PDA

Bekijk Volledige Versie : CP's voor OpenSource VPS-en



Magus
19/01/07, 16:08
Commerciele VPS producten worden vaak compleet met controlpanel verkocht. De opensource producten zijn feitenljik net zo stabiel maar ontberen het aan de controlpanels en gebruiksgemak. Nu zijn er voor Xen thirdparty controlpanels gemaakt. Wat ik mij nu afvraag is:

- hoe goed zijn die panels voor wat betreft stabiliteit, veiligheid en features
- zijn er voor andere opensource VPS-en ook panels gemaakt/in de maak

Uiteraard zijn de OS VPS'en ook via commandline te beheren en heeft dit in veel gevallen de voorkeur. Maar voor sommige taken is het gemakkelijk een interface te hebben. Dit kan op termijn wat snelheidswinst bieden. :)

Apoc
19/01/07, 16:46
Zover ik weet is er in ieder geval 1 Xen control panel wat uitermate stabiel en betrouwbaar is, al weet ik daarvan niet de naam meer. Misschien dat iemand anders dat weet.

Overigens voor de overige lezers: het gaat hier niet om een control panel zoals cPanel of DirectAdmin, maar een beheerpaneel van de VPS zelf, waarin resources ingesteld kunnen worden, en dat soort dingen.

W3SERVE
19/01/07, 19:29
De control panels die ik ken:

- DTC-Xen (http://www.gplhost.com/software-dtc-xen.html)
- ConVirt (http://xenman.sourceforge.net/)
- Enomalism (http://www.enomalism.com/)

Console based:

- Xen-tools (http://www.xen-tools.org/)
- Nog een aantal

Zelf maken wij gebruik van een aangepaste en uitgebreide versie van Xen-tools. Het systeem is superstabiel, het is alleen iets minder laagdrempelig... Wellicht dat we binnenkort ook een van de anderen gaan proberen, of zelf een frontend gaan bouwen.

Ik heb zojuist Enomalism maar eens geprobeerd te installeren... Ziet er erg mooi uit, en heeft veel potentie, maar is nog niet stabiel. Het kost echt enorm veel werk om het te installeren (allemaal rare Python dependencies), en als je het hebt geinstalleerd, kun je wel een domU aanmaken, maar geen rechten geven. Dus wachten op release 1.0 denk ik...

gjtje
19/01/07, 23:39
Er is ook nog argo voor xen. 't Is nog al een gestoei om het aan de praat te krijgen maar in principe is het wel een aardig iets.
Verder kan je met xen-shell gebruikers veilig ssh toegang geven op de xen host voor beheer van hun vps.

W3SERVE
20/01/07, 00:56
Argo is onderdeel van xen-tools (of tenminste, dezelfde website), en kan niets meer dan alleen de gegevens van de VPS weergeven, en de VPS starten/stoppen. Xen-shell is ook onderdeel van xen-tools (zelfde website), en is inderdaad ideaal om te gebruiken... Wij gebruiken het ook.

Mark17
21/01/07, 15:57
linux-vserver en openvcpd zijn beiden opensource en met google zeer makkelijk te vinden.

Bhai
25/01/07, 20:01
Zover ik weet is er in ieder geval 1 Xen control panel wat uitermate stabiel en betrouwbaar is, al weet ik daarvan niet de naam meer. Misschien dat iemand anders dat weet.

hypervm.com

is er een met xen support. Is wel betaald maar voor 2 VPS'en gratis.

Vrij makkelijk te installeren en het download zelfs een paar OS'en voor je.

Interface is ff wennen.

Installatie duurt best lang omdat je de files van ver moet halen.

djalken
26/01/07, 19:24
Ziet er leuk uit, dat hypervm.com, jammer dat de support slechts beperkt is tot CentOS en RHEL

Bhai
26/01/07, 20:02
hypervm ziet er leuk uit en idd jammer dat het beperkt is tot CentOS/RHEL.

Enomalism, werkt ook best lekker maar idd is het nog te nieuw het voordeel is wel dat het op elk OS kan draaien.

Ik heb niet echt probs met installeren de preinstall.py installed de meeste zaken automatisch.

Maandag hebben ze een nieuwe versie die ga ik dan ff testen :p

W3SERVE
27/01/07, 11:51
Inderdaad, Enomalism begint ergens op te lijken. Als het goed is met de volgende release LVM support. Ik vind het systeem alleen nog erg traag allemaal, en het is wel een behoorlijke belasting voor je Dom0 domain...

djalken
29/01/07, 18:13
Inderdaad, Enomalism begint ergens op te lijken. Als het goed is met de volgende release LVM support. Ik vind het systeem alleen nog erg traag allemaal, en het is wel een behoorlijke belasting voor je Dom0 domain...

Ben ik ook benieuwd naar, vooral ondersteuning voor een opstelling zoals Wido gemaakt heeft lijkt mij erg fijn (storage/iscsi/servers, zie ander topic in dit forum ;))

W3SERVE
31/01/07, 15:36
Inmiddels is versie 0.6.1 van Enomalism uit. Wij hebben hem nog niet getest, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen!

mxcreep
02/02/07, 12:08
Heeft iemand al een poging gewaagd om te spelen met OpenQRM...van wat ik tot nu toe gevonden heb aan control panels is dat degene met de meeste features...op misschien enomalism na dan...

Verder ben ik zelf nu met Xenexpress aan het spelen...maar eerlijk gezegd vind ik die omgeving toch wat beperkt. Het kan eigenlijk alleen maar zijn eigen formaat vm importeren...gebruik maken van test appliances van bijvoorbeeld rpath.com is nogal een gedoe. Iemand daar misschien een handige manier voor ?

stefklep
09/02/07, 11:43
Heeft iemand al een poging gewaagd om te spelen met OpenQRM...van wat ik tot nu toe gevonden heb aan control panels is dat degene met de meeste features...op misschien enomalism na dan...

Verder ben ik zelf nu met Xenexpress aan het spelen...maar eerlijk gezegd vind ik die omgeving toch wat beperkt. Het kan eigenlijk alleen maar zijn eigen formaat vm importeren...gebruik maken van test appliances van bijvoorbeeld rpath.com is nogal een gedoe. Iemand daar misschien een handige manier voor ?

Kun je mischien eens screenshots maken van OpenQRM met xen panel ? is dat mischien mogelijk. Ben zelf ook opzoek naar een goed control panel voor users waar ze image kunnen herinstalleren starten en stoppen, graag opensource.

mxcreep
11/02/07, 12:38
Kun je mischien eens screenshots maken van OpenQRM met xen panel ? is dat mischien mogelijk. Ben zelf ook opzoek naar een goed control panel voor users waar ze image kunnen herinstalleren starten en stoppen, graag opensource.

IK heb OpenQRM nog niet draaien...ben wel in gesprek met ze om een testomgeving op te gaan zetten. Hun systeem heeft waanzinnig veel en mooie features om je virtuele omgevingen te beheren en te automatiseren. Feit blijft alleen dat je er pas achter komt of het echt wat is als je het in de praktijk test.
Daarom vroeg ik of iemand al ervaring heeft...het systeem komt op mij over alsof het iig al redelijk volwassen is...dit in tegenstelling tot enomalism.

Screenshots van OpenQRM zijn gewoon op openqrm.org te vinden...net als een berg documentatie (waarvan sommige items nogal achterlopen). Of er ook een user panel beschikbaar is weet ik niet...ikzelf ben daar niet in geinteresseerd aangezien wij op alle servers beheer doen voor onze klanten.

dennis0162
11/02/07, 13:28
Xen-tools draait perfect hier op een testbak.

Sander-
20/06/07, 10:52
IK heb OpenQRM nog niet draaien...ben wel in gesprek met ze om een testomgeving op te gaan zetten. Hun systeem heeft waanzinnig veel en mooie features om je virtuele omgevingen te beheren en te automatiseren. Feit blijft alleen dat je er pas achter komt of het echt wat is als je het in de praktijk test.
Daarom vroeg ik of iemand al ervaring heeft...het systeem komt op mij over alsof het iig al redelijk volwassen is...dit in tegenstelling tot enomalism.

Screenshots van OpenQRM zijn gewoon op openqrm.org te vinden...net als een berg documentatie (waarvan sommige items nogal achterlopen). Of er ook een user panel beschikbaar is weet ik niet...ikzelf ben daar niet in geinteresseerd aangezien wij op alle servers beheer doen voor onze klanten.

(Even een flinke rotschop)

Kun je ons misschien een update hierover geven? wij zijn nu ook aan het rondkijken en op dit moment vind ik enomalism het meest veelbelovend en ik ga dit weekend eens even een testserver ermee inrichten. Hoe zit het met de alternatieven, wat zijn de ervaringen?

scenestar
21/06/07, 06:55
Ikzelf gebruik DTC-Xen voor al mn servers. (Nederlandse vertaling en alle html contribs zijn trouwens mijn werk.)

mxcreep
19/07/07, 23:16
Over OpenQRM :

Het is tot nu toe erg stabiel gebleken, software is gebouwd in java.

Het voorziet dankzij een plugin in storage management, wij gebruiken twee ook door OpenQRM gemanagede (HA) servers om een fiberchannel array te virtualiseren naar iSCSI, daar booten de vm's van. OpenQRM zorgt voor aanmaken volumes en luns, maakt clones en snapshots.
Elke distro is te gebruiken, templates zijn makkelijk zelf te maken
Alle Xen functionaliteiten is in voorzien, incl live migratie en HA (dmv heartbeat)
Het is echt een mega flexibel pakket en de developers zijn bereid om je overal mee te helpen en features toe te voegen.
Verder behandeld het fysieke en virtuele servers exact gelijk, ik kan een vm dus ook zo fysiek deployen.
Persoonlijk ben ik er 100 keer blijer mee dan met enomalism, wat toch nog echt in de development fase is.

Er is overigens een vmware package beschikbaar waarmee je een management server + twee nodes zo ineens kunt uitproberen.

Ik zou zeggen probeer het eens, dit is echt datacenter automatiserings software ipv een client tooltje voor puur Xen. Your life will be easier ;) Verdiep je er in elk geval eens in, dan zie je de mogelijkheden....ik kan je hier niet alles gaan zitten uitleggen, dat moet je zelf proberen.
Overigens is er ook support bij leverbaar mocht je dat belangrijk vinden.

parmaweb
04/11/07, 13:41
heef iemand ervaringen met de prijs van openqrm .

Sander-
04/11/07, 16:21
Volgens mij zitten meer mensen die VM demo van OpenQRM te downloaden... Is er iemand die hem even ergens beschikbaar kan stellen? Met 80kb/s schiet het niet op

Nielsvk
04/11/07, 21:44
Het is gratis?