PDA

Bekijk Volledige Versie : Bedrijfs naam



JorisGS
10/01/07, 22:31
Beste WHT'ers,

Ja ik weet het, het zoveelste topic over bedrijfsnamen.

Maar dit keer heb ik een andere vraag.

Als je je inschrijft bij de KvK waar doe je verstandig aan? Om de gewone basisnaam op te geven, of nog andere woorden erachter?

Voorbeeld:
Blaathost
Blaathost internetdiensten
Blaathost internet diensten
Blaathost services
etc.

Dus waar doe je nou verstandig aan?

Randy
10/01/07, 22:34
Zie: http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/110529-pikken-van-een-bedrijfsnaam.html

Zoveel mogelijk handelsnamen registreren en je 'basisnaam' bij het BeNeLux merkenbureau in de juiste categorie(en)

JorisGS
10/01/07, 22:38
Ja dat heb ik gelezen. Maar ik neem aan dat je als startende ondernemer niet zo'n hoog budget heb om een stuk of 10 variaties te registreren.

Peuk
10/01/07, 22:48
Handelsnamen zijn gratis zover ik weet.

Remigius
10/01/07, 22:53
Handelsnamen zijn inderdaad gratis bij de KVK.

JorisGS
10/01/07, 23:05
En kan je bij de KvK zoveel mogelijk handelsnamen opgeven als je wilt?
Maar ik heb het echt over dé bedrijfsnaam.

Triloxigen
10/01/07, 23:08
Er zit geen beperking aan nee.

Erik
11/01/07, 10:21
Het kan handig zijn om er iets aan toe te voegen. Zo zien mensen sneller aan de naam wat je ongeveer doet.

mitedo
11/01/07, 12:11
een handelsnaam is een beschermde bedrijfsnaam voor heel nederland. Dus merkenbureau is niet interessant, behalve als je internationaal wil gaan handelen.

ivs
11/01/07, 12:30
een handelsnaam is een beschermde bedrijfsnaam voor heel nederland. Dus merkenbureau is niet interessant, behalve als je internationaal wil gaan handelen.

Waar baseer je dat op volgens mij geld hij maximaal voor de regio van de KVK waar hij is ingeschreven en bied het dan zelfs weinig tot geen bescherming.

Triloxigen
11/01/07, 12:34
een handelsnaam is een beschermde bedrijfsnaam voor heel nederland. Dus merkenbureau is niet interessant, behalve als je internationaal wil gaan handelen.Dat is dus een denkfout.

Met een handelsnaam heb je bijna nergens recht op.

mitedo
11/01/07, 12:34
http://www.kvk.nl/topic/topic.asp?topicID=7173&topicNaam=Handelsnaam

Triloxigen
11/01/07, 13:00
Er staat;
"Bescherming van een handelsnaam is daarom van groot belang."

Er staat niet dat je enige bescherming geniet. In praktijk is dat nl niet zo. Je kunt niet zomaar domeinnamen op gaan eisen of bedrijven laten sluiten. Daar heb je goede redenen voor noig.

mitedo
11/01/07, 13:32
Handelsnaamwet:

Artikel 5
Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.

Artikel 5a
Het is verboden een handelsnaam te voeren, die het merk bevat, waarop een ander ter onderscheiding van zijn fabrieks- of handelswaren recht heeft, dan wel een aanduiding, die van zodanig merk slechts in geringe mate afwijkt, voor zover dientengevolge bij het publiek verwarring omtrent de herkomst van de waren te duchten is.

Artikel 5b
Het is verboden een handelsnaam te voeren, welke een onjuiste indruk geeft van de onder die naam gedreven onderneming, voor zover dientengevolge misleiding van het publiek te duchten is.


bron: wetten.overheid.nl

hires
12/01/07, 22:41
@JorisGS: Je kan inderdaad zoveel handelsnamen gratis registreren onder hetzelfde Kvk-nummer, maar wees er ook van bewust dat als je heel veel verschillende namen gebruikt dat dan de indruk wordt gewekt dat het allemaal verschillende afdelingen zijn, of dat mensen zich kunnen afvragen: is dat nu hetzelfde bedrijf? Tenminste, dat is wat ik daarbij heb. Verder vind ik het minder professioneel overkomen.

Let wel, ik bedoel dus als je echt één bedrijf runt zonder andere takken van sport of wat dan ook. Het is natuurlijk wel handig als je een onderscheid wil maken in je diensten.

Maar ach, er zullen zat mensen zijn die het juist handig vinden om jouw bedrijf op verschillende manier te kunnen vinden.

Bel voor het verschil in merkregistratie en handelsnaam anders een merkenburo over het verschil in recht, en de Kvk zal je ook veel kunnen vertellen denk ik.