PDA

Bekijk Volledige Versie : Managed Dedicated Server



OBY
26/01/07, 12:38
Hoi,

Ik heb graag jullie ideeën over hetvolgende. Ik heb een klein adviesburo en daarbij tot op heden op verzoek klanten ondergebracht op een eigen webserver (redhat+directadmin).
De +/- 100 hostingpakketten van gemiddeld 80MB op 1 server levert een aardige neveninkomsten op maar het geen hoofdactiviteit en denk er serieus over om het hele beheer uit te besteden.

De klanten wil ik natuurlijk behouden voor de opdrachten die daaruit voortvloeien dus verkoop van de hostingactiviteit is geen optie.

Mijn voorkeur gaan uit om de server inclusief beheer extern onder te brengen maar ik heb geen idee wat zoiets gaat kosten, of dit haalbaar is, en of dit uberhaupt een wijs plan is.

Dus: wat is wijsheid in de zoektocht naar een betrouwbare serviceverlener?

RayManZ
26/01/07, 12:47
Wat wil je precies laten managen? Het serveronderhoud? Of is het de bedoeling dat het bedrijf alles compleet onderhoud. Dus ook de support e-mails en dergelijke?

OBY
26/01/07, 13:07
Ik wil de webserver extern onderbrengen of de hostingpakketten die daarop draaien extern onderbrengen. Het klantcontact inclusief support zoals het aanmaken van hostingpakketjes via een adminpaneel wil ik in eigen beheer houden.

Als ik mijn kennisniveau moet beoordelen vind ik dat toereikend (maar niet spectaculair) voor het benodigde systeembeheer en de verantwoordelijkheid voor het aanbieden van een goede service. Ik zoek dus vnl een partij welke het technisch onderhoud (updates, backups en evt corrigerende acties bij calamiteiten) en daarnaast de colo wil verzorgen.

De klanten die op de webserver draaien zijn allen eenmanszaken en freelancers dus de financiele aansprakelijkheid is beperkt. Bijkomstig voordeel aan het uitbesteden is denk ik ook deels de aansprakelijkheid extern te kunnen wegleggen.

jouwnaam
26/01/07, 13:39
Ik betwijfel of je die aansprakelijkheid zomaar naar degene die de server gaat managen kunt doorschuiven. Dit wordt meestal namelijk afgevangen middels contracten/voorwaarden. Zolang er geen opzet in het spel is wordt het denk ik lastig de beheerder aansprakelijk te stellen voor de schade van jouw klanten. Als het al kan, dan is het vaak tot en met het voor de dienstverlening betaalde bedrag.

Verder zijn er hier op WHT natuurlijk genoeg partijen die je kunnen helpen met het managen van de server. Kwestie van offertes aanvragen lijkt me. :-)

jdridder
26/01/07, 16:22
Ja, het gaat me ook niet zozeer om de aansprakelijkheid maar elk bijkomend voordeel zou welkom zijn. Ik wil een goede service verlenen en daarom moet ik nu verder gaan kijken voordat het boven het hoofd gaat groeien.

Ik heb nog niet verder op wht gevraagd naar offertes, ik wil eerste eens kijken naar de tips en ervaringen van anderen.

Ospito
26/01/07, 16:42
Wij hebben vele klanten (o.a. reclamebureau's, webdesingers maar ook webhosters) die zelf niet de know-how hebben voor het onderhoud en beheer van hun server(s). Wij nemen het complete beheer en onderhoud dan uit handen van de klant, die heeft nergens omkijken naar voor een vast bedrag per maand.

Ik denk dat vele hosters dat hier kunnen aanbieden, wellicht is het interessant om toch eens een offerte op te vragen in het daarvoor bestemde gedeelte.

Let echter wel goed op, veel 'webhosters' bieden dit soort diensten aan maar weten vaak niet helemaal wat ze aan het doen zijn. Ik ben al vaak genoeg niet goed beveiligde servers tegen gekomen en/of servers waar het onderhoud erg achterstallig op was (een besturingssysteem en control panel installeren is niet alles en af en toe het control panel updaten noemt men geen server beheer in mijn ogen). Het is erg moeilijk om dit van te voren te weten, het enige wat je kan doen is eens een proefaccountje op een server aanvragen en het e.e.a testen/opvragen (d.m.v. de phpinfo kan je vaak al aardig zien of er aan beveiliging is gedacht, of dat het gewoon een standaard configuratie is). En uiteraard lezen over de betreffende partij op websites zoals ISPGids.com.

Succes met je keuze en indien wij je nog ergens mee van dienst kunnen zijn vernemen we dat graag van je.