PDA

Bekijk Volledige Versie : Scarlet datacenter te Vilvoorde



Geoffrey
04/02/07, 19:15
Hallo,

na het verdwijnen van EuroAcces in Antwerpen ben ik op zoek gegaan naar andere mogelijkheden binnen België. Na een kort overzicht heb ik m'n oog laten vallen op twee datacenters, zijnde Scaret in Vilvoorde en MCI in Brussel. Van MCI weet ik wel hoe het datacenter in elkaar zit, welke ISP's er zitten en wat de prijsklasse is, maar hoe zit het nu eigenlijk met het Scarlet datacenter in Vilvoorde? De zoekfunctie gebruikend kom ik op veel informatie terecht, maar krijg ik toch geen concreet antwoord op m'n vragen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dergelijke diensten van scarlet, het datacenter, etc.? Ik hoor het graag.

Geoffrey

IT-worX
04/02/07, 19:41
Het enige dat ik kan zeggen is dat als ik mij niet vergis realROOT daar ook zit? Of is dit datacenter ook verlaten door hun door naar nossegem te gaan?

Geen interesse in Gent (Versatel, oa met realroot en openminds?) of LCLD?

PS : kan je eens de ip's van die bak die vroeger in a'pen stond eens mailen? ;)

Kris

Geoffrey
04/02/07, 20:44
Het enige dat ik kan zeggen is dat als ik mij niet vergis realROOT daar ook zit? Of is dit datacenter ook verlaten door hun door naar nossegem te gaan?

Geen interesse in Gent (Versatel, oa met realroot en openminds?) of LCLD?

PS : kan je eens de ip's van die bak die vroeger in a'pen stond eens mailen? ;)

Kris

RealRoot is daar weg hoor. In Gent heb ik niet direct interesse neen. LCL Diegem wordt flink overroepen vind ik, dan maar naar MCI. Betaal je iets meer, maar krijg je er nog een pak meer voor terug (naar wat ik er gezien heb).

IP's zijn onderweg. ;)

IT-worX
04/02/07, 20:48
MCI is dan toch een flink pak meer niet? Dacht mss interesse daar het dichter bij je deur was :)

Geoffrey
04/02/07, 21:05
MCI is dan toch een flink pak meer niet? Dacht mss interesse daar het dichter bij je deur was :)

De standaard MCI prijzen liggen niet zoveel hoger, het is vooral de stroom die het daar erg duur maakt. Maar goed, ken niet echt partijen die in Vilvoorde zitten buiten Xhost. Voor enkele bekrompen mensen weer gaan zeiken dat ik dit enkel doe om te tonen waar ik mee bezig ben, wil gewoon de nodige informatie krijgen voor ik een keuze maak.

smurf
04/02/07, 22:00
Ben je al in LCL binnen geweest?

Ik zou niet durven zeggen dat MCI qua infrastructuur beter is, gebouw is en oogt veel hipper door de kantoorruimtes dan de 'loods' van LCL.

LCL heeft niet voor niets een zero downtime reputatie. Met de komende uitbereidingen wordt de stroom en noodstroom voorziening kan het er alleen beter op worden.

Details van MCI ken ik niet, ben er ook al geweest maar buiten de bling bling en fake marmeren vloeren van het complex is het uiteindelijk ook een verhoogde, gekoelde en redundant van stroom voorziene ruimte maar dan in een kelder.

En uitendelijk is het vooral belangrijk een betrouwbare partij te kiezen om bij te staan waarvan je weet hoe hun infrastructuur en netwerk in elk kaar zit. (vermijd SPOF'en) De DC's zijn qua specs vergelijkbaar (hoewel Versatel Gent en LCLA niet te vergelijken zijn met InterXion, LCLD, Colt en MCI).

Nu prijstechnisch is LCLD minder interessant: het DC zit zo goed als vol en heeft haar degelijkheid bewezen en bovendien zijn de prijzen up to date.

IT-worX
04/02/07, 22:04
SPOF'en?

Vraag mij af hoe LCL het klaarspeelt om een state-of-the-art uitgerust DC als LCLD te hebben in Brussel, en dan een DC dat er totaal niet op lijkt in antwerpen. Zelfs op de website van LCL is er geen vermelding van LCLA?

crazycoder
04/02/07, 22:11
SPOF'en?

Single
Point
Of
Failure

dreamhost_nl
04/02/07, 22:12
Al over Nederland nagedacht?
Rotterdam ligt bijv. maar een uurtje van Antwerpen af...

smurf
04/02/07, 22:13
Meer info over LCLD:

http://www.lcl.be/news/20030219en.shtml

IT-worX
04/02/07, 22:14
ah single point of failure komt al bekender voor :)

rotterdam ligt idd niet ver van antwerpen (uurtje kan zijn, geen idee), maar als je al een 3 kwartier naar antwerpen mag rijden :))

luser
04/02/07, 22:41
Ik heb nu aantal servertjes bij xhost geplaatst (dev, wat goedkopere klantjes). Zeer tevreden van het netwerk (scarlet) en het gebouw (ook scarlet) maar ik mis toch wel enkele dingen bij xhost (kwa technische kennis, mogelijkheden,...)
Dus voor de echte productie servers/belangrijke dozen ga ik toch opzoek naar een andere oplossing.

Het datacenter van scarlet is zeker dik in orde en net zoals MCI weggestopt in de kelder van het gebouw. De bewaking brengt je tot in de cage en doet de kast open.
Ruimtes/gebouw is zeer netjes hierover dus ook geen klagen.

Voor mij hoeft 24/7 security echt wel niet zolang het toegangssysteem maar een beetje degelijk is (aka geen sms toestanden). Ik kom weekelijks in veel datacentrum's in België (belgacom, colt, ...) en diegem kan het hier zeker mee opnemen (zeker door de zero downtime reputation).

IT-worX
04/02/07, 22:49
Gelukkig kon ik de wifi van realroot tot buiten de poort ontvangen, en zo binnenraken :)
Die sms toegang was idd nogal aan de dure kant!

liber!
04/02/07, 22:57
Al over Nederland nagedacht?
Rotterdam ligt bijv. maar een uurtje van Antwerpen af...
Ze hebben al een rack in R'dam. Heel mooi dc & netwerk.

Geoffrey
05/02/07, 01:04
Ze hebben al een rack in R'dam. Heel mooi dc & netwerk.

Klopt inderdaad, maar niet iedere belgische klant ziet het zitten om eventjes naar Rotterdam of Capelle a/d Ijssel te rijden.

@Stein: Ik ken LCLD en ben er inderdaad ook al binnen geweest, had er vroeger ook een server bij Rackboost hangen. Het gaat er mij echter nog steeds om, om m'n klanten een zo goed mogelijke prijs / kwaliteitsverhouding te bieden en niet iedereen kan de prijzen van LCLD betalen. Ik heb nu ook een X aantal units in MCI gezet en die kosten zowat drie keer zoveel als wat het in LCL Antwerpen was (denk zelfde prijs als LCLD), maar goed we hebben dan ook allemaal gezien hoe het daar is afgelopen.

De grootste "struikelblok" is dat er maar weinig partijen zijn die met ervaringen van het Scarlet DC komen opzetten, buiten 2 / 3 partijen en er vroeger wel een aantal geruchten zijn geweest die niet echt positief waren, maar goed kunnen ook gewoon roddels geweest ijn.

Nucleus
05/02/07, 01:18
Eén van onze locaties is Scarlet te Vilvoorde. We zijn nu reeds 5j actief in dit datacenter en sinds 2j in onze eigen private kooi.

Onze mening is uiteraard niet onpartijdig, ik kan echter wel bevestigen dat wij in deze 5j geen enkel technisch probleem hebben gehad met de Scarlet infrastructuur. Geen connectivity problemen, geen power problemen etc.

Op gebied van infrastructuur dient dit datacenter voor geen enkel ander onder te doen... Alles is voorzien volgens de algemene normen.

Leuk voordeel, het NOC van Scarlet is in het gebouw zelf wat een zeer lage TTR geeft.

Buiten enkele hosters zijn er volledige it parken van verschillende multinationals ondergebracht ...

Geoffrey
05/02/07, 02:29
Eén van onze locaties is Scarlet te Vilvoorde. We zijn nu reeds 5j actief in dit datacenter en sinds 2j in onze eigen private kooi.

Onze mening is uiteraard niet onpartijdig, ik kan echter wel bevestigen dat wij in deze 5j geen enkel technisch probleem hebben gehad met de Scarlet infrastructuur. Geen connectivity problemen, geen power problemen etc.

Op gebied van infrastructuur dient dit datacenter voor geen enkel ander onder te doen... Alles is voorzien volgens de algemene normen.

Leuk voordeel, het NOC van Scarlet is in het gebouw zelf wat een zeer lage TTR geeft.

Buiten enkele hosters zijn er volledige it parken van verschillende multinationals ondergebracht ...

Bedankt om ook even te reageren. Ik ga vandaag ook nog even reageren op de mail die U mij gezonden heeft :)

Als er nog meer mensen hun mening kwijt willen, graag. Ik wil deze week een keuze maken naar een eventuele belgische locatie.

smurf
05/02/07, 06:02
Fin situatie van scarlet is ook niet super:

Mocht scarlet echt kopje onder gaan dan zal het natuurlijk op een andere manier gebeuren dan bij EA. Toen wij afgelopen zomer zochten naar een locatie was dat én het feit dat je er moeilijk andere carriers kan krijgen al de facto een reden om niet naar daar te gaan al is de prijs er een fractie van die op andere locaties.

Scarlet: bericht over dreigend faillissement overtrokken
Gepubliceerd op 06-01-2007 - Bron: Beurs.nl


AMSTERDAM (Dow Jones)--Scarlet Telecom nv heeft een moeilijk jaar achter de rug waarin het 'flink de broekriem heeft moeten aantrekken', maar het bericht in de Belgische krant De Standaard dat woensdag meldt dat de Nederlandse tak in december ternauwernood aan een faillissement is ontsnapt, is 'overtrokken'.

Dat zegt woordvoerder Sandra Ottens van het Belgisch-Nederlandse telecommunicatieconcern woensdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst.

De Nederlandse tak van Scarlet werd op 20 december failliet verklaard door de rechtbank in Zwolle, na een dagvaarding door enkele schuldeisers, maar dit besluit werd op 22 december alweer vernietigd, aldus Ottens. 'Het ging om een interne administratieve fout waardoor enkele facturen niet op tijd waren betaald.'

In september 2006 meldde Dow Jones Nieuwsdienst ook al dat Scarlet in zwaar weer zou verkeren, maar het bedrijf wilde hier toen zelf niet op ingaan.

Volgens een persbericht dat Scarlet op dinsdag verstuurde zijn de recente resultaten verbeterd en het bedrijf, zonder overigens nadere details te verschaffen.

In tegenstelling tot in Nederland heeft Scarlet in Belgie wel een eigen netwerk. Scarlet wil meer synergie tussen zijn Belgische en Nederlandse dochters en heeft daarvoor met ingang van 27 december 2006 Gert Post benoemd tot managing director van Scarlet.

In zijn functie wordt de 43-jarige Post verantwoordelijk voor zowel Scarlet in Nederland als voor Scarlet in Belgie die vanaf nu e e n organisatie vormen.

Volgens woordvoerder Ottens is er echter geen sprake van een juridische fusie; de diverse Nederlandse en Belgische vennootschappen blijven naast elkaar bestaan.

Post is overigens geen onbekende in de telecomwereld. Hij werkte eerder als manager wholesale bij British Telecom en was bij Telfort verantwoordelijk voor Wholesale en Mobile. In 1999 werd hij aangesteld als managing director bij Zon Nederland en vervolgens bij Versatel Consumer.

wonko
05/02/07, 10:45
Wij hebben enige tijd terug ook een "tour" van alle DC's gedaan, en hier en daar even gaan kijken. We zochten degelijkheid, redundantie en genoeg carriers (eigen netwerk). LCLD heeft ons weten te overtuigen, en tot op heden nog geen spijt gehad van de beslissing. In vergelijking met IX is het een wereld van verschil (bvb in omgang tussen LCL en ons als klant, in responstijden voor patchings...). De prijzen zijn idd iets duurder, maar liever iets meer betalen voor zekerheid en continuiteit.

IT-worX
05/02/07, 10:49
Wij hebben enige tijd terug ook een "tour" van alle DC's gedaan, en hier en daar even gaan kijken. We zochten degelijkheid, redundantie en genoeg carriers (eigen netwerk). LCLD heeft ons weten te overtuigen, en tot op heden nog geen spijt gehad van de beslissing. In vergelijking met IX is het een wereld van verschil (bvb in omgang tussen LCL en ons als klant, in responstijden voor patchings...). De prijzen zijn idd iets duurder, maar liever iets meer betalen voor zekerheid en continuiteit.

Mag ik vragen waar jullie staan in lcld? Zijn er binnen jullie netwerk tov vroeger ix wijzigingen moeten gebeuren bij deze verhuis?

Samuel
05/02/07, 12:01
Wij zitten sinds kort met onze nieuwe room in het datacenter van MCI/Verizon te Diegem ...

We hebben voor onze keuze ook een hele toer gemaakt, LCLD, Versatel, Colt, Scarlet ... noem maar op

Reden voor MCI bij ons was eenvoudig:
- 24/7 security-aanwezigheid (Ik blijf dit bij LCLD een minpunt vinden)
- Noodstroomvoorziening, branddetectie, coolvoorziening volgens de voor ons gestelde voorwaarde
- Carrier-Neutral ( Neen, er zijn geen 50 verschillende partijen aanwezig, echter zijn wel alle grote spelers beschikbaar: MCI/Verizon, Level3, Colt, Telenet, Belgacom, B&T, KPN (Scarlet ), B-Telecom, Sprint, ... )

Het uiteindelijke punt wat ons heeft doen beslissen was de manier waarop het datacenter onderhouden wordt. Er werd ons een perfect onderhoudsschema voorgeschoteld. Dit is iets waar vele andere datacentra in falen , iets moois neerzetten is één ding ,het mooi houden is iets anders.

Ok , je betaalt er wat voor, maar je krijgt er ook veel voor terug ... trouwens, als je wat amperes trekt wordt het al snel goedkoper als bij andere partijen ...

wonko
05/02/07, 13:33
Mag ik vragen waar jullie staan in lcld? Zijn er binnen jullie netwerk tov vroeger ix wijzigingen moeten gebeuren bij deze verhuis?

In onze eigen room. Er zijn geen wijzigingen voor de eindgebruikers, enkel op niveau van routering en management en zo...

frankske
05/02/07, 13:54
Bij de verhuis werden wel enkele links geupgrade en werden de Foundries in gebruik genomen. Ook zijn Talessa en FreeBIX nu gbps enz. Maar daar merken klanten weinig van (en zo hoort het ook).

smurf
11/02/07, 18:00
Xhost zou ik idd niet direct 100% vertrouwen, ranges zijn verkregen via Euroaccess, ookal beweert hun site Ripe member te zijn. Prijzen zijn ook lager dan die van Realroute, plus scarlet zit in slechte papieren, singlehomed op scarlet, geen recept voor een kwalitatieve oplossing dus.

whois ORG-XA13-RIPE
[Querying whois.ripe.net]
[whois.ripe.net]
% This is the RIPE Whois query server #2.
% The objects are in RPSL format.
%
% Note: the default output of the RIPE Whois server
% is changed. Your tools may need to be adjusted. See
% http://www.ripe.net/db/news/abuse-proposal-20050331.html
% for more details.
%
% Rights restricted by copyright.
% See http://www.ripe.net/db/copyright.html

% Note: This output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag

% Information related to 'ORG-XA13-RIPE'

organisation: ORG-XA13-RIPE
org-name: Xhost
org-type: OTHER
address: Schoolstraat 13
address: Genk, 3600, Belgium
e-mail: info@xhost.be
mnt-ref: EUROACCESS-MNT
mnt-by: EUROACCESS-MNT
source: RIPE # Filtered

Geoffrey
11/02/07, 19:51
Xhost zou ik idd niet direct 100% vertrouwen, ranges zijn verkregen via Euroaccess, ookal beweert hun site Ripe member te zijn. Prijzen zijn ook lager dan die van Realroute, plus scarlet zit in slechte papieren, singlehomed op scarlet, geen recept voor een kwalitatieve oplossing dus.

whois ORG-XA13-RIPE
[Querying whois.ripe.net]
[whois.ripe.net]
% This is the RIPE Whois query server #2.
% The objects are in RPSL format.
%
% Note: the default output of the RIPE Whois server
% is changed. Your tools may need to be adjusted. See
% http://www.ripe.net/db/news/abuse-proposal-20050331.html
% for more details.
%
% Rights restricted by copyright.
% See http://www.ripe.net/db/copyright.html

% Note: This output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag

% Information related to 'ORG-XA13-RIPE'

organisation: ORG-XA13-RIPE
org-name: Xhost
org-type: OTHER
address: Schoolstraat 13
address: Genk, 3600, Belgium
e-mail: info@xhost.be
mnt-ref: EUROACCESS-MNT
mnt-by: EUROACCESS-MNT
source: RIPE # Filtered

Eerst alles checken voor je zo'n uitspraken doet hoor ;) 193.34.88.30

De financiële situatie van Scarlet wordt ook ferm overroepen, maar goed we zullen zien. Heb ondertussen een hoop informatie gekregen en het ziet er allemaal meer dan goed uit. Ga nog ook even horen wat Nucleus te bieden heeft en dan een beslissing nemen.

Overigens is scarlet wel een zeer sterk netwerk trouwens, hele goede snelheden en een mooie uptime geschiedenis, dus snap niet waar iedereen zich zorgen over maakt :), maar ik hoor het natuurlijk graag als nog mensen wat te zeggen hebben ;)

smurf
11/02/07, 20:50
[QUOTE=Geoffrey;825494]Eerst alles checken voor je zo'n uitspraken doet hoor ;) 193.34.88.30
QUOTE]

Die is idd van scarlet, andere IP's die ze gebruiken in starlet zijn wel , maar niet van xhost, zij zijn geen LIR, wat ze op hun site wel beweren.

Prijs < RR an sich is geen goed teken.

Geoffrey
11/02/07, 21:23
[QUOTE=Geoffrey;825494]Eerst alles checken voor je zo'n uitspraken doet hoor ;) 193.34.88.30
QUOTE]

Die is idd van scarlet, andere IP's die ze gebruiken in starlet zijn wel , maar niet van xhost, zij zijn geen LIR, wat ze op hun site wel beweren.

Prijs < RR an sich is geen goed teken.

Xhost heeft RealRoot in Scarlet overgenomen ;) Eerst ff nagaan wat de inkoopprijzen zijn a.u.b.

IT-worX
11/02/07, 21:26
heeft rr ook geen routingapparatuur meer staan daar?

smurf
11/02/07, 22:38
[QUOTE=smurf;825522]

Xhost heeft RealRoot in Scarlet overgenomen ;) Eerst ff nagaan wat de inkoopprijzen zijn a.u.b.



Kostprijs 1 Rack inc 5 Mbps : 399 € per maand

Is zelf stukken minder dan de huidige RR prijzen...

Geoffrey
12/02/07, 00:08
@IT: dacht het niet

@Smurf: Misschien moet je eerst alle inkoopprijzen eens weten voor je moord en brand gaat roepen? ;) Zou je toch aanraden die eerst even te bekijken en vooral ook kijken naar de policy m.b.t. de stroom van Scarlet.

smurf
12/02/07, 00:35
Inkoopprijzen rechtstreeks bij scarlet die ik onder ogen heb gezien (full print plus 16A) waren stukken hoger.

Idereen zal wel kunnen beamen dat €399 als verkoopprijs van een partij (inc 16A en 5 Mbit) toch wel erg aan de lage kant is. Dit dan nog bij een partij die geen eigen netwerk heeft.

Zelfs in NL zal je niet snel goedkoper vinden... Nu ja, de afweging prijs/risico/kwaliteit is natuurlijk de jouwe. Netwerk en power is de basis van de diensten die de meesten onder ons aanbieden, daar bespaar je best niet op.

Geoffrey
12/02/07, 00:56
Inkoopprijzen rechtstreeks bij scarlet die ik onder ogen heb gezien (full print plus 16A) waren stukken hoger.

Idereen zal wel kunnen beamen dat €399 als verkoopprijs van een partij (inc 16A en 5 Mbit) toch wel erg aan de lage kant is. Dit dan nog bij een partij die geen eigen netwerk heeft.

Zelfs in NL zal je niet snel goedkoper vinden... Nu ja, de afweging prijs/risico/kwaliteit is natuurlijk de jouwe. Netwerk en power is de basis van de diensten die de meesten onder ons aanbieden, daar bespaar je best niet op.

Euhm niet voor het één of ander, maar ik denk dat je de scarlet prijzen toch eens goed moet bekijken. En wat de kwaliteit betreft, no offense hoor, maar dat netwerk heeft de laatste vijf jaar op een aantal DDOS aanvallen na een 100% uptime geleverd en de snelheid is gewoon zeer goed, dus slecht zijn ze in het geheel niet.

IT-worX
12/02/07, 09:39
@IT: dacht het niet
Hoezo, ik dacht dat in alle dc's waar die zaten ze weggingen; met uitzondering van Gent en Antwerpen, (massaal naar nossegem) maar dat ze wel overal de routing gingen laten staan, zodat in het desbetreffende dc de mensen rr transit kunnen inkopen?

smurf
12/02/07, 10:11
Euhm niet voor het één of ander, maar ik denk dat je de scarlet prijzen toch eens goed moet bekijken. En wat de kwaliteit betreft, no offense hoor, maar dat netwerk heeft de laatste vijf jaar op een aantal DDOS aanvallen na een 100% uptime geleverd en de snelheid is gewoon zeer goed, dus slecht zijn ze in het geheel niet.

Ik post gewoon de prijzen die publiek te vinden zijn van de reseller van scarlet waar jij bij wenst af te nemen. prijzen direct bij scarlet zijn idd van een heel ander kaliber. Ik zal er verder geen woorden meer aan vuil maken.

Swiftway-UK
12/02/07, 11:32
prijzen direct bij scarlet zijn idd van een heel ander kaliber. Ik zal er verder geen woorden meer aan vuil maken.

Onderhandelen is een optie, veel partijen denken dat de prijs die een account manager van een datacentrum je levert de absolute bodem is, dat is niet zo.

Verder zijn er een aantal truken die je kunt toepassen bij inkoop, vraag eerst een offerte voor 5 racks, hierna een voor 20, dan kun je een flinke korting onderhandelen (als je er 20 nodig hebt natuurlijk).

Verder zijn er andere factoren die meespelen met de inkoopprijs die jij van een DC kunt krijgen terwijl andere partijen een lagere prijs kunnen krijgen, zoals schaal, naam, connecties (en dan bedoel ik geen ethernet netwerk connecties;))
etc

Geoffrey
12/02/07, 17:14
Onderhandelen is een optie, veel partijen denken dat de prijs die een account manager van een datacentrum je levert de absolute bodem is, dat is niet zo.

Verder zijn er een aantal truken die je kunt toepassen bij inkoop, vraag eerst een offerte voor 5 racks, hierna een voor 20, dan kun je een flinke korting onderhandelen (als je er 20 nodig hebt natuurlijk).

Verder zijn er andere factoren die meespelen met de inkoopprijs die jij van een DC kunt krijgen terwijl andere partijen een lagere prijs kunnen krijgen, zoals schaal, naam, connecties (en dan bedoel ik geen ethernet netwerk connecties;))
etc

Dit is exact m'n punt. EA had ook een lage prijs in BE , maar die moest het nog bewijzen (en das ze helaas niet gelukt). Scarlet heeft al een X aantal jaren een lagere prijs dan de rest in België, maar heeft hun stabiliteit en kwaliteit reeds bewezen. Ik ga er deze week over rond de tafel zitten en dan ga ik m'n besluit maken :)

@IT: Kan hoor, ik zei "dacht" het niet. Zeker ben ik er dus niet van.