PDA

Bekijk Volledige Versie : Onrechtmatig gebruik domeinnaam?



hanzeman
22/01/07, 09:33
Beste, de volgende mail kreeg ik gister binnen.

Geachte,

Ik constateer dat een van onze projectnamen als domein geclaimd is en dat u de webhosting verzorgt. Het gaat om xxxxxx, bij u geregistreerd onder www.xxxxxx.com en .nl. Wij staan dit niet toe. Het is een van onze handelsmerken en ik wil weten wie dit heeft laten registreren.

Uw reactie zie ik per omgaande graag tegemoet.

xxx-xxxxx
Business Partner


Deze mail heb ik naar mijn klant doorgemaild waarop het volgende terug kreeg.

Zij gebruiken de naam xxxxxx als handelsnaam voor hun projecten. Ik weet even niet hoe zich dit verhoudt tot de webnamen die door mij al in 2005 zijn geregistreerd. Bleek toen vrij beschikbaar te zijn.
Weet jij hoe dit juridisch zit? Is meer jullie terrein dan dat van mij

Weet iemand wat ik hiermee aanmoet en wat voor rechten mijn klant heeft?

crazycoder
22/01/07, 09:38
Naar de whois verwijzen. Jij bent hier geen partij in.

Je klant dient zich tot een ter zake kundige jurist te wenden.

Apoc
22/01/07, 11:40
Je klant dient zich tot een ter zake kundige jurist te wenden.

Het is dan nog steeds wel zo netjes om de klant een beetje proberen te helpen, dat kan in ieder geval nooit kwaad.

Ik zou vooral even nagaan wanneer de domeinnaam precies geregistreerd is, en wanneer die handelsnaam geregistreerd is. Als die handelsnaam later is geregistreerd dan de domeinnaam, dan hoeft je klant zich sowieso nergens zorgen over te maken.

Daarnaast is de kans dat het bedrijf in kwestie bij een rechtzaak in het gelijk wordt gesteld, bijzonder klein. Zelfs als het hun handelsnaam is, is het nog steeds een kwestie van "first come, first serve". Er zijn een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld als de domeinnaam misbruik maakt van hun naam als bedrijf, of als het een eigennaam betreft, maar daar lijkt me in dit geval geen sprake van.

Triloxigen
22/01/07, 12:21
Beetje bangmakerij. Ze hebben over het algemeen geen poot om op te staan.

Aecius
22/01/07, 12:31
-knip Janneman-
Toelichting volgt per PB.

Mijn bericht kwam er op neer dat IE zaken altijd casuistisch zijn en dus moeilijk in te schatten. Het gaat namelijk altijd om ALLE omstandigheden van het geval.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

crazycoder
22/01/07, 15:54
Het is dan nog steeds wel zo netjes om de klant een beetje proberen te helpen, dat kan in ieder geval nooit kwaad.

Ik zou vooral even nagaan wanneer de domeinnaam precies geregistreerd is, en wanneer die handelsnaam geregistreerd is. Als die handelsnaam later is geregistreerd dan de domeinnaam, dan hoeft je klant zich sowieso nergens zorgen over te maken.
Je poging om iemand te helpen kan als advies uit worden gelegd. Als hoster ben je daartoe niet opgeleid.
Denk dat een eerlijke voorlichting en goede doorverwijzing van de klant belangrijker is dan goedbedoelde pogingen om je eigen licht daarop te schijnen.

De eis van de tegenpartij spreekt overigens over handelsmerk, als deze daarmee een merkregistratie bij het benelux merkenbureau (of hoe het tegenwoordig moge hete) bedoelt dan is de datum van registratie niet altijd van belang. Zoek even op floortjesmit.nl en je zal zien wat ik bedoel.

MediaServe
22/01/07, 19:45
Volgens mij geeft het houden van handelsnamen je geen verdere merkrechten, zoals hier dus eigenlijk wel geclaimd wordt. Je zou eigenlijk moeten uitzoeken of er een merkenrecht geldt in de Benelux voor de gebruikte handelsnaam. Als dat merkenrecht eerder van toepassing was dan de registratie van de domeinen, dan kun je deze beter afdragen.

Apoc
22/01/07, 20:47
Je poging om iemand te helpen kan als advies uit worden gelegd. Als hoster ben je daartoe niet opgeleid.
Denk dat een eerlijke voorlichting en goede doorverwijzing van de klant belangrijker is dan goedbedoelde pogingen om je eigen licht daarop te schijnen.

Net alsof wij opgeleid zijn tot hoster..

Als ik niet 100% zeker wist waar ik over praatte, had ik het advies niet gegeven. Het was inderdaad advies, en ik mag dan geen meester in de rechten zijn, maar ik weet weldegelijk waar ik over praat. Stel dat dit voor een rechter zou komen, dan zou namelijk teruggegrepen worden op een uitspraak van een vrijwel identieke zaak in het verleden. Tevens zei ik ook dat er uitzonderingen waren.


De eis van de tegenpartij spreekt overigens over handelsmerk, als deze daarmee een merkregistratie bij het benelux merkenbureau (of hoe het tegenwoordig moge hete) bedoelt dan is de datum van registratie niet altijd van belang. Zoek even op floortjesmit.nl en je zal zien wat ik bedoel.


Er zijn een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld als de domeinnaam misbruik maakt van hun naam als bedrijf, of als het een eigennaam betreft

Volgende keer eerst lezen, dan commentaar geven ;)

crazycoder
22/01/07, 21:28
@Apoc
In het geval van floortjesmit.nl was niet de eigen naam doorslaggevend maar, zoals ik de uitspraak lees, het merkrecht (bron domjur.nl).

MonkeyHosting
28/01/07, 20:03
Natuurlijk speelt mee wat eerder vast lag. Handelsnaam of domeinnaam...

goatske
08/02/07, 16:09
Ik denk dat men hier zeer voorzichtig moet zijn met geven van advies aangezien niet enkel de registratie van het Benelux Merkenbureau telt. Wanneer je daar een beetje op het juridische gedeelte rondkijkt zie je dat ook het jarenlang voeren (zonder registratie) iemand "rechten" geeft.

Malafide "registratiebedrijven" proberen op deze manier veel geld te slaan door domeinen vast te leggen en voor veel geld te verkopen.

Niemand start graag een rechtzaak maar wanneer puntje bij paaltje komt zal waarschijnlijk diegene welke aan kan tonen de naam het langste te hebben gevoerd recht hebben op de domeinnnaam.

flashbanger
08/02/07, 16:23
Als men een merknaam registreert is men dan niet gewoon nalatig als men niet gelijk de bijbehorende domeinen registreerd?

Als men zelf nalatig is heeft men toch vette pech of zie ik het verkeerd?

crazycoder
08/02/07, 16:26
Als men een merknaam registreert is men dan niet gewoon nalatig als men niet gelijk de bijbehorende domeinen registreerd?

Als men zelf nalatig is heeft men toch vette pech of zie ik het verkeerd?
Dat zie jij verkeerd.

Het is slim om gelijktijdig in de belangrijkste TLD's te registreren. Maar als iemand dat niet doet geeft dat een ander niet het recht om het merk te gebruiken. Met een beetje merk kan men zo nodig via de rechter opheffing (meestal overdracht) van de domeinnaam eisen.

flashbanger
08/02/07, 17:11
Dat zie jij verkeerd.

Het is slim om gelijktijdig in de belangrijkste TLD's te registreren. Maar als iemand dat niet doet geeft dat een ander niet het recht om het merk te gebruiken. Met een beetje merk kan men zo nodig via de rechter opheffing (meestal overdracht) van de domeinnaam eisen.

Is het niet zo dat je dat je als je in een andere branche actief bent dit niet uitmaakt?

Aessence
08/02/07, 17:48
Is het niet zo dat je dat je als je in een andere branche actief bent dit niet uitmaakt?

Nee, het is complexe materie in die zin dat per geval door de rechter afgewogen zal worden welke belangen het zwaarst wegen. Daarbij word ook de intentie van de aanvragen meegenomen.

Dat deze zaken vaak een internationaal karakter hebben, maakt het nog een graadje moeilijker (voor de "rechtmatige" eigenaar). Als beide partijen zich echter in Nederland bevinden, dan speelt dat niet.

George/