PDA

Bekijk Volledige Versie : eigen server (niveau 0)



wvl
11/01/07, 00:10
Ik zou graag een server kopen om er counter-strike servers mee te hosten (liefst meerdere). Ik ben totaal nieuw in het servergeheel. Na een lange tijd googlen (daar ging het vooral over prijslijsten om servers te huren) ben ik op dit forum terecht gekomen. Ik heb me al een paar uurtjes verdiept op dit forum waarmee ik al veel van mijn antwoorden heb gevonden maar ik heb vooral info gevonden waar ik niets snap :p. Ik vroeg me af of zo'n server in je huis veel van je datalimiet gebruikt, hoe je zo'n ding bestuurd (geen ingewikkelde commands graag :D ) en of ik als totale nieuweling in dit gebeuren zoiets goed kan laten aflopen.
:lovewht:

BeneluxGaming
11/01/07, 00:18
Als je een dedicated server zoekt... zou je die aanvraag even in een ander sub-forum moeten doen dan kunnen de hosters een leuke aanbieding doen.

wvl
11/01/07, 00:24
:p Wat is het verschil met die server?

VinceSTM
11/01/07, 00:27
wil je een server thuis hosten of professioneel in een datacentrum?

frvge
11/01/07, 00:28
Servers zijn gemaakt voor het zware rekenwerk en het continu aanstaan. Ze staan in speciale gebouwen met goede beveiliging en stroom- en netwerkvoorziening. Daar kan je met je huisabonnement niet tegenop.

wvl
11/01/07, 00:38
Ik zou graag thuis hosten. Maar als ik een abbonement neem met veel datalimiet en een grote snelheid is het dan niet mogelijk?

VinceSTM
11/01/07, 00:39
de kosten die je zou maken aan stroom en abonnement heb je er waarschijnlijk met een colocatie abonnement ook uit :)

visje
11/01/07, 01:00
internet abbo's voor thuis zijn tegenwoordig wel redelijk snel 10 tot 20 mbit maar dat is de download snelheid en bij een server gaat het ook om de upload snelheid en als jij meerdere css servers wil draaien dan red je dat niet met een normale huis tuin en keuken internet verbinding dan is colocated of dedicated veel beter.. dan heb je meestal gewoon 100mbit of 1 gbit up en down

3j3ct
11/01/07, 09:33
op een thuisverbinding kan je mischien net 5-10 slots stabiel hosten....

BramuS
11/01/07, 09:43
Ik heb ook ooit thuis proberen te hosten voor gewoon max 8 mensen. Dit lukte net op een 6mbit/768kbit upstream. Mensen klaagden over lag als er al mensen buiten NL in kwamen. Als ik jouw was zou ik dus gewoon een gameserver huren (als je er 1 wilt) of anders colocated gaan doen. Dan kun je een server kopen voor 400 euro (of een tweedehandsserver) Zet hier een besturingssysteem op en de files voor een server te maken. Je hebt dan een veel betere server, geen lag (mits je um goed configureerd als je meerdere servers wilt gaan hosten) en je thuis verbinding (tijdens het surfen / downloaden) heeft er niet onder te lijden. :)

EHS-Jerre
11/01/07, 09:53
Thuis hosten raad ik af, je pc moet dan de hele tijd aanstaan en als je dan gewoon op het internet wil gamen (niet op eigen server) dan zal je wellicht wel wat lag hebben.

Magus
11/01/07, 10:56
Thuis hosten gaat perfect, voor een enkele website en een 4 tot 6 slots gameservertje waar alleen landgenoten/vrienden op spelen. Als er anderen dan vrienden op spelen, laat staan betalende spelers, of indien er meer dan 6 op spelen, of indien je uptime wilt garanderen aan je spelers, kun je het beste een dedicated-/colocated- of gameserver nemen, met 100mbit ethernet aansluiting ben je van lag verlost en is de server de enige echte limiet.

MortyDot
11/01/07, 17:08
Behalve dat,

Voor a20 euro heb je met goed zoeken al colocatie voor een server. (Per maand)

Zet daar tegen over (Thuis)
-De maandelijkse stroom kosten
-Verbindingskosten met internet
-100a1000x tragere verbinding dan bij datacenter
-Veel hogere ping!

Al met al is het thuis duurder en minder kwaliteit.

Ik denk dat iedereen mee eens is hiero :-)

Cybafish
11/01/07, 17:49
Ja, alleen kost een rack mountable case wel meer dan je gemiddelde huis-, tuin- en keukenkast.

3j3ct
11/01/07, 18:28
Behalve dat,

Voor a20 euro heb je met goed zoeken al colocatie voor een server. (Per maand)



Gameservers trekken aardig wat dataverkeer dus die 20 euro gaat niet op ;)
mijn advies is dan ook huur een gameservers en ga ondertussen lekker thuis spelen met gameservers opzetten zodat je weet waar je over praat en je later ook niet voor problemen komt te staan :)

MortyDot
11/01/07, 18:44
Gameservers trekken aardig wat dataverkeer dus die 20 euro gaat niet op ;)
mijn advies is dan ook huur een gameservers en ga ondertussen lekker thuis spelen met gameservers opzetten zodat je weet waar je over praat en je later ook niet voor problemen komt te staan :)


Dan kun je net zo goed een game host zoeken en wat slots van het betreffende spele huren....

3j3ct
11/01/07, 18:45
Dan kun je net zo goed een game host zoeken en wat slots van het betreffende spele huren....

dat bedoel ik ook ;)

wvl
11/01/07, 19:09
Thuis hosten gaat perfect, voor een enkele website en een 4 tot 6 slots gameservertje waar alleen landgenoten/vrienden op spelen. Als er anderen dan vrienden op spelen, laat staan betalende spelers, of indien er meer dan 6 op spelen, of indien je uptime wilt garanderen aan je spelers, kun je het beste een dedicated-/colocated- of gameserver nemen, met 100mbit ethernet aansluiting ben je van lag verlost en is de server de enige echte limiet.

Dat zie ik wel zitten, maar met een speciale internet verbinding zou het dan niet mogelijk zijn om een server in huis te halen? Bedankt!

:lovewht:

Kenneth
11/01/07, 19:10
thuis een gameserver hosten? begin er niet aan ;) kan beter bij een gamehoster wat huren, en omdat je verstand 0,0 is, is colo misschien ook niet aan te raden.

Je moet toch zelf dat je machine onderhouden, de gameserver installeren, je bak veilig houden zodat hij niet gehackt, etc etc.

Denk er maar eens over na ;)

EDIT: Ja, maar hoeveel wil je betalen? (denk hierbij aan paar 1000 per maand en aanleg kosten van bijv. glasvezel ;))

DutchTSE
11/01/07, 20:45
en of ik als totale nieuweling in dit gebeuren zoiets goed kan laten aflopen.
Ik geef je hierbij een duidelijk, negatief advies.. ga eerst eens voor jezelf servers hosten voordat je het gaat verhuren, want ik zie de klachtenstroom al verschijnen (mijn mede-wht-ers weten wel waar ik op doel)

Sphere
11/01/07, 21:13
Ik geef je hierbij een duidelijk, negatief advies.. ga eerst eens voor jezelf servers hosten voordat je het gaat verhuren, want ik zie de klachtenstroom al verschijnen (mijn mede-wht-ers weten wel waar ik op doel)

Ik zie nergens staan dat hij ze wil verhuren...

wvl
11/01/07, 22:17
ok bedankt ik zal er nog eens goed over nadenken.

:lovewht:


kan beter bij een gamehoster wat huren, en omdat je verstand 0,0 is, is colo misschien ook niet aan te raden.

Uhm btw mijn verstand is niet 0 :)

BramuS
12/01/07, 10:24
ok bedankt ik zal er nog eens goed over nadenken.

:lovewht:



Uhm btw mijn verstand is niet 0 :)


Ok je niveau is 0 ;) ik zou thuis wat proberen, maar niet hosten voor echt op te gaan spelen simpelweg omdat je verbinding dit amper trekt. Wil je het toch doen dan kan niemand bij jouw thuis (iemand op laptop of 2e pc ofzo) internetten / downloaden want dit vertraagt je server ineens enorm. En met een 1mbit upload kun je amper een goede game server hosten (1mbit upload is al zo'n 40/50 euro per maand) Dan is een gameserver huren veel goedkoper, je hebt geen gezeik van mensen die lag hebben, je hoeft thuis niet een pc aan te zetten die dag en nacht draaid (de server zelf dus)

DutchTSE
12/01/07, 11:39
Ik zie nergens staan dat hij ze wil verhuren...
Nee inderdaad.. ging er iets te snel vanuit ;)

In dat geval kun je het beste colocated een server neerzetten en gewoon lekker uitproberen! :) is verder genoeg info over het runnen van servers te vinden

NWO
13/01/07, 01:37
Begin gewoon op je eigen pc. Probeer daar de server lopend te houden.
Ga wat dingen proberen. Ga daarna eens een kleine server huren.
Wanneer je dan denkt dat je alles onder de knie hebt. Neem dan eens een simpele dedicated. Wanneer je daarmee ook goed overweg kunt en je hebt de financiele middelen, koop dan een server en ga daar lekker verder :)

WouterG
13/01/07, 17:45
Ik ben ook begonnen met een servertje thuis, met 4 personen was dat leuk. Het is een goede manier om te leren. Heb je dan alles goed ingesteld, weet je hoe je de server moet opzetten, beheren en beveiligen dan kun je een rackmount server aanschaffen of een dedicated server nemen en voor het grote werk gaan ;)