PDA

Bekijk Volledige Versie : analoge telefoon doorsturen via voip



twintech
27/12/06, 20:50
Ben op zoek naar een oplossing voor volgend scenario.

Aangezien er enkele medewerkers aan telewerken doen. Zoek ik naar een oplossing om een analoge telefoon door te sturen naar een voip telefoon die op een andere locatie met het internet verbonden is.
Wie heeft hier ervaring mee?

groenleer
27/12/06, 22:17
Als ik het goed begrijp wil je het volgende:

Situatie Schets:
Je hebt een bedrijf met een hoofdlokatie. Deze lokatie is bekend als A.
Je hebt op A een aantal telefoons staan (voorbeeld 5 stuks) deze gaan we even aanduiden als A1 t/m A5.

Je hebt een aantal telewerkers (3 stuks) T1 t/m T3.

De telewerkers zitten thuis en hebben een internetverbinding.
Lokatie A is ook met het internetverbonden.

De telewerkers zijn in het bezit van een Voip-telefoon (hardware of softwarematig maakt niets uit in dit geval even)

Nu wil je eigenlijk dat toestel A1 door T1 thuis (op de telewerk locatie) kan worden opgenomen toch?

De vraag is: Moet de analoge telefoon ook nog op te nemen zijn op locatie A?

Volgens mij is dat namelijk niet te doen, zonder dit signaal te splitsen naar een analoog->voip converter.
Of dat deze devices uberhaupt bestaan durf ik niet te zeggen, met uitzondering van de server kaarten voor in een asterisk server.
VOIP->Analoog is meer gebruikt.

twintech
27/12/06, 22:35
situatieschets is inderdaad correct.
A1 moet niet meer opgenomen kunnen worden als die doorverbonden is naar T1

Eigenlijk mag A1 steeds doorverbonden zijn naar T1 omdat er hier voldoende analoge lijnen zijn op de centrale die niet gebruikt worden.

Vraag is of iemand ervaring heeft met zo'n omvormer.
Alternatief is inderdaad onze centrale te vervangen door een voip oplossing. Hebben er hier al mensen positieve ervaring mee?

groenleer
27/12/06, 23:10
Wanneer je tijd te veel hebt kun je overwegen om zelf een asterisk server in elkaar te zetten.

De hardware om zelf analoge lijnen te gaan koppelen is niet goedkoop, maar wel te verkrijgen.
http://www.digium.com/en/wheretobuy/digiumdirect/productview.php?product_code=TDM2401E

Je moet opletten dat je FXO poorten hebt op je je interface kaarten. De op bovenstaande link maakt het mogelijk om 4 analoge lijnen te laten afhandelen door je server. Asterisk kan ze omzetten naar SIP lijnen en via internet beschikbaar maken.

Additionele FXO modules zijn ook te verkijgen:
http://www.digium.com/en/wheretobuy/digiumdirect/productview.php?product_code=X400M

Per Interface kaart is er een maximum ondersteuning van 24 FXO poorten.
Dit zou je volgens de volgende link ( http://www.digium.com/en/wheretobuy/digiumdirect/productview.php?product_code=TDM2406E ) zo'n 2335 dollar kosten.
De prijzen starten bij Digium vanaf de 935 dollar.
Asterisk en Trixbox zijn beide vrij verkrijgbaar via het internet.

Mocht je besluiten om hier serieus in te gaan investeren, en is je bedrijf afhankelijk van deze telefoonlijnen, overweeg dan om iets meer te investeren en een professionele (Vo)IP Telefonie centrale te laten plaatsen.

Let wel op, telefonie systemen worden meestal over een 10 jaar afgeschreven. Voor de professionele systemen.

MediaServe
28/12/06, 03:17
Als het tijdelijk is dan kun je natuurlijk altijd *21* gebruiken, maar dan betaal je wel voor het doorschakelen. Je kunt ook je bestaande KPN telefoonnummer(s) porteren naar een VOIP provider.

Mark Vletter
28/12/06, 12:45
Er is geen ideale oplossing. Als je je nummers overbrengt naar een VoIP provider dan ziet je huidige telecomleverancier dit als een opzegging. Daarmee vervalt je analoge telefonie op je A locatie.

Een eigen VoIP server inrichten kost tijd. Je kunt een kastje neerzetten dat de Asterisk functionaliteiten kent maar deze zijn niet goedkoop.

Een laatste optie is een nieuwe telefoonnummer reeks (088), die je of op kantoor of op een VoIP aansluiting af laat leveren via een virtuele PBX (voorbeeld: http://www.orgcon.nl/demo_downloads/). Daarbij moet je dan echter je telefoonnummer wijzigen en rekening houden met de maandelijkse abonnement- en schakelkosten.

twintech
29/12/06, 12:38
Ok zal effe kijken hoe het in belgië werkt.

luukware
09/01/07, 20:08
Met het programma Axon van NCH Swift Sound is het mogelijk om een soort van telefooncentrale op te zetten, een zogeheten Virtual PBX. Ik denk dat dat is wat jij zoekt! Het programma is GRATIS!
Hiervoor zijn nodig:
- Een PC die 24 uur per dag aanstaat. Deze dient als server en hoeft dus absoluut niet de snelste PC te zijn. Het liefste deze PC niet gebruiken voor andere doeleinden.
- Een modemkaart in de PC. Die zijn niet duur en stellen de PC in verbinding met het vaste net.
- Het programma Axon geïnstalleerd op de server.
- VOIP telefoon's, hardware-matig of software-matig, die verbinding kunnen leggen met internet. (duh... het is toch VOIP ;) )

Axon is zo in te stellen dat het volgende mogelijk is:
- Bellers via het vaste net doorsturen naar een VOIP-telefoon op een andere lokatie.
- De VOIP-telefoons gratis met elkaar laten bellen.
- Eventueel telefoongesprekken van de VOIP-telefoons naar het vaste net via Voipbuster laten lopen, waardoor bellen gratis is.
- Doorverbinden tussen de verschillende VOIP-telefoons.
En nog veel meer...

Het is dus eigenlijk een telefooncentrale zoals ik al zei, die bij veel bedrijven voorkomt. Alleen dan dus softwarematig.

Het programma Axon kost helemaal niets (!). Ik gebruik het al een geruime tijd en het werkt vlekkeloos, zonder uitzondering.

Als je geïnteresseerd bent in mijn hulp bij het opzetten of installeren van Axon sta ik tot je beschikking!

quantum
30/01/07, 21:48
Ik weet niet om hoeveel toestellen het gaat, maar als je de linksys spa 9000 en de spa 400 gebruikt kun je volgens mij 4 analoge lijnen naar sip toestellen sturen.

Johnyb
07/08/07, 12:06
Hoi misschien weet jij dit wel. Axon voip werkt prima. Wat ik alleen nog wil is via axon een keuze menu achter een nummer te plakken zoals: toets 1 voor.....toets 2 voor enzovoorts.
Weet jij dit misschien?

Gr Johan


Met het programma Axon van NCH Swift Sound is het mogelijk om een soort van telefooncentrale op te zetten, een zogeheten Virtual PBX. Ik denk dat dat is wat jij zoekt! Het programma is GRATIS!
Hiervoor zijn nodig:
- Een PC die 24 uur per dag aanstaat. Deze dient als server en hoeft dus absoluut niet de snelste PC te zijn. Het liefste deze PC niet gebruiken voor andere doeleinden.
- Een modemkaart in de PC. Die zijn niet duur en stellen de PC in verbinding met het vaste net.
- Het programma Axon geïnstalleerd op de server.
- VOIP telefoon's, hardware-matig of software-matig, die verbinding kunnen leggen met internet. (duh... het is toch VOIP ;) )

Axon is zo in te stellen dat het volgende mogelijk is:
- Bellers via het vaste net doorsturen naar een VOIP-telefoon op een andere lokatie.
- De VOIP-telefoons gratis met elkaar laten bellen.
- Eventueel telefoongesprekken van de VOIP-telefoons naar het vaste net via Voipbuster laten lopen, waardoor bellen gratis is.
- Doorverbinden tussen de verschillende VOIP-telefoons.
En nog veel meer...

Het is dus eigenlijk een telefooncentrale zoals ik al zei, die bij veel bedrijven voorkomt. Alleen dan dus softwarematig.

Het programma Axon kost helemaal niets (!). Ik gebruik het al een geruime tijd en het werkt vlekkeloos, zonder uitzondering.

Als je geïnteresseerd bent in mijn hulp bij het opzetten of installeren van Axon sta ik tot je beschikking!