PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe lang de logs bijhouden?



Ingvald
01/02/07, 19:13
Ik vroeg me af of er een wettelijke termijn is dat je serverlogs moet bijhouden. Ik heb het dan vooral over HTTP en POP/SMTP (is er eventueel een verschil tussen deze twee?).

Dit gaat over een Belgische onderneming.

Jovana
01/02/07, 19:26
Dit is er nog niet. Maar dit kan er binnen aanzien bare tijd wel aankomen. Zie http://www.dataretentionisnosolution.com

JanSmit
01/02/07, 19:33
documenten bij bedrijven worden vaak 5 jaar bewaard. Als je je logs zipped dan nemen ze nauwelijks ruimte in.

Gr

Jan

Ingvald
01/02/07, 20:16
documenten bij bedrijven worden vaak 5 jaar bewaard. Als je je logs zipped dan nemen ze nauwelijks ruimte in.

Gr

Jan
Mja, de vraag is dan of logs vallen onder "documenten" en is die 5 jaar een wettelijke verplichting of gewoon gebruikelijk?

Het gaat me niet om de plaats die ze innemen want dit kan perfect op externe media. Maar als je dit doet moet je natuurlijk ook een soort van systeem hebben waar dan weer tijd en geld in kruipt.

Ik houd momenteel de huidige en de vorige maand bij.

Jovana
01/02/07, 20:35
Het is niet verplicht dergelijke logfiles 5 jaar vast te houden :)
(maar zoals eerder gezegd, op dit moment)

Glenn
01/02/07, 21:20
Wij bewaren de logfiles 2-3 jaar.

mitedo
02/02/07, 23:28
als het verplicht wordt, zal het wel 7 jaar worden, net als de normale bewaarplicht. www.belastingdienst.nl

Mark17
03/02/07, 00:13
Als het verplicht wordt zal het in Nederland waarschijnlijk 18 maanden worden. Wel heb ik deze vraag bij justitie neer gelegd met de vraag wat het standpunt van de minister is.

dutchcrazytiger
03/02/07, 01:37
www.gmail.com doet al wonderen.... kun je 2GB aan logs storen die autocompressed worden door google ;) soms erg handig.

Jovana
03/02/07, 14:48
www.gmail.com doet al wonderen.... kun je 2GB aan logs storen die autocompressed worden door google ;) soms erg handig.
Het lijkt me niet dat je afhankelijk wil zijn van een dergelijke gratis dienst.
En voor die 2 GB is het ook niet de moeite, dit kan een ISP wel ergens op een DVD kwijt.