PDA

Bekijk Volledige Versie : Wifi -> Kabel?



Nielsvk
28/01/07, 11:59
Hoi,

Ik heb sindskort een idee in me hoofd (ja ik denk ook wel eens :D) Wifi naar kabel om te zetten, zoiets had ik in m'n hoofd: De router staat beneden met wifi ondersteuning. Een pc boven verbind met die router. Een cross-kabel word in de internet poort van die pc aangesloten en word met een programma aangestuurd en vertelt dat de uplink op de wifi zit. (WAN op de wifi zeg maar) En toen dacht ik, dan stop ik die kabel in een switch en dan heb je boven ook internet met kabels.. Alleen het probleem: Herkent die router hem dan als andere clients en geef ie hem dan ook aparte ip adressen? Of deel je nou één verbinding met andere pc's op de switch?

Bedankt, Niels

gjtje
28/01/07, 12:17
Heuh? :D
Je wil dus een switch op je router aansluiten en daar de pc op? Dat kan gewoon, meeste huisrouters ondersteunen tot 253 clients.

crazycoder
28/01/07, 12:21
Je kan dit met een wireless bridge bereiken. 3Com heeft (of had) daar prima oplossingen voor.

Mogelijk kan je het ook met access points bereiken die als bridge geconfigureerd kunnen worden, zelf nooit getest maar je zou het bij bijv wifishop.nl na kunnen vragen. Stukken goedkoper dan een pc altijd aan te laten staan....

Nielsvk
28/01/07, 12:23
PC laat ik toch niet altijd aanstaan, dus maakt niet uit. Check bijlagen naar m'n geweldige tekening :)

Voor de duidelijkheid:

Ik heb een Linksys WRT54GL router + 3com SuperStack II 3300 Switch :)

Jethro
28/01/07, 12:37
PC laat ik toch niet altijd aanstaan, dus maakt niet uit. Check bijlagen naar m'n geweldige tekening :)

Voor de duidelijkheid:

Ik heb een Linksys WRT54GL router + 3com SuperStack II 3300 Switch :)



Lijkt me geen probleem wat je wilt alleen zal je op die pc boven iets van internet delen ofzo moeten installeren. De pc zal dan aan de pc's die aan de switch hangen ip's uitdelen.

Iedereen kan zo internetten in elk geval.

Nadeel is wel als de pc boven uit staat dan heeft de rest op die switch geen internet meer. Als je boven een AP zet en die in bridge mode met die beneden dan hoeft je pc niet aan te staan.

Dan krijg je

Internet -> Router/AP beneden -----bridge mode ----> AP boven ---> switch

van de switch ga je naar de pc's boven.

Nielsvk
28/01/07, 12:50
Hmm, dan kan het toch zoals ik dacht.. Maar de pc's die aan de switch hangen ziet de router dan ook gewoon? (Hangen nog steeds in de dhcp van de router)

blaaat
28/01/07, 12:52
Ja dat gaat gewoon werken, en anders gewoon over op static ip's.
In op PC boven even bridge maken tussen lan en wlan. en dan werkt het eigenlijk gelijk..

Jethro
28/01/07, 12:53
Hmm, dan kan het toch zoals ik dacht.. Maar de pc's die aan de switch hangen ziet de router dan ook gewoon? (Hangen nog steeds in de dhcp van de router)

Nee die zullen een ip krijgen van de PC die boven staat. Als er winxp op draait dan kan je bij :

Een thuis netwerk of klein bedrijfsnetwerk

je pc zo instellen dat je WIFI kaart het internet is en je lan kaart je lan is op je lan kaart prik je de switch en in de switch de andere pc's .
Deze andere pc's krijgen dan een IP van de winxp machine en deze nat het weer naar de router beneden.

Zorg wel dat er 2 verschillenden ip reeksen gebruikt worden. Dus bijv
192.168.1.* voor de router -> pc boven
192.168.2.* voor de computers op de switch

Nielsvk
28/01/07, 13:11
De bedoeling is dan eigelijk dat ze ook ip's van de router krijgen. :) Maar goed, wat Jethro bedoelt heb ik al een x eerder gehad met software-based router @ linux. Dit werkt gewoon goed, maar de pc's op de switch moeten ook ip's van de router krijgen :)

blaaat
28/01/07, 13:22
Dat werkt ook gewoon, ik heb hier ook een tijdje via draadloos netwerk gewerkt (toen kabel kapot was). Wlan op laptop, lan op laptop & switch. pc's op switch.. in Windows even naar netwerkverbindingen, je selecteerd je draadloze verbinding + je lan-verbinding, rechtermuis -> verbindingsbrug maken, & klaar.

Nielsvk
28/01/07, 13:26
Aha, dus de pc's op de switch krijgen wel mooi de ip's van de router? En hier is dus ook een cross-kabel voor nodig?

blaaat
28/01/07, 13:32
Niet dat ik weet, je hebt er toch een switch tussen hangen.

Nielsvk
28/01/07, 13:38
Normaal gesproken wel dat ik weet, dit was teminste wel het geval toen ik @ linux een router had.. Als je met een gewone kabel werkte kwam gewoon de melding: "Geen kabel aanwezig"

blaaat
28/01/07, 13:42
Ja dan is het wel een systeem-systeem connectie, meeste moderne systemen kunnen een normale kabel trouwens als een crosscable gebruiken. Het moet lukken met een normale kabel, probeer het uit ;)

Nielsvk
28/01/07, 14:08
Ga ik zeker doen! :) Iedereen bedankt voor de tips & hulp :D