PDA

Bekijk Volledige Versie : Ervaringen met ISDN VOIP centrale's



Ospito
27/01/07, 18:25
Wij zijn op zoek naar een simpele, maar professionele, ISDN VOIP centrale.
Bijvoorbeeld de innovaphone IP 302, graag ontvang ik wat ervaringen en merken/modelnummers uiteraard.

Alvast bedankt

Ospito
02/02/07, 22:19
Helemaal niemand die hier ervaring mee heeft?

Rammboy
24/02/07, 12:03
Hallo,

Ik ben op zoek naar een eenvoudig (en liefst goedkoop) pci-telefoonlijn kaartje om op een asterix server aan te sluiten. Het is enkel bedoeld om thuis de telefoon op te kunen nemen op de laptop, dus 1 poort is genoeg. (post dit hier om topic te beperken :) )

Ospito
24/02/07, 13:55
Dat hebben wij nu ook, maar daar willen we juist vanaf (beetje professionelere oplossing).

Maar je kan in elke willekeurige computerwinkel toch nog wel zo'n kaartje krijgen? Moet je alleen even opletten dat de drivers worden ondersteund door Asterisk (met ISDN4Linux (uit m'n hoofd) worden er ook gelijk een heleboel overige kaarten ondersteund, enkel kan dit soms wel wat problemen opleveren met de werking, zoals het goed sluiten van de lijn. Maar als je even op internet zoekt zijn daar ook weer oplossingen voor).

sdetroch
24/02/07, 17:09
Ospito,

ik weet niet wat je exact nodig hebt, maar wij hebben het zo opgelost.

- 2 ISDN abonnementen bij telefoonmaatschappij (in ons geval Belgacom/BE), dus 4 simultane lijnen

- nummerreeks van 10 opeenvolgende nummers aangevraagd, laten configureren als 'maintenance nummers'

- Junghanns Quad BRI PCI kaart, alwaar van elk ISDN doosje er eentje toekomt (dus nog uitbreiding voor 2 ISDN abonnementen/4 extra lijnen mogelijk)

PCI kaart zit in een klein servertje, waarop Asterisk geïnstalleerd is. Gezien we niet echt thuis zijn in Asterisk (en we er geen tijd wilden insteken) hebben we na het testen van een vijftal GUI's voor Asterisk uiteindelijk gekozen voor Sipcat (http://www.sipcat.com), waar we redelijk tot heel tevreden over zijn (je behoeft echt geen kennis van Asterisk + bevat enkele functies die andere GUI's niet hebben en is gebruiksvriendelijker). Nadeel van Sipcat is dat het betalend is (wel gratis versie tot 4 gebruikers beschikbaar), maar voor die Linksys en andere centrales dien je ook te betalen uiteraard.

Nadeel van Sipcat is dat je qua uitbreiding, add-ons e.d. relatief beperkt bent, maar in deze situatie/opzet hoeft dat geen probleem te zijn, gezien het uitgangspunt een stabiele centrale was (en geen knutselproject, want dan ben je beter af met standaard Asterisk software).

Waarom voor ISDN gekozen en niet alles via VOIP?
- we wilden inbelnummers in eigen telefoonzone (09 in ons geval) - als ik het goed heb kan je via voip in BE enkel zone 02 en 03 krijgen
- stabiliteit/betrouwbaarheid van gesprekken (nationaal gaan we buiten over ISDN, internationaal via Voipbuster, inkomend alles over ISDN)

We gebruiken alles in een gemixte omgeving, zowel lokaal als remote (3x Snom 360's, 1x Siemens Wifi telefoon, 3x Grandstream ATA386) en alles werkt tot op heden zeer goed, zowel lokaal als remote (over breedband verbinding).

De bedoeling was om een telefooncentrale te bouwen die weinig tot geen onderhoud behoefde en tot op heden hebben we nog spijt over de gemaakte keuzes.

Mocht je nog meer info nodig hebben, laat het gerust weten.

Sander-
24/02/07, 19:05
Hallo,

Ik ben op zoek naar een eenvoudig (en liefst goedkoop) pci-telefoonlijn kaartje om op een asterix server aan te sluiten. Het is enkel bedoeld om thuis de telefoon op te kunen nemen op de laptop, dus 1 poort is genoeg. (post dit hier om topic te beperken :) )

Heb nog een Fritz PCI ISDN kaartje liggen. PM me maar met een bod indien je geintresseerd bent. (Nooit gebruikt, wel geopend).