PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijzen cages/suites in Amsterdam



DelTa
22/01/07, 23:06
Wat zijn de prijzen van suites in Amsterdam?

Zit momenteel te kijken naar Versatel, Schuberg Philis en Global Switch.

De eisen zijn minimaal 10A per kast, gezien mijn klant 150-200 zware dual xeon's ergens wenst onder te brengen :)

Any tips?

WebXtrA-Rámon
22/01/07, 23:41
Ik denk dat je beter contact kan opnemen met de DC's zelf, dan kunnen ze je meteen een offerte geven.

Ospito
22/01/07, 23:43
Ik zou zeggen: vraag eens wat offertes op, hier op het forum (in het daarvoor bestemde gedeelte) of via de bedrijven waar je zaken mee wenst te doen zelf. Op deze manier is het appels met peren vergelijken. De prijs hangt helemaal af van welk netwerk, welke leverancier (een servicegerichte en persoonlijke ISP of juist een ISP die massa wilt verkopen tegen budgetprijzen) etc.

Edit: WebXtrA-Rámon was me net voor :).

MediaServe
23/01/07, 00:35
Als je een lage prijs zoekt, dan zou ik eens met Databarn gaan praten.
Wat jij zoekt moet daar wel lukken voor rond de 8000 euro per maand, exclusief dataverkeer.

Stewie
23/01/07, 11:20
Als je een lage prijs zoekt, dan zou ik eens met Databarn gaan praten.
Wat jij zoekt moet daar wel lukken voor rond de 8000 euro per maand, exclusief dataverkeer.
20 racks met 10A voor 8000?

XF-RICK
23/01/07, 11:25
Informeer anders ook eens bij InterXion, hun POP te Schiphol staat geloof ik nog behoorlijk leeg. Hierdoor zijn ze wat flexibel met de prijzen.

Gl ;)

MediaServe
23/01/07, 11:28
20 racks met 10A voor 8000?

Er kunnen gerust 15 tot 20 servers in een rack, dus 10 racks is genoeg. Qua stroom krijg je bij Databarn voor zover ik weet standaard 14A per rack, wat de mogelijkheden zijn voor extra stroom zou je moeten overleggen.

Triloxigen
23/01/07, 11:43
We hebben een tijdje geleden gekeken om in dc's eigen suites af te gaan nemen.
Bij 20 kasten waren de kosten in verhouding met een cage 2x zo hoog en je hebt minder diensten dan.

We Dare
23/01/07, 12:00
Er kunnen gerust 15 tot 20 servers in een rack, dus 10 racks is genoeg. Qua stroom krijg je bij Databarn voor zover ik weet standaard 14A per rack, wat de mogelijkheden zijn voor extra stroom zou je moeten overleggen.

Standaard leveren we 8A per rack, het maximale verbruik is 12-14A afhankelijk van welke ruimte men zou betrekken.
8000E voor 20 racks halen we in iedergeval niet ;).

Swiftway-UK
23/01/07, 12:22
GlobalSwitch staat trouwens maximaal 8A per footprint toe, daar maken ze geen uitzonderingen op tenzij je simpelweg twee footprints huurt voor een rack.

djalken
23/01/07, 12:55
euNetworks kan de stroom sowieso leveren, Proserve en True nemen er ruimte af, je kan rechtstreeks informeren maar denk dat je beter af bent met een cage bij Proserve of True, of gewoon losse racks in hun ruimtes natuurlijk :)

Jacobs.T
23/01/07, 13:48
Ber|Art edit: Dit is geen advertentie forum...

Swiftway-UK
23/01/07, 13:57
320A stroom kost qua inkoop voor een DC tussen de 7000 en 8000 euro (als ik me niet vergis) dus dan zou Colt 100 euro per rack rekenen per maand?

Jacobs.T
23/01/07, 14:02
Als ik zeg dat dit mogelijk is zonder overselling van gelijk welke aard?
De concullega's negatief laten uitschijnen (of poging tot) is blijkbaar één van de topspecialiteiten op webhostingtalk?

-knip-

Ber|Art
23/01/07, 14:28
en nu weer ontopic a.u.b.

Ospito
23/01/07, 14:29
Ber|Art edit: Laatste keer! Ontopic!

Parich
23/01/07, 14:33
Ber|Art edit: dit is geen aanbiedingtopic en je mag pas iets aanbieden als je > 100 post hebt...

Jacobs.T
23/01/07, 15:04
Ber|Art edit: Dit is geen advertentie forum...

Dit was geen advertentie of prijsofferte.
Het was een indicatie ;)

Voor offertes dien je persoonlijk contact op te nemen of via het desbetreffende forum, zoals ook vermeld in voorgaande posts...

On-topic:
Ik reken persoonlijk 1A per dual xeon daar die dingen ontzettend veel stroom verzetten. 200A / (16A/rack) = 13 racks bij oa. ons, EUN, ...

Swiftway-UK
23/01/07, 15:39
On-topic:
Ik reken persoonlijk 1A per dual xeon daar die dingen ontzettend veel stroom verzetten. 200A / (16A/rack) = 13 racks bij oa. ons, EUN, ...

Een Dual Xeon gebruik 0,8 tot 1,2A per server, natuurlijk hangt e.e.a. nog af van type voeding en hoeveelheid disks. Jou rekensom is dus

200A gebruik / 16A (per rack) = 13 racks

Dit is heel erg gevaarlijk, waarom?

Je mag een 16A circuit voor ongeveer 80% belasten, je kunt het dus niet helemaal volgooien (buiten brandweervoorschriften, is dit ook belangrijk ivm verhoogd gebruik per server bij booten van de server).

Dus je 16A circuit zou je dus op maximaal 12,8A continue moeten belasten.

200A / 12,8 = ~ 16 racks

Overigens moet je om een correcte schatting te maken voor zo een hoeveelheid server, de servers van de klant een stresstest laten uitvoeren en op dat moment meten hoeveel stroom het gebruikt, je kunt beter niet gaan schatten.

Meten = weten :)

MediaServe
23/01/07, 15:44
320A stroom kost qua inkoop voor een DC tussen de 7000 en 8000 euro (als ik me niet vergis) dus dan zou Colt 100 euro per rack rekenen per maand?

Stroom is in België goedkoper :)

Swiftway-UK
23/01/07, 15:52
Stroom is in België goedkoper :)

Wat kost stroom per kwh voor DC in Belgie dan?
In Nederland kost stroom bij afname bij DCs tussen de 9 en 16 eurocent per kwh, dat is dus inclusief transportkosten, administratiekosten en opslag voor koeling per kwh.

djalken
23/01/07, 17:00
Een Dual Xeon gebruik 0,8 tot 1,2A per server, natuurlijk hangt e.e.a. nog af van type voeding en hoeveelheid disks. Jou rekensom is dus

200A gebruik / 16A (per rack) = 13 racks

Dit is heel erg gevaarlijk, waarom?

Je mag een 16A circuit voor ongeveer 80% belasten, je kunt het dus niet helemaal volgooien (buiten brandweervoorschriften, is dit ook belangrijk ivm verhoogd gebruik per server bij booten van de server).

Dus je 16A circuit zou je dus op maximaal 12,8A continue moeten belasten.

200A / 12,8 = ~ 16 racks

Overigens moet je om een correcte schatting te maken voor zo een hoeveelheid server, de servers van de klant een stresstest laten uitvoeren en op dat moment meten hoeveel stroom het gebruikt, je kunt beter niet gaan schatten.

Meten = weten :)

Als je 16 amp wil doen (waar de meeste DC's niet blij van worden natuurlijk) moet je meestal verplicht wel een 2e feed afnemen (dus 2 x 16 amp in je rack, met 16 amp gebruik). Dit is natuurlijk niet bepaald een voordelige oplossing :)

Cybafish
23/01/07, 17:05
Ik heb hier aanbiedingen gezien van 400 euro per rack incl. stroom en traffic, dus lijkt me dat er sommigen zijn die denken dat ze 20 racks met 200-300A stroom prima kunnen leveren voor 8000 euro :)

smurf
23/01/07, 17:18
Wat kost stroom per kwh voor DC in Belgie dan?
In Nederland kost stroom bij afname bij DCs tussen de 9 en 16 eurocent per kwh, dat is dus inclusief transportkosten, administratiekosten en opslag voor koeling per kwh.

Waar wij zitten (LCL Diegem) komt het omgerekend om een €77 ex. BTW per A. Na omrekening prijs per kw/u en prijs per A, beiden worden immers apart aangerekend. Prijs is natuurlijk de losse prijs, afhankelijk van de afname en commit van de klant kan de formule uiteraard anders zijn.

Prijzen bij colt die ik zien passeren heb liggen hier momenteel wel een stuk onder.

Jacobs.T
23/01/07, 18:18
Prijzen bij colt die ik zien passeren heb liggen hier momenteel wel een stuk onder.

De prijzen gaan serieus opslaan bij Colt dus vergeet het maar.
Ze zijn teruggefloten door de directie.
De prijsopgaves binnen Colt zijn ongeveer gelijk aan die binnen LCL & InterXion. Wij zijn echter de enige partij binnen Colt Nossegem die in dit marktsegment actief bezig zijn dus daar hebben we wel een streepje voor. (al zeg ik het zelf)

Swiftway, je gaat met die berekening uit van een volledige belasting van 150 tot 200 machines. Als de hele infrastructuur piekt op 80% van de maximale capaciteit zal dit al een zeer hoog gemiddelde zijn niet?
Dergelijk project dient rond de tafel bekeken te worden. Alles wat hier gezegd wordt qua pricing en realisatie is puur indicatief.

DelTa
23/01/07, 20:49
Standaard leveren we 8A per rack, het maximale verbruik is 12-14A afhankelijk van welke ruimte men zou betrekken.
8000E voor 20 racks halen we in iedergeval niet ;).

Zijn cabinets zo duur dan??

Meer dan 400 per cab is vrij duur eerlijk gezegd.

Had verwacht dat het rond de 5000 zou gaan kosten excl stroom. Is dit te doen?

Stroom alleen al kost 5000 per maand, met de 5000 voor de suite is 10K :)

Daar halen jullie de bmw's dus vandaan ;)

Triloxigen
23/01/07, 21:21
400,- per rack duur?
Je bent niet goed in je hoofd ;)

Jacobs.T
23/01/07, 21:34
De courante prijzen van enkel een tegel met 8A liggen rond de 600-700 euro bij de betere datacentra in België.
Het is vooral de stroom die je betaald.

Zoals Swiftway zei: voor 200A mag je rekenen op 8000 / maand.

swedendedicated
23/01/07, 22:29
Zijn cabinets zo duur dan??

Meer dan 400 per cab is vrij duur eerlijk gezegd.

Had verwacht dat het rond de 5000 zou gaan kosten excl stroom. Is dit te doen?

Stroom alleen al kost 5000 per maand, met de 5000 voor de suite is 10K :)

Daar halen jullie de bmw's dus vandaan ;)

Als jij een full rack kunt vinden voor €400 laat het me weten.

MediaServe
23/01/07, 23:01
Als jij een full rack kunt vinden voor €400 laat het me weten.

Kijk eens op www.caveo.nl bij colocatie voor full racks tegen 399 euro.


400,- per rack duur?
Je bent niet goed in je hoofd ;)

Vergeet niet dat een jaar geleden de markt is overspoeld met aanbiedingen van 299 tot 399 per rack, inclusief stroom en bandbreedte, waaronder ook kwaliteitsnetwerken en datacentra. Toen kwamen de grote boze datacentra en stroomleveranciers die de prijzen eens flink hebben opgevoerd.

Triloxigen
24/01/07, 00:04
Vergeet niet dat een jaar geleden de markt is overspoeld met aanbiedingen van 299 tot 399 per rack, inclusief stroom en bandbreedte, waaronder ook kwaliteitsnetwerken en datacentra. Toen kwamen de grote boze datacentra en stroomleveranciers die de prijzen eens flink hebben opgevoerd.

We hebben het toch ook over nu?

Pantsy
24/01/07, 00:59
Wij leveren cages in Versatel, de prijzen zijn goed te doen zeker als je bedenkt dat de prijzen sterk zijn gestegen afgelopen 6 maanden. Een minpunt met alleen maar dual xeons is... je mag maximaal 10 AMP per footprint gebruiken, dan komen de kasten niet erg vol te staan.

Swiftway-UK
24/01/07, 10:36
Grafix bouwt nieuwe suites van 12 racks, daar zou je kunnen informeren.
Wij nemen twee DC vloeren over van een partij of bouwen een eigen vloer, maar het kan nog wat maanden duren voordat dit rond is.

Versatel is ook nog een mogelijkheid, inderdaad is daar de beperking 10A per footprint. GlobalSwitch en TelecityRedbus beperken tot maximaal 8A gebruik per footprint.

In Easynet is er niet voldoende plaats meer in private suites en cages, misschien kun je eventueel informeren in de shared room of er nog voldoende ruimte is.

InterXion Schiphol Rijk zou nog wel een idee zijn, aangezien dat redelijk leeg staat, maar de prijzen waren een jaar geleden bijzonder hoog.

Maar voor elk datacentrum geld:

1. Ze moeten de stroomprijzen doorberekenen, afhankelijk van DC is dit 9 tot 16 eurocent per KWH in Nederland.

2. Men moet apparatuur afschrijven en onderhouden.

3. Men wil ook winst (ja echt waar;)) maken op hun investering.

Een kale cabinet, zonder stroomverbruik, gaat tegenwoordig van 250 - 450 euro in Nederland, dat is even exclusief de bijzonder hoge kabelkosten in DCs die providers moeten betalen (denk aan 1500 - 2000 euro voor 1 fiber).

Stroom meet men voortaan terecht in kwh, wat echter neerkomt op een prijs tussen 19 en 27 euro per A directe inkoop bij DC.

NST
24/01/07, 10:52
InterXion Schiphol Rijk zou nog wel een idee zijn, aangezien dat redelijk leeg staat, maar de prijzen waren een jaar geleden bijzonder hoog.


InterXion heeft daar veel niet-isp klanten staan toch? Volgens mij staat het niet zo gek leeg.

RikkiLake
24/01/07, 13:04
En easynet kan je ook wel vergeten, die nemen geen kleine klanten meer aan...dat weet ik uit directe easynet-bronnen.

trebbor
24/01/07, 14:25
Mensen jullie vergeten iets:

Schaarste maakt duur! Het is niet zo zeer dat de stroomprijzen gigantisch zijn gestegen, datacenters moeten iets verzinnen om de prijzen omhoog te krikken. Omdat de vloeren gewoon vol raken gaat de prijs automatisch omhoog, niet meer dan logisch. Just marktwerking.

Die vloeren zijn het probleem niet, alleen de stroom. Als jij voor je zelf 20 racks wilt plaatsen neem je contact op met een datacenter, die kunnen een leuke prijs voor je opmaken. Vraag dan niet wat het per rack kost maar alles in zijn totaal.

Ams is gewoon een probleem aan het worden omdat het zo vol aan het raken is. Er moeten gewoon nieuwe vloeren komen, kijk naar Groningen, daar komen ook een aantal nieuwe gebouwen van SIG?

dutchcrazytiger
26/01/07, 00:48
Als iemand vandaag zou moeten kiezen voor 10 racks en vervolgens hun eigen netwerk zouden moeten beginnen. Wie zouden jullie dan kiezen?

Swiftway-UK
26/01/07, 12:28
Als iemand vandaag zou moeten kiezen voor 10 racks en vervolgens hun eigen netwerk zouden moeten beginnen. Wie zouden jullie dan kiezen?

Ligt eraan, welke carriers wil je binnenhalen? hoeveel stroom per rack wil je gebruiken? wil je een aansluiting op de AMS-IX of niet?

Mark17
26/01/07, 21:18
16A + 47U (1/1 rack) komt bij enkele datacentra op circa 1000 a 1500 euro ex btw heb ik vernomen. Hierbij ga ik uit van enkel de rackprijzen, hier komen nog eventuele kosten bij voor een cage of een suite.

Zodra je aangeeft dat het ook buiten Amsterdam zou kunnen en hoeveel traffic er nodig is dan kan ik zodra het topic verplaatst is naar het juiste forum onderdeel wel een offerte maken.

swedendedicated
26/01/07, 22:18
Mensen jullie vergeten iets:

Schaarste maakt duur! Het is niet zo zeer dat de stroomprijzen gigantisch zijn gestegen, datacenters moeten iets verzinnen om de prijzen omhoog te krikken. Omdat de vloeren gewoon vol raken gaat de prijs automatisch omhoog, niet meer dan logisch. Just marktwerking.

Die vloeren zijn het probleem niet, alleen de stroom. Als jij voor je zelf 20 racks wilt plaatsen neem je contact op met een datacenter, die kunnen een leuke prijs voor je opmaken. Vraag dan niet wat het per rack kost maar alles in zijn totaal.

Ams is gewoon een probleem aan het worden omdat het zo vol aan het raken is. Er moeten gewoon nieuwe vloeren komen, kijk naar Groningen, daar komen ook een aantal nieuwe gebouwen van SIG?

olieprijs laatste tijd nog bekeken? %50 gedaalt, maar elektriciteit loopt altijd achter olie aan dus over een half jaar zullen de stroomprijzen ook dalen. ;)

Digires
26/01/07, 23:51
Grafix bouwt nieuwe suites van 12 racks, daar zou je kunnen informeren.

Een Suite? Is dat niet eerder een cage?

trebbor
26/01/07, 23:54
Een Suite? Is dat niet eerder een cage?

Nee het zijn suites, suite is gewoon een kamer/ruimte. (headbang)

Digires
26/01/07, 23:56
Oké, is dat in een kantoor pand of wel in een "echt" datacenter?

trebbor
26/01/07, 23:59
Oké, is dat in een kantoor pand of wel in een "echt" datacenter?

Een "echt" datacenter is ook gewoon een kantoor/bedrijfspand. Het is het oude pand van Mediakabel. Het voldoet aan alle eisen, helaas nu al weer vol (ook de nieuwe suites).

Apoc
27/01/07, 00:29
Een "echt" datacenter is ook gewoon een kantoor/bedrijfspand.

Een "echt" datacentrum in die zin is geen kantoorpand, maar een pand wat als datacentrum (of in ieder geval voor industrie) ontworpen is. Een kantoorpand is bedoeld als kantoorruimte, zoals de naam al zegt.

Een goed voorbeeld van wat "echt" een datacentrum is, is bijvoorbeeld het datacentrum van CapGemini, en GlobalSwitch. Je kunt dit soort gebouwen ook vrij makkelijk onderscheiden door de gigantische hoeveelheid grond die ze in beslag nemen, maximaal 2 verdiepingen, en vrijwel geen ruiten.

Dat betekent uiteraard niet dat alle datacentra die gevestigd zijn in een kantoorgebouw niet kwalitatief hoogstaand zijn, met de nodige aanpassingen en voorzorgsmaatregelen kan het prima als een datacentrum functioneren. Voordat Grafix zoveel stroom heeft mogen afnemen in het gebouw waar ze nu zitten, zullen ze zeer waarschijnlijk aardig wat vergunningen moeten hebben verkrijgen, waarbij echt wel de nodige technici en brandweer bij de pas gekomen zullen zijn. Wat dat betreft, gezien ons prachtige verzorgingsstaatje, zit dat dus wel snor.

Swiftway-UK
27/01/07, 16:19
Een goed voorbeeld van wat "echt" een datacentrum is, is bijvoorbeeld het datacentrum van CapGemini, en GlobalSwitch.

Het GlobalSwitch gebouw is een voormalig schrijfmachine fabriek van IBM en niet gebouwd als DC :)

En als je doelt op het gebouw van CapGemini op de Archangelkade, dat was eerst het bedrijfspand van G R Amsterdam B.V. en is later omgebouwd naar DC (zover ik weet).

Ecatel
27/01/07, 16:27
16A + 47U (1/1 rack) komt bij enkele datacentra op circa 1000 a 1500 euro ex btw heb ik vernomen. Hierbij ga ik uit van enkel de rackprijzen, hier komen nog eventuele kosten bij voor een cage of een suite.

Zodra je aangeeft dat het ook buiten Amsterdam zou kunnen en hoeveel traffic er nodig is dan kan ik zodra het topic verplaatst is naar het juiste forum onderdeel wel een offerte maken.

Dat is nog goedkoop ook, bij een goed datacenter dan.. Daar betaal je 800/900 voor een rack inclusief 8 Ampere. ;)

swedendedicated
27/01/07, 16:32
Volgens mij is Easynet wel gebouwd als DC zijn er niet zoveel in nederland. Mja BIT1/2 zijn ook dctjes... en nog wel een enkele in nl.

It-Biz
27/01/07, 16:41
Volgens mij is de huidige staat/inrichting belangrijker, dan waar het gebouw oorspronkelijk voor bedoeld is.

trebbor
27/01/07, 16:43
KPN1, 2, Easynet, BIT2, Globalswitch, Capgemini kleine greep datacenters die zijn gebouwd.

djalken
27/01/07, 18:05
eunetworks was ooit een staalfabriek geloof ik, is alleen voor erg veel geld verbouwd tot DC, lijkt me dan ook wel in orde ;) ben t dan ook eens met It-biz

quantum
29/01/07, 22:59
Als ik naar de aanbiedingen in het aanbiedingsforum kijk zie ik heel andere prijzen per rack. Hoe kan het dat de prijzen nu zo hoog liggen? (400 ongeveer per rack inclusief stroom zonder netwerk in dit topic)

MediaServe
29/01/07, 23:04
Als ik naar de aanbiedingen in het aanbiedingsforum kijk zie ik heel andere prijzen per rack. Hoe kan het dat de prijzen nu zo hoog liggen? (400 ongeveer per rack inclusief stroom zonder netwerk in dit topic)

Dat heeft één of meerdere van de volgende redenen:

- Minder stroom per rack, of overselling op het stroomverbruik
- De aanbieding is gebaseerd op de oude lagere prijzen van een jaar geleden
- Rack is onderdeel van een cage/suite met veel racks waardoor de prijs lager is

Bovendien wil je een private cage of suite, dat kost ook geld natuurlijk :)

santema
29/01/07, 23:26
KPN1, 2, Easynet, BIT2, Globalswitch, Capgemini kleine greep datacenters die zijn gebouwd.


SIG :)

Apoc
29/01/07, 23:58
Het GlobalSwitch gebouw is een voormalig schrijfmachine fabriek van IBM en niet gebouwd als DC :)

En als je doelt op het gebouw van CapGemini op de Archangelkade, dat was eerst het bedrijfspand van G R Amsterdam B.V. en is later omgebouwd naar DC (zover ik weet).


Een "echt" datacentrum in die zin is geen kantoorpand, maar een pand wat als datacentrum (of in ieder geval voor industrie) ontworpen is

Zoals ik al zei, bedoelde ik dat die gebouwen ontworpen zijn als industrieele gebouwen en niet als kantoorgebouwen. Dat maakt namelijk nogal een verschil.

McRox
04/02/07, 13:23
Schaarste lijkt mij een groter probleem.

Komt voornamelijk door de grote vraag en nogal beperkte aanbod.

Ecatel
04/02/07, 13:39
Zoals ik al zei, bedoelde ik dat die gebouwen ontworpen zijn als industrieele gebouwen en niet als kantoorgebouwen. Dat maakt namelijk nogal een verschil.


Zo kunnen we duizenden gebouwen op gaan noemen in nederland die de helft niet kent. Er zijn tig rekencentra gebouwd, in iedere stad.. overal staan er wel een paar. Maar ze zijn niet gebouwd als telehouse/housing center voor hostingbedrijven die er graag een rackje willen huren voor een goedkoop prijsje. Ze zijn gebouwd voor eigen hardware en apparatuur welke voor klanten in beheer is.

Telehouses in nederland zijn beked

- Versatel
- GlobalSwitch
- Interxion
- TelecityRedbus
- EuNetworks

Verder kun je altijd bij een carrier aankloppen,

- Level(3)
- Verizon (geen telehouse)
- Colt
- GlobalCrossing (ook geen telehouse)

En anders je eigen computerruimte bouwen ;)

djalken
04/02/07, 14:04
Schaarste lijkt mij een groter probleem.

Komt voornamelijk door de grote vraag en nogal beperkte aanbod.

Is volgens mij niet bepaald schaarste, onder de budget partijen misschien, maar niet op de gehele markt :)