PDA

Bekijk Volledige Versie : server als backup_faciliteit



rida
28/01/07, 18:41
Hey allemaal.

Ik heb op het moment 2 servers gekocht, graag wil de 1e gebruiken voor het hosten en de 2e server dat direct op de 1e server hangt als backupserver.

mijn vragen zijn :

A) Is dit een goede oplossing (aangezien de 1e server ook raid1 draait?)
B) Ik wil direct admin gebruiken, en die schijnt een backuptool te hebben die een direct aangesloten backupserver ondersteunt..iemand ervaring mee of weet hoe dit gaat?

alvast bedankt! :W:

rida

Geert-Jan
28/01/07, 18:55
1] ja
2A] goed
2B] heel eenvoudig, d.m.v. cronjob instellen.

blaaat
28/01/07, 19:06
2B) let wel even op dat je de reseller backup tool gebruikt totdat de admin restore functie (nu beta) goed werkt.

wonko
28/01/07, 19:36
1) Raid is geen backup... wacht, misschien was dit niet duidelijk... RAID IS GEEN BACKUP!!! Dus je idee om een tweede server hiervoor te gebruiken is perfect...

2) ongelooflijk eenvoudig, zoals hierboven anderen al aangeven.

MarcelC
28/01/07, 19:55
Als je de mogelijkheid hebt, hang dan de 2e backup server in een ander rack/afdeling/datacenter. Hoe verder weg, hoe meer zekerheid.

rida
28/01/07, 20:54
Als je de mogelijkheid hebt, hang dan de 2e backup server in een ander rack/afdeling/datacenter. Hoe verder weg, hoe meer zekerheid.

dank je, maar ik wil juist direct op aangesloten hebben via de 2e ethernetpoort, want wil het niet over het netwerk/internet laten gaan.



2B) let wel even op dat je de reseller backup tool gebruikt totdat de admin restore functie (nu beta) goed werkt.

Oke dat is goed, welke problemen heeft de restore functie nu?
Om de hoeveel tijd hebben jullie de cronjob staan? of kan je dat ook op klantniveau bepalen?

allemaal bedankt voor de goede reacties! :lovewht:

rida

Thijssss
29/01/07, 00:38
A) Is dit een goede oplossing (aangezien de 1e server ook raid1 draait?)

B) Ik wil direct admin gebruiken, en die schijnt een backuptool te hebben die een direct aangesloten backupserver ondersteunt..iemand ervaring mee of weet hoe dit gaat?


A: Het is een oplossing om je data van server1 te backuppen, meer is het niet, dus als dat je bedoeling was.. is het goed toch?

B: direct aangesloten? Hoe de verbinding ook loopt, al gaat ie via newyork en weer terug, dat maakt niet uit. Als je ze onderling verbind doormiddel van een crossover kabel ben je klaar toch.

Indien je twee redelijk identieke servers hebt, waarom maak je er dan geen High Availability setup van? zie http://www.linux-ha.org/

Als je echt enkel backups van je data wilt maken, hang de 2'e server dan in een ander netwerk/datacentrum/rack op zodat mocht er problemen zijn bij server 1, je evengoed nog bij server 2 kan komen.

Verder dan dit kom ik zo niet omdat ik niet echt begrijp wat je doel nu precies is.

t.bloo
29/01/07, 03:11
als je bang bent dat je veel dataverkeer kwijt bent met die ftp methode van het controlpanel, dan kun je ook zelf rsync instellen. wij hebben daar goede ervaringen mee en als de server niet al te veel verandert per dag dan valt het nachtelijk dataverkeer hiermee heel erg mee. met wat scriptjes kun je hiermee ook aan backup rotation doen. wij backuppen hiermee gewoon de hele server van voor tot achteren en bewaren de veranderingen een maand.

rida
29/01/07, 11:45
Oke guys, dat is me duidelijk.

Inderdaad het idee was om via een crosscable de server te connecten.
Op zicht zijn de servers redelijk equivalent. ik denk dat ik eerst ga proberen om het via directadmin-tool te proberen.

enige waar ik nog een vraag over heb; werkt het asdmintooltje ook goed als een database op het moment bezig is met schrijven of als een proces bijv druk bezig is...maw: geen data loss?

dank je!

Serve-xs
09/02/07, 15:33
Bedankt!

Dit had ik namelijk ook nodig!

dennis0162
10/02/07, 16:27
Hier kost het ook te veel dataverkeer om te back-up'en via het netwerk. Ik heb het nu gedaan met een kabel die naar andere server loopt.