PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke Linux distributie voor mijn website?



Cameo
07/02/07, 13:48
Op dit moment draai ik thuis een website op Windows 2003 server, met PHP5 en MySQL5 onder IIS6. Dit gaat echter veranderen, omdat ik een server ga plaatsen in een datacenter. Dit is natuurlijk HET moment om de basis aan te pakken. Ik orienteer mij op Linux, maar kan zo niet beoordelen welke versie het handigst is voor mij. Ik ben altijd meer een Windows man (MCSE) geweest.

Ik heb eigenlijk dire concrete vragen:

- Is er een Linux distributie die bijzonder geschikt is voor mijn toepassing? (puur webhosting/mailserver).
- Bestaat er ook een soort "remote desktop" voor Linux? (voor troubleshooting en reboot e.d.)
- Wat vinden jullie van Xammp (apachefriends .org)? Deze software installeert PHP, Mysql een ftp-server en een mailserver via een eenvoudige interface.

Ik zat zelf te denken aan een Red Hat installatie met daar bovenop Xammp.
Zijn er hier mensen die deze combinatie gebruiken? Of zijn er goede alternatieven?

Groetjes,
Cameo

Jovana
07/02/07, 13:51
Een linux distributie is erg afhankelijk van de gebruiker zelf. Wij gebruiken veel Debian terwijl veel andere weer CentOS gebruiken.

Maar ik begrijp dat je Linux kennis op dit moment beperkt is. Ik raad dan niet aan om dit in een productie omgeving te gaan gebruiken.
De kans is aanwezig dat je iets vergeet of over het hoofd ziet met een beveiligingslek als gevolg.

Cameo
07/02/07, 14:46
Dank voor je reaktie Jovana.
Mijn kennis op het gebied van Linux schiet inderdaad tekort. Het verdelen van rechten in een Unix omgeving (chmod) is mij echter wel bekend, dus op dat niveau dichttimmeren gaat mij goed af. Daarnaast draait mijn website op "DragonflyCMS" (een soort verrijking van CPGNuke). Het forum van Dragonfly geeft mij goede support voor beveiligingsvraagstukken, dus ook dat zal lukken. Maar jij refereert waarchijnlijk naar de specifieke linux OS (layer)beveiligingen? Tsja, daar weet ik inderdaad weinig van.

Misschien toch maar weer Windows (XP pro + Xammp) overwegen dan.

Groet,
Cameo

3j3ct
07/02/07, 14:49
waarom niet gewoon win 2003 web edition kost je zon 12 euro per maand?

Cameo
07/02/07, 14:55
@3j3ct
Bedankt voor je reaktie. Windows 2003 web edition draait momenteel op mijn thuisserver, maar ik ben er niet tevreden over. Daarnaast moet ik op de kleintjes letten (het is een non-profit server) dus zo min mogelijk vaste lasten. Windows Xp pro heb ik nog nieuw liggen, dus dat scheelt dan toch weer €156 euro per jaar.

Groetjes,
Cameo

Rammboy
07/02/07, 15:24
Windows xp is niet echt aan te raden, het is veel te onveilig om als server te gaan draaien, ik weet ook niet of dat precies kan met SPLA liscentie?

maartenb
07/02/07, 15:29
Nee voorzover ik weet mag je Windows XP daar niet voor gebruiken.

Cameo
07/02/07, 15:35
Windows xp is niet echt aan te raden, het is veel te onveilig om als server te gaan draaien, ik weet ook niet of dat precies kan met SPLA liscentie?

Goed punt hoor, maar dat heb ik nagevraagd bij Microsoft. Volgens een vriendelijke dame van "licentieweb" is het toegestaan om te doen, alleen technisch adviseren ze het (net als jij) niet te doen. CAL's (zoals bij Windows 2003 server) zijn niet nodig (bestaan niet eens als product).

Tsja, en toch voel ik heel erg veel voor Linux. Misschien dan toch maar de diepte in. Ik heb nog voldoende tijd om zo'n install stap voor stap te gaan uitvoeren. Ik was dat eigenlijk al van plan, maar hoopte dat er misschien een Linux distributie is met een wat vriendelijker installatiemethode.
De laatste keer dat ik ermee bezig ben geweest was in 1998. kan me herinneren dat ik eindeloos cfg-files aan het bewerken was voor ik een leesbaar X-windows schermpje kon zien. Maar goed, we zijn inmiddels een paar generaties verder ;)

@maartenb, ik lees net je respons. Grappig. Bij Licentieweb zeggen ze dat er licentietechnisch geen probleem is. Maar goed, daar hebben ze er in het verleden al eens vaker naast gezeten. Ik laat hoe dan ook het Windows idee vallen. We gaan voor Linux, maar nu is de vraag: welke ... :)

Heren, allebei bedankt voor uw bijdragen!

Groetjes,
Cameo

phreak
07/02/07, 15:55
Zodra je websites gaat exploiteren ben je verplicht om een SPLA (Service Provider License Agreement) licentie te huren bij MicroSoft, tenzij dat je dit puur en alleen voor jezelf doet, dan zal dat verhaal anders zijn.

Cameo
07/02/07, 16:20
Zodra je websites gaat exploiteren ben je verplicht om een SPLA (Service Provider License Agreement) licentie te huren bij MicroSoft, tenzij dat je dit puur en alleen voor jezelf doet, dan zal dat verhaal anders zijn.

Ik snap het, phreak. Klinkt ook logisch. Ik ga overigens geen websites exploiteren. Het is puur voor eigen gebruik. Ik deel foto's, video's en discussies met anderen (community). Er is geen stuiver inkomsten. Alleen kosten. Echt non-profit dus.

Groet,
Cameo

Sorcer
07/02/07, 17:22
Cameo, ik zou als ik ik jou was gewoon even een aantal dagen goed naar neuzen op google. Ikzelf maak alleen gebruik van CentOS. Voorheen altijd Fedora. Het ligt volledig wat jij het fijnst vind werken. Zo werkt bijvoorbeeld Piet met Fedora, Jan met FreeBSD en Ik met CentOS.

Gewoon even googlen en ik denk dat je er dan wel uit zult komen. Wat expirimenteren kan nooit fout zijn :) Succes!

Explosive
07/02/07, 17:30
Ik raad je aan om eens op howtoforge.com te kijken. Veel info betreffende linux

It-Biz
07/02/07, 20:21
Kies i.g.v. een stabiele linux distro en geen fedora, dat is leuk voor thuis. RHEL/Centos of debian maakt verder weinig uit.

Kenneth
07/02/07, 20:27
zoals als remote desktop is mogelijk (vnc tunnel) maar is niet echt aan te raden, gewoon via SSH console doen ;)

tegenwoordig kan je apache,php,mysql zeer makkelijk installeren op een CentOS machine met 'yum'

Zoals Explosive al zei, kijk eens op howtoforge, zeer goede tutorials daar :)

Cameo
07/02/07, 20:36
Wederom hartelijk dank voor jullie reacties! Puur toevallig had ik de Howtoforge site net ontdekt. Dat ziet er inderdaad uit als een keurige installatie/configuratie handleiding (Centos). Zelfs uitgebreide uitleg over het dichttimmeren van de server. Ik ga dit grondig bestuderen.

Ik denk dat ik gewoon eens een testinstall moet doen. Dan gewoon van alles uitproberen en testen. En als ik de materie beter doorgrond gaan we voor een schone "productie-install". Torrent draait inmiddels. Komend weekend maar eens een testje doen.

Nogmaals dank voor jullie behulpzame berichten! Dit helpt echt enorm.

Groetjes,
Cameo

Randy
07/02/07, 22:35
http://www.engardelinux.org/modules/index/index.cgi Veilig en actueel, en nogf een controlpanel erbij ook.

Dreas
08/02/07, 00:01
Je kan overwegen om te beginnen met een goedkope VDS in Duitsland om mee te "spelen". Die kan je ook met 1 druk op de knop terugzetten naar een "verse installatie". Als je het een beetje onder de knie hebt kan je vervolgens een echte server huren. Zelf heb ik goede ervaringen met Debian en de online beschikbare informatie.

Wido
08/02/07, 00:21
Wat dacht je van Ubuntu Dapper (!) LTS server?

Bij de installatie kan je out of the box een LAMP (Linux Apache MySQL PHP/Perl) server opzetten.

Ubuntu is zeker stabiel te noemen en een Linux distributie die jouw wensen kan vervullen.

Marin
17/02/07, 00:20
Wij gebruiken Gentoo, bevalt erg goed. lekker snel ook

wutr
17/02/07, 00:34
Wij gebruiken Gentoo, bevalt erg goed. lekker snel ook

De TS geeft aan "een beginner" te zijn. Gentoo installeren is niet een van de meest makkelijke bezigheden en voor het genoemde doel is denk ik een OS zoals CentOS (de community versie van RedHat Enterprise Linux) of iets in die richting een betere keus, zowel qua installatiegemak als qua beheer.

scenestar
17/02/07, 01:11
Wat dacht je van Ubuntu Dapper (!) LTS server

Ubuntu is een perfecte distro voor bedrijfs desktops maar is absoluut NIET geschikt voor webservers.
hetzelfde geld voor gentoo wat ik opzich meer een distro voor developer workstations is.

Voor een server kan je gewoon het beste debian gebruiken.

Randy
17/02/07, 05:33
Ubuntu is een perfecte distro voor bedrijfs desktops maar is absoluut NIET geschikt voor webservers.
hetzelfde geld voor gentoo wat ik opzich meer een distro voor developer workstations is.

Voor een server kan je gewoon het beste debian gebruiken.

Waar baseer je die wijsheid op?

scenestar
17/02/07, 05:59
Waar baseer je die wijsheid op?

Op dagelijks gebruik.

Herbert
17/02/07, 11:34
-knip-

Ik heb eigenlijk dire concrete vragen:

- Wat vinden jullie van Xammp (apachefriends .org)? Deze software installeert PHP, Mysql een ftp-server en een mailserver via een eenvoudige interface.

Ik zat zelf te denken aan een Red Hat installatie met daar bovenop Xammp.
Zijn er hier mensen die deze combinatie gebruiken? Of zijn er goede alternatieven?

Groetjes,
Cameo
Het gebruik van XAMMP is af te raden op een productie server.
Het hele pakket van xammp draaid in de map /opt
Als je een Control Panel wil instaleren dan heb je een probleem, je kan hooguit webmin ernaast zetten en dat is het.
Kijk op Howtoforge en zoek even op the perfect setup..
Voor een low budget server kijk dan bij http://www.ispconfig.com hier staat ook beschreven hoe je een veilige en stabiele server op kan zetten met Control Panel.

Cameo
08/03/07, 23:51
Hartelijk dank allemaal voor de reakties en tips. Excuus overigens voor de late respons.

Ik heb mijn server afgelopen week gekocht en deze staat nu klaar om "beproefd" te worden. Zowel door Linux als door mij :cool:
Ik heb CentOS en Engarde reeds vanaf ISO gebrand en klaarliggen. Het controlpanel waar Herbert aan refereert zal ik zeker gaan verkennen als ik besluit CentOS te gebruiken.

Nogmaals bedankt allemaal!
Groetjes,
Cameo

YourGamePower
09/03/07, 09:56
Kies i.g.v. een stabiele linux distro en geen fedora, dat is leuk voor thuis. RHEL/Centos of debian maakt verder weinig uit.
Sorry, maar ik word dergelijke opmerkingen kotsbeu. Ik gebruik al 2 jaar Fedora voor al mijn servertoepassingen. En die dingen crashen NOOIT! Het zou leuk zijn als je dergelijke beweringen kan staven met persoonlijke ervaringen ipv zomaar iets te lanceren omdat je het al ergens gelezen hebt...

Kenneth
09/03/07, 11:18
Ubuntu is een perfecte distro voor bedrijfs desktops maar is absoluut NIET geschikt voor webservers.
hetzelfde geld voor gentoo wat ik opzich meer een distro voor developer workstations is.

Voor een server kan je gewoon het beste debian gebruiken.


dat vindt ik dus onzin, de Ubuntu 6.06 LTS is zeer stabiel, heb hem hier thuis als server draaien (incl. webserver) en het draait perfect!

Formatking
09/03/07, 11:32
De TS geeft aan "een beginner" te zijn. Gentoo installeren is niet een van de meest makkelijke bezigheden en voor het genoemde doel is denk ik een OS zoals CentOS (de community versie van RedHat Enterprise Linux) of iets in die richting een betere keus, zowel qua installatiegemak als qua beheer.

Ehm ik ben ook een beginner en gebruik ook Gentoo? TS is blijkbaar iemand met een MSCE, dat heb ik niet eens :p

Als je genoeg tijd hebt (of je rond het snel af), goed Engels kunt lezen en begrijpen en je geduld hebt, dan is Gentoo ook goed voor beginners. Ik heb nog steeds de ballen verstand van Linux, maar je leert al gaande :)

TS, Gentoo kan ik je aanraden. Het is erg stabiel, je installeerd alleen datgene dat je wilt installeren en zoals met vrijwel elke distri is er genoeg documentatie op het internet te vinden :)

Cameo
10/03/07, 01:53
... TS is blijkbaar iemand met een MSCE, dat heb ik niet eens :p ...

Okee, ik zal mijn profiel ietwat verduidelijken. Ik heb inderdaad (al sinds 1998) mijn MCSE en ben ook beroepshalve een echte "Windowsman". Wat niet wil zeggen dat ik helemaal leek ben op het gebied van Linux. De allereerste distributies (toen nog op vele diskettes :eek: ) installeerde ik succesvol op 386 gebaseerde notebooks. In een tijd zonder hulp van internetfora deed je dat met de beschikbare documentatie die erbij zat, een pot sterke koffie en je gezond verstand.

Ik ben er qua Linux een flinke tijd uitgeweest, omdat ik er ook via mijn werk (ben IT manager van een 100% Microsoft draaiend bedrijf) niet meer mee te maken heb gehad. Omdat mijn website toch binnen afzienbare tijd overgezet moet worden op een betrouwbaar en veilig platform, zoek ik de eenvoudigste weg. En daar hebben jullie mij enorm mee geholpen. Ik zag aanvankelijk door de bomen het bos niet meer, maar nu heb ik een paar goede uitgangspunten in het vizier.

(excuus voor ietwat offtopic tekst - slechts ter verduidelijking bedoelt)

Groetjes,
Cameo

It-Biz
10/03/07, 10:53
Sorry, maar ik word dergelijke opmerkingen kotsbeu. Ik gebruik al 2 jaar Fedora voor al mijn servertoepassingen. En die dingen crashen NOOIT! Het zou leuk zijn als je dergelijke beweringen kan staven met persoonlijke ervaringen ipv zomaar iets te lanceren omdat je het al ergens gelezen hebt...

Ik zeg toch niet dat ze crashen, lezen is een vak.
Fedora heeft een veel te korte end of life time.
Daarnaast vind ik je reactie kort door de bocht, hoe beoordeel jij mijn persoonlijke ervaringen met RHEL/fedora?

thunder
10/03/07, 15:08
Ik kan je ook Gentoo aanraden.