PDA

Bekijk Volledige Versie : Services disablen Windows 2003



Bento
25/01/07, 16:58
Welke services zijn de disablen of hebben jullie disabled als de server dedicated is aan het draaien van gameservers?

Ik heb geen flauw benul wat ik nog meer allemaal zou kunnen uitzetten.

Aessence
25/01/07, 19:50
Microsoft heeft op TechNet (http://www.microsoft.com/technet) behoorlijk wat security documenten staan. Zoek eens op "server hardening" en je krijgt b.v. de uitgebreide guide voor ISA Server (http://www.microsoft.com/technet/isa/2004/plan/securityhardeningguide.mspx) (best gerelateerd aan web services) of het "algemene" hardening en security document Windows 2003 Security Guide (http://www.microsoft.com/technet/security/prodtech/windowsserver2003/w2003hg/sgch00.mspx).

Specifiek voor game servers zou ik het niet weten, al denk ik ik aan dat vrijwel alle niet-core services uitkunnen.

Standaard procedure is het te testen (op een test machine) door services (met enig beleid) uit te zetten en dan te testen of alles het nog doet...

George/

George/

EHS-Jerre
25/01/07, 19:53
Je kan IIS uitzetten, als je geen gamepanel hebt dat dit gebruikt.

JayvD
26/01/07, 00:01
Welke services zijn de disablen of hebben jullie disabled als de server dedicated is aan het draaien van gameservers?

Ik heb geen flauw benul wat ik nog meer allemaal zou kunnen uitzetten.
Je geeft al aan dat je niet erg verdiept ben in het Microsoft besturingssysteem.

Voordat je zomaar ergens online leest van die kan wel uit, kijk eerst even goed wat het doet. Gebruikt het resources als het aanstaat? Heeft het enig nut? etc. etc. etc.

Misschien dat je eerst even beter door de lijst van software moet gaan spitten die windows installeert. Via "toevoegen/verwijderen van software" kan je windows componenten toevoegen en verwijderen.
Kijk even goed wat alles doet, is het overbodig verwijder het dan.

Windows zet niet vaak uit zichzelf services aan als hij ze niet gebruikt. Zou me niet zo'n zorgen maken over die services maar meer om de onderdelen die ze aanroepen.

Vind je het toch nog echt nodig, bij elke services staat vaak een uitleg wat de service doet.

Bento
26/01/07, 01:04
Mja ik heb er ondertussen al een zooi uitgezet ;) Zal wel ff een lijstje maken binnenkort.

gjtje
26/01/07, 01:16
Windows 2003 heeft standaard best een aantal services aanstaan die het de gebruiker makkelijk maken, error reporting, auto start van cd's e.d.. Kan je allemaal uitzetten.
Program compatibility checker, nog zo'n mooie. ;)

McG_NL
08/03/07, 03:02
Heeft hier niemand toevallig een mooie tut over geschreven in het Engels of Nederlands, ik ben hier wel in geintesseerd namelijk.

Arjen @ ARKOis
08/03/07, 11:14
Nee dat denk ik niet, het is namelijk per server anders. Wel staat er voor hosting bedrijven een mooie tut van Microsoft Windows 2000 op Technet.

Maar iedereen moet zelf kijken wat er nodig is.

Bento
08/03/07, 14:37
Ik had een tut gevolgd, reboot. Kon dus ritje DC doen.

Door dependencies ed flikkerde mn DNS Client en TCP/IP Services eruit.

Arjen @ ARKOis
08/03/07, 15:05
Dat bedoel ik dus, tuts heb je erg weinig aan en al helemaal als je er niet totaal in thuis bent. De beste manier voor jou zal zijn om gewoon alle services op te zoeken in Google etc. en dan te kijken welke je niet nodig zal hebben.

JayvD
08/03/07, 15:41
Ik had een tut gevolgd, reboot. Kon dus ritje DC doen.

Door dependencies ed flikkerde mn DNS Client en TCP/IP Services eruit.

Als je niet weet wat ze doen moet je er eigenlijk gewoon van af blijven en er eerst heel erg in verdiepen, je kan jezelf natuurlijk altijd extra werk bezorgen.

Bento
08/03/07, 20:37
Er stond netjes bij hoe en wat, ik heb niets kritieks disabled (volgens de site :P).
Als ik niet wist wat ik deed had ik geen servert ;)

Glenn
08/03/07, 22:19
Er stond netjes bij hoe en wat, ik heb niets kritieks disabled (volgens de site :P).
Als ik niet wist wat ik deed had ik geen servert ;)

Definitie van kritiek is ook erg breed ;)