien dat je genoeg verdient om het uiteindelijk terug te betalen? :huh:

FSCJasper
16/02/07, 11:13
@ fscjasper,



Wat maakt het uit of het nu 5000 of 500 is, de mogelijkheid is er gewoon bij de postbank.
gebruik je het niet of bv maar voor 500 euro betaal je alleen maar rente over het openstaande bedrag.

zie het probleem dan ook niet.

Er zijn kredieten mogelijk vanaf 5000 euro bij de Postbank. Je betaalt dan ook de rente over dit bedrag, terwijl er maar €100,00 inconsequent gebruikt zou gaan worden. Reken het verschil in rente maar eens uit.

Maxnet, ik zal die gegevens zo even nakijken. Mooi dat ze ook met zakelijk gaan overstappen naar Mijn Postbank. Werk daar al jaren mee en ik ben zeer content met dat systeem.

BsHosting
16/02/07, 13:40
@ fscjasper

wie heeft jou dat wijsgemaakt dat jij over die 5000 rente betaald.
als jij van die 5000 er 100 roodstaat betaal jij alleen over dei 100 euro rente en niet over 5000.

Wel ff goed de voorwaarden etc lezen of een keer bellen met de postbank ipv dingen te denken en te roepen die geheel niet kloppen.

Het is bij elke bank wel zo wat er open staat betaal je rente over en niet andersom.

FSCJasper
16/02/07, 13:45
Bij de Postbank staat duidelijk aangegeven 'Kredieten vanaf 5000'. Oftewel, je kunt vanaf €5000,00 een krediet opnemen en niet vanaf €100,00, zoals jij beweerd.

Ik heb eergister hierover een mail naar de Postbank verzonden, maar helaas nog geen reactie. Wanneer hun antwoord binnen is, zal ik het hier posten.

t.bloo
16/02/07, 13:49
haha, nee zo werkt het niet. je kunt een krediet krijgen van 5000 of 10000 of 20000 ofzo. zo moet je die vanaf lezen. je kunt dus geen kredit krijgen van 1000 euro, dat is ze te veel werk.

BsHosting
16/02/07, 13:50
Lezen is een vak he.

5000 euro krediet LIMIET betekend dat jij 5000 euro rood mag staan op je zakelijke rekening.
of jij nu die 5000 gebruikt om eens naar de wallen te gaan of je gebruikt er 100 ofzo om een leverancier te betalen je limiet komt niet boven de 5000.

op het moment dat je een krediet hebt van 5000 betaal je pas op het moment dat jij er gebruik van maakt.

dus heb jij 50 euro op je rekening staan en je betaald een leverancier twv 100 euro betaal jij over die 50 euro rente over de tijd dat je gebruikt maakt van de faciliteiten van je krediet.

Zou mooi zijn hoe jij het voorstelt als iemand een krediet op zijn zakelijke rekening heeft en er toch 10.000 op heeft staan zou ie over die 5000 dus al rente betalen terwijl ie het niet gebruikt.

@ t.bloo

inderdaad krediet krijg je vanaf 5000 euro maar wil niet zeggen dat je die moet gebruiken das je eigen pakkie aan.
Ze zeggen gewoon je mag 5000 rood staan en niet meer dus gebruik je er 1000 betaal je over 1000 rente

FSCJasper
16/02/07, 13:56
Oke slimmerik. Leg mij dan maar eens uit waarom ze minimaal vanaf €5000,00 kredieten aanleveren, en niet vanaf elk bedrag? Dat is hoe jij het interpreteert.

"betalen je limiet komt niet boven de 5000."
Dat noem ik 'Limiet tot 5000' en niet 'Limiet vanaf 5000'.

Zoals ik zei, ik verwacht op kort termijn antwoord van de Postbank.

EDIT: Overigens ging het mij er voornamelijk om dat er geen mogelijk is om 'even' een klein bedrag rood te staan. Voordat je het basiskrediet van de Postbank kunt krijgen, moet je eerst de jaarcijfers van de laatste twee jaren laten zien en aantonen dat je kredietwaardig bent. Probeer dat maar eens als kleine ondernemer dat niet zo lang bestaat.

BsHosting
16/02/07, 14:03
Zoals T.bloo al aangeeft krediet op je rekening alleen vanaf 5000 euro omdat het gewoon teveel werk is om je 1000 te geven te veel papier werk voor hun.

limiet bij mijn priverekening bij de rabobank was destijds ook 1000-5000-etc etc.

Ik zeg toch al 3x dat je een limiet hebt tot 5000 euro en niks anders.
als je moeite hebt met lezen kan ik dat niet helpen.

en je betaald rente over het bedrag wat tussen je 0 euro en je 5000 limiet ligt.

dus sta je 50 euro in je krediet betaal je over die 50 euro gewoon rente.
krijg jij een rekening van 3500 euro en jij hebt maar 500 euro op je rekening staan maak jij gebruik van 3000 euro krediet.

zolang jij 3000 rood staat betaal jij gewoon over dat bedrag rente en niks anders.

dat je een limiet hebt die tot 5000 gaat staat daar compleet los van dit had ook bv 10.000 kunnen zijn.

het is gewoon simpel standaard bedrag bij hun is 5000 euro, zolang je het niet gebruikt heb je geen kosten.
gebruik je het wel betaal je rente over het opgenomen deel en niet over die 5000.

maxnet
16/02/07, 14:16
EDIT: Overigens ging het mij er voornamelijk om dat er geen mogelijk is om 'even' een klein bedrag rood te staan. Voordat je het basiskrediet van de Postbank kunt krijgen, moet je eerst de jaarcijfers van de laatste twee jaren laten zien en aantonen dat je kredietwaardig bent. Probeer dat maar eens als kleine ondernemer dat niet zo lang bestaat.

Op het moment dat je regelmatig inkomsten op de rekening ontvangt krijg je vanzelf een aanbieding om het krediet zonder jaarcijfers af te sluiten of te verhogen.

Andersom overigens ook. :)
Had een tijdje even niets van zakelijk naar prive overgemaakt, beide bij de Postbank.
Kreeg twee brieven, eentje met de vraag of ik de bestedingsruimte van de zakelijke rekening niet met 50k wou verhogen, en eentje waarin ze hun zorgen uitte, en mij aanraden toch echt snel voor wat voeding op de prive rekening te zorgen om van de "volledige dienstverlening" gebruik te kunnen blijven maken.

BsHosting
16/02/07, 14:21
@ maxnet.

als je idd rood staat op je prive krijg je die brief ja.

en dat over die jaarcijfers van fscjasper is ook bullshit.
1 belletje naar de postbank en je hebt het zo, alleen inderdaad wat maxnet al zegt als er regelmatig inkomsten opkomen krijg je de vraag vanzelf.

FSCJasper
16/02/07, 14:37
En jij beschuldigt mij van slecht lezen?

Voorwaarden
*Om uw kredietaanvraag in behandeling te nemen vragen wij u mogelijk om de definitieve jaarcijfers van de afgelopen twee boekjaren en een uittreksel van de Kamer van Koophandel op te sturen.
*De Postbank toetst uw kredietwaardigheid onder andere bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel.

Deze informatie staat op hun website, waarvan ik uitga dat die correct is. Zoals ik zei; ik wacht op de verklaring vanuit de Postbank zelf.

BsHosting
16/02/07, 14:44
FSCjasper je zegt het zelf al MOGELIJK vragen wij u.....

met 5000 vragen ze dat niet, en eerst stond dit niet op de site en ga van mijn en andere ervaringen uit.

en ik weet bijna 100% zeker als je belt voor 5000 krediet dat je het accuut krijgt zonder opsturen.
er staan op de site een paar dingen door elkaar er staat ook 125 euro eenmalig alleen telt dat pas vanaf bedragen vanaf 15000 euro en niet voor het krediet van 5000.



Beschikbare informatie
Bij de afweging van het wel of niet toekennen van een kredietaanvraag maakt Postbank Zakelijk gebruik van zowel interne als externe gegevens. Ondanks het feit dat wij uw kredietaanvraag vaak zonder uw jaarcijfers in behandeling kunnen nemen, kan het zijn dat wij u vragen om de jaarcijfers over de afgelopen twee boekjaren op te sturen.

swedendedicated
16/02/07, 14:48
Bij de abn kost het mij alleen geld voor de pas €3,50 per kwartaal. Dit omdat ik nooit gebruik maak van overschrijvingskaarten, pas etc.. alleen online :D

maartenb
16/02/07, 18:14
Bij de abn kost het mij alleen geld voor de pas €3,50 per kwartaal. Dit omdat ik nooit gebruik maak van overschrijvingskaarten, pas etc.. alleen online :D

Hoe kan dat nou? Heb je dan een particuliere rekening? Je betaalt bij de ABN toch ook per transacties etc?

Server00
16/02/07, 18:46
Hoe kan dat nou? Heb je dan een particuliere rekening? Je betaalt bij de ABN toch ook per transacties etc?

Zou ik ook weleens wille weten? want dan betaal je dus minder dan bij de postbank :huh:

maartenb
16/02/07, 22:23
Ja inderdaad. Ik ben aan het kijken naar de beste bank en dat leek mij de postbank, daarom ben ik hier wel nieuwsgierig naar.