PDA

Bekijk Volledige Versie : Het lenen van spullen



ju5t
04/01/07, 21:37
Wij hadden toevallig bij onze racks in het Gyrocenter de code nog niet veranderd dus de standaard rittal cijfercode werkte gewoon. Nu komen we er dus achter dat het toetsenbord weg is. Misschien eigen schuld - en veiligheidshalve ook niet erg verstandig - maar toch.

Het zijn de kosten niet, het is alleen wel erg vervelend. Dus mocht je dit lezen en je vond het zo aardig om een toetsenbordje van Dell te lenen, gaarna terug leggen waar je het gevonden hebt.

Om het toch nog wat discussiewaarde te geven, hoe kijken jullie tegen het uitlenen van spullen aan in het datacenter?

gjtje
04/01/07, 21:41
Als je 't vraagt en er netjes mee omgaat zie ik niet in waarom niet. Je kan altijd iets vergeten of tegen iets aanlopen waar je niet aan gedacht hebt.

Als je met pech langs de weg staat hoop je ook dat iemand even stopt om te helpen.

wonko
04/01/07, 21:48
Met sommige concullega's kunnen we goed samenwerken, en met andere niet zo goed... Afhankelijk van de persoon dat het is, kan dit of kan dit niet, maar een telefoontje is altijd snel gedaan, en dan ben je zeker...

Stewie
04/01/07, 21:54
Derden die je rack open maken? Tuig
Ongevraagd lenen en "vergeten" is diefstal.

Voor onze colocatie klanten ligt er echter wel een ruime voorraad toestenborden/muizen/gereedschap/spare hardware/externe dvd-roms/floppy's/etc

VantilborgICT
05/01/07, 00:17
Zo lang je het vraagt lijkt mij niks aan de hand.

Zelf merkte ik laatst dat mijn labelwriter erg vlug op ging en mijn buurman zijn servers ineens zo netjes had gelabeled, dat vind ik dan weer niet kunnen :)
Heb zelf echter wel ooit stiekem een schroevendraaier uit iemands rack gepakt, anders was ik die dag voor niks naar het datacentrum gekomen.

Uiteraard netjes terug gelegd, maar ik ben het er mee eens dat je in iemand anders zijn rack eigenlijk niks te zoeken hebt.

crazycoder
05/01/07, 00:22
Als je wel eens een schroevendraaier nodig hebt, koop dan bij de kijkshop voor eur 15 een hele set. Het zijn geen toppertjes maar ze voldoen wel :)

Lenen is geen probleem, lenen zonder toestemming??? wel. Dat heet namelijk diefstal.

systemdeveloper
05/01/07, 00:25
Net zoals iedereen met zijn vingers (ongevraagd) uit mijn huis moet blijven, moeten ze ook uit mijn rack blijven. Volgens mij staan daar servers en daarop zitten klanten waarvoor ik verantwoordelijk ben.
Als ik iets in mijn rack zou missen en ik vond mijn keyboard, muis of zelfs maar een potlood bij een ander zijn rack, dan was de eigenaar nog niet jarig...

Dirkje
05/01/07, 00:42
Afblijven van andermans spullen!

-Kevin
05/01/07, 00:48
geen datacenter cam beelden?:)

ik vindt dat iedereen ze eigen toolkit met toetsenbord schroeven draaiers enzovoort bij zich moet hebben, blijf van een ander mans spullen af.

marijn79
05/01/07, 14:27
Ik mag hopen dat er niemand in ons rack komt. Precies zoals iemand al zei: Ons Rack, onze klanten, onze verantwoordig, AFBLIJVEN als 'ons' niet op jou slaat!

:D

Swiftway-UK
05/01/07, 14:55
Uitzoeken wie het toetsenbord heeft weg genomen en hem factuur sturen met posten:

1. achterhalen identiteit huurder toetsenbord
uren:3
Uurtarief: Euro 125,-
Totaal Euro 375,-

2. Huurtarief toetsenbord
Uren: 39
Uurtarief: Euro 10,-
Totaal Euro 390,-

Leren ze het vlot af.

EHS-Jerre
05/01/07, 16:32
gaan we niet wat ver :s, vraag gewoon of diegene die het leende, het ff wil terugplaatsen.

Alsof iemand zon rekening ooit zou betalen ;)

EsMa
05/01/07, 16:40
Kun je niet uitzoeken wie er toegang heeft gehad tot de ruimte waar het toetsenbord voor het laatst aanwezig was?

Swiftway-UK
05/01/07, 17:02
Alsof iemand zon rekening ooit zou betalen ;)

Denk je werkelijk dat ze een keuze hebben daarin? werk is aantoonbaar gedaan, uurtarief is gangbaar, ik denk dat zij juridisch erg zwak staan indien ze dat laten voorkomen omdat ze niet willen betalen.

Ecatel
05/01/07, 17:18
Denk je werkelijk dat ze een keuze hebben daarin? werk is aantoonbaar gedaan, uurtarief is gangbaar, ik denk dat zij juridisch erg zwak staan indien ze dat laten voorkomen omdat ze niet willen betalen.

Dat denk ik niet.
Ik denk eerder dat je de persoon kunt pakken op ' diefstal '. Iets lenen zonder te vragen.

Factureren kan niet omdat er geen prijskaartje aanvast zat (waarschijnlijk). Je kunt niet zomaar een bedrag achteraf factureren, daar moeten vantevoren duidelijke afspraken over zijn.

Swiftway-UK
05/01/07, 17:22
Dat denk ik niet.
Ik denk eerder dat je de persoon kunt pakken op ' diefstal '. Iets lenen zonder te vragen.
Factureren kan niet omdat er geen prijskaartje aanvast zat (waarschijnlijk). Je kunt niet zomaar een bedrag achteraf factureren, daar moeten vantevoren duidelijke afspraken over zijn.

Misschien kun je huur niet doorbereken, maar uurloon (directe schade ontstaan door het lenen zonder vragen) en eventueel vervanging van het toetsenbord kun je wel doorberekenen.

Aangifte voor diefstal is zeker een van de mogelijkheden.

Apoc
05/01/07, 17:54
Je kunt dat niet "doorbereken". Te veel mensen denken eigen rechter te kunnen spelen op dat gebied. Je kunt zoiets hooguit voorelkaar krijgen via een rechter.

swedendedicated
05/01/07, 18:15
Hier ook eens netjes kooimoeren alvast in het rack gedaan week daarna weg moeren :-( Zelf volgens mij nog nooit iets geleend, en me laberwriter + spare parts neem ik voortaan mee

Triloxigen
05/01/07, 18:26
Hoe kunnen zoveel dingen verdwijnen? Alles zit toch in een afgesloten rack, of zie ik iets verkeerd?

crazycoder
05/01/07, 18:27
Vind het niet bepaald snugger om de standaardcode erin te laten staan. Zelf laat ik standaard wachtwoord/code/whatever vanwege deze reden nooit staan. Dat is natuurlijk geen excuus om zomaar iets te pakken.

TS vraagt overigens niet om juridische adviezen of andere flauwekul.. Swiftway heeft vast nog nooit aangifte gedaan. Dat kost je 10 keer meer (tijd) dan een dergelijk toetsenbord kost.

Verder kan je pogingen om schade te verhalen ook wel vergeten. Kan je hooguit doen als je niets beters te doen hebt.

Swiftway-UK
05/01/07, 18:29
Verder kan je pogingen om schade te verhalen ook wel vergeten. Kan je hooguit doen als je niets beters te doen hebt.

Vaker met dat bijltje gehakt in dat geval uurloon gefactureerd, wil men niet betalen, advocaat inschakelen met kort uitleg van situatie, men voldeed in alle gevallen na consult met eigen advocaat het uurtarief en advocaatskosten.

Kost echt niet zoveel tijd als bijvoorbeeld het uitzoeken wie exact wat uit het rack genomen heeft.

ju5t
05/01/07, 18:32
Ik zei ook al, veiligheidshalve was het ook niet bijzonder slim om de standaard code erop te laten. Het lenen van spullen kan me ook weinig interesseren, ik kan me best voorstellen dat iemand z'n toetsenbord is vergeten en het even leent. Zolang het maar terug komt.

Het interesseert ook me totaal niets wat er juridisch mogelijk is, het gaat me er meer om dat het vervelend is. Als er nu een storing was en de persoon die de storing oppakt heeft geen reserve toetsenbord ben je grof gezegd de lul.

Vragen of ze het terug komen brengen is lastig wanneer je niet weet wie het pakt. Ik ga er verder ook geen moeite voor doen of tijd aan verspillen.

Rene v. Sweeden
05/01/07, 22:04
Nja, zou ik ook niet doen, moeite voor zoiets kleins vergaren.
Waarschijnlijk zal de persoon 't vergeten zijn en er morgen mee komen aanwandelen of je ziet het opeens weer in je rack liggen. Jammer is dan dat de passes opeens veranderd zijn, maar dat ter zijde.

Persoonlijk vind ik het ook erg 'onbeschofd' als ik het zo mag zeggen dat anderen zonder toestemming gebruik maken van spullen die niet van hen zelf zijn. Alhoewel ik er niet echt op ga letten van; 'Hey, mijn schroevendraaien ligt verkeerd om.' zolang het terug komt weet je d'r zelf ook niet veel van en kun je d'r ook niet bij stil staan. Waarschijnlijk is het bij enkelen al eens gebeurd en weet het ook niet, want daar let je nou eenmaal niet zo op. Ik denk dat je drukker bent met de servers dan voor detectieve spelen.

frvge
05/01/07, 22:48
Nadat 1x een CD-speler gestolen was, hebben we een aantal kabels enz extra gelabeld en een lijst van spareparts opgesteld.
Ook irritant (maar misschien toch wel met 'onderdelen' te maken) is als de karretjes in gebruik zijn. Dus binnenkort eigen gelabelde monitor + keyboard. *kruist vingers dat ze niet gestolen worden*

bakkerl
05/01/07, 23:22
Nadat 1x een CD-speler gestolen was, hebben we een aantal kabels enz extra gelabeld en een lijst van spareparts opgesteld.
Ook irritant (maar misschien toch wel met 'onderdelen' te maken) is als de karretjes in gebruik zijn. Dus binnenkort eigen gelabelde monitor + keyboard. *kruist vingers dat ze niet gestolen worden*

als het een tft monitor is zitten hier vaak ook van die kabelslot openingen op. Kost je wel zo'n extra kabel om de boel vast te zetten, maar het 'even' lenen zal dan zeker niet meer van toepassing zijn. Als ze hem dan nog meenemen is het bewust diefstal.

Solid
05/01/07, 23:43
Sommige mensen hier zouden echt een studie rechten moeten doen.
Dat voorkomt een hoop ongenuanceerde opmerkingen.

Ik neem elke keer dat ik ga me eigen spullen mee. Wel zo makkelijk.

Jammer dat er zoveel wordt "geleend" in dc`s.

BeneluxGaming
06/01/07, 02:29
Bij ons is al eens een keer een 10 mtr netwerkkabel gestolen, tja... en dan kom je daar met je laptopje =) ,