PDA

Bekijk Volledige Versie : alle mail naar een exchange server (MX)



hires
10/01/07, 22:07
Een klant wil dat alle mail voor zijn domeinnamen direct doorgestuurd wordt naar zijn exchange server. Dit kan ik instellen door de MX record(s) te wijzigen; daar zet ik het IP adres in van die server en dat zou voldoende moeten zijn. Is dat voldoende om echt alle mail helemaal langs zijn account te laten lopen? Ik las hier een ander topic over dat dit de mail nog engiszins binnenkomt/verwerkt wordt door sendmail en/of qmail, vandaar de vraag. Het doel is om alle mail direct door te sturen naar zijn exchange server. Even voor de zekerheid en dat alles bij omzetten goed gaat.. ;)

Bij voorbaat dank!

Best4U
10/01/07, 22:22
Dit zou geen enkel probleem moeten geven. waar je alleen rekening mee moet houden als je een cp als plesk gebruikt dat je de mail wel "disabled" in het menu.
Anders handeld hij interne mail nog steeds via qmail af....

Citruz.
10/01/07, 22:50
Anders handeld hij interne mail nog steeds via qmail af....

Dat geldt ook als je geen plesk gebruikt. Wanneer je qmail gebruikt (of wat je dan ook gebruikt) zal je het altijd zo moeten instellen dat er voor het betreffende domein geen mail lokaal wordt afgeleverd.

Ryan Kalkhoven
10/01/07, 22:57
Als je in je dns een ander IP opgeeft bij het MX record dan komt er niets meer op de hostingserver binnen.... wat je ook aan instellingen maakt op je CP. Zolang de MX record naar een andere machine wijst gaat alle mail direct naar die machine en komt niet aan op de hostingserver(waar de website/CP staat)

Jozke
10/01/07, 23:06
Hierboven doelt men op mail formulieren op een website. Wanneer je enkel het MX record aanpast, gaat gewone mail direct naar de Exchange server, maar e-mail formulieren op de website worden dan nog lokaal afgehandeld. Daar moet je dus even mee opletten.

ju5t
10/01/07, 23:06
Ryan, het is wel belangrijk dat je de instellingen in je CP correct instelt. Mocht je e-mail versturen vanaf de server naar je e-mail adres zal deze anders niet aankomen.

Let ook even op je SPF records, mocht je deze hebben.

Ryan Kalkhoven
10/01/07, 23:13
Webformulieren had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Maar puur voor alleen externe mail heb je aan de mx records genoeg

hires
10/01/07, 23:39
Bedankt voor de snelle reacties; ik zet voor het domein alle mail opties uit, in dit geval in DA en maak de MX wijziging. Ik zal alleen nog even moeten uitzoeken of ik zelf kan instellen of ik de mail optie (qmail/sendmail of anders) zo kan instellen dat er niets lokaal binnenkomt. Het gaat hier namelijk over een reselleraccount.

eweps
11/01/07, 01:37
Bij het aanpassen van de mx records kun je als het goed is het selectie vakje: mailserver lokaal(o.i.d.) uitvinken. Dit lost als het goed is je probleem op.

Meer info zie: http://www.webhostingtalk.nl/directadmin/102444-multi-server-setup.html

crazycoder
11/01/07, 10:19
Een klant wil dat alle mail voor zijn domeinnamen direct doorgestuurd wordt naar zijn exchange server. Dit kan ik instellen door de MX record(s) te wijzigen; daar zet ik het IP adres in van die server en dat zou voldoende moeten zijn.
Je zet geen IP adres in een mx record maar een hostnaam waarvoor je eerst een A record aan moet maken.

Mikey
11/01/07, 13:04
Dat geldt ook als je geen plesk gebruikt. Wanneer je qmail gebruikt (of wat je dan ook gebruikt) zal je het altijd zo moeten instellen dat er voor het betreffende domein geen mail lokaal wordt afgeleverd.


nee hoor, als je in je resolve.conf aangeeft dat hij queryd outside ipv eerst lokaal te kijken heb je er geen last van.

alle mx records verwijderen, en A record van domein naar betreffende ip zetten. Dan weet je _ALTIJD_ zeker dat het op dat ip uit komt.

En voor de bedweters, lees de rfc er maar op na!

mitedo
11/01/07, 13:14
volgens mij is MX records afleveren altijd genoeg....
en de mail.domain.com verwijst naar het ip van de Exchangeserver.

hires
11/01/07, 23:14
nee hoor, als je in je resolve.conf aangeeft dat hij queryd outside ipv eerst lokaal te kijken heb je er geen last van.

alle mx records verwijderen, en A record van domein naar betreffende ip zetten. Dan weet je _ALTIJD_ zeker dat het op dat ip uit komt.

En voor de bedweters, lees de rfc er maar op na!

Ik heb inderdaad nog even geinformeerd bij een andere klant die ALLE verkeer doorgestuurd wilde hebben; voor deze klant is toen inderdaad een A record aangemaakt met het IP adres. Wel zie ik dat er meerdere A records zijn aangemaakt, namelijk:

mail A <ip adres van zijn prive server>
www A <ip adres van zijn prive server>
*.<domein>.nl CNAME guava.nl.

Er staat géén MX record, behalve dan:

mail MX 10

Dit blijkt prima te werken!

crazycoder
12/01/07, 00:07
Ik heb inderdaad nog even geinformeerd bij een andere klant die ALLE verkeer doorgestuurd wilde hebben; voor deze klant is toen inderdaad een A record aangemaakt met het IP adres. Wel zie ik dat er meerdere A records zijn aangemaakt, namelijk:

mail A <ip adres van zijn prive server>
www A <ip adres van zijn prive server>
*.<domein>.nl CNAME guava.nl.

Er staat géén MX record, behalve dan:

mail MX 10

Dit blijkt prima te werken!
Dus staat er een MX record :). Dat wordt nl vertaald naar:
mail.de_domeinnaam_van_de_klant.tld

hires
12/01/07, 00:17
Dus staat er een MX record :). Dat wordt nl vertaald naar:
mail.de_domeinnaam_van_de_klant.tld

Erhm.. :o Weer wat geleerd zullen we maar zeggen.. :D

Er zijn ook nog twee andere domeinen die met de domain pointer functie doorverwijzen naar het hoofddomein; forward deze ook alle mail en hoef je daarom de bovenstaande instellingen dus niet te maken voor de andere domeinen?

EDIT: laatste vraag is ook opgelost; in DA edit je het domein bij de domain pointer optie als deze niet apart is toegevoegd, en kies je vervolgens voor 'Manage DNS' waar je de DNS settings apart voor andere domeinnamen kan editten.

Bedankt voor alle reacties en let niet op de 'automerged Doublepost'....