PDA

Bekijk Volledige Versie : Servers op basis van flash memory



Apoc
17/01/07, 11:26
Voor het testen van bijvoorbeeld een Endian firewall, lijkt het me interessant om een zeer goedkope configuratie samen te stellen, welke in plaats van een harde schijf, flash memory zou moeten gebruiken. Ik heb recentelijk gelezen dat dat mogelijk is, ik weet alleen niet meer hoe of wat.

Technisch gezien moet het sowieso ook mogelijk zijn, omdat switches en routers ook gebruik maken van flash geheugen, voornamelijk omdat het een stuk betrouwbaarder is dan een reguliere harde schijf. Tevens hebben apparaten als deze sowieso geen tientallen/honderdtallen gigabytes aan opslagcapaciteit nodig.

Bestaan er moederborden welke in plaats van harde schijven gebruik kunnen maken van flash memory (als bootable drive)?

JanSmit
17/01/07, 11:57
Hoi,

Wellicht dat je hier wat mee kan doen:

http://www.scan.co.uk/Products/ProductInfo.asp?WebProductID=427438

Gr

Jan

Triloxigen
17/01/07, 14:03
Je hebt ook gewoon van die IDE2FLASH kabels.

wonko
17/01/07, 14:11
Recente moederborden hebben witte ide-slots die blijkbaar enkel voor flashkaarten gebruikt kan worden (zelf nog nooit geprobeerd). Verder kan je al heel lang gewoon werken van een flash-memory, zolang je OS er maar op voorzien is (kernel). Voorbeelden zijn bvb de soekris-doosjes.

Stefan Mensink
17/01/07, 15:59
Alleen houdt zo'n flashkaart het vermoedelijk niet zo lang vol als een harddisk, vanwege de slijtage. Het vermijden van swapspace op de flashkaart kan al een heleboel schelen, en natuurlijk het kiezen van een flash-friendly filesystem...

Triloxigen
17/01/07, 16:00
Alleen houdt zo'n flashkaart het vermoedelijk niet zo lang vol als een harddisk, vanwege de slijtage. Het vermijden van swapspace op de flashkaart kan al een heleboel schelen, en natuurlijk het kiezen van een flash-friendly filesystem...

De keuze voor een flash kaart is juist omdat deze het langer zou moeten volhouden. Eigenlijk simpelweg omdat het geen draaiende onderdelen bevat.

luser
17/01/07, 16:04
Maar je hebt ook een aantal beperkingen. Zoals bv het aantal writes.

Wat je best doet is je linux in het geheugen starten, dus 1x van de flash uitlezen bij het starten en dan verplaatsen in het geheugen. Voor aanpassingen maak je iets leuk zodat je alles in 1 x kan wegschrijven (bash scriptje voor commit zegmaar).

Swap is sowieso een no-go op flash :)

Wido
17/01/07, 16:07
je hebt voor 7.5 euro een adapter voor in je IDE slot waar een CF kaartje in kan.

Zo draait mijn thuis server ook, heerlijk stil.

Wat betreft slijtage, dat valt best mee. Firewalls schrijven bar weinig op hun disk, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

wonko
17/01/07, 18:45
Er zijn verder speciale distro's (nu even geen tijd om die op te zoeken) die hierop voorzien zijn, en precies doen wat hierboven uit de doeken gedaan wordt (booten, alles in mem, en dan van daaruit verder).

Apoc
17/01/07, 21:50
Bedankt voor alle informatie!

Ik weet overigens dat flash niet erg geschikt is om veel writes te doen, maar dat is bij een firewall of switch sowieso niet echt nodig.

Wat ik me wel afvraag is wat grote routers gebruiken als storage. Bijvoorbeeld als BGP honderdduizenden routes moet laden, wordt dit dan simpelweg in het RAM geheugen geladen? Zo ja dan verklaart dat het e.e.a.

Wat ik eigenlijk van plan ben is om een firewall boxje samen te stellen, wat dezelfde soort betrouwbaarheid heeft als een high-end router bijvoorbeeld. Afgezien van flash ipv ide, zijn er nog andere dingen waar ik aan kan denken (speciaal type ram of iets dergelijks)? Uiteraard is een redundant powersupply ook nuttig, maar daar had ik al aan gedacht :)

Al het advies is welkom. Ik ben momenteel enkel advies aan het verzamelen en ik ga later het e.e.a. testen. Ik zal de resultaten daarvan uiteraard hier bekend maken ter zijne tijd.

Wido
17/01/07, 22:16
Ik zou sowieso voor ECC Ram gaan :)

Alessandro
17/01/07, 22:22
flash geheugen kan je best goed gebruiken. Wij hebben inmiddel een kleine 200 pc's met een flash kaart in ons bedrijf staan.

Zo hebben wij het uitgerust:
- linux slackware op de flash
- ram disk gemaakt voor de swap en tmp
- flash kaart op read only gezet

PCtjes zijn erg stil en ook nog sneller. Wat wil je nog meer..

luser
18/01/07, 00:39
Bijvoorbeeld als BGP honderdduizenden routes moet laden, wordt dit dan simpelweg in het RAM geheugen geladen?

BGP routes komen in het geheugen daar deze toch elke keer opnieuw worden bekeken / samengesteld als er een peer up of down gaat.

Bij bv een cisco/hp gaat ie pas echt naar de flash schrijven als je een 'write mem' doet. Bij het booten komt alles in het geheugen terecht, ook je aanpassingen achteraf (tot je commit natuurlijk).

Veel gebruikte methode, ben er ook mee bezig geweest voor een firewall/loadbalancer appliance. Door tijdsgebrek niet verder kunnen zoeken.

trendhoper
18/01/07, 07:01
Gebruik al een jaar voor firewall,VPN en tunneling enkele leuke distros die voor flash geschikt zijn:
www.pfsense.com
http://m0n0.ch/wall/

In combinatie met een http://www.pcengines.ch/wrap.htm board of een http://soekris.com/ werkt het prachtig.


Maar er is ook een http://www.freenas.org/ als NAS