PDA

Bekijk Volledige Versie : CS - Server linken aan url



soulplayer
07/01/07, 16:32
Ik ben me nu aan het doodzoeken via google en ik vind er niets over terug.

Ik weet dat het mogelijk is om via een url (bv cs1.xeonix.be) een server te linken. Dan kan je via steam (client) dat ingeven en als het ip dan zou veranderen dan past hij dit automatisch aan.

Nu hoe doe je dat? Ik was hetzelfde aan het zoeken bij ventrilo, maar ik ben niets wijzer geworden uit mijn zoektocht...

Ok, ik heb het gevonden.

Als de webserver op dezelfde bak staat, geef je gwn het domein in + eventuele port.

EHS-Jerre
07/01/07, 16:55
en hoe als dat niet zo is? :)

Stewie
07/01/07, 17:09
Gewoon een subdomein aanmaken met als IP het IP van de gameserver (a record) en je bent al klaar. Daarvoor ga je toch geen webserver op elke gameserver server installeren :lovewht:

soulplayer
07/01/07, 17:40
:) Idd

is het eigenlijk mogelijk om de port hier ook direct in te verwerken?

war3.xeonix.be
sh.xeonix.be:27016
pub.xeonix.be:27017

kan je die port's wegkrijgen?

hmmm, ik heb nu een probleem dat de pub.xeonix.be niet werkt... noch als ik hem verander naar cs.xeonix.be

BeneluxGaming
07/01/07, 18:36
Nee, alleen als je de standaart port gebruikt kun je gewoon pub.xeonix.be gebruiken, als je een andere port dan de standaart gebruikt dien je de port erachter te zetten.

Magic-Hosting
07/01/07, 19:24
hmmm, ik heb nu een probleem dat de pub.xeonix.be niet werkt... noch als ik hem verander naar cs.xeonix.be

Meestal duurt het even voor dat de dns is veranderd.

EHS-Jerre
07/01/07, 19:29
Gewoon een subdomein aanmaken met als IP het IP van de gameserver (a record) en je bent al klaar. Daarvoor ga je toch geen webserver op elke gameserver server installeren :lovewht:

Zo een subdomein, ik vermoed niet dat je dat kan via plesk of Direct Admin? :)

BeneluxGaming
07/01/07, 19:38
Kan wel in plesk of direct admin,... gewoon in de dns optie daar.

En het is en blijft een subdomein...

B3rt
07/01/07, 20:53
@soulplayer
DNS wijzigingen kunnen soms tussen de 24 en 48 uur duren afhamkelijk hoe snel je ISP haar DNS bijwerkt (dus niet je DNS hosten maar je ISP)

@Beneluxgaming
HEt is geen subdomein het is een A record, een subdomein is een onderdeel van een hosting setup. Je maakt een A record naar een specifiek IP aan, geen subdomein op je webserver.

Kenneth
07/01/07, 21:06
nee bert, het is wel een subdomein, cs is een subdomein van xeonix.be

het is geen onderdeel van webhosting, alleen als je bij Plesk/DA/cPanel een subdomein aanmaakt wordt er ook een virtualhost in apache aangemaakt voor dat subdomein.

B3rt
07/01/07, 21:10
een subdomein is een website
een cs/game server is geen website, dus noem je het dan ook geen subdomein. Het is in de praktijk wel hetzelfde omdat het op dezelfde machine draait maar je noemt het geen subdomein.

Sphere
07/01/07, 21:31
een subdomein is een website
een cs/game server is geen website, dus noem je het dan ook geen subdomein. Het is in de praktijk wel hetzelfde omdat het op dezelfde machine draait maar je noemt het geen subdomein.


Nu is Wikipedia niet de meest betrouwbare bron maar Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Domeinnaam#Technische_werking) denkt daar (de benaming kwestie) anders over. Als de benaming subdomein niet alleen voor "web applicaties" wordt gebruikt dan mag deze benaming ook gebruikt worden voor alle andere dingen. De Engelse versie (http://en.wikipedia.org/wiki/Subdomain) is nog eens tien keer duidelijker ;). Dat het technisch gezien voor zowel websites als alle andere applicaties die gebruik maken van DNS hetzelfde is doet er dus niet toe!

Kenneth
07/01/07, 21:40
een subdomein is een website
een cs/game server is geen website, dus noem je het dan ook geen subdomein. Het is in de praktijk wel hetzelfde omdat het op dezelfde machine draait maar je noemt het geen subdomein.

misschien verstandig om eerst een boek over het internet te lezen voordat je gaat gamehosten? Kom je er vanzelf achter dat wat je nu zegt total crap is.

MikeN
07/01/07, 21:41
Dillard-edit: Mod's bashen doe je maar ergens anders

B3rt
07/01/07, 21:57
Hij had het over een subdomein aan maken in Plesk of Directadmin

ik vermoed niet dat je dat kan via plesk of Direct Admin?
Als je een subdomein aanmaakt in een panel, wat wordt gevraagd, dan wordt er een webspace aangemaakt voor een website en geen ruimte voor een gameserver.
Hij hoeft alleen een DNS wijziging te doen en geen subdomein aan te maken zoals wordt gesuggereerd!
Misschien dat mijn antwoord te simpel was neergezet maar deze was dus als antwoord op zijn panel vraag bedoeld.

Over die mod opmerking zal ik maar niet reageren, misschien beter dat je die zelf maar weg haalt http://www.webhostingtalk.nl/images/icons/icon8.gif

Kenneth
07/01/07, 22:01
als je DNS record aanmaakt, dan wordt er een subdomein aangemaakt ;)

andersdanandere
07/01/07, 22:05
Als je een subdomein aanmaakt in een panel, wat wordt gevraagd, dan wordt er een webspace aangemaakt voor een website en geen ruimte voor een gameserver.
Hij hoeft alleen een DNS wijziging te doen en geen subdomein aan te maken zoals wordt gesuggereerd!
Misschien dat mijn antwoord te simpel was neergezet maar deze was dus als antwoord op zijn panel vraag bedoeld.

Over die mod opmerking zal ik maar niet reageren, misschien beter dat je die zelf maar weg haalt http://www.webhostingtalk.nl/images/icons/icon8.gif

Jij snapt het ook nog steeds niet he !

Het hoofddomein is test.nl. De server moet benaderd kunnen worden op server1.test.nl. Dan is server1 het subdomein van test.nl.

Via de DNS is e.e.a. geregeld. Via een A-record kun je een subdomein toevoegen aan je DNS-zonefile. Ook test is overigens weer een subdomein van .nl. En als dit via DirectAdmin/Plesk gebeurt via de webinterface dan gebeurt er achter de schermen hetzelfde.

Dillard-KnipZelf misschien last van een slaaptekort?

MikeN
07/01/07, 22:09
Ach, B3rt bedoelt gewoon dat Plesk/DA dit geen subdomein noemen, wat op zich wel klopt.

(Veranderd overigens niet zoveel aan mijn post, mijn mening over de mods van deze subfora (en van de meeste andere fora) op WHT blijft hetzelfde)

DutchTSE
07/01/07, 22:37
b3rt heeft wel gelijk maar legt het mogelijk verkeerd uit

overigens ga ik niet proberen het uit te leggen om zo mijn waardigheid maar te behouden...

EHS-Jerre
07/01/07, 23:09
oke tussen de verschillende benaderingen van een domein, in DA, bij DNS managment kan ik zon A record toevoegen
daar zijn 2 velden, wat vul ik daar dan in?

andersdanandere
07/01/07, 23:15
Je ziet staan Add domain records

daaronder:

subdomein A IP adres

server1 A 127.0.0.1

Vervolgens druk je op Add

EHS-Jerre
07/01/07, 23:21
oke, en de poort wordt niet vermeld, dus je kan met dat record naar alle servers op de server met dat IP connecten, enkel de poort specifieren? Handig :)

B3rt
07/01/07, 23:27
b3rt heeft wel gelijk maar legt het mogelijk verkeerd uit

overigens ga ik niet proberen het uit te leggen om zo mijn waardigheid maar te behouden...

Thx, jij snapt het ten minste.
Ik ga het ook niet meer uitleggen.

@de rest:
Back on topic anders gaat topic dicht!
(en ja dan gebruikt ik gewoon de mod powers of je dat nu leuk vind of niet)

Sphere
07/01/07, 23:36
oke, en de poort wordt niet vermeld, dus je kan met dat record naar alle servers op de server met dat IP connecten, enkel de poort specifieren? Handig :)

Juist.
DNS dient enkel om namen om te zetten in IP adressen en andersom.
Persoonlijk vind ik dat een hoster gewoon een beetje basiskennis moet hebben en dus affiniteit met het product dat hij of zij verkoopt.

BeneluxGaming
07/01/07, 23:42
Nog even om terug te kopen voor die subdomeinen.... Een aantal mensen hier zeggen dat als je een ip verwijst aan een ''subdomein'' geen subdomein is.... Hoe wil je het dan noemen? ;)

santema
07/01/07, 23:48
Een IP domein.

En b3rt, met alle respect, maar als je het fout hebt en meerdere mensen wijzen je daarop dan denk jij dat je het topic maar moet sluiten...

ErikKosters
08/01/07, 00:25
IP domein, 't wordt steeds fraaier.. Toch raar dat ze het Subdomain Management noemen in DA en vrijwel elk CP. ;)

andersdanandere
08/01/07, 01:05
Achja, B3rt zal het beter weten. Daarom is hij immers gekozen tot mod, omdat hij het beter weet! Krijg ik nou punten? Een ban? Of een slotje? Misschien kun je enkel in het mod-forum gaan spelen met je powers en niet waar users er last van hebben.

**** B3t edit: ****
Op je eigen verzoek bij deze dan een Thread ban
Ik zou zeggen ga vooral zo door met je "ik kom net kijken" 31 berichten en ga door voor de hoofd prijs een volledige ban.....

B3rt
08/01/07, 01:12
OK nog 1 poging dan.

Als je in een panel zoals PLESK een subdomein aanmaakt met: server1.test.nl dan creƫert het panel een:
A-record in de DNS
Creert webspace, FTP login, HTTP mappen etc
Van alles wat je dus niet nodig hebt en wilt hebben voor alleen een redirect naar je gameserver.
Denk bv aan een max aantal subdomeinen mag aanmaken van je hoster/licentie, zo ben je er 1 onnodig kwijt want een gameserver is in mijn ogen nog steeds geen website.

Wat ik probeerde te zeggen was dat de TS alleen een A record moet aanmaken en geen subdomein moet aanmaken in zijn panel.
Dat dit A record dan ook een subdomein is klopt alleen niet volgens het panel want er is immers in het panel geen subdomein aangemaakt.
Hopelijk is het zo duidelijker.

@ErikKosters
Jij maakt dus dezelfde fout, je moet dus niet in je subdomein management zijn maar gewoon in je DNS settings

@Santema
ik zei als we weer offtopic gaan dat ik het zou sluiten niet dat ik gelijk heb, mij gaan "bashen" en daarop doorgaan lijkt mij dus erg offtopic en heeft niks met de vraag van de TS te maken.

@beneluxgaming
DNS A-record lijkt me in dit geval de beste omschrijving

Dillard
08/01/07, 01:38
Zo, als we nu even stoppen met afgeven op Mod's en het bashen van de medemens, anders gooi ik dit topic op slot.

BTW: Bert heeft gelijk;
shop.domein.nl -> welke naar een website gaat noemen we een subdomein
cs.domein.nl -> welke alleen maar naar een server verwijst noemen we geen subdomein, maar een FQDN of een server-adressering, wat je wilt. In de vroege dagen toen er nog geen 'www' bestond, werd dit mechanisme al gebruikt (denk maar aan mail.domein.nl of is dit bij jullie een subdomein ??) om servers te adresseren.

*Wat een gedoe om niks zeg*

dutchcrazytiger
08/01/07, 11:28
Erm... we gaan een test doen, het heet wie weet het antwoord op de volgende vraag.

Welke van de 2 volgende domeinnamen is een FQDN.
is dat

A: www.leukerkanhetniet.nl
B: www.welmakkelijker.nl

Het antwoord is: Allemaal. Bijde zijn unieke verwijzingen die maar 1 keer voorkomen in een bepaalde omgeving. Er is namelijk geen andere mogelijkheid mogelijk... Beide wijzen naar iets "mogelijk" unieks. Het zijn zogenaamde Ambiguous object. Objecten waaraan vooraf niet kan worden aangenomen wat het precies aanduid daar het alleen maar laat gissen. In dit geval zou het eerlijk zijn dat dit naar een webpagina wijst met een http protocol waar www volgens de rfc standaard afgeleid zou worden. FQDN is overigens alleen een term die slaat op een regel waaraan een domeinnaam aan gerelateerd is. Het omschrijft alleen een manier waarop het is opgebouwt en niet de mogelijke onderliggende structuur.

Een subdomein is een van een woorden speling van een hele lange tijd terug. Vroeger heel vroeger had je een TLD. Dat was heel wat ;) er konden een aantal mensen met behulp van DNS met elkaar praten zonder de ip-adressen strict te hoeven weten. Toen bleek plots dat er meer mogelijkheden moesten zijn en hebben ze een tree structuur uitgevonden. En plots kwam daar het domein naar voren schuiven.



.nl (root)
| |
doma.nl domb.nl (childs of leaves)


Echter was dit niet geheel makkelijk want dan zou je alsnog gelimiteerd zijn en zou je voor ondergroeperingen weer moeilijk moeten lopen doen dus gaan ze nog even een stukje verder.... we maken gewoon nog een SUB optie. Oftwewel een extra ondervertakking van een domein. Voorbeelden zijn a.doma.nl b.doma.nl etc. (sub leaves/sub childs)

Als je het nu heel simpel gaat houden en kijkt naar het woord.. DOMEIN. dan is dat letterlijk een afbakening van een object en haar grenzen. Als je dat handiger zou moeten maken met behulp van je tree dan kun je nog wel eens gaan twijfelen / op twistbare punten kunnen uit komen maar algoed.

Als we ervan uitgaan dat de lieve rfc' mensjes hun eigen naamvolgorde aan houden en dan krijgen we dus de volgende drie termen root / top leave / - sub-leave / sub.

Als je dit vervolgens dus gaat benoemen dan krijg je dus bij een domein, een afbakening de volgende woorden.

top-domein -> topleveldomain
****-domein -> domein
sub-domein -> onderliggend domein.


Als we even teruggaan naar de domeinnamen kom je er dus op dat een domeinnaam een representatie is van een ipadress dus niet de poort. Waarin deze zich bevind en is afgeleid in de tree. De representatie is namelijk onbelangrijk daar het gaat om een search-tree(voor de ****.**** het is een hash-tree met multiple record childs maar we houden het even simpel de achterliggende datastructuur is even niet belangrijk).

Algoed om dan even terug te komen op die gameserver. Als je zou hebben server1.leukerkanhetniet.nl dan zou het zo zijn dat we eerst het domein omgaan draaien. We gaan er ".nl.leukerkanhetniet.server1" van maken. We gaan de tree in, en zoeken eerst naar het "tld" .nl. dan naar de child leukerkanhetniet, en vervolgens naar server1. (lees dit hoeft niet perse zo te gebeuren het gaat hier om een schets niet over de afhandeling tussen dnssen dat ze naar elkaar gaan lopen vragen wie geeft me het record van dit geheel van het domein.)

Wat we nu willen is een verwijzing naar die gameserver. Zoals hierboven vermeld, is een domein (bevat moet je dus zeggen) een representatie van een ip-adres. Helaas dus niet een poort NOCH DE SERVICE. Echter is het wel aannemelijk dat als je www.xs.nl daar het in rfc's bepaald is dat het hier zal verwijzen naar iets op een http-port / web service duch niet uitsluitend!.

Wat je dus uiteindelijk wilt of kan realiseren zijn dus twee dingen. A, je wil een site en je game op 1 ip en geeft ze dezelfde verwijzing doch andere poort.
B je wil je site op een ip en wil een verwijzing naar je gameserver op een ip maar de naamgeving moet anders zijn.

Ik neem aan dat je mogelijk voor optie B kiest en niet voor A. Het beste wat je dan kan doen, is een dns-record toevoegen op je domein xs.nl en dan wel een zogenaamd A-Record. Een A-record is een Alias record wat wil zeggen. De inhoud van dit record bevat een representatie van een IP adres. (ps. Stel je koos voor A ipv B. Feitelijk maakt het niet uit, het gaat hier beide alsnog om B het is alleen dat ze naar het zelfde verwijzen en dat er dus twee services mogelijk worden aangeboden op die poort, echter is het neit standaard afteleiden daar niet iedereen zich aan de regels houd/ er geen regels voor zijn opgesteld.)

Vul hier het "sub"-domeinnaam (afhankelijk van je dns of alleen tussen de quotes of alles incluis tld.) en ip-adress in en een refresh tijd/ update tijd en vergeet het record niet op te slaan. Vervolgens heb je nu een verwijzing te pakken en kun je wanneer het record is geannounced en is verwerkt gebruik maken van voorbeeld1.xs.nl. Eerder hebben we gezegt dat een dns alleen representaties van ip adressen bevat. Daarom zullen we ten alle tijden een service port toevoeging als http:// (note dit is gewoon een verwijzing naar het protocol en een mogelijke verwijzing de service) moeten gebruiken. Echter is het geen geregistreerd en speciaal daarvoor bestemde poort en zul je de poort moeten opgeven ipv de service-port toevoeging ingame.

Hopende iets meer licht erop te hebben doen schijnen en hoop vooral het "goed" te hebben uitgelegt. Er zal vast wel niets van kloppen, maar ik ga hier uit van een boek van 12 jaar geleden... en er is in die tijd vast nog wel meer getwist over de uitspraken die ik hierin heb gedaan. Het geen wat hier getypt is is puur ter informatie voor de TS en hoop hiermee een bijdrage aan zijn aanvraag te hebben gedaan. Het staat vast en zeker vol spelfouten... Maar zolang de TS hiermee gered is... is dat alvast mooi meegenomen.

*(note en het is hier geen TS. maar post 2 ... extra geinterresseerde)
Mogelijk reacties... -> no comment

groenleer
08/01/07, 16:12
--knip--
Een A-record is een Alias record wat wil zeggen. De inhoud van dit record bevat een representatie van een IP adres. (ps. Stel je koos voor A ipv B. Feitelijk maakt het niet uit, het gaat hier beide alsnog om B het is alleen dat ze naar het zelfde verwijzen en dat er dus twee services mogelijk worden aangeboden op die poort, echter is het neit standaard afteleiden daar niet iedereen zich aan de regels houd/ er geen regels voor zijn opgesteld.)
--knip--

Een A-record, is beter bekend als een Address Record.
Een alias record is er ook, dit is namelijk de CNAME (Common Name-record)
Hier mee zou je meerdere hostnames aan 1 ip-adres kunnen koppelen.

Een CNAME-record zal ten alle tijden verwijzen naar een A-record.
Er kunnen meerdere CNAME-records verwijzen naar het zelfde A-record.
Door het ip adress te wijzigen in het A-record, zullen alle CNAME-records mee veranderen.

Binnen het Domain Name System spreken we overigens van zones en sub-zones. Er is een root zone de . (ja een punt).
Hier binnen zijn zones gemaakt voor alle TopLevel Domeinen die we kennen (denk aan: .net; .org; .com; .nl;.be;.eu;.de etc.)

Binnen deze zones kunnen sub-zones aangemaakt worden.
Bijvoorbeeld de zone "example" onder de zone "org".
Binnen deze zone kunnen hosts aangemaakt worden met behulp van A- of CNAME-records.

Binnen de zone "example.org" kan een sub-zone aangemaakt worden. Bijvoorbeeld de sub-zone "test". Dit creeert "test.example.org".
Kortom een subdomein zodra je een A-record maakt zonder naam, maar met een ip adres.
Binnen de zone "test.example.org" kun je dan nog een hostnaam aanmaken bijvoorbeeld met het A-record: server1.
Je FQDN (Full Qualified Domain Name) word dan server1.test.example.org.
Inclusief de laatste punt.
Hier binnen zou "example.org" je domein zijn. Dit deel kan je registreren bij een registrar.
"test" is een sub-domein/sub-zone.

Een sub-domein/sub-zone is bedoeld om een logische groepering van systemen te maken voor administratieve doeleinde.

In de loop der tijd is de term sub-domein verbasterd en word nog zelden gebruikt zoals hij ooit bedoeld was.

In de huidige hosting wereld word met een subdomein vaak bedoeld een hostnaam onder een domeinnaam, welke gebruikt kan worden voor hosting van het een of ander.

Ik hoop dat dit de geschiedenis en de principes waarop DNS is gebouwd enigzins verder toelichten.

B3rt
09/01/07, 01:10
Kunnen we svp weer terug ontopic of is het probleem ca oplossing voor de TS nu duidelijk?

EHS-Jerre
09/01/07, 09:17
duidelijk