PDA

Bekijk Volledige Versie : MMORPGS Hosten en ervaringen



las3r
09/02/07, 17:41
Hallo allemaal,

Ik heb deze thread gepost omdat ik wel benieuwd ben naar mensen die (in plaats van de FPS-games) MMORPG, of te wel Massive Multiplayer RPG's hosten. Weet je niet wat deze term betekent, dan kun je HIER (http://nl.wikipedia.org/wiki/MMORPG) een uitleg krijgen.

Ik host een tiental dedicated servers, varieerend van een single p4 @ 3,0GHz tot de zwaarste dualcore dual xeon @ 3,6 systemen. Op deze servers host ik 4 grote private servers. Private servers worden veelal als illegaal beschouwd, echter kan dit feit in twijfel worden getrokken bij het runnen van "open-source" ZELFGEBOUWDE server eMulatoren.

Deze private servers hebben in totaal een continue load van een 5000 players. Een hele prestatie voor iemand die er zomaar 'ingerold' is.

Graag zou ik hier in contact komen met andere "gameserver-hosters" die ook MMORPG's hosten, om eventueel te discussieren.

Iemand? Laat me weten welke games je draait, player cap etc.

Ik ben benieuwd!

Las3r

dannyborneman
09/02/07, 17:54
Ik ben zelf wel benieuwd welke games jij draait. Kan jij mij/ons hier mischien iets meer over vertellen?

las3r
10/02/07, 09:48
Jazeker kan ik dit jou vertellen:

www.frienzl2.com (Lineage 2)
www.frienzmu.org (MuOnline)
www.frienzko.info (Knight Online)
www.frienzwow.com (World of Warcraft) (Down op het moment)

Deze games worden allemaal gedraaid onder emulatoren, of in hte geval van Knight online, betreft heteen gestopt project door de orginele makers.

:)

Serve-xs
10/02/07, 18:13
Klopt het dat alleen Knight Online werkt?

Valt er eigenlijk iets te verdienen met zulke gameservers?

joris springer
10/02/07, 18:34
Het hosten van private servers van WoW kan je trouwens een lelijke rechtzaak van Blizzard opleveren wanneer ze daar achter komen, Blizzard doet namelijk flink zijn best om private servers tegen te gaan. (een vriendelijke waarschuwing doen ze niet aan)
Dit is alleen ter info voor wie erover denkt om aan WoW private servers te beginnen.

las3r
10/02/07, 21:22
Alle servers draaien, met uitzondering van de WoW server ivm server hardware probleempje.

WoW server is pas illegaal als er

én geld aan verdiend word
én officiele server files gebruikt worden.

Volgens mij doet blizzard er dan ook niks aan, als je niet geld verdient (hun geld stelen).

Inderdaad is er een hoop geld te verdienen, maar is het de vraag of dit allemaal legaal is. Onze FrienzKO is echter afgekocht van de officiele developers, zij zijn er mee gestopt, en wij hebben t verder opgepakt. schiet lekker op.

Las3r

Randy
10/02/07, 21:31
KvK NL: geen

Hoe ga je in godsnaam diensten aanbieden zonder KVK? Over verdienen gesproken...

joris springer
10/02/07, 23:54
Alle servers draaien, met uitzondering van de WoW server ivm server hardware probleempje.

WoW server is pas illegaal als er

én geld aan verdiend word
én officiele server files gebruikt worden.

Volgens mij doet blizzard er dan ook niks aan, als je niet geld verdient (hun geld stelen).

Inderdaad is er een hoop geld te verdienen, maar is het de vraag of dit allemaal legaal is. Onze FrienzKO is echter afgekocht van de officiele developers, zij zijn er mee gestopt, en wij hebben t verder opgepakt. schiet lekker op.

Las3r

De enige reden om aan de software van de servers te komen is al niet legaal, laat staan dat als je hem zelf draait dat het legaal is, geen enkele hoster van die illegale servers verdienen er geld aan maar wat wel vast staat is dat zulk soort servers niet toegestaan zijn. Blizzard doet er daadwerkelijk wat tegen, zelfs als je er niets aan verdient, wanneer ze een private server ontdekken doen ze er wat tegen, dit omdat het in overtreding is van de algemene voorwaarden en omdat het een niet legale versie van het spel betreft. (niet voor niets is het op bijna alle grote game sites verboden om over zulk soort servers te praten omdat het niet de bedoeling is van het spel, alleen met een illegale versie van het spel kan je op die servers spelen, dat geld trouwens voor bijna elk genoemde spel in de openings post want niet voor niets stellen de developpers geen server versie beschikbaar).

GJ-tje
11/02/07, 02:47
WoW server is pas illegaal als er

én geld aan verdiend word
én officiele server files gebruikt worden.En door een private server te gaan draaien steel je geen geld van Blizzard? Ik weet niet, maar je houdt dan wel de spelers bij de servers van Blizzard weg, wat dus stelen is van geld...


Volgens mij doet blizzard er dan ook niks aan, als je niet geld verdient (hun geld stelen).Wel dus, want je houdt de spelers van hun servers weg, en dus inkomsten...

Om nog maar te zwijgen over het feit of ze je er rechten voor hebben gegeven om een private WoW server te draaien, want ook de serversided software bezit copyright... ;)


Inderdaad is er een hoop geld te verdienen, maar is het de vraag of dit allemaal legaal is. Onze FrienzKO is echter afgekocht van de officiele developers, zij zijn er mee gestopt, en wij hebben t verder opgepakt. schiet lekker op.Er is een hoop mee te verdienen ja, maar dan zijn de kosten er ook naar, vergeet dat niet... ;)

Zeker in het geval van grote MMORPG servers zit je aan hoge kosten, daarom vraagt Blizzard ook geld, voor het onderhoud van de servers en de systeembeheerders die er ook hun brood mee verdienen... ;)

Zie die niet als een aanval, ik probeer je alleen maar verschillende kaarten te laten zien, zoals Blizzard die ook kan neerleggen en dan is het wél menens... ;)

las3r
11/02/07, 20:53
KvK NL: geen

Hoe ga je in godsnaam diensten aanbieden zonder KVK? Over verdienen gesproken...

Ik ben puur administrator van deze games, en in loondienst van een bedrijf uit griekenland ;)

Slimmer, minder risico.

Las3r

Jurian
11/02/07, 22:21
Ugh, zelfs de website voor die WoW private server is gepikt van blizzard! Hoe kan iemand nou serieus geloven dat zo'n private server legaal zou kunnen zijn? D'r zit uiteraard gewoon copyright op de hele warcraft wereld, Blizzard heeft nooit toestemming gegeven om HUN content te misbruiken. Ook al zijn die servers helemaal zelf geprogrammeerd, ze 'spreken' het netwerk protocol wat WoW gebruikt, ze gebruiken exact dezelfde content en zijn dus gewoon zo illegaal als het maar kan. Het gebruik van de WoW client op private servers is ongetwijfeld ook niet toegestaan. D'r is niets legaals aan en wat mij betreft mag Blizzard hosters en hun klanten die illegale servers draaien, keihard aanpakken.

EHS-Jerre
12/02/07, 01:01
Ugh, zelfs de website voor die WoW private server is gepikt van blizzard! Hoe kan iemand nou serieus geloven dat zo'n private server legaal zou kunnen zijn? D'r zit uiteraard gewoon copyright op de hele warcraft wereld, Blizzard heeft nooit toestemming gegeven om HUN content te misbruiken. Ook al zijn die servers helemaal zelf geprogrammeerd, ze 'spreken' het netwerk protocol wat WoW gebruikt, ze gebruiken exact dezelfde content en zijn dus gewoon zo illegaal als het maar kan. Het gebruik van de WoW client op private servers is ongetwijfeld ook niet toegestaan. D'r is niets legaals aan en wat mij betreft mag Blizzard hosters en hun klanten die illegale servers draaien, keihard aanpakken.

Ik denk dat de reden dat dat tot nu toe niet gebeurd is, is omdat 'in het algemeen' spelen op officiele servers leuker is, omdat er doorgaans meer volk opzit en dat die servers ook minder laggen dan private servers. Blizzard weet dit en gokt erop dat mensen die beginnen met op private servers te spelen snel overschakelen naar hun legale servers, die dan wel een maandelijkse betaling vereisen ;)