PDA

Bekijk Volledige Versie : De dienst "Dedicated Serverhosting"



nero
26/01/07, 16:25
Beste forumbezoekers,

We zijn bezig om de dienst "Dedicated Serverhosting" te standaardiseren.

Wat is jullie idee van "Dedicated Serverhosting" en wat is jullie advies hierin als er wordt gekeken naar de huidige wensen en eisen van klanten?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie reacties.

PindakaaZ™
26/01/07, 16:28
Ik zou zeggen, kijk eens naar andere aanbieders? :)

nero
26/01/07, 16:34
PindakaaZ™,

Natuurlijk zijn we bij andere aanbieders aan het kijken...

Qua hardware is het plaatje vrij duidelijk, een offerte bij Dell opvragen hebben we weleens vaker gedaan.

Met name op het gebied van software en de upgrades / het onderhoud van deze software en de daarop te leveren SLA zijn we er nog niet helemaal uit.

Volgens mij is een controlpanel als PLESK het minste wat tegenwoordig door klanten verwacht wordt...

Dus als jullie tips / adviezen kunnen geven m.b.t. software en de upgrades / het onderhoud van deze software en de daarop te leveren SLA, dan zouden jullie ons hier heel erg mee helpen.

Met vriendelijke groet,

luser
26/01/07, 17:39
Volgens mij is een controlpanel als PLESK het minste wat tegenwoordig door klanten verwacht wordt...


Hangt echt wel van je doelgroep af, wil je diensten leveren aan andere webhostertjes en gamehostertjes of wil je andere dingen aanbieden. Wij hebben aantal dedi's staan en geen enkele daarvan heeft ook maar iets wat op een control panel lijkt...

acrosoft
26/01/07, 18:39
Zoals luser al zegt zal het volledig afhangen van welke doelgroep je gaat aanspreken. Wil je budget dedicated servers gaan aanbieden of denk je meer aan duurdere hoge kwaliteits dedicated servers?

nero
26/01/07, 19:37
acrosoft,

We willen 3 servers aanbieden, een instap-, een medium- en een high-end model.

Het zullen wel Dell servers zijn, dus goede kwaliteit.

Met vriendelijke groet,

Swiftway-UK
26/01/07, 20:05
Ik vind Dell geen geweldige kwaliteit, tevens vind ik een groot nadeel dat Dell bijvoorbeeld geen SCSI meer lijkt te leveren (via site).

Meerendeel van onze klanten serveren hosted applications en hebben weinig tot niets van doen met webhosting of controle panelen voor webhosting. Het ligt dus aan je doelgroep, dit kunnen jullie zelf vast invullen.

Opties om te overwegen

IPMI of KVM/IP
APC reboot (zelfs met KVM/IP aan te raden)
Remote restore OS (kan met bijvoorbeeld NOCmonkey)
Backend switching
Clustering
Load balancing

Simpel servertjes verhuren kan iedereen, het gaat om de service en de opties eromheen, alsmede de software en operating systems die je kan leveren en ondersteunen.

nero
26/01/07, 20:11
Beste Swiftway-UK,

Dell levert SAS i.p.v. SCSI, is als ik het goed heb de opvolger van SCSI.
Met onze Dell servers hebben wij (even afkloppen) nog nooit problemen ondervonden.

Hoe gaan jullie om met het softwarematige beheer van de server dan?
Zijn jullie de Administrator of de root user?
Wie installeert updates en patches en wat kan/mag de klant zelf installeren?
Zijn hier afspraken over vastgelegd in een SLA?

Met name het software beheer is een punt waarvan ik graag zou willen weten hoe dit bij andere hosters is geregeld, aangezien wij nog niet zeker weten of we een managed of unmanaged dienst aan willen gaan bieden.

Is er meer vraag naar managed of unmanaged is een vraag die ik graag beantwoord zou willen zien? Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Swiftway-UK
26/01/07, 20:30
Hoe gaan jullie om met het softwarematige beheer van de server dan?
Zijn jullie de Administrator of de root user?
Wie installeert updates en patches en wat kan/mag de klant zelf installeren?
Zijn hier afspraken over vastgelegd in een SLA?

Hangt af of het gaat om managed of unmanaged server. Een belangrijke richtlijn is om een client met een managed server geen root access te geven, om problemen te voorkomen.

SLA zou ik optioneel maken, veel prijsbewuste klanten willen best effort, anderen willen een duidelijke SLA, bied best effort standaard en een aantal SLA's optioneel.



Met name het software beheer is een punt waarvan ik graag zou willen weten hoe dit bij andere hosters is geregeld, aangezien wij nog niet zeker weten of we een managed of unmanaged dienst aan willen gaan bieden.

Heb je voldoende kennis en systeembeheerders in huis om managed aan te bieden? vaak betekent managed 24/7 echter wij bieden twee modellen, een tijdens kantooruren en een 24/7 model

Het laatste is het meest populair. Je moet echter wel echt personeel 24/7 aanwezig hebben dus je moet kijken of je organisatie dat kan hebben.



Is er meer vraag naar managed of unmanaged is een vraag die ik graag beantwoord zou willen zien? Wat zijn jullie ervaringen?


Ligt er weer aan welke doelgroep je wil bedienen. Budget klanten willen graag unmanaged, zelfs als ze het zelf niet of nauwelijks kunnen managen, een stuk advies geven is dus belangrijk en duidelijk grenzen stellen wat je wel en niet wilt oplossen voor unmanaged klanten.

Meeste klanten willen eigenlijk managed servers, die willen gewoon niet omkijken naar het OS, beveiliging en patches, daar hebben ze ook vaak het personeel niet voor.

nero
26/01/07, 20:41
Beste Swiftway-UK,

Als klanten een managed dienst bij jullie afnemen, wat kunnen ze dan wel zelf op de server doen?

In zo'n geval lijkt me een controlpanel (denk met name aan web-, mail- en DNS-servers) toch wel noodzakelijk.

Swiftway-UK
26/01/07, 20:47
Beste Swiftway-UK,
Als klanten een managed dienst bij jullie afnemen, wat kunnen ze dan wel zelf op de server doen?
In zo'n geval lijkt me een controlpanel (denk met name aan web-, mail- en DNS-servers) toch wel noodzakelijk.

Jij gaat er teveel vanuit dat het overgrote meerendeel van de dedicated servers gebruikt word voor het hosten van meerdere websites, dat is naar mijn ervaring niet zo.

Veel dedicated servers worden genomen voor het hosten van applicaties, als fileserver of als server voor 1 website of database. Ook exchange e.d. is erg populair.

nero
26/01/07, 20:50
Beste Swiftway-UK,

Oke, hoe kunnen deze klanten dingen regelen op hun server?
Is dit via een SSH-account of een RDP-account of zijn hier ook een soort controlpanels voor?

Swiftway-UK
26/01/07, 20:59
Beste Swiftway-UK,

Oke, hoe kunnen deze klanten dingen regelen op hun server?
Is dit via een SSH-account of een RDP-account of zijn hier ook een soort controlpanels voor?

SSH toegang voor enkele zaken, meerendeel installeren wij de applicatie voor ze en zij beheren hun eigen applicatie en wij het OS/Database gedeelte.

Geef managed klanten geen root toegang of je vraagt om problemen ;)

Phu
26/01/07, 22:37
Als je een goed budget hebt zou ik overwegen voor HP te gaan ipv DELL
meer mogelijkheden dan met de ILO dan DRAC optie
bijvoorbeeld dat ILO virtueel een cdrom image gemount kan worden

je kan bij wijze van dus de server kaal leveren aan een klant met losse ips
en indien de klant voldoende ervaring heb deze zelf installeren

of bijvoorbeeld 3 verschillende standaard installaties aan te bieden
BSD
WINDOWS
LINUX

menigen verschillende uiteraard omdat wij zelf een budget hoster zijn gebruiken
we supermicro met IPMI dit werkt voor ons naar behoren

Stewie
26/01/07, 22:45
Ik vind Dell geen geweldige kwaliteit, tevens vind ik een groot nadeel dat Dell bijvoorbeeld geen SCSI meer lijkt te leveren (via site).
.

Nee maar Dell levert wel meer 1995 hardware niet meer via de site ;)
SAS (Serial Attached SCSI) is de toekomst, de kwaliteit en snelheid die je zoekt :)

Komto
26/01/07, 22:58
Heb je voldoende kennis en systeembeheerders in huis om managed aan te bieden? vaak betekent managed 24/7 echter wij bieden twee modellen, een tijdens kantooruren en een 24/7 model

Het laatste is het meest populair. Je moet echter wel echt personeel 24/7 aanwezig hebben dus je moet kijken of je organisatie dat kan hebben.


Denk dat jij een moet kijken naar beginners, denk je nou echt dat je 10 man personeel, een marketing team en nog een boel personeel nodig hebt als beginnend bedrijf?

Of wil jij ze direct failliet hebben?