PDA

Bekijk Volledige Versie : DNS Server



WebBizz
03/08/02, 19:47
Ik wil een eigen DNS server gaan gebruiken, waarover graag jullie advies. Ik twijfel tussen een dedicated (primary) DNS server (waar dus alleen DNS op draait) of een DNS/MySQl server zodat de databases niet meer bij de websites staan. Wat raden jullie aan?

Ik wil zowiezo een 1U kast met 2x20GB RAID1. De vraag is echter nog: IDE of SCSI (hot swappable)? Enerzijds is dat wel handig, anderzijds wordt alle data al dubbel opgeslagen...

Deimos
03/08/02, 20:19
Of je een dedicated DNS server moet nemen, hangt vooral af van de hoeveelheid domeins dat je hebt. Zijn dit er niet al te veel dan zou ik ook SQL op deze machine laten draaien.

Verder hotswappable is altijd leuk alleen de vraag is is het echt noodzakelijk? Persoonlijk zou ik hierover goednadenken. Als de bak ook SQL zou gaan draaien, dan zou ik eerder voor hotswappable kiezen. De vraag is alleen wat voor extra voordeel biedt het tegenover IDE schijven?

WebBizz
03/08/02, 20:24
Zijn er niet dusdanig veel om MySQL op een aparte server te draaien. Met andere woorden: DNS en MySQL dus op een server. Hot swappable is niet noodzakelijk, zeker niet al er sprake is van disk mirroring. Maar aangezien DNS toch erg belangrijk is, is die hot swappable misschien toch wel interessant.... Lastig!

Ik twijfel verder tussen een P4 of een Celeron processor voor bovengenoemde server. Anyone?

Deimos
04/08/02, 00:38
Als je besluit om daadwerkelijk alleen DNS te gaan draaien heb je IMO al aan een pentium2 450Mhz genoeg.

Hotswappable voor een DNS server lijkt me juist minderinteresant dan voor een MySQL. Te meer omdat je nog een andere DNS hebt draaien op een andere machine.

Dus mocht er 1 down gaan geen enkel probleem machine 2 neemt het over. bij SQL heb je echter een groot probleem. Maar ipv hotswappeble zou ik eerder voor raid 1 gaan icm met raid 5. Voor extra redundancy.

WebBizz
04/08/02, 07:30
P2 450 MHz... Leuk, maar die zijn niet meer te koop :-( Een celeron is pure overkill voor het DNS systeem dat ik wil gaan gebruiken (min. sys. req: 200 MHz, 32 MB RAM). Wat is RAID5?

Deimos
04/08/02, 11:33
Over raid levels kan je hier meer vinden: http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-2.html#ss2.3


Het is welliswaar overkill, maar er zijn nog wel oude onderdelen in de handel. De vraag is wellicht ook wel of je nieuwe hardware moet nemen. Oude kan ook, mits je deze goed test e.d. Eventueel kan je zelfs nog een oude bak over laten komen uit bijv. US.

En wil je toch nieuw dan zou ik gaan voor een p3 of p celeron @ +/- 800 Mhz