PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarde bedrijf



Dennie-DeTi
08/01/07, 13:18
Hallo,

Mijn vraag is hoe in het algemeen de waarde van een bedrijf (vof) bepaald wordt op een bepaald moment.

Mogelijk willen wij twee personen medevennoot maken van onze vof. Ons idee was dat zij zich inkopen zodat elke vennoot een evengroot aandeel in het bedrijf heeft.

Weet iemand hoe het meestal in dit soort situaties gaat of heeft ervaring hiermee?

- Dennie

eMiz0r
08/01/07, 13:35
Toevallig van het weekend het programma even gekeken:

www.boomingbusiness.com

Dit is een berekenig van Ernst & Young.

edit: hmm iemand nog een bedrijf kopen? :D

Swiftway-UK
08/01/07, 13:47
edit: hmm iemand nog een bedrijf kopen? :D

Verkoop je? dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.

eMiz0r
08/01/07, 14:18
Verkoop je? dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.

Alles is te koop met genoeg geld :P

Randy
08/01/07, 14:26
Alles is te koop met genoeg geld :P

-knip- dit is niet nodig! stop daar nu eens mee...

MediaServe
08/01/07, 15:32
Kijk naar alles van waarde in het bedrijf, dus inventaris, goodwill, klanten, contracten en dergelijke. Daarnaast kijk je naar de omzet en nettowinst van de afgelopen periode en de trend van de omzet en nettowinst. Dat zet je tegenover de tijd en moeite die erin zit. Je kunt in ieder geval niet zeggen dat de waarde lineair loopt met de omzet of met de winst, omdat er veel meer factoren meetellen.

eMiz0r
08/01/07, 16:12
Je moet het ook zien als een ruwe schatting. Zaken als goodwill en vooruitzichten zijn voor elk bedrijf anders.

PimEffting
08/01/07, 17:38
Let erop dat bij meerdere eigenaren een VOF constructie vaak niet optimaal is. Ik adviseer je sterk om een keer met een adviseur te spreken over de oprichting van één of meerdere BVs.

AlfaHosting
08/01/07, 18:15
Hallo,

Mijn vraag is hoe in het algemeen de waarde van een bedrijf (vof) bepaald wordt op een bepaald moment.

Mogelijk willen wij twee personen medevennoot maken van onze vof. Ons idee was dat zij zich inkopen zodat elke vennoot een evengroot aandeel in het bedrijf heeft.

Weet iemand hoe het meestal in dit soort situaties gaat of heeft ervaring hiermee?

- Dennie

Boekhouder bepaald de waarde van het bedrijf. Dat verdeel je in aandelen.
Je derde vennoot koopt een x aantal aandelen over aan de geldende prijs.

Waarde bedrijf = 240.000
Je neemt bv. 120 aandelen van 2000 euro.
Vennoot koopt zich in voor 40 aandelen.

Of je vergroot het kapitaal:

Waarde bedrijf = 240.000 euro
Nieuw vennoot stort 120.000 euro en ontvangt daarmee een gelijk aantal aandelen.

Triloxigen
08/01/07, 18:29
De boekhouder hoeft dit niet persee te bepalen hoor :)

mitedo
08/01/07, 23:13
Men berekent voor de bedrijfswaarde:

* Gemiddeld Debiteurensaldo
* Gemiddelde Winst
* Gemiddelde Crediteurensaldo
* Eigen vermogen bij rechtspersonen (niet van toepassing hier bij een VOF)

Over het algemeen kun je stellen dat de volgende formule kan worden toegepast voor de ISP-branche:

1,25 * jaarwinst + 30% van het gem. Debiteurensaldo - 30% van het crediteurensaldo.

eMiz0r
08/01/07, 23:20
Men berekent voor de bedrijfswaarde:

* Gemiddeld Debiteurensaldo
* Gemiddelde Winst
* Gemiddelde Crediteurensaldo
* Eigen vermogen bij rechtspersonen (niet van toepassing hier bij een VOF)

Over het algemeen kun je stellen dat de volgende formule kan worden toegepast voor de ISP-branche:

1,25 * jaarwinst + 30% van het gem. Debiteurensaldo - 30% van het crediteurensaldo.

1,25 keer de jaarwinst zou je bedrijfswaarde moeten zijn? Plus dat andere beetje. Dat is onzin :)

Dennie-DeTi
08/01/07, 23:23
Men berekent voor de bedrijfswaarde:

* Gemiddeld Debiteurensaldo
* Gemiddelde Winst
* Gemiddelde Crediteurensaldo
* Eigen vermogen bij rechtspersonen (niet van toepassing hier bij een VOF)

Over het algemeen kun je stellen dat de volgende formule kan worden toegepast voor de ISP-branche:

1,25 * jaarwinst + 30% van het gem. Debiteurensaldo - 30% van het crediteurensaldo.

Is dat het gemiddelde vanaf het bestaan?

Voor mijn gevoel zou je ook klanten, contracten en tijd/moeite mee moeten nemen in de waarde van het bedrijf, zoals MediaServe aangaf. Het lijkt mij dat bijvoorbeeld in de opstartfase van het bedrijf de winst en dergelijke niet echt representatief is voor de tijd/moeite/werk die er door de oprichters is ingestoken.
In ieder geval in het geval dat iemand zich inkoopt in het bedrijf. Nou is alleen de vraag hoe je daar een bedrag aan kan hangen.

- Dennie

MediaServe
09/01/07, 00:25
Boekhouder bepaald de waarde van het bedrijf. Dat verdeel je in aandelen.
Je derde vennoot koopt een x aantal aandelen over aan de geldende prijs.

Waarde bedrijf = 240.000
Je neemt bv. 120 aandelen van 2000 euro.
Vennoot koopt zich in voor 40 aandelen.

Of je vergroot het kapitaal:

Waarde bedrijf = 240.000 euro
Nieuw vennoot stort 120.000 euro en ontvangt daarmee een gelijk aantal aandelen.

Een VOF is in Nederland geen rechtspersoon en kent officieel geen aandelen. De verdeling van winst, bevoegdheid en werk wordt vastgelegd in een vennootschapscontract. Ik kan je heel sterk aanbevelen om zo'n contract op te laten stellen, zelfs (of misschien juist) als je goede vrienden of familie bent.

Jeroen1980
09/01/07, 08:17
Er zijn verschillende (boekhoudkundige) methoden waarmee je de waarde van een onderneming kan bepalen. De Nederlandse wet laat je vrij welke methode je gebruikt.

Greets
Jeroen

AlfaHosting
09/01/07, 13:32
De boekhouder hoeft dit niet persee te bepalen hoor :)

Nee, dat is waar. Maar meestal gebeurd het wel om een neutraal iemand te hebben. Natuurlijk niet bij een huis en tuin bedrijf :)


Een VOF is in Nederland geen rechtspersoon en kent officieel geen aandelen. De verdeling van winst, bevoegdheid en werk wordt vastgelegd in een vennootschapscontract. Ik kan je heel sterk aanbevelen om zo'n contract op te laten stellen, zelfs (of misschien juist) als je goede vrienden of familie bent.

Een VOF is op zich al een zeer slecht idee om te starten met 'vrienden'. Goede vrienden kunnen veranderen in 'slechte' vrienden en dan haal je een hoop ellende op je dak.

MediaServe
09/01/07, 14:29
Een VOF is op zich al een zeer slecht idee om te starten met 'vrienden'. Goede vrienden kunnen veranderen in 'slechte' vrienden en dan haal je een hoop ellende op je dak.

Precies, dat klopt :) Maar als je toch besluit om te gaan samenwerken in een vennootschap onder firma, maak dan duidelijke afspraken en leg deze ook vast, zodat er nooit twijfel is over de verdelingen binnen het bedrijf.

AlfaHosting
09/01/07, 15:32
Precies, dat klopt :) Maar als je toch besluit om te gaan samenwerken in een vennootschap onder firma, maak dan duidelijke afspraken en leg deze ook vast, zodat er nooit twijfel is over de verdelingen binnen het bedrijf.

Probleem is ook dat ieder hoofdelijk aansprakelijk blijft voor de daden van de VOF, dus ook voor de daden van je 'vrienden'.

MediaServe
09/01/07, 16:07
Probleem is ook dat ieder hoofdelijk aansprakelijk blijft voor de daden van de VOF, dus ook voor de daden van je 'vrienden'.

Dat heb je ook als het geen vrienden zijn ;)
Als je dat niet wilt dan moet je gewoon geen VOF oprichten.

snaaps
20/01/07, 09:24
Wat we eigelijk vergeten is de waarde van je bedrijfsnaam.

Indien je je bedrijf en bedrijfsnaam zou verkopen en de nieuwe eigenaar verder zal gaan met jouw bedrijfsnaam dan is de waarde in eens een stuk hoger in sommige gevallen.

Ik bedoel, stel dat ik mijn bedrijf zou willen verkopen aan een bedrijf dat onze naam niet wilt overnemen.
dan komt onze naam dus te vervallen.
Dit is zonde, omdat deze naam best bekend is, zeer goede ervaringen heeft, hoge google positie en veel nieuwe klanten per dag.

met andere woorden, ons bedrijf is meer waard dan 2 of 3 x de omzet.

mitedo
20/01/07, 13:37
ja goed punt, alleen wordt heir vaak appart over onderhandeld. Men noemt dit goodwill

MediaServe
20/01/07, 14:36
Wat we eigelijk vergeten is de waarde van je bedrijfsnaam.

Dat noemen ze goodwill... of badwill :p

V v Zuydewijn
20/01/07, 17:06
met andere woorden, ons bedrijf is meer waard dan 2 of 3 x de omzet.

Dat lijkt me sterk. Wij hebben namelijk de zelfde 'karakteristieken' en als je jij meer dan 3 keer de omzet biedt heb je morgen een overname rond!

eMiz0r
20/01/07, 21:34
Dat lijkt me sterk. Wij hebben namelijk de zelfde 'karakteristieken' en als je jij meer dan 3 keer de omzet biedt heb je morgen een overname rond!

Vergis je er niet in! Bijvoorbeeld 1,25 keer de jaarwinst is absurd..

Mocht dat in de praktijk werken, dan ga ik per direct aan kopen slaan. Als ik binnen anderhalf jaar al mijn investeringen er al weer uit heb en dezelfde winsten ga draaien, zou ik binnen 10 jaar bovenin de Quote 500 staan.

3x de jaaromzet is voor een gemiddeld tot groot bedrijf helemaal zo gek niet.

V v Zuydewijn
20/01/07, 23:21
Prima dat jij meer dan 3x de omzet wil betalen. Morgen praten over de overname van mijn bedrijf?

eMiz0r
21/01/07, 10:56
Prima dat jij meer dan 3x de omzet wil betalen. Morgen praten over de overname van mijn bedrijf?

Volgens mij zei ik dat ik bij 1,25x de jaarwinst aan het kopen ga slaan. UPC heeft afgelopen jaren redelijk wat verlies gedraait, zou ik dan zelfs geld toekrijgen als ik ze over zou nemen?

Aangezien je KvK nummer hier "niet van toepassing is": nee ik heb geen interesse in het overnemen van een paar privé hostingklantjes.

Mocht je wel een fatsoenlijk bedrijf hebben, koop ik je wel voor 1,25x de jaarwinst.. morgen een afspraak?

mitedo
21/01/07, 14:20
euhm, vergeten jullie niet even de groei mee te nemen (zit in de debiteurenwaarde), het gemiddelde crediteurensaldo, etc. etc.

en.... Goodwill.

johnburk
22/01/07, 21:48
Toevallig van het weekend het programma even gekeken:

www.boomingbusiness.com

Dit is een berekenig van Ernst & Young.

edit: hmm iemand nog een bedrijf kopen? :D

LOL! Mijn bedrijfje zou dus ruim 90.000 euro waard zijn.
Youtube is -8.250.000 miljoen waard!