PDA

Bekijk Volledige Versie : zeer snel omschakelen tussen ip adres



webmasterke
01/02/07, 23:06
Hallo,

Ik hoop dat ik niet te dom overkom maar zit met een paar dingen die ik maar niet begrijp

ik heb op dit moment een domeinnaam laten we hem test.be noemen

deze domeinkomt op dit moment uit bij ip 11.11.11.11

Nu zoek ik een mannier om moest er met deze server iets gebeuren dat ik

de domeinnaam test.be zo snel mogelijk kan laten verwijzen naar ip 22.22.22.22

Hoe kan ik dit het beste aanpakken en vooral wat is de snelste mannier om de bezoekers bij een uitval op die 22.22.22.22 te krijgen ?
En wat noemen jullie snel natuurlijk :p

- Het liefst zou ik die omschakeling met de hand willen doen

- Server 11 en 22 staan niet in hetzelfde datacenter


Ik hoop dat er me even iemand mee kan helpen

grts

phreak
01/02/07, 23:08
Je TTL zo laag mogelijk zetten in je DNS, of maak dit round robin

3j3ct
01/02/07, 23:15
kan je dit niet beter op switch niveau doen?

webmasterke
01/02/07, 23:19
kan je dit niet beter op switch niveau doen?

Hoe bedoel je op switch niveau ? ik wil de domein doorsturen naar ander ip terwijl ik achter mn pc zit thuis en niet vanaf het dc hoor.

grts

Jethro
01/02/07, 23:30
Zorg dat je 2de nameserver van je domein op een aparte dns server staat.

Verhuis je domein naar het nieuwe IP. Update je 2de nameserver naar het nieuwe ip.

Omdat je domein niet op de eerste nameserver bereikbaar is zullen de aanvragen naar de 2de nameserver gaan. Deze heb je geupdate en zal naar het juiste ip gaan.

Stefan Mensink
01/02/07, 23:42
Ik doe dit meestal als volgt:

- Nieuwe website installeren op nieuwe server
- DNS aanpassen
- Op oude server ProxyPass aanmaken, in apache-zone:

-------------------------
ProsyRequests On
ProxyPass / http://website.url/
-------------------------

Alles wordt dan netjes doorgezet totdat de DNS overal door is.

Wil je een server met ALLE sites gaat overzetten kan je ook via xinetd poort 80 forwarden naar de nieuwe server.

hostlogic.nl
02/02/07, 09:47
De hierboven genoemde methode met ProxyPass gebruiken wij ook tijdens verhuizingen e.d. Wat de TS waarschijnlijk bedoelt is een overname in geval van een storing op het eerste IP adres. Het probleem hierbij is de TTL van je DNS server en het feit dat niet alle providers een lage TTL accepteren en toch langer cachen. Ervaring leert dat een DNS wijziging 24-48 uur nodig heeft. Ergo, DNS als failover oplossing is waardeloos, je kunt beter op zoek gaan naar een betrouwbare provider die zijn netwerk dubbel uitgevoerd heeft en zo een hoge uptime kan realiseren.

wonko
02/02/07, 09:51
Wij gebruiken daar meestal rinetd voor, extreem handig. Dit gaat gewoon de requests doortunnelen naar het andere IP/poort.

phreak
02/02/07, 10:05
Wij gebruiken daar meestal rinetd voor, extreem handig. Dit gaat gewoon de requests doortunnelen naar het andere IP/poort.

rinetd is wel erg buggy, en als host op 11.11.11.11 down is, zal die weinig doorsturen naar 22.22.22.22

tvm
02/02/07, 12:18
Ik doe dit voor mijn main site simpelweg via de nameservers. Het werkt goed je kan de structuur makkelijk bekijken in de whois van webstunter.be.

blaaat
02/02/07, 12:34
Wat ik meestal doe:

- TTL laag.
- Files & DB overzetten.
- aanpassen dat DB requests op oud naar nieuw gaan.
- DNS over.