PDA

Bekijk Volledige Versie : Linux



tomboo
01/01/07, 21:49
Hallo WHT gebruikers,

Ik wil linux installeren op een oude Pentium 3. Om er wat mee te oefenen en af en toe een servertje te hosten. Maar er zijn zoveel verschillende linux soorten dat ik ook niet meer weet welke ik zou moeten hebben.

En zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Groeten,
Tomboo

ps. Ik heb al gegoogled en gezocht op dit forum maar kon niks vinden over de verschillen tussen de linuxen.

Spyder01
01/01/07, 21:55
Het meest gebruikt:

FreeBSD
Redhat
Debian
CentOS
Fedora

Maar het ligt er natuurlijk maar aan wat je wilt. Verder moet je kijken wat je zelf beter vindt werken. Dus gewoon 1 installeren, er een tijdje mee werken. Dan ander installeren en er mee werken enz.

gjtje
01/01/07, 21:59
Je moet vooraf even een lijstje met wensen opstellen en dan kijken welke het beste voldoen. Dan blijven er nog wel wat over maar goed, dan heb je in ieder geval een punt om te beginnen. ;)

Er zijn desktop linuxen, server linuxen, linuxen die speciaal gericht zijn op een bepaalde taak (bijvoorbeeld firewall of set-top-box), natuurlijk kan je in principe elke linux voor alles gebruiken maar goed, ontwikkelaars van een bepaalde distributie hebben daar meestal een idee bij.

Verder is het handig te kijken naar welke smaken worden ondersteund door het control panel dat je wil gaan gebruiken, mocht je dat willen. Ik zelf ben erg fan van Gentoo maar er zijn maar weinig control panels die daar mee over weg kunnen.

Stefan Mensink
01/01/07, 22:05
Het meest gebruikt:

FreeBSD
Overigens is FreeBSD geen Linux, maar een BSD.

De beste distributie is afhankelijk van je ervaring, de mate waarin je bereid bent dingen te proberen, etc.

Over de mate waarin je bereid bent dingen te proberen gesproken: waarom kom je hier vragen, en installeer je niet gewoon iets? Het is immers allemaal gratis, en als het niet bevalt probeer je met evenveel gemak een andere variant.

Je kan eerst ook een uurtje prutsen met een LiveCD van bijv. Knoppix, Ubuntu, of SuSE.

trebbor
01/01/07, 22:06
Zijn hier niet al 100 topics over? TS even de zoekfunctie gebruiken aub :)

Henky!
01/01/07, 22:13
Zijn hier niet al 100 topics over? TS even de zoekfunctie gebruiken aub :)

Heb je de posting van TS wel gelezen?

Kahil
01/01/07, 22:24
Ik wist ook nooit welke distributie te gebruiken. Nu maak ik gebruik van debian en dat valt erg goed mee. Simpel en zeer stabiel :). Verder maken de meeste webhostingsbedrijven gebruik van centos, debian, freebsd en fedora. Die komen het meeste voor. Dit wil dus waarschijnlijk ook al iets zeggen ;)

lacanau
01/01/07, 22:40
Installeer bijvoorbeeld rackstar.net of bluequartz van nuonce.net

Ideaal.

t.bloo
01/01/07, 23:05
ubuntu is een variant van debian die net zo makkelijk is maar wat beter onderhouden wordt (om het simpel te zeggen). ze hebben ook een server editie en een speciale "lamp" setup die je helemaal snel aan het werk helpt

http://www.ubuntu.com/server

tomboo
02/01/07, 10:48
Bedankt voor de reacties :) Ik ben debian aan het downloaden en zal hem wel eens testen.