PDA

Bekijk Volledige Versie : Hardware voor VPS



Dennie-DeTi
09/01/07, 00:15
Hallo,

Ik ben benieuwd naar ervaringen van bedrijven die vps-en verhuren. En dan met name hoeveel ze er kwijt kunnen op een bepaalde server.

Als bijvoorbeeld een dual xeon neerzetten met iets van 4GB ram. Is het mogelijk een schatting te doen hoeveel er daarop kunnen. Zijn dat er 3 of gaat het meer richting de 10 (ervan uitgaande dat het meeste voor webhosting/sec dns enzo gebruikt zal worden).

Wij zitten te kijken naar een oplossing met virtuozzo. Hoe zit dat met bijvoorbeeld de processor. Als 1 vps een flinke applicatie (gameserver?) gaat draaien, zullen de andere vps-en op de machine daar ook last van hebben? Of valt het per vps te configureren?

Graag wat reacties en ervaringen.

- Dennie

gjtje
09/01/07, 01:24
Ligt er aan welke techniek je gebruikt en welke markt je wil bedienen. In duitsland zetten ze zo 25 vps'en op een redelijk eenvoudig server, maar dan kost het ook geen drol.
Sommige technieken laten overselling van geheugen en diskspace toe, andere niet. Harde limieten op resources is ook mogelijk zodat 1 process niet alles opvreet.

Maar goed, verdiep je eens in de techniek zou ik zeggen, er is genoeg over geschreven.

Apoc
12/01/07, 06:32
Als bijvoorbeeld een dual xeon neerzetten met iets van 4GB ram. Is het mogelijk een schatting te doen hoeveel er daarop kunnen. Zijn dat er 3 of gaat het meer richting de 10 (ervan uitgaande dat het meeste voor webhosting/sec dns enzo gebruikt zal worden).

Dat hangt totaal af van de grootte van de VPS, en de activiteit ervan. De hoeveelheid VPS's per server is in ieder geval een stuk meer dan 10. Als je kijkt naar wat providers rekenen per VPS en de kosten van de hardware, is dat niet zo moeilijk te concluderen :)

Ik zou overigens bij een Dual Xeon 8gb ram aanraden, dat is volgens ons uitgebreide onderzoek de ideale ratio van processor kracht versus RAM benodigdheden. Zorg daarnaast ook voor een grote hoeveelheid disk I/O (bij sata minimaal raid 10, bij scsi minimaal raid 5).


Wij zitten te kijken naar een oplossing met virtuozzo. Hoe zit dat met bijvoorbeeld de processor. Als 1 vps een flinke applicatie (gameserver?) gaat draaien, zullen de andere vps-en op de machine daar ook last van hebben? Of valt het per vps te configureren?

Ik zou het je sowieso afraden om een gameserver op een VPS te draaien, dat is daarvoor niet geschikt. Je kunt elke VPS individueel resources toekennen, dat is verder geen punt.


Graag wat reacties en ervaringen.

Ik zou vooral sterk aanraden om of zelf uitgebreid te leren hoe alles werkt voordat je van start gaat (en ik kan je bij voorbaat zeggen - dat kost je minimaal enkele maanden), of huur/plaats je server bij een provider die je ondersteuning kan bieden of zelfs de hele server voor je managed. Er komt namelijk erg veel bij kijken. Het opzetten van een Virtuozzo server is erg makkelijk, het configureren is al een stuk minder makkelijk (als je het goed wilt doen), maar vooral het troubleshooten bij problemen kan erg gecompliceerd zijn, vooral als je er geen uitgebreide ervaring mee hebt. Ondanks dat je bij Virtuozzo ondersteuning krijgt van SWsoft, zul je toch zelf problemen op willen kunnen lossen binnen een aantal minuten, in plaats van dat je hele server met 10+ VPS's enkele uren platligt voordat je ondersteuning krijgt van SWsoft.

Ik wil gelijk even van de gelegenheid gebruik maken om wat algemeen marktonderzoek te doen. Wij zijn al een tijdje van plan om managed dedicated servers en managed colocation aan te gaan bieden voor Virtuozzo servers, waarbij wij dus Virtuozzo beheren voor de klant en de klant verder enkel VPS's hoeft aan te maken, en zich verder geen zorgen hoeft te maken. Mijn vraag is nu; denken jullie (lezers) dat hier vraag naar is?

Persoonlijk denk ik van wel, maar stel dat je van mening bent van niet, dan hoor ik daar graag de redenen voor.

Dennie-DeTi
12/01/07, 09:42
Bedankt voor je uitleg, dat was zeker verhelderend.

Wat betreft het technische aspect, is niet mijn gebied. Mijn collega neemt dat voor zijn rekening. Het is aan mij de taak om te bepalen OF we met virtualisatie gaan werken.

De setup die wij nu op het oog hebben zou zijn met 3 raptor schijven in raid 5, aangesloten op een 3Ware raid controller. Dit samen met 2 xeons (uit mijn hoofd de 5130 dacht ik). Is het aan te raden om de schijven dus anders te doen?

Nog een vraagje over virtuozzo, want ik kon het niet heel duidelijk uit de site van swsoft opmaken. Maakt het nog uit welk host systeem je draait voor welk vps os je kan gebruiken? Ik dacht namelijk te lezen wanneer je host os linux is, je ook alleen maar linux vpsen kan hosten. Is dit bij windows host ook het geval?

- Dennie

gjtje
12/01/07, 10:00
Een Virtuozzo host ondersteunt of Windows of Linux, niet beide.
Er wordt gezegd dat je geen Windows licenties hoeft te betalen, dit is echter in de laatste versie van de SPLA overeenkomst gewijzigd, er wordt nu expliciet ook virtuele omgevingen in vermeld.

W3SERVE
17/01/07, 20:22
Je kunt op twee manieren te werk gaan:

- Je zet dikke servers neer (Dual Xeon, 8GB Ram, RAID-5 SCSI), en je zet een hoop VPS'en op 1 server

- Je zet minder grote servers neer, en je plaatst minder VPS'en op een server

Beide mogelijkheden hebben hun voordelen, de eerste is krachtiger en veiliger, de tweede verlaag je de hoeveelheid servers die in een keer kan uitvallen.

Verdiep je goed in dit soort zaken voor je hieraan begint. Ik weet niet hoe eenvoudig Virtuozzo is, maar met Xen heb je nog een hoop werk met alleen al het configureren van de server. Dus lees je goed in, en probeer het eerst in een testopstelling!

Dennie-DeTi
25/01/07, 18:02
Nog een vraagje,

Bij een server met 8GB Ram, hoeveel reserveer je over het algemeen voor de host? Dus hoeveel hou je van die 8GB Ram over om te verdelen over de vpsen. Zit er nog onderscheid tussen linux en windows, qua hoeveel ram je het beste kan reserveren voor de host?

- Dennie

gjtje
25/01/07, 19:22
Hier is het 128MB voor de Xen hosts, lijkt meer dan voldoende te zijn.

Apoc
26/01/07, 12:23
Wij reserveren hiervoor altijd minimaal 1GB. Dat is meer dan noodzakelijk, maar gezien het feit dat Virtuozzo met "burstable" ram kan werken, biedt dit dus een extra voordeel voor klanten (eigenlijk is er op die manier dus eigenlijk wel burstable ram beschikbaar - een bepaalde hoeveelheid natuurlijk).

Wido
26/01/07, 15:07
Wij reserveren altijd 256MB voor de host, de rest gaat naar de VM's toe.

djalken
26/01/07, 20:19
Gebruik hier ook 256MB voor de host, gaat prima zo, moest alleen laatst één en ander doen op de host wat wel wat langer duurde dan normaal :p

W3SERVE
26/01/07, 20:23
Wij reserveren zelfs nog iets meer: 384 MB. Maar je kunt het beste gewoon zelf kijken of 256 MB voldoende is. Het ligt er ook waarmee je je server beheert...