PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS of DEDICATED



Krayhan
18/01/07, 14:28
Beste lezers,

Ik ben vrij nieuw in de webhosting wereld en ben daarom erg blij dat deze forum bestaat. IK heb een probleem met de keuze voor een VPS of een Dedicated server. Ik zal wat info geven.

Huidige situatie:

Locatie: Thuis (eigen verbinding)
Internet Verbinding: 6mbit (down)/768kbps (up)
PC: Pentium 4 3ghz(hyperthreaded) , 1000mb ram dual channel, 300gig HD, 6600 GT Graphic cards (niet relevant denk ik..) en Windows XP Pro.
Op deze configuratie draai ik vanhuis uit een website met forum en een gameserver.

Forum informatie: Appserv 2.4.7 met
Add MySQL Collation Selection.
Old Password for PHP MySQL Old API Function.
Enable InnoDB.
Apache 2.0.59
PHP 4.4.4
MySQL 5.0.24a
phpMyAdmin-2.9.0.2

De Forum heeft 890 leden en per dag actief tussen de 50 en 150 mensen.
De Forum is tot nu toe heel goed bereikbaar, maar sinds kort heb ik ook een test game server draain (mangos heet het project).
Deze test server draait op Mysql en eventueel voor de game website maakt het gebruik van php. Er is veel latency op de gameserver per tester gebruikt het ongeveer 5kb/s. Hier zit meteen mijn bottleneck. Bij meer dan 20 testers is er te veel latency.

Toekomstig gewenst situatie:
Forum en de gameserver op een VPS? of een Dedicated server?
Ik heb dus een host nodig die een hoge upload snelheid nodig heeft.
Met bandwith meter pro ben ik er ook achter gekomen dat de dagelijkse upload op ongeveer 1.5 gig/dag ligt en ongeveer hetzelfde voor de download.
Ik denk dat dit komt door de constante verkeer naar de SQl databeses vanuit de game server.
Forum gewenst 100-200 bezoekers per dag.
Gameserver +/- 100 testers.
Server OS liefst windows, desnoods Linux.
Verbinding minimaal 10mbit.

Kan ik de gewenste situatie bereiken op een goedkope VPS, zoniet graag advies voor een dedicated server.

P.S. Ik heb ook gehoord dat als ik de gameserver op een linux zet de latency kan afnemen het had iets te maken met TCP/IP stack limiet, maar ik vraag me af met hoeveel de latency kan afnemen?

djalken
18/01/07, 15:00
Een gameserver lijkt me sowieso geen goed plan op een vps, je hebt toch beperktere resources dan bij een dedicated server.

W3SERVE
18/01/07, 16:31
Je hebt het over een gameserver die constant verkeer naar de SQL database geeft? Zeker een webbased game of iets dergelijks? Zo ja, dan voldoet een VPS prima. Zorg wel dat je genoeg geheugen neemt met oog op de MySQL processen... Denk aan minimaal 256MB.

Krayhan
18/01/07, 17:02
Je hebt het over een gameserver die constant verkeer naar de SQL database geeft? Zeker een webbased game of iets dergelijks? Zo ja, dan voldoet een VPS prima. Zorg wel dat je genoeg geheugen neemt met oog op de MySQL processen... Denk aan minimaal 256MB.

Nee het is geen webbased gameserver, de database van de game draait wel volledig op mysql dus ja constant traffic naar sql. Hoe snel is de verbinding bij een VPS en heb ik dan de volledige snelheid. Stel met 10mbit zou ik uit de voeten kunnen maar is dan deze 10mbit helemaal voor mij of deel ik deze snelheid? Wat deel ik eigenlijk op een VPS enkel de machine of ook de lijn snelheid? Als het enkel de machine is dan is het proberen waard, mijn probleem zit m in de upload snelheid van mijn huidige verbinding.

Voor meer info over de game het is een open source project, gaat om een test server die ik wil draaien: xxx.mangosproject.org/forum/

W3SERVE
23/01/07, 15:42
Je deelt de processor snelheid, de schijf snelheid en de snelheid van de lijn. Het geheugen is vast toegewezen, en de hoeveelheid schijfruimte ook.

Je geeft aan dat je in- en uitgaande verkeer samen zo'n 3 gigabyte per dag is. Dat betekent dus niet dat je verbinding continu een hoge hoeveelheid dataverkeer genereert. Wat belangrijker is om te weten, is hoeveel dataverkeer er per seconde door gaat op de piekmomenten. Afhankelijk daarvan weet je wat je nodig hebt.

Hoeveel CPU kracht wordt er verbruikt door de game?

Cybafish
23/01/07, 15:52
Op een VPS is de lijn snelheid vaak 100Mbit/s, gedeeld met een aantal gebruikers. Dit is echter bij een dedicated server vaak niet anders, je deelt dan de 100Mbit/s van een switch met de overige switch gebruikers. In de praktijk betekent dit echter weinig, de 100Mbit/s is meer dan genoeg om lagging e.d. te voorkomen.

Voordeel met een dedicated server is dat je niet gehinderd wordt door het gebruik van andere users op een server. Je deelt immers systeembronnen met andere gebruikers en daarom is het absoluut niet raadzaam om een gameserver te draaien op een VPS.

Ga liever voor een goedkope dedicated server in Nederland, maar reken dan al wel snel op 70 euro per maand.

Swiftway-UK
23/01/07, 15:53
Ik zou een gameserver niet hosten op een VPS, tenzij het echt relatief weinig CPU kracht gebruikt.

Overigens zijn de meeste servers waarop VPS servers staan, verbonden met 100 of zelfs 1000 mbit naar het Internet, dus het delen van de lijn zou geen problemen moeten opleveren.

Het delen van CPU is echter een andere zaak, daarom is een VPS niet echt geschikt om gameservers op te hosten.

W3SERVE
23/01/07, 16:03
Daarom ben ik ook benieuwd naar de verbruikte CPU kracht :)

Krayhan
23/01/07, 16:05
Ok geweldig al deze reacties, de cpu resources is niet erg hoog met mijn pentium 4, 3 ghz cpu wordt er gemiddeld 10-15 % gebruikt en geheugen tussen 600 en 800. Ik ben nog wel verward door de reacties. Wordt de VPS 100mbps wel of niet gedeeld met anderen. Per seconde gaat er gemiddeld met 1 player 5-10kb geupload. Dus als ik 100 players wil hebben zonder latency moet ik toch minimaal voor mijzelf 1000kb/s (10mbps?) aan verbindings snelheid gereserveerd hebben door de host?

Voor meer informatie over de server (het is een project voor testers)
hxxxp://wxw.mangosproject.org/forum/
Trouwens ik weet niet of ik een link kan geven hier.

Swiftway-UK
23/01/07, 16:43
Ok geweldig al deze reacties, de cpu resources is niet erg hoog met mijn pentium 4, 3 ghz cpu wordt er gemiddeld 10-15 % gebruikt en geheugen tussen 600 en 800.

Dat is op het randje, misschien wel, misschien niet VPS materiaal, overleg met je leverancier.



Ik ben nog wel verward door de reacties. Wordt de VPS 100mbps wel of niet gedeeld met anderen. Per seconde gaat er gemiddeld met 1 player 5-10kb geupload. Dus als ik 100 players wil hebben zonder latency moet ik toch minimaal voor mijzelf 1000kb/s (10mbps?) aan verbindings snelheid gereserveerd hebben door de host?

De verbinding word WEL gedeeld, maar 1000 kilobit/s is 1 megabit/s
Of bedoel je 1000 KiloByte per seconde? dat is 8 megabit/s

W3SERVE
23/01/07, 17:38
Qua CPU zou ik toch naar een dedicated server gaan. Ik denk ook dat er weinig hosters zijn, die een VPS willen draaien die een continue load van 15% op het systeem geeft...

De bandbreedte is wel meer dan genoeg. De hoeveelheid geheugen die je aangeeft, is dat in MB? Want dit gaat sowieso al moeilijk worden op een VPS...

Ik raad je inderdaad ook aan om te kijken naar een dedicated oplossing. Dit zal qua prijs ook weinig verschillen met een VPS van dit formaat. Succes ermee!

Krayhan
23/01/07, 17:58
Ja idd het is in MB. Ik zal dan ff kijken naar dedicated servers. Bedankt voor jullie adviezen =)

Krayhan
25/01/07, 14:48
Dat is op het randje, misschien wel, misschien niet VPS materiaal, overleg met je leverancier.



De verbinding word WEL gedeeld, maar 1000 kilobit/s is 1 megabit/s
Of bedoel je 1000 KiloByte per seconde? dat is 8 megabit/s

Ik bedoel 1000 kilobyte per seconde.

Weet 1 van jullie misschien een goedkope dedicated server voor mijn configuratie?

Magus
25/01/07, 15:26
De meeste hosters kunnen je wel aan een goedkope dedicated helpen die aan je wensen voldoet. <knip>

Hier kun je een aanvraag indienen met de specificaties die je nodig hebt:
http://www.webhostingtalk.nl/shared-colocated-dedicated-reseller-registratie-aanvragen/