PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat voor een Storage heb jij draaien?



TCM
14/01/07, 01:05
Wij zijn op dit moment bezig met Storage Array's. Nu hebben wij verschillende oplossingen gevonden en gezien maar nu was ik benieuwd wat jullie hebben draaien?

Groet,
TCM

djalken
14/01/07, 13:08
Draai er zelf geen, maar bij Proserve hebben ze een netapp, erg mooi systeem en zeer betrouwbaar. Alleen is netapp niet de goedkoopste ;)

PimEffting
14/01/07, 15:02
Het hangt helemaal van de situatie af...
De meeste van onze eigen servers draaien gewoon met local storage. Voor klanten hebben we ook wel omgevingen opgezet met een NAS en een SAN (EMC CX3).

Wat wil je gaan doen met je storage?

Pur
14/01/07, 15:10
NetApp werkt inderdaad zeer fijn. Ik werk al zo'n 9 jaar met diverse grotere en kleine NetApp filers (ook met de NetCaches trouwens maar dat terzijde) en werkt inderdaad erg super.

Ook support is erg goed als je autosupport aanzet. Ze sturen je meestal al een mail of bellen even dat ze een vervangende disk gaan sturen terwijl je nog maar amper het mailtje van de netapp zelf hebt gelezen dat er een disk kapot is gegaan.

Wij gebruiken het vooral voor content die geshared moet worden tussen meerdere servers zowel via NFS als CIFS.

Nadeel is wel de prijs van zowel hardware als licenties. Even CIFS er bij als license en $$$.

TCM
14/01/07, 15:19
Het hangt helemaal van de situatie af...
De meeste van onze eigen servers draaien gewoon met local storage. Voor klanten hebben we ook wel omgevingen opgezet met een NAS en een SAN (EMC CX3).

Wat wil je gaan doen met je storage?

Zal grotendeels backup zijn voor onze eigen servers en die van klanten.
Ik zal eens gaan kijken naar die NetApp. Lijkt mij wel interessant.

Pur
14/01/07, 18:19
Zal grotendeels backup zijn voor onze eigen servers en die van klanten.
Ik zal eens gaan kijken naar die NetApp. Lijkt mij wel interessant.

Afhankelijk van hoe je van plan was om zoiets in te richten ben je waarschijnlijk beter af met gewoon wat direct storage aan een machine dat is stukken goedkoper.

NetApp wordt pas echt interessant mijn inziens als je performance nodig hebt voor zaken waarbij je file locking nodig hebt.

PimEffting
14/01/07, 18:55
Zal grotendeels backup zijn voor onze eigen servers en die van klanten.
Ik zal eens gaan kijken naar die NetApp. Lijkt mij wel interessant.
Als het puur voor backups gaat, kun je het beste naar een goedkope NAS kijken.
Wellicht dat je met zoiets al een heel eind komt: linkje (http://www.mobile-harddisk.nl/synology-rackstation-rs406-gigabit-lan-2x-usb-4xsata-raid-sftp-ssl-exclusief-harddisks-p-199.html?cPath=56).

MediaServe
14/01/07, 19:03
Zal grotendeels backup zijn voor onze eigen servers en die van klanten.
Ik zal eens gaan kijken naar die NetApp. Lijkt mij wel interessant.

Hoeveel capaciteit heb je nodig?
Wellicht voldoet al een server met RAID schijven en FTP access :)

dutchcrazytiger
17/01/07, 02:00
Ik gebruikte de MD1000 van een vriend van me. Die had hem op een 1950 je hangen met een aantal vmware machientjes erop....

Best grappige dingen... als je dan nagaat dat je per user gewoon je encrypted OS kan maken + storage en je gebruiker er dan zelf mee kan laten spelen.

Als je zoiets overigens bij dell besteld... koop 16*80GB bij ze.... en daarnaast bij salland ofzo gewoon 16*750GB sata.... dan heb je 12TB storage voor niet al teveel geld. De oplossing om het bij hun zelf te kopen is gewoon te duur.... 700 euro voor een 750GB schijfje.... alsof we weer in het 1GB 1 euro tijdperk belanden ofzo:S

Apoc
17/01/07, 09:09
Wij bouwen voor dit soort doeleinden zelf servers, dat biedt naar mijn mening de meeste mogelijkheden en is als je het op grote schaal uitvoert het goedkoopst. Met een 3u server zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan:

16 x SATA schijven (tot 750gb per stuk)
3ware of Areca raid controller, bij voorkeur met BBU (battery backup unit)
Raid 5 configuratie met 1 spare

Met 750gb schijven heb je dan 10.5TB storage, en een zeer betrouwbaar platform.

Mikey
17/01/07, 10:04
Wij bouwen voor dit soort doeleinden zelf servers, dat biedt naar mijn mening de meeste mogelijkheden en is als je het op grote schaal uitvoert het goedkoopst. Met een 3u server zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan:

16 x SATA schijven (tot 750gb per stuk)
3ware of Areca raid controller, bij voorkeur met BBU (battery backup unit)
Raid 5 configuratie met 1 spare

Met 750gb schijven heb je dan 10.5TB storage, en een zeer betrouwbaar platform.


Alleen de perfomance is niet te vergelijken...

Apoc
17/01/07, 10:18
Alleen de perfomance is niet te vergelijken...

Ja ik moet inderdaad wel toevoegen dat wij enkel die configuratie gebruiken voor backup doeleinden, niet als fileserver of iets dergelijks. Dat is tenslotte waar TCM het voor nodig heeft.

TCM
17/01/07, 11:11
Bedankt voor alle reacties!
Wij hebben ook die MD1000 bekeken icm zo een 1950 en die lijken ons zeker interessant.. Het is alleen backup ja maar een beetje snelheid is altijd lekker ;)
We zijn nog aan het orienteren omdat het aanbod heel groot is vooral als je ook de mogelijkheid hebt om het zelf te bouwen...

dutchcrazytiger
17/01/07, 11:53
Ik kan je die MD1000 zeker aanraden als je het voor backup gaat gebruiken....
Ding is bij ons nog nooit weggevallen. Haalt een snelheid van 120MB/s met gemak en je kan hem expanden met nog een md1000 als je dat zou willen. Daarbij zijn ze niet zo duur. Nadeel is alleen die hardeschijf brackets... die moet je zien te krijgen. Als je die hebt, is het een heel goedkoop leuk ding.

PimEffting
17/01/07, 17:27
Als je zoiets overigens bij dell besteld... koop 16*80GB bij ze.... en daarnaast bij salland ofzo gewoon 16*750GB sata.... dan heb je 12TB storage voor niet al teveel geld. De oplossing om het bij hun zelf te kopen is gewoon te duur.... 700 euro voor een 750GB schijfje....
...waardoor je geen garantie meer hebt en ook geen onsite service om kapotte harde schijven te vervangen
Eenmalige aanschafprijs gewoon even doorheen bijten naar mijn idee. Dell weet ook wel dat ze duurder zijn daarin. Even bellen met ze en je krijgt vaak al een leuke korting.

Apoc
17/01/07, 17:34
Een 750gb schijf kost geen 700 euro, maar rond de 300.

bami82
17/01/07, 17:43
Wij hebben diverse (redelijk oud) sun storadge units.

2 x A5200
2 x D1000
1 x S1

Wido
17/01/07, 17:50
Wij hebben een EMC Celerra staan.

Dat bestaat uit een:
- EMC CLARiiON CX500 (SAN)
- EMC NS500 (NAS)

Werkt super zeer fijn. Performance is geweldig (doen nu rond de 25.000 I/O's/sec).

Goede ondersteuning voor iSCSI en NFS. CIFS is mogelijk, kost alleen wat extra.

Wij hebben ook gekeken naar NetApp, alleen moest je daar echt voor alles licenties hebben, dat stond ons een beetje tegen.

EMC is wat dat betreft een stuk simpeler qua licenties.