PDA

Bekijk Volledige Versie : Meerdere sites op één ip-adres



Jeroen1980
08/01/07, 10:38
Dag Allen,

Ik heb ,ondanks dat ik van de zoekfunctie van dit forum gebruikt heb gemaakt, nog een vraagje over de werking van een nameserver.

Ik lees telkens dat de nameserver verteld op welk ip-adres de website staat. Dat is duidelijk, maar stel dat ik 25 sites heb maar slechts één ip-adres. Hoe weet de nameserver dan waar de betreffende website staat? Kan je nog ergens een submap opgeven? Of doe je dit met één of ander scriptje?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Greets
Jeroen

gjtje
08/01/07, 10:44
Dit doet de webserver. Je browser stuurt mee welke website er wordt opgevraagt en de webserver zorgt er voor dat de juist virtual host wordt gebruikt.

Name based virtual hosting is de term die je zoekt.

crazycoder
08/01/07, 10:44
Je nameserver zal het worst zijn waar de bestanden staan. Daar moet apache of een andere webserver voor zorgen.

Volgende zoekopdracht moet iets als "NameVirtualHost" bevatten.

Jeroen1980
08/01/07, 11:01
Okay, dank jullie wel. Hiermee kan ik verder.

Greets
Jeroen

my816797
08/01/07, 13:27
Nameservers houden zich enkel bezig met de IP-adressen, niet met URL's.

Stel dat jij 2 domeinen hebt, waarvoor jouw nameserver verantwoordelijk is:

domein1.com en domein2.com. Deze beide domeinen draaien op webserver 10.1.2.3...

Aanvraag voor domein1.com -> Nameserver zegt: 10.1.2.3. Aanvraag door naar 10.1.2.3 -> Webserver kijkt om welk domein het in eerste instantie ging -> "domein1.com" -> Webserver geeft de juiste gegevens.

Aanvraag voor domein2.com -> Nameserver zegt: 10.1.2.3. Aanvraag door naar 10.1.2.3 -> Webserver kijkt om welk domein het in eerste instantie ging -> "domein2.com" -> Webserver geeft de juiste gegevens.

Mits je webserver juist is geconfigureerd natuurlijk, denk bij Apache bijv. aan Vhosts.

Jeroen1980
09/01/07, 09:03
Ik denk het nu te begrijpen.

Iemand roept via de browser domeinnaam.tld op. De daarbij geregistreerde nameserver wordt vervolgens aangeroepen. De nameserver geeft het ipadres van de server waarop de website staat. De webserver geeft de exacte locatie waar de website fysiek staat.

Kan je als nameserver ook het ipadres van de webserver opgeven zonder dat daar werkelijk een nameserver draait? Dus dat de webserver het verzoek meteen afhandelt.

Greets
Jeroen

my816797
09/01/07, 09:37
Nee, dat is niet mogelijk. Als je zelf geen nameservers wilt gaan draaien kun je er voor kiezen gebruik te maken van een gratis dienst, ik dacht dat Zoneedit.com gratis was voor een paar domeinen.

Magus
09/01/07, 09:48
Wel is het zo dat het mogelijk is op 1 ip adres en op 1 machine zowel nameserver als webserver te draaien. Dit is uiteraard niet een ideale opstelling ivm redundancy (single point of failure) maar voor een zolderkamer-servertje voldoet het meestal wel aangezien daar nooit kritische dingen op kunnen staan. Er is verder immers ook niets redundant uitgevoerd in dat geval.

crazycoder
09/01/07, 10:35
Wel is het zo dat het mogelijk is op 1 ip adres en op 1 machine zowel nameserver als webserver te draaien. Dit is uiteraard niet een ideale opstelling ivm redundancy (single point of failure) maar voor een zolderkamer-servertje voldoet het meestal wel aangezien daar nooit kritische dingen op kunnen staan. Er is verder immers ook niets redundant uitgevoerd in dat geval.
In principe geen probleem zolang je maar tenminste 1 nameserver op een andere server hebt draaien. Die staat, als je het goed wil doen, op een ander netwerk en een andere locatie.

xabin
09/01/07, 21:52
In principe geen probleem zolang je maar tenminste 1 nameserver op een andere server hebt draaien. Die staat, als je het goed wil doen, op een ander netwerk en een andere locatie.

Als de nameservers op de webserver zelf draait, heeft het geen nut om de secundaire nameserver apart te plaatsen. De secundaire nameserver zal alleen gebruikt worden wanneer de primaire nameserver onbereikbaar is. Wanneer je primaire nameserver onbereikbaar is, is zowiezo je hele server niet bereikbaar :)

m@rcel
10/01/07, 10:08
Als de nameservers op de webserver zelf draait, heeft het geen nut om de secundaire nameserver apart te plaatsen. De secundaire nameserver zal alleen gebruikt worden wanneer de primaire nameserver onbereikbaar is. Wanneer je primaire nameserver onbereikbaar is, is zowiezo je hele server niet bereikbaar :)

Uhh... wat dacht je van e-mail? Als je server uitvalt, dan blijft de e-mail dankzij de tweede nameserver nog hangen. Als er totaal geen DNS servers meer zijn gaat de e-mail verloren.

Jethro
10/01/07, 10:16
Uhh... wat dacht je van e-mail? Als je server uitvalt, dan blijft de e-mail dankzij de tweede nameserver nog hangen. Als er totaal geen DNS servers meer zijn gaat de e-mail verloren.

Klopt inderdaad. Dit zie je ook vaak gebeuren bij hosters die allebij hun nameservers op 1 server draaien en dan opeens een storing krijgen en hun server offline gaat. Daarna klagen klanten dat ze mail verwachten maar wat niet aankomt. Erg lastig idd.