PDA

Bekijk Volledige Versie : Webserver welke schijven gebruiken.



twintech
27/12/06, 22:59
Kwam gisteren tot de rare vasstelling:
Toen ik van een webserver via ftp een groot bestand wou downloaden geraakte ik niet boven de 3 mbit.
Niet tegenstaande stonden beide servers op dezelfde switch. (die buiten de link naar het net verder ongebruikt was).

Vermoed dat de harde schijven de traagheid veroorzaakte. Waren sata schijven in raid 1 (maxtor 200 Gb sata 150).

Welke schijven gebruiken jullie of ligt dat aan windows 2003?

De ontvangende server had 4 schijven in RAID 5 staan.

notebookadvies
27/12/06, 23:01
Kan de load op dat moment niet hoog zijn geweest?
(cpu of hdd)

twintech
27/12/06, 23:06
CPU load kwam nooit boven de 10% uit.

Zoals gezegd vermoed ik dat het de HDD load is vandaar de vraag.
Op de server zit er eigenlijk maar 1 deftig ding een phpbb2 forum. De databases ervan is een 200 Mb en die veroorzaken nogal wat schrijf en leestrafiek.

Memory is 2 GB en er wordt nog geen gig gebruikt

gjtje
27/12/06, 23:18
Software kan ook meespelen, desktop programma's zijn niet gemaakt voor grote snelheden (hoewel 3mb daar nog niet onder valt).
Verder kan je limieten instellen in IIS.

notebookadvies
27/12/06, 23:19
CPU load kwam nooit boven de 10% uit.

Zoals gezegd vermoed ik dat het de HDD load is vandaar de vraag.
Op de server zit er eigenlijk maar 1 deftig ding een phpbb2 forum. De databases ervan is een 200 Mb en die veroorzaken nogal wat schrijf en leestrafiek.

Memory is 2 GB en er wordt nog geen gig gebruikt


Nee oké, maar ik draai zelf ook een phpbb forum met wat bezoekers en ondanks dat er zat ram is wil hij toch weleens wat naar de hdd schrijven ;)
(posts en div.)

Dus als er echt veel users actief waren op dat moment kan 3mb per sec best eens kloppen (hoewel wel wat laag)

Probeer het eens om 4 uur in de nacht ofzo? :)

twintech
27/12/06, 23:34
ok zal dat eens doen. Of zet effe het internet off-line

Solid
27/12/06, 23:42
Het is niet normaal dat je zulke lage snelheden haalt.
Of er moet een ander zwaar programma draaien. Misschien even (als het windows is) roadkil`s diskspeed installeren en de resultaten hier posten.

Magus
28/12/06, 00:32
ok zal dat eens doen. Of zet effe het internet off-line

Liever niet internet offline zetten, ik wil wel kunnen blijven werken dank u ;-)

sju
28/12/06, 00:47
kijk ook even of de verbinding wel op 100mbit full-duplex staat.
Je kunt ook nog even te proberen om de snelheid op een rustig moment te meten, dan weet je of dat forum er iets mee te maken heeft

JayvD
28/12/06, 00:52
Ditzelfde probleem eens gehad toen ik in een rack hing met een 3com switch. Wat ik ook deed kwam niet boven de 2mbit uit. Ging het buiten de switch om in zelfde netwerk lukte +10mbit snelheden wel gewoon.

Misschien switch eens nakijken (instellingen)?

Mikej0h
28/12/06, 01:22
Andere tip, koop een nieuwe set UTP kabels :)

twintech
29/12/06, 11:53
Ok deze nacht trek ik er effe naartoe op het een en het ander te bekijken.
Alvast bedankt voor de tips

sdetroch
29/12/06, 12:52
Zowel switch poorten als nic's op 100 mbit full duplex zetten (geen auto negociate dus). Op onze Windows 2003 Servers halen wij met kaartjes van 100 mbit zo'n 90bit intern, zelfs over zwaar in gebruik zijnde (3COM) switches.

Disks zijn dus (in principe) geen bottleneck op die snelheden (wat bvb wel het geval zou zijn op 1000 mpbs), want wij hebben ook machines met SATA en andere schijven. Wij gebruiken wel hardware raid controllers, weet niet of dit bij jou ook het geval is (maar dat zou nog geen reden mogen zijn).

Heel waarschijnlijk staat uw switch en nic op auto ipv op 100FD?

twintech
29/12/06, 16:31
is inderdaad hardware raid.
Effe naar de nic's gekeken en deze stonden inderdaad niet op FD nu wel

GlobalServe
29/12/06, 16:37
Is het een managed switch?
Kijk daar eens of de poorten op autosensing staan ...

twintech
29/12/06, 17:09
Swich stond goed, maar heb voor de zekerheid full Duplex ingeschakeld zodat ik zeker ben.

JayvD
29/12/06, 19:03
Swich stond goed, maar heb voor de zekerheid full Duplex ingeschakeld zodat ik zeker ben.

Als je switch op Full duplex zet moet je systeem ook dwingen Full duplex te gebruiken anders kan je systeem Half duplex staan zonder dat je dat wilt.

twintech
30/12/06, 13:17
heb het omgekeerd gedaan. De server op full duplex gezet dan moet de switxh wel volgen anders is er geen trafiek.