PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows 2k3 SBS licenties



Lite-On
31/12/06, 16:55
Aangezien ik hier meer servers krijg waar Windows 2k3 op gaat draaien, zit ik toch met de licenties.
Nu koop ik voor elke server een aparte licentie (3 win2k3 servers inmiddels).

Aangezien er bepaalde applicaties op draaien voor het bedrijf die niet gemaakt zijn voor linux :( zit ik een beetje met de licenties.

Er komen nu weer 4 servers bij die windows gaan draaien, en in de toekomst zie ik er nog wel mee bijkomen.
Nu zit ik te denken aan één licentie waar ik meerdere servers mee mag installeren.

Mijn bedoel is dus om een licentie af te nemen waarmee ik meerdere servers kan installeren (5 á 10 servers atm).

Nu zoek ik de voordeligste manier (ja ik ben nederlander :P ).

Kan ik het beste voor elke server een losse licentie kopen?
Of gewoon gaan voor een licentie voor meerdere servers. In dit geval, weet iemand een plek waar ik zo'n licentie voor meerdere servers kan krijgen?

Op dit moment draait overal Windows 2k3 SBS op.

Ik weet niet of dit topic in het goede subforum staast, zoniet dan mijn excuses :)

Hartelijk dank alvast :)

gjtje
31/12/06, 17:05
Sowieso kan je beginnen met zonder SBS, scheelt al best wel wat, zeker omdat SBS maar tot 50 (uit m'n hoofd) gebruikers toe laat.

Je kan proberen in aanmerking te komen voor volume licensing, dat is ook weer voordeliger dan OEM en er zijn wat meer mogelijkheden.

We Are Online
31/12/06, 17:11
Wellicht dat SPLA licenties (maandelijkse vergoeding) en optie zijn .... zie ook andere topics op WHT ...

Lite-On
31/12/06, 17:36
Wat ik via de search niet kon vinden is of dit nu enkel geld voor Win2k3 Web Edition (die kom ik veel tegen).

Is het ook mogelijk een SPLA te krijgen voor Win2k3 Standard of Enterprise edition?

En kan dit alleen bij Software Spectrum of HP?

We Are Online
31/12/06, 17:41
Software Spectrum. Volgens mij voor alle versies.

Randy
31/12/06, 22:06
Wat ik via de search niet kon vinden is of dit nu enkel geld voor Win2k3 Web Edition (die kom ik veel tegen).

Is het ook mogelijk een SPLA te krijgen voor Win2k3 Standard of Enterprise edition?

En kan dit alleen bij Software Spectrum of HP?

Ja
Web: 10,71
Standaard: 19,27
Enterprise: 26,76

Let op, het is de prijs per cpu per maand voor een unauth versie. Ideaal voor webhosting, maar niet te gebruiken als je met userrechten / policy's werkt zoals bijvoorbeeld Hosted Exchange. Dan geldt een prijs van ~200 per cpu per maand + ~3 euro per gebruiker.

Verder ben je verplicht om als je als reseller / hoster diensten aanbiedt op het Windows platform een SPLA-licentie te nemen.

crazycoder
01/01/07, 11:03
Sowieso kan je beginnen met zonder SBS, scheelt al best wel wat, zeker omdat SBS maar tot 50 (uit m'n hoofd) gebruikers toe laat.

Je kan proberen in aanmerking te komen voor volume licensing, dat is ook weer voordeliger dan OEM en er zijn wat meer mogelijkheden.
SBS2003 is geen 50 maar 75 gebruikers.

Verder kan boxed voordeliger zijn :) heb vorig jaar meerdere keren gezien dat licenties + cd's duurder waren.. je zal het van geval tot geval moeten bekijken.

Je kan ook nog kijken of OEM + SA (=Software Assurance) een optie is.

Trouwens, als je meerdere servers op hetzelfde netwerk moet plaatsen is sbs meestal niet de beste oplossing.

Aessence
01/01/07, 14:29
Crazy heeft zonder meer gelijk, maar even een korte aanvulling...

Je zal voor je fysieke server(s) ALTIJD een aparte licentie nodig hebben. Microsoft kent geen "site" licenties o.i.d. Wel kan je met een Enterprise (Subscription) Agreement (EA/ESA) of Open Value (OV) licenties achteraf, per jaar opgeven, maar daar zijn ook (nogal wat) voorwaarden aan verbonden.

Meerdere SBS servers op 1 netwerk is niet handig omdat deze geen onderdeel van het zelfde AD domain kunnen zijn. Bovendien zijn ze duurder (omdat er meer bijzit) voor zowel de server licentie als de CAL (client) licenties.

OEM licenties zijn (eigenlijk altijd) het voordeligst. Voeg er Software Assurance (SA) aan toe voor updates, extra ondersteuning en ruimere gebruiksrechten. OEM is eigenlijk alleen op nieuwe hardware te installeren. SA kan je tot 90 dagen na aanschaf toevoegen

Service Provider Licensing Agreement (SPLA) licenties zijn uitsluitend voor xSP's, ofwel bedrijven die deze wederverkopen aan eindgebruikers. Voobeelden zijn Hosted Exchange/Outlook Web Access, Hosted SharePoint, Windows Webhosting, enz., enz. Deze zijn niet voor "intern" gebruik door één organisatie/entiteit.

Dus... Kies:

OEM als je op nieuwe hardware wilt installeren voor intern gebruik
OEM + SA als je daarbij updates+extra's wilt voor 2 jaar
Open Volume als je je organisatie incl. werkplekken wilt standaardiseren
Enterprise (Subscription) Agreement (of Select) als je meer dan 250 werkplekken hebt en wil standaardiseren
SPLA als je een vorm van hosting doet voor derden


Van de licentie programma's kan je alleen met SPLA per maand, per licentie betalen. Open Volume en Enterprise Subscription Agreement betaal je per jaar. OEM, EA en Select zijn "perpetual" licenties die je "oneindig lang" mag gebruiken en eenmalig aanschaft. Alle andere licenties zijn alleen geldig gedurende de overeenkomst (met buyout, behalve voor SPLA).

Tot zover mijn korte aanvulling ;)

George/

P.S. Zie ook http://www.microsoft.com/netherlands/licenties (http://www.microsoft.com/netherlands/licenties/licentievormen/default.aspx)