PDA

Bekijk Volledige Versie : Uitlezen traffic per poort (switch)



wutr
11/02/07, 20:31
Hallo,

ik heb een vraag met betrekking tot het uitlezen van de hoeveelheid data per poort van een switch. Op dit moment weet ik dat er een managed switch voor nodig is, maar ook die zijn er in verschillende smaken (web interface, SSH, dat soort spul). Nu vraag ik mij dus af of het mogelijk is om met een stukje (zelf te schrijven?) software per poort de hoeveelheid ontvangen en verzonden data uit te lezen en zoja, hoe.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

trebbor
11/02/07, 20:33
met RRDTOOL kan je hele leuke dingen doen.

De webinterface heeft verder niets te maken met het uitlezen van statistieken, laat de webinterface gewoon uit en ga werken met het protocol: SNMP.

Via SNMP kan je data van de switch uitlezen in een programma. Kijk eens naar:

MRTG of CACTI, beide werken met RRDTOOl, echter deze programma's zijn reeks klaar, je hoeft het wiel dus niet opnieuw in te voeren.
:lovewht:

wutr
11/02/07, 20:36
met RRDTOOL kan je hele leuke dingen doen.

De webinterface heeft verder niets te maken met het uitlezen van statistieken, laat de webinterface gewoon uit en ga werken met het protocol: SNMP.

Via SNMP kan je data van de switch uitlezen in een programma. Kijk eens naar:

MRTG of CACTI, beide werken met RRDTOOl, echter deze programma's zijn reeks klaar, je hoeft het wiel dus niet opnieuw in te voeren.
:lovewht:

Dat klinkt leuk... weet je misschien ook zo gauw welke 24 poorts (10/100/1000) switches dit protocol ondersteunen? (prijs < €1000 ex btw als het mogelijk is)

edit: laten we het even bij merken houden, er kunnen wel eens heeeeeel veeeeel switches zijn die aan mijn eisen voldoen en dan wordt het een beetje lastig om ze op te noemen...

jurrian
11/02/07, 20:54
Kijk eens bij HP. De procurve-switches zijn goed en betaalbaar (en bovendien levenslange garantie). De volgende series zijn mogelijk iets voor jouw:

- 2500: met 10/100 poorten (volgens mij tussen de 300 en 500 euro)
- 2600: met 10/100 poorten en 2 10/100/1000 poorten (tussen de 1000 en 1200 euro)
- 2800: met 10/100/1000 poorten (rond de 2000 euro)

De switches zijn managable via web (HTTP en HTTPS) en telnet/SSH. Bovendien ondersteunen ze SNMP en diverse functies die handig kunnen zijn op je LAN, zoals VLAN's, truncking en spanning tree.

gjtje
11/02/07, 21:03
Voor die prijs komt denk ik alleen DLink als 10/100/1000 in aanmerking. HP heeft ook een goedkope gigabit serie maar die ondersteunt geen SNMP.

atoomkern
11/02/07, 21:07
Eventueel kun je ook het wat goedkopere D-link proberen. De D-Link 1224T kost maar rond de 280 euro incl. BTW en heeft 24 gigabit poorten en volgens de fabrikant ondersteund deze tevens SNMP.

Productinformatie:
http://www.dlink.com/products/?sec=0&pid=329

Voor prijzen:
http://tweakers.net/pricewatch/117974/D-link-DGS-1224T-(24x1Gbps-RJ-45-2x1Gbps-SFP-19-inch-Managed)-prijzen.html

wutr
11/02/07, 21:14
Van HP ProCurve switches weet ik dat ze goed zijn, en voor kwaliteit heb ik ook zeker wel geld over. Hoe het met die dingen van D-Link zit weet ik echter niet... misschien dat iemand me er meer over kan vertellen?

IT-worX
11/02/07, 21:23
DLINK : nooit problemen van gehoord, gebruik de zoekfunctie heir anders eens?

wutr
11/02/07, 21:24
DLINK : nooit problemen van gehoord, gebruik de zoekfunctie heir anders eens?

Oja goed plan, ben niet al te helder op zondagavond :o

IT-worX
11/02/07, 21:34
Morgen eens proberen :)

wutr
11/02/07, 21:57
Morgen eens proberen :)

Heb al geprobeerd en het is gelukt :D Een D-Link 1224T zou precies moeten doen wat ik wil en dat voor nog geen €300,- (inc. btw)!

Randy
11/02/07, 21:59
Een HP2626; 24x 10/100, 2x 10/100/1000 en 2x gBIC. Voor ~429 verkrijgbaar (pricewatch voor de aanbiedingen)
http://www.rackserver.nl/products/HP_Procurve_poort_Mbit_poort_Gbit_managed_switch-1876-485.html

Wil je geen Gbit/GBIC, zou je met en HP 2524 uit de voeten kunnen.

wutr
11/02/07, 22:13
Een HP2626; 24x 10/100, 2x 10/100/1000 en 2x gBIC. Voor ~429 verkrijgbaar (pricewatch voor de aanbiedingen)

Wil je geen Gbit/GBIC, zou je met en HP 2524 uit de voeten kunnen.

24x 10/100/1000 vind ik wel belangrijk. Echter biedt HP wel betere garantie en support. Over die D-Link switches heb ik nog vrijwel niets slechts gelezen / gehoord (ook bij langdurige volledige belasting) en als de 1224T doet wat 'ie moet doen lijkt mij dat de beste keus.

trebbor
11/02/07, 22:20
24x 10/100/1000 vind ik wel belangrijk. Echter biedt HP wel betere garantie en support. Over die D-Link switches heb ik nog vrijwel niets slechts gelezen / gehoord (ook bij langdurige volledige belasting) en als de 1224T doet wat 'ie moet doen lijkt mij dat de beste keus.

Waar wil je die switch voor gebruiken? Het is niet geheel verstandig om iedereen maar klakeloos een gigabit aansluiting te geven, veiligheid etc. Als hoofdswitch om andere switches aan te sluiten is het ideaal, maar voor servers zou ik toch echt kiezen voor 10/100 mbit. Meer heb je ook niet nodig en mocht je ooit een gehackte server hebben dan beperkt het zich toch tot die eene 100 mbit inplaats het tienvoudige.

+ het bespaard je onnodige kosten.

wutr
11/02/07, 22:27
het is de bedoeling om er een lading servers aan te hangen in een DC (een rack huren dus) maar je hebt wel gelijk met het mogelijke veiligheidsrisico. Ook hangt het natuurlijk af van de snelheid van de uplink naar de connectie van het DC (ben er nog niet uit waar ik een rack wil huren i.v.m. stroom en prijs).

trebbor
11/02/07, 22:32
het is de bedoeling om er een lading servers aan te hangen in een DC (een rack huren dus) maar je hebt wel gelijk met het mogelijke veiligheidsrisico. Ook hangt het natuurlijk af van de snelheid van de uplink naar de connectie van het DC (ben er nog niet uit waar ik een rack wil huren i.v.m. stroom en prijs).

Ga voor een leuke Cisco Catalyst 2950-T of een Leuke HP.

24 x 10/100 mbit + 2 x 1000 Mbit T (RJ-45).

Leuk spul en van degelijke kwaliteit, ga niet voor gigabit, nergens voor nodig, overkill + geldverspilling.

wutr
11/02/07, 22:38
Ga voor een leuke Cisco Catalyst 2950-T of een Leuke HP.

24 x 10/100 mbit + 2 x 1000 Mbit T (RJ-45).

Leuk spul en van degelijke kwaliteit, ga niet voor gigabit, nergens voor nodig, overkill + geldverspilling.

Heb er nog maar eens even over nagedacht en inderdaad, het is voorlopig nergens voor nodig. Met een HP of Cisco heb je (voor mijn gevoel) meer kwaliteit. Heb nog niet naar Cisco switches gekeken omdat ik die (door mijn criteria) te duur vond. Zal ik dus nog even doen! Bedankt!

atoomkern
11/02/07, 23:04
Heb er nog maar eens even over nagedacht en inderdaad, het is voorlopig nergens voor nodig. Met een HP of Cisco heb je (voor mijn gevoel) meer kwaliteit. Heb nog niet naar Cisco switches gekeken omdat ik die (door mijn criteria) te duur vond. Zal ik dus nog even doen! Bedankt!

Het voordeel van een gigabit switch is wel dat intern dataverkeer, bijvoorbeeld voor backups, een stuk sneller gaat. Onze uplink is maar 100mbit maar elke nacht worden binnen no-time backups tussen de servers weggeschreven. Wij gebruiken daarvoor trouwens een D-link 1216T, tot op heden nog geen klachten.

wutr
11/02/07, 23:10
Een mogelijkheid is ook nog om 1 switch met een lading 10/100 en 2 1gbit poorten te nemen en daar nog een kleine switch met 10/100/1000 poorten aan te hangen voor servers die wél profijt hebben van 1gbit (als het DC dit ondersteunt) en voor intern verkeer (afscheiden van "buitenwereld").

Apoc
12/02/07, 00:21
Een mogelijkheid is ook nog om 1 switch met een lading 10/100 en 2 1gbit poorten te nemen en daar nog een kleine switch met 10/100/1000 poorten aan te hangen voor servers die wél profijt hebben van 1gbit (als het DC dit ondersteunt) en voor intern verkeer (afscheiden van "buitenwereld").

Inderdaad, als je een redelijke hoeveelheid servers hebt, dan is de meest kost-effectieve oplossing om een afgezonderd backup netwerk te draaien, waaraan enkel servers verbonden worden die het nodig hebben (via een tweede netwerkpoort in de server). Het aansluiten van elke server op gigabit poorten voor internet connectiviteit is in de meeste gevallen geldverspilling.

Overigens voor het uitlezen van de afzonderlijke poorten heb je maar 1 protocol nodig: SNMP. Je kunt het beste bij de switch waarin je geinteresseerd bent even bij de specificaties kijken of dit er bij staat. Zo ja, dan kun je met behulp van MRTG of Cacti (of welke SNMP applicatie dan ook) de poorten uitlezen.

CharlieRoot
12/02/07, 09:18
HP2626; 24x 10/100, gekocht voor 320 ex btw.. heeft alles, ook SNMP e.d. en is dus uit te lezen..

Serve-xs
13/02/07, 15:16
Van HP ProCurve switches weet ik dat ze goed zijn, en voor kwaliteit heb ik ook zeker wel geld over. Hoe het met die dingen van D-Link zit weet ik echter niet... misschien dat iemand me er meer over kan vertellen?

ik weet dat PCextreme gebruik maakt van veel D-Link switches, dus die zullen heus wel goed zijn :)

blaaat
13/02/07, 17:39
Gerbruik hier een D-Link DES-3526, 24x 10/100, 2x 10/100/1000, was geloof ik 360 euro, 100% tevreden over, werkt goed. geen problemen.

wutr
13/02/07, 17:52
Ik heb inderdaad na enig zoeken goede dingen over D-Link apparatuur gehoord en ik denk dat ik daar dan ook voor ga. Voor de prijs van één HP of Cisco switch kan je twee D-Links met nagenoeg dezelfde specs kopen en heb je dus altijd eentje achter de hand als die andere wél begeeft.

xYnta
13/02/07, 21:42
Wij gebruiken Cacti, heel makkelijk dataverkeer uitlezen. Benodigdheden zijn een server die cronjobs ondersteund en een switch welke SNMP ondersteund (doen de meeste managed switches wel). En je moet nog wat add-ons installeren, maar dat is vrij makkelijk te doen.

trebbor
13/02/07, 23:24
Ik heb inderdaad na enig zoeken goede dingen over D-Link apparatuur gehoord en ik denk dat ik daar dan ook voor ga. Voor de prijs van één HP of Cisco switch kan je twee D-Links met nagenoeg dezelfde specs kopen en heb je dus altijd eentje achter de hand als die andere wél begeeft.

Dan staat die ander stof te happen voor jaaaren. Switches kunnen gigantisch lang mee gaan, veel langer dan een server. Heb hier nog een hub draaien die alweer 10 jaartjes oud is :-). :lovewht:

Kijk anders eens naar Zyxel, ook leuk spul.

wutr
13/02/07, 23:51
Dan staat die ander stof te happen voor jaaaren. Switches kunnen gigantisch lang mee gaan, veel langer dan een server. Heb hier nog een hub draaien die alweer 10 jaartjes oud is :-). :lovewht:

Kijk anders eens naar Zyxel, ook leuk spul.

Daar waag ik het liever niet op ;) beter zorg je dat je netwerk nooit down is! Zal zeker eens kijken wat Zyxel te bieden heeft en of ook hun producten aan mijn voorwaarden voldoen, thanks!

trebbor
14/02/07, 00:16
Daar waag ik het liever niet op ;) beter zorg je dat je netwerk nooit down is! Zal zeker eens kijken wat Zyxel te bieden heeft en of ook hun producten aan mijn voorwaarden voldoen, thanks!

Op layer2 niveau kan er vrij weinig fout gaan, wil je toch twee switches kopen, gebruik ze dan ook beide.

Maak een STP (Spanning Tree Protocol) opstelling (op layer2 niveau) met redundante lijnen, zo draaien ze beide en mag er altijd 1 uitvallen. ;)