PDA

Bekijk Volledige Versie : Valkuilen en Nadelen hosting



bassjuh
21/01/07, 15:15
Hallo Iedereen,

ik volg al een poosje diverse topic's op dit forum omdat ik enerzijds geintresseerd ben in het opstarten van een webhosting bedrijf. Ik weet dat ik de kennis in huis heb om een server online te houden, en heb dit ook geleerd met vallen en opstaan. ( heb inmiddels 1 jaar een server in Redbus staan waarmee het nodige al is gebeurd.. ( Gehackt / Software Error's Etc. ) ) nu ik goed weet hoe ik problemen kan voorkomen leek het mij leuk om een bedrijf te starten.

Mijn visie op de hostingmarkt is dat een "algemene hoster" worden niet meer werkt, aangezien ondernemers graag als ondernemers behandeld willen worden en hobbyisten over het algemeen het liefst van een persoonlijkere aanpak houden.

Wat ik belangrijk vind in een webhoster is dat deze vriendelijk is, en iedereen op gelijke mate behandelt, iets wat tegenwoordig niet veel gebeurd merk ik. Mijn huidige colocator kan als ik bel alleen maar zeggen "Maak maar een ticket aan" en als je mailt komen ze heel onprofessioneel over of je krijgt de indruk dat je niet serieus wordt genomen.

Hierbij dus een aantal vragen gebasseerd op bovenstaande gegevens.

Is het mogelijk om naast mijn huidige werk de hosting te verzorgen? ik werk in de ICT brance en heb ongeveer 65% van de tijd op mijn werk de beschikking over mijn e-mail account. ik zat al te denken aan een callcenter maar de prijzen hiervan zijn waarschijnlijk niet loonend voor een startend bedrijf.


Is het verstandig om eerst naar een colocator ( bijv. pc-extreme, suggesties welkom ) te gaan, of gelijk naar een network provider?


Is 24/7 support echt nodig? of is het feit dat de e-mails 24/7 gewoon worden ontvangen en binnen 6 uur worden beantwoord ook voldoende? persoonlijk denk ik dat dit wel lukt als de FAQ op de site toereikend is.


Ik ben dus niet van plan bodemprijzen te gaan aanhouden maar service te bieden zoals het hoort. dus ook mensen op een nette en normale manier te worod staan als deze vragen hebben over hun scripts, en niet zeggen dat scripts buiten onze kennis liggen.


Iets wat ik veelal vervelend vind is dat mensen te "lui" zijn hun eigen scripts te maken ( m.u.v. controle paneel, daar heb ik juist weer een hekel aan als hosters een eigen versie hebben. ) en voor elk wissewasje op hun site een apart script gebruiken. bijv. een Engels bestel systeem op een Nederlandse website. ik vind als je je richt op Nederlandse klanten je ze ook in het Nederlands moet benaderen, en dingen duidelijk moet benadrukken. incl. een download link naar je algemene voorwaarden, en uiteraad in het Nederlands.


Maar mijn meest brandende vraag is toch of iemand mij op de valkuilen en nadelen van "wéér een hostingbedrijf" kan wijzen. uiteraad kan ik gaan schreeuwen dat ik anders ben dan iedereen.. maar dit doe ik maar niet.

In iedergeval Bedankt!

Apoc
21/01/07, 15:52
Wat je omschrijft is zeker mogelijk, echter zijn er 2 punten in je verhaal die wat tegenstrijdig zijn. Enerzijds zeg je geen bodemprijzen aan te willen bieden, en anderzijds zeg je ook geen 24/7 support te willen doen. Naar mijn mening gaan die twee dingen niet samen.

Het niet-aanbieden van bodemprijzen kan ik alleen maar toejuichen. Maar om dan als nieuwe kid on the block ook nog klanten binnen wil halen, zul je toch echt een product moeten neerzetten wat klanten ertoe reden geven om iets meer te betalen. 24/7 support is daarvan wel een vereiste naar mijn mening. Met 24/7 support bedoel ik dan niet dat er per se dag en nacht emails beantwoord moeten worden, maar stel dat er om 3 uur 's nachts iets uitvalt zal dat toch snel behandeld moeten worden.

Tuurlijk kun je dan stellen dat je een remote monitoring service inschakeld die je wakker belt in het geval van een probleem. Dat moet je echter niet willen. Ik zou daarom eens kijken naar een managed colocation (of dedicated) oplossing, waarbij de colocator/host je een bepaalde SLA kan bieden. Je zou bijvoorbeeld op zoek kunnen gaan naar een SLA waarbij de host de services op je server monitored, en in het geval van een probleem onmiddellijk actie onderneemt.

Hoe dan ook, als je als nieuw bedrijf klanten zult willen binnenhalen, en tevens geen bodemtarieven wilt rekenen, zul je er in ieder geval voor moeten zorgen dat je iets aanbiedt wat een klant er reden toe geeft om jou te kiezen als host, in plaats van een budget host.

Swiftway-UK
21/01/07, 15:56
Ik ga graag in op je vragen, ik benader ze natuurlijk vanuit mijn mening en ervaring.


nu ik goed weet hoe ik problemen kan voorkomen leek het mij leuk om een bedrijf te starten.

Allereerst denk goed na voordat je hiermee start. Een bedrijf starten omdat het je leuk lijkt om een bedrijf te hebben, dat is niet voldoende motivatie voor het starten van een bedrijf.

Bedenk je heel goed, Een serieus bedrijf runnen neemt meer tijd in beslag dan een kind.

Je bent een stuk minder vrij in je leven. Op vakantie gaan is een stuk lastiger, zeker in de beginjaren waarin je niemand hebt die je taken als manager over kan nemen. Je moet voor sommige zaken 24/7 beschikbaar kunnen zijn (storingen in de dienstverlening, bijvoorbeeld) als je het echt serieus aan wilt pakken.



Mijn visie op de hostingmarkt is dat een "algemene hoster" worden niet meer werkt, aangezien ondernemers graag als ondernemers behandeld willen worden en hobbyisten over het algemeen het liefst van een persoonlijkere aanpak houden.

Hoe persoonlijker de aanpak, des te meer tijd per klant je moet besteden. Dat betekent dat je een kleinere groep klanten als zelfstandige kunt bedienen.

Dus moet je goed in je kostprijs berekenen hoeveel klanten je kunt bedienen, wanneer je personeel nodig gaat hebben, wat dat gaat kosten en bedenk of je wel zo "groot" wilt worden. Heb je voldoende management kwaliteiten? er is een groot verschil tussen de kwaliteiten die je nodig hebt om een succesvolle zelfstandig ondernemer te worden of de kwaliteiten die een goede manager moet hebben.

Hoe groter je firma, des te groter de kans word op een minder persoonlijke benadering naar de klant toe.

Een budget host moet naar mijn mening geen strategie nemen, waarin ze klanten persoonlijk benaderen en bedienen, dit is namelijk bij serieuze groei niet vol te houden. Daardoor kunnen je klanten ontevreden worden en gaan klagen.

Hobbyisten wensen bijvoorbeeld vaak echter een lage prijs, persoonlijke benadering, wat veel tijd (en dus geld) kost, in combinatie met hobbyisten als doelgroep, is naar mijn mening dus geen goed idee.



Wat ik belangrijk vind in een webhoster is dat deze vriendelijk is, en iedereen op gelijke mate behandelt, iets wat tegenwoordig niet veel gebeurd merk ik. Mijn huidige colocator kan als ik bel alleen maar zeggen "Maak maar een ticket aan" en als je mailt komen ze heel onprofessioneel over of je krijgt de indruk dat je niet serieus wordt genomen.

Veel problemen zijn eenvoudiger op te lossen als ze in een Email goed omschreven staan. Bellen is voor een groot deel van de vragen en problemen met colocatie en webhosting gerelateerde zaken zeer frustrerend voor zowel je bedrijf als je klanten, aangezien je bedrijf altijd zal moeten werken met eerste lijns, tweede lijns support, etc zeker zodra je personeel gaat aannemen. Je kunt er niet vanuit gaan dat elke support medewerker in je bedrijf alle mogelijke problemen moet kunnen oplossen.



Is het mogelijk om naast mijn huidige werk de hosting te verzorgen? ik werk in de ICT brance en heb ongeveer 65% van de tijd op mijn werk de beschikking over mijn e-mail account. ik zat al te denken aan een callcenter maar de prijzen hiervan zijn waarschijnlijk niet loonend voor een startend bedrijf.

1. Overleg met je werkgever of je dit kan en mag doen. Dat voorkomt problemen.
2. Zorg ervoor dat je de juiste doelgroep aanspreekt, wees duidelijk over de te verwachten responsetijden.
3. Callcenter kan niet de problemen van je klanten oplossen, maar kan je wel sales opleveren, bereken de kosten van het callcenter door in je product.




Is het verstandig om eerst naar een colocator ( bijv. pc-extreme, suggesties welkom ) te gaan, of gelijk naar een network provider?

Kun je tijdens je werk, bij een storing in de hardware, een paar uur weg om de storing op te lossen? zo ja, colocatie is dan een idee voor je, maar bedenk wederom dat je ook voor vakantie periodes oplossingen moet hebben en wat ontzettend belangrijk is: Zorg absoluut voor volledige reserve onderdelen, een voorgeinstalleerde harde schijf, misschien zelfs een reserve server, je kunt je klanten niet laten wachten omdat een mainboard niet op voorraad is bij je leverancier.

Een dedicated server met duidelijke SLAs kan je een hoop tijd en ellende besparen.



Is 24/7 support echt nodig? of is het feit dat de e-mails 24/7 gewoon worden ontvangen en binnen 6 uur worden beantwoord ook voldoende? persoonlijk denk ik dat dit wel lukt als de FAQ op de site toereikend is.

90% van je klanten lezen de FAQ niet. Bereid je maar voor op een hele goede manier om naar je klanten te communiceren dat zij eerst alle documentatie moeten doornemen voordat ze voor support naar jou bellen of mailen.

Responsetijden kun je duidelijk vermelden en aanpassen aan je doelgroep.



Ik ben dus niet van plan bodemprijzen te gaan aanhouden maar service te bieden zoals het hoort.

Prijzen moet je gewoon goed calculeren, dat is alles. Als ik aankomende week wat tijd vrij heb, zal ik proberen op dit forum een howto te maken over kostprijsberekeningen en waarom de meeste hosters die starten hun kostprijzen totaal verkeert berekenen. (been there, done it myself!)



dus ook mensen op een nette en normale manier te worod staan als deze vragen hebben over hun scripts, en niet zeggen dat scripts buiten onze kennis liggen.

Waar ligt de grens? kun je dit model handhaven als je 100 klanten hebt? en bij 500 klanten? 1000? 10 000 ?

Je zult zelf merken dat dan je kostprijs flink omhoog gaat, immers al je supportpersoneel zal in de toekomst kennis moeten hebben van scripting en programmeertalen. Support personeel met scripting kennis is aanmerkelijk duurder dan personeel met basis kennis, plus je zult bijzonder veel tijd moeten besteden om je personeel bij te scholen, up to date te houden, training....

Ik adviseer je, om duidelijke grenzen te trekken en deze ook in het begin te handhaven, aangezien je anders een hele grote groep klanten uiteindelijk flink teleur zal moeten stellen, wat weer een slecht imago oplevert.

Je kunt het beste duidelijk aangeven dat je support kunt verlenen bij gecompliceerde problemen, tegen een duidelijk uurtarief.




Iets wat ik veelal vervelend vind is dat mensen te "lui" zijn hun eigen scripts te maken ( m.u.v. controle paneel, daar heb ik juist weer een hekel aan als hosters een eigen versie hebben. )

Ik vind dit een zeer ondoordachte uitspraak, niet alle hosting partijen hebben eigen programmeurs voor scripting in dienst, het is ook niet hun business.

Partijen die een eigen control panel hebben geschreven, hebben een zeer grote controle over de werking, uitvoering en implementatie van dat paneel en kunnen het paneel geheel aanpassen aan de wensen en eisen van hun doelgroep.

Voor de eindgebruiker is het toch al verwarrend genoeg, aangezien er zoveel commerciele controle panelen zijn, goede documentatie voor de eindgebruiker over de werking van je controle paneel is voldoende, neem verder een controle paneel dat niet te ingewikkeld te gebruiken is.



ik vind als je je richt op Nederlandse klanten je ze ook in het Nederlands moet benaderen, en dingen duidelijk moet benadrukken. incl. een download link naar je algemene voorwaarden, en uiteraad in het Nederlands.

Je AV moet je opnemen in je bestelscript met een duidelijke mogelijkheid om het te downloaden, liefst in diverse formats.



Maar mijn meest brandende vraag is toch of iemand mij op de valkuilen en nadelen van "wéér een hostingbedrijf" kan wijzen.

Valkuilen ? er zijn er zoveel. Er zijn echter een aantal hele grote:

- De ondernemer als doe het zelver, die alles doet, van sales tot administratie, marketing en techniek, dat gaat absoluut fout. Durf uit te besteden en bereken dit goed in je kostprijs per product.

- Wat wil je bereiken? waar wil je heen met je bedrijf? wat is je doelgroep? zorg ervoor dat je dit soort vragen voor de start duidelijk voor jezelf beantwoord hebt.

- Zorg voor ruim voldoende kapitaal, het is totale onzin dat je een succesvol hosting bedrijf kan starten, in 2007, zonder een serieuze hoeveelheid kapitaal, tenzij je het altijd naast je fulltime of parttime baan wilt blijven doen.

Er zijn partijen die inderdaad zonder een aardig kapitaal ver gekomen zijn, maar dit zijn UITZONDERINGEN, veel hosting bedrijven blijven steken met een zeer minimale klantenkring en kunnen zichzelf zelfs na vele jaren werk geen volledig salaris betalen.

crazycoder
21/01/07, 16:12
Wat je omschrijft is zeker mogelijk, echter zijn er 2 punten in je verhaal die wat tegenstrijdig zijn. Enerzijds zeg je geen bodemprijzen aan te willen bieden, en anderzijds zeg je ook geen 24/7 support te willen doen. Naar mijn mening gaan die twee dingen niet samen.

Het niet-aanbieden van bodemprijzen kan ik alleen maar toejuichen. Maar om dan als nieuwe kid on the block ook nog klanten binnen wil halen, zul je toch echt een product moeten neerzetten wat klanten ertoe reden geven om iets meer te betalen. 24/7 support is daarvan wel een vereiste naar mijn mening. Met 24/7 support bedoel ik dan niet dat er per se dag en nacht emails beantwoord moeten worden, maar stel dat er om 3 uur 's nachts iets uitvalt zal dat toch snel behandeld moeten worden.

Jij gooi support en storingen oplossen door elkaar.

24/7 support is grote onzin, 24/7 storingen oplossen en andere beheerderstaken niet..

DutchTSE
21/01/07, 16:20
Even een reactie op je 'maak maar een ticket aan' opmerking:

Als je 1 klant heb die belt is dat geen probleem om het te onthouden, bellen er 10 dan wordt het al een stuk lastiger, maar bellen er 100 mensen op een dag dan zul je toch echt bij moeten gaan houden wie/wat/waar/waarom heeft gebeld. Dit wordt vaak in een ticketsysteem gedaan, waarin alle openstaande problemen geformuleerd staan inclusief priorities etc. Het neemt veel werk uit handen door de klant zelf een ticket aan te laten maken: er zal altijd meer informatie in komen te staan dan dat de hoster dit ticket via de telefoon met je regelt.

Je zult merken dat het erg prettig werkt, en ik neem aan dat veel bedrijven dit kunnen beamen (registratie van problemen etc.. ITIL?)

Swiftway-UK
21/01/07, 17:06
Even een reactie op je 'maak maar een ticket aan' opmerking:

<knip>

Je zult merken dat het erg prettig werkt, en ik neem aan dat veel bedrijven dit kunnen beamen (registratie van problemen etc.. ITIL?)

Absoluut! hier sluit ik me 100% bij aan.

bassjuh
21/01/07, 18:23
Heel erg bedankt voor de reacties hier! er zijn een hoop zinnige reacties geplaatst, en daar ben ik dankbaar voor. ik kan hier zeker wat mee :)

Overigens bedoelde ik met leuk om een bedrijf op te zetten dat ik er wel wat in zie, en hosting en het ondernemersschap. en ik weet dat het veel tijd gaat kosten. maar dat gaat zeker lukken!

Apoc
22/01/07, 10:44
Jij gooi support en storingen oplossen door elkaar.

24/7 support is grote onzin, 24/7 storingen oplossen en andere beheerderstaken niet..

Ik gooi helemaal geen dingen door elkaar. Storingen worden vaak gedetecteerd door klanten. Iets kan niet juist functioneren, terwijl een externe monitor applicatie nog steeds denkt dat de site correct functioneert.

In zo'n geval zal je toch echt eerst de e-mail van de klant moeten lezen voordat je op de hoogte bent van een probleem, en om dat te kunnen behandelen biedt je dus weldegelijk 24/7 support aan.

AlexanderOnline
22/01/07, 10:58
Het niveau hosting wat je aan gaat bieden hangt ook af van hoeveel tijd je aan de klanten kan en wil besteden. Budget klanten kunnen best even wachten op een email, terwijl er op een duurder niveau wel snelle reactie en/of telefonische bereikbaarheid verwacht wordt. Omdat je het met je werk moet combineren (en je daar toch vooral werk voor die baas moet doen lijkt me) is die afweging heel belangrijk. Je kan natuurlijk ook beslissen om full time ondernemer te worden.

Ithagi
23/01/07, 04:00
een item dat nog niet vernoemd is maar wat je zeker niet uit het oog mag verliezen is het goed opzetten van je boekhouding ( besparen hierop is meestal meer uitgeven )

onderschat ook de tijd die nodig is om alle paperassen in orde te maken en te houden zeker niet

zorg ook dat je op iemand kan terugvallen die weet wat een boekhouding is en al enige ervaring heeft met de legale papiermolen

Magus
24/01/07, 12:58
Je kunt ook een boekhouder inhuren, freelance of als externe dienst. Dit wordt door veel bedrijven gedaan wanneer niet voldoende kennis of tijd beschikbaar is.

ju5t
24/01/07, 14:58
Oehhh, hoor ik ITIL? :)