PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie server voorbereiden

Dion Wales
18/01/07, 13:26
Hallo,

Voor mijn stage bij een hosting bedrijf moet ik het volgende doen en zou daarbij graag wat info willen van de mensen die er al een poosje inzitten.

Allereerst: over de beveiliging van directadmin heb ik al een aantal topic gevonden hier, is me nog niet 100% duidelijk, maar naar aanleiding van die topics gaat directadmin wel lukken (met wat stoeien).

Het is eerst een fictief iets, waarna wanneer dit goed gaat, ik het in de praktijk moet doen. Ik mag op internet alle bronnen die ik vinden kan gebruiken.

Wat moet ik doen:

----
Zet een server op met CentOs 4.4 op een Pentium D server. Als controle paneel gebruik je DirectAdmin. Als ip-adressen voor het netwerk waar je in gaat colocaten heb je de volgende tot je beschikking:

196.122.221.15
196.122.221.16

Je mag informatie via internet vergaren waarmee je de opdracht uit kunt voeren.
----

Ik installeer CentOs (Linux installeren lukt mij wel :) ) is het handig om hier ook KDE bij te installeren, zodat je grafisch ook dingen makkelijk kunt wijzigen? (commandline vind ik niet zo ideaal als grafisch, grafisch vind ik overzichtelijker). Je kunt dan ook makkelijk via remote desktop dingen aanpassen, of niet?

Nu krijg ik van de zogenaamde colocatieaanbieder 2 ipadressen, hoe gaat dat in zijn werk? Je kunt er voor zover ik weet op je eth0 maar 1 ip-adres toewijzen tijdens de installatie. Hoe en wat voeg ik de 2e toe.

Zijn er verder dingen waar ik om moet denken?

Over directadmin heb ik nog wel een vraag hoe het zit met de dns servers. Je voegt als admin een domein toe en maakt daar dan ns servers op aan? Of hoe gaat dit? Ik weet hoe de ns records eruit zien en wat de cname,mx,a enz. inhoud.

Eerst is het de bedoeling om de 2 ns servers op dezelfde server te draaien. Volgens de opdracht kom ik dan zogenaamd later (na 6 maand) erachter dat een fallback server handiger was. Maar dat is het vervolg, dus moet eerst weten hoe het op dezelfde server moet.

Kunnen jullie me met deze vragen wijzer maken? Goede, nuttige links die jullie ooit gevonden hebben en goed te gebruiken zijn enz. Ik hoor het graag hoe en wat.

Ik weet dat er veel scholieren zijn die zomaar wat beginnen omdat ze denken dat ze er rijk mee kunnen worden en dat er veel newbie vragen worden gesteld. Zoals uit m`n topic blijkt heb ik wel ervaring met linux en weet ik wat over ns records.

Bij voorbaat dank voor de hulp :)

Voxio
18/01/07, 13:37
Als eerste zou ik die grafische schil (KDE) er NIET opzetten, scheelt je resources en zo leer je gelijk om te werken via een console (SSH).

wonko
18/01/07, 13:43
Zet de server eerst helemaal op met 1 ip adres (heel de zwik, centos, directadmin, ...), en probeer dan pas het tweede toe te voegen. Eens je zover bent, zal een heel deel zich gewoon uitwijzen.

Het tweede IP zou je kunnen gebruiken voor je tweede ns, maar dat is niet echt proper... (en daar kom je blijkbaar na 6 maand achter ;)).

Dion Wales
18/01/07, 13:53
Ze proberen een veelgemaakte fout mij bewust te laten maken. Ze zetten het zo in de opdracht, dus dan moet dat maar. Heb genoeg op WHT gelezen over dat het beter is, maar goed... opdracht is opdracht ;)

Zo, de testserver is op m`n kantoortje gearriveerd kan ik er zo mee beginnen. Als iemand nog tips, truuks e.d. heeft houd ik mij uiteraard aanbevolen :)

Spyder01
18/01/07, 20:06
Bij elke stap goed kijken wat je in moet vullen of moet sellecteren. Dat scheelt al een hoop. En inderdaad beter geen KDE o.i.d. aan grafische schil installeren. Eerst gewoon één ip gebruiken en later na de installatie de 2e aanmaken.

SebastiaanStok
18/01/07, 21:19
Twede IP adres instellen is niet zo moeilijk :)
Is al een topic over geweest "door ondergetekende", dus de zoek functie zal je al wat opleveren.
Gebruik als topic-starter mijn naam, dan zoekt het wat makkelijker.

Veel succes alvast ;)

Dion Wales
19/01/07, 10:28
Bedankt Rollerscapes, aan dat topic (was wel even zoeken ;) ) heb ik qua extra Ip adressen toevoegen, veel. Is duidelijk uitgelegd.

:lovewht:

wonko
19/01/07, 10:56
Bedankt Rollerscapes, aan dat topic (was wel even zoeken ;) ) heb ik qua extra Ip adressen toevoegen, veel. Is duidelijk uitgelegd.

Misschien dan even dat topic hier ook vermelden, om latere bezoekers met hetzelfde probleem te helpen?

Dion Wales
19/01/07, 11:04
Hierzo (http://webhostingtalk.nl/scripting-techniek-beveiliging/78671-ip-adres-toevoegen-aan-een-interface.html)

Dat is het bewuste topic :)

Alleen stom dat je vanaf 10 post pas een link mag plaatsen, maakt het er niet makkelijker op. Dan moeten mensen maar copy-pasten :)

wonko
19/01/07, 11:07
en zo is iedereen tevreden ;) De url-10-post-limiet is er om spambots tegen te gaan...

Sander-
19/01/07, 11:40
Maaruh, om even te reageren op je opdracht. Het lijkt me niet dat het de bedoeling is dat je elk ding waar je tegenaan loopt direct hier parkeerd en ons je in de goede richting laat wijzen... Dat is niet echt goed voor het leertraject...

Dion Wales
19/01/07, 11:55
@ Sander - : Ik moet de opdracht zelf daadwerkelijk uitvoeren, maar mag wel naar stappen/tips/truuks vragen om tot het doel te komen. Ze hebben juist graag dat ik via internet naar aanleiding van tips e.d. zelf ook google en dan ga proberen enz.

Ze zijn hier nogal actief wat betreft kennis delen (doen ook veel cursussen e.d. kosteloos). Na aanleiding van het ip topic van Sebastiaan heb ik dan ook verder gegoogled en zo veel informatie/leerstof vergaart waar ik verder mee kom.

Maar ik snap je punt :)

WouterG
27/01/07, 12:49
Wij gebruiken wel KDE op een gameserver omdat er mensen zijn die niet veel (geen) verstand van linux hebben en toch de gameserver willen beheren. Wij gebruiken daarvoor VNC over een SSH tunnel. VNC gebruikt zelf geen encryptie en is dus absoluut af te raden zonder het gebruik van een tunnel.

Freakingme
06/02/07, 18:06
WouterG: Daarvoor heb je dan toch config panels? Die gebruiken tot zo ver ik weet nog altijd minder resources dan grafische schillen. Wel netjes als ik er bij vermeld dat ik geen enkele ervaring heb met gameservers.