PDA

Bekijk Volledige Versie : Supermicro, professioneel



VinceSTM
03/01/07, 22:40
Op dit forum kom ik heel vaak supermicro behuizingen tegen, en dat dat zo'n professioneel merk is. Nu heb ik een andere mening en wil ik hierover graag met jullie in discussie.

Waarom vinden jullie supermicro zo'n professioneel merk?

Martijn P.
03/01/07, 22:43
Misschien makkelijk als je even jouw mening geeft ;)

VinceSTM
03/01/07, 22:44
Ik vind het een goedkope, niet professionele uitstraling hebben, beginnende bij het logo-stickertje alleen al..., het feit dat in de kleinere behuizingen de harde schijf gedraaid zit en er een verlengkabel voor de powerknop aan te pas moet komen

Shadowfox
03/01/07, 22:57
Ik vind de prijs vs. kwaliteit verhouding goed. De servers van SM zijn beter configureerbaar naar mijn wensen. Dat mis ik dus bij IBM, HP, Dell enzovoort. Nagenoeg dezelfde setup die ik bij deze computerboeren configureer betaal ik gewoon het dubbele. Dan heb je verder nog het onderhoudscontract en dergelijke. De innovatie is ook eerder terug te vinden bij SM.

Ik verdeel servers in drie categorien:

Zelfbouw -> volledig zelf te configureren -> goedkoopste -> support minder goed
Barebone -> semi platform te configureren -> gulden midden weg -> support voldoende
Vast -> grote van compenenten te configureren -> duurste -> support goed

Geert-Jan
03/01/07, 23:11
Zelfbouw -> volledig zelf te configureren -> goedkoopste -> support minder goed
Barebone -> semi platform te configureren -> gulden midden weg -> support voldoende
Vast -> grote van compenenten te configureren -> duurste -> support goed

Zelfbouw is niet altijd goedkoop, dat ligt geheel aan jezelf....
Ik vind zelf Supermicro een goedkoop alternatief. Je moet idd een beetje stoeien om de hdd er in te krijgen en kabeltjes verlengen.

andersdanandere
03/01/07, 23:16
Ik vind het een goedkope, niet professionele uitstraling hebben.

Heb je verder gekeken dan de SC512 en SC513 kasten? Of vallen die buiten het budget?

Ooit gehoord van de duurdere varianten en ooit gehoord van serverboarden?

Paulewk
03/01/07, 23:23
zeuren over een stickertje vind ik onprofessioneel

t.bloo
03/01/07, 23:32
SC512 en SC513 zijn leuk voor een testbakje of een hobby servertje.

De duurdere servers zijn van een duidelijk betere kwaliteit, evenals de server moederborden. Samen met de barebones van Tyan zijn dit m.i. prima producten vergelijkbaar met de desktop-merk systemen. De HP's endergelijke zitten misschien wat mooier en naadlozer in elkaar, maar dat kan ook een nadeel zijn (duur, verkrijgbaarheid, ...).

Sorcer
03/01/07, 23:33
Ik vind het een goedkope, niet professionele uitstraling hebben, beginnende bij het logo-stickertje alleen al..., het feit dat in de kleinere behuizingen de harde schijf gedraaid zit en er een verlengkabel voor de powerknop aan te pas moet komen

Dus je stoort je aan een stickertje? Het gaat er volgens mij om dat een server goed werkt, en niet een stickertje dat in de weg zit.

renkovdort
03/01/07, 23:33
Ik werk nu met 4 SM machines en het werkt top ! ook heb ik een aantal Dell bakken en zelf bouw maar ik kies echt SM hoor om dat het beter is en de support goed is meestal binnen de dag nog respons !

Renko !

Stefan Mensink
03/01/07, 23:34
Hoe de kast eruitziet vind ik niet zo belangrijk. Wat dat betreft komen die Dells met die afneembare (eraf vallende) frontjes knulliger over.

Ik moet toegeven dat de chenbro kasten net iets degelijker op me overkomen, maar gezien onze servers eigenlijk hun hele leven in een rack hangen hebben ze niet veel te lijden.

Voordelen van SM:
- Niet duur
- Goede airflow, zeker met SM mainboards
- Kasten gaan lekker gemakkelijk open
- Sliden gaat aardig goed, nog nooit problemen gezien met hotswap bays

Nieuw serverspul regel ik meestal via ahead-it. Die hanteren nette prijzen, en gezien zij vooral met SM doen worden het steeds hetzelfde merk servers.

santema
03/01/07, 23:45
Voordeel van supermicro vind ik ook dat het zelf veel producten maakt. Ik neem aan dat ze deze dingen testen (CPU's icm moederborden,kasten en koelers) zo heb je eerder de juiste config. Er zijn vast wel meer merken die dit doen, maar deze zijn toch minder bekend.

Apoc
03/01/07, 23:46
Je kunt niet echt zeggen dat Supermicro lage kwaliteit is, gezien het feit dat SuperMicro zowel budget als high-end hardware produceert. Als je stelt dat SuperMicro lage kwaliteit is, dan zeg je ongeveer hetzelfde als dat je zou stellen dat all dieren klootzakken zijn.. Het feit dat koeien klootzakken zijn betekent nog niet dat dat voor alle andere dieren ook geldt.

Ok ok, maar even serieus; zelfs de 512 serie van SM vind ik persoonlijk beter dan alle andere servers in deze klasse. Uiteraard is een 512 serie niet zo goed als een high-end server, maar dat is appels met peren vergelijken.

Wij hebben zelf SuperMicro, Chenbro/Tyan, IBM, HP en Dell getest voordat we een keuze voor een van deze merken hebben gemaakt. SuperMicro, IBM en HP bevielen alle zeer goed, Chenbro/Tyan was middelmatig (Tyan is naar mijn mening minder goed dan SuperMicro, en Chenbro is ver beneden de maat), en Dell, daar kan ik niet veel meer over zeggen dan "zucht" - dat lijkt me verder duidelijk.

Wij hebben jaren geleden de keuze gemaakt voor SuperMicro, en wij hebben daar nooit spijt van gehad. Als wij voor configuraties met on-site ondersteuning nodig zouden hebben dan zou de keuze waarschijnlijk HP of IBM geworden zijn, maar gezien het feit dat wij zelf de expertise in huis hebben is dergelijke ondersteuning voor ons overbodig (en daarnaast is het ook nog eens sneller).

Overigens ben ik het eens met de stelling dat het werken met verlengkabels of Y-split kabels voor de stroomvoorziening van harde schijven geen goede zaak is. Ik ben dat overigens zelf nog nooit tegen gekomen, en ik zou ook niet snel een server gebruiken waarbij dat noodzakelijk is. Bij bijvoorbeeld de 512L-260 zijn beide stroomkabeltjes ruimschoots lang genoeg.

eMiz0r
04/01/07, 09:02
Hmm

We werken van begin af aan met SuperMicro, dus goed vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Er draaien zo'n 35 servers waarvan enkele al bijna 3 jaar oud zijn. Tot deze tijd nog geen noemenswaardige problemen gehad eigenlijk. We gebruiken alleen de 5013CT, 5014CT en de 5015MT.

swedendedicated
04/01/07, 19:33
Supermicro is niet budget, zijn hosts die zorgen dat het een budget naam krijgt, door er desktop moederborden in te stoppen, supermicro heeft goede serverboards. De sc811 vind ik persoonlijk goed.

wonko
04/01/07, 19:48
(bijna) al onze servers zijn supermicro met supermicro bord, of supermicro superserver, en nog steeds supertevreden ervan. Let er wel op dat naast de kisten zelf, ook uw "verkoper" of "account manager" of hoe die mens ook noemt, minstens even belangrijk is...

jurrian
04/01/07, 19:51
Persoonlijk zou ik SuperMicro niet dezelfde 'professionele' klasse willen plaatsen als HP, Dell, NEC, enz. Volgens mij koop je supermicro nl. altijd via een reseller en worden ze niet kant-en-klaar uit de fabriek geleverd (jijzelf of je leverancier zet er bv. de harddisks in).

Daardoor is zo'n systeem toch een deel zelfbouw (ook al doet je leverancier het) en heb je geen onsite-support van de fabrikant, zoals de eerder genoemde grote merken wel hebben. Ik vertrouw toch meer op de on-site support van de grote merken dan die van een leverancier. Bij defecten heeft een leverancier misschien niet alles op voorraad, terwijl een fabrikant dat wel heeft.

Echter doet dit alles niets af aan de kwaliteit van de supermicro-machines. Het is prima spul voor weinig geld. Voor persoonlijk of minder belangrijk gebruik zou ik zeker supermicro inzetten; waarom meer uitgeven? Maar als server binnen een bedrijfsnetwerk waar dagelijks vele mensen op werken zou ik ze niet inzetten. Daar wil je ASAP dat het weer goed draait. Als er 20 man (of meer) een paar uut stil komt te zitten omdat de server defect is, kost dit vele malen meer dan dat je extra betaald voor een server met goede support.

t.bloo
04/01/07, 21:52
heb je wel eens zo'n 4 uurs contract in gang gezet? ben je gerust een dag verder voordat het weer draait hoor als je buiten de randstad woont (of juist niet). als je het personeel met kennis van zaken hebt, dan kun je net zo goed een tweede systeem warm hebben staan met alles er op, dan ben je sneller en naadlozer weer up. ik leg liever twee spares in de kast dan een telefoonnummer...

Proxio
04/01/07, 22:19
heb je wel eens zo'n 4 uurs contract in gang gezet?


Ja bij Dell, was hier binnen 2 uur gefixt.

Vircon
04/01/07, 22:49
heb je wel eens zo'n 4 uurs contract in gang gezet?

Ja bij een server van IBM, binnen een 1,5 uur was het opgelost. Om 23.00 uur de call, voor half 1 was het opgelost.

Hangt misschien af van de leverancier, met wie heb jij slechte ervaringen?

t.bloo
04/01/07, 23:08
met hardware goede ervaringen maar met software slechte, maar misschien was het support contract daar niet voor geschikt

ik bedoelde ook eigenlijk meer dat als je geen downtime wilt, je beter een hot spare kunt nemen, maar bij nader inzien heeft dat ook al niets met supermicro van dit draadje te maken

Imtek
04/01/07, 23:10
Ik maak gebruik van een aantal barebones en losse kasten van Supermicro, de SC512/SC811T/SC813 zijn leuke kasten, de SC512 hoef je alleen converter kabels in te douwen als je er een desktop of een non supermicro board in gooit.

Alle lof voor Supermicro hier!

TotallyHosted
05/01/07, 14:25
Onze ervaringen ermee zijn erg goed, ik denk dat dat voor veel mensen geldt en voor veel mensen ook genoeg is om het een "professioneel" merk te noemen.

Mikey
05/01/07, 15:47
Ik vind het een goedkope, niet professionele uitstraling hebben, beginnende bij het logo-stickertje alleen al..., het feit dat in de kleinere behuizingen de harde schijf gedraaid zit en er een verlengkabel voor de powerknop aan te pas moet komen


Je doelt hier dus op dat je geen supermicro moederborden erin legt die bij het model kast horen ? Als je leest wat compatible is op de website dan zul je niet tegen dit soort ongein aanlopen. Mocht je onverwacht toch iets hebben dan zullen de jongens in den bosch met je meedenken en een gepaste oplossing geven.

Wij hebben nu al bijna 4 jaar een tweetal p4sci borden draaien, en deze draaien nog steeds. Lees geen downtime op vervanging van de schijven en extra geheugen na. Kijk verder dan alleen die 512 / 513 bakjes maar kijk ook eens naar de 811 serie. Hotswap ideaal gewoon.

Wat betreft garantie, vandaag bellen morgen UPS aan de deur met vervangend bord en een briefje of je het oude bord retour wilt doen. Dat is wat ik noem professioneel Niet eerst ellelang zeiken of het misschien je geheugen is of defecte cpu gewoon nieuw bord.

snaaps
06/01/07, 09:47
wat heb je in vredensnaam aan de support van dell?
als je server kapot is moet je noch steeds een aantal uren wachter voordat er een medewerker van dell ter plaatste is.
een betere aanbieder zorgt ervoor dat ze een hotspare server op vooraad hebben, indien server deffect kan deze direct worden vervangen en de deffecte server kan naar de rma afdeling.

Wij gebruiken tot op heden ook supermicro op basis van de 811i behuizing.
de behuizing is goedkoop.
standaard rails bijgeleverd (passen vrijwel in alle racks!)
goede airflow
binnen 20 minuten is de server geasembleerd.
(probeer dat maar eens met een andere behuizing)

Indien je minder dan 20K a 25K per jaar aan servers aanschaft is SuperMicro een zeer goed optie!
Boven dit bedrag worden servers als dell en HP intresant omdat je dan staffelkortingen krijgt.

Wij gebruiken SuperMicro nu al ruim 3 jaar, tot op heden hebben wij 1 deffecte server gehad. Deze ligt inmiddels bij de rma afdeling van SuperMicro.

Nadelen van SuperMicro:
slechte stock vooraden
trage RMA afhandeling
geen bussnis support.

Voordelen SuperMicro:
Goedkoop
Makelijk hanteerbaar.
Stabiel

Stewie
06/01/07, 10:36
wat heb je in vredensnaam aan de support van dell?
als je server kapot is moet je noch steeds een aantal uren wachter voordat er een medewerker van dell ter plaatste is.

Correct, de tijd tussen de melding, de tijd dat de monteur de opracht binnen krijgt en de reistijd naar het datacenter. Teleportatie is bij Dell nog niet uitgevonden (rest van de wereld overigens ook niet ;) ).
Bij Dell kan je het zo gek maken als je wilt, support tijdens kantooruren, 24x7 hw support met 4 uurs respons of 24/7 hardware EN software support met 4 uurs respons en daarboven nog custom oplossingen zoals je het zelf wilt. Opties bij Dell zijn ook het plaatsen van reserve hardware (voedingen/hdd's in brackets/etc) of nog hogere support, maar dit is altijd maatwerk.

trebbor
06/01/07, 10:47
Als ik de prijzen van Supermicro vergelijk met die van HP, Asus of iets dergelijks dan vind ik Supermicro aanzienlijk goedkoper. Ook hier ben ik van mening dat Supermicro niet het beste merk is. Geef mij maar een service contract, Dell, Asus en HP kunnen mij dit leveren, zover ik weet SM niet.

santema
06/01/07, 11:36
Asus ligt wel redelijk gelijk met Supermicro dacht ik zo.

snaaps
06/01/07, 19:57
Het verschil tussen asus en supermicro is dat asus voornamelijk desktop pc maakt en supermicro voornamelijk servers.
Reden hierom kies ik toch liever voor supermicro i.p.v asus.

santema
06/01/07, 20:20
ASUS maakt goede server hardware hoor, barbones, moederborden etc...

Solid
06/01/07, 20:57
Die supermicro kast van rond de 100 euro vind ik echt waardeloos.
Dat zijn gewoon de nonames of Xgears onder de serverbehuizingen.
Heb daarom ook maar een Chieftec kast gehaald van 160 euro.
Super ding is dat.

Sphere
06/01/07, 22:00
Die supermicro kast van rond de 100 euro vind ik echt waardeloos.
Dat zijn gewoon de nonames of Xgears onder de serverbehuizingen.
Heb daarom ook maar een Chieftec kast gehaald van 160 euro.
Super ding is dat.

De meeste chieftecs staan ook niet bekend om hun goede kwaliteit en koeling.
Doe mij toch maar een SC512 als ik tussen de twee moet kiezen.

Wij draaien zelf supermicro met supermicro moederborden of andere merken in een SC811T zonder enige problemen.